vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:47

millennium schreef:
Tjeempie, kortzichtig hoor. Natuurlijk kunnen paarden naar buiten met dit weer. Echter, heb jij onze buitenbak en paddock gezien? :)

Nee, en jij mijn wei ook niet.. Die wrs. er net zo bijligt als jou paddock en bak.. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:54

Hier ligt gelukkig nog geen sneeuw!

Ze hebben tot half 5 in de paddocks gestaan en vanmiddag hebben nog (dik ingepakt) een heerlijk stuk aangespannen gereden, over de weg en even in de bak.
Die was vlak getrokken, dus dat kon prima, alleen gaf het wel wat klonten in de hoeven zagen we toen we eruit kwamen...

Hopelijk blijft de sneeuw nog even weg, dan kunnen we in ieder geval nog iets doen en kunnen ze er elke dag nog even uit...

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:57

Ik heb ook een eigen stal en ik haat winter. Vanmorgen eerst alle waterleidingen moeten ontdooien, dan alle stallen voorzien van een grote ton en vullen met emmers water.
Bak al bevroren, gelukkig wel gesleept, dus gaan ze gewoon de hele dag naar buiten.

Denk erover om een gedeelte van de bak te strooien met zout ( de hele bak wordt een beetje veel, heb een 60/20m bak) Kunnen we misschien op dat stukje nog longeren.

Vandaag maar een lange wandeling gemaakt door de polder, ERNAAST gelopen, dan blijf je nog enigzins warm. Anders kunnen ze mij er af bikken als ik terug ben, nee voor mij geen winter, snak nu al naar de lente........ :Z

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:10

Zowel de paddock als buitenbak waren prima te doen vandaag bij de stal waar mijn haf - sinds gister :D - staat. Het zand was wat hard, maar niet keihard bevroren.
Heb een lekkere buitenrit door het bos met haar gemaakt, ook dat ging prima, zonder ijzers over het gras, ik zie het probleem niet :)

MilleniumK

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:13

Gelukkig heeft de paddock op mijn werk net nieuw zand gekregen dus de paddock's zijn nog super! Bak was gister ook nog super te doen

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:18

Sita_ schreef:
millennium schreef:
Tjeempie, kortzichtig hoor. Natuurlijk kunnen paarden naar buiten met dit weer. Echter, heb jij onze buitenbak en paddock gezien? :)

Nee, en jij mijn wei ook niet.. Die wrs. er net zo bijligt als jou paddock en bak.. ;)

Ik heb het toch ook helemaal niet over jou wei? Bijzonder dat jij kan vanaf je pc kan oordelen ;) .Ik zeg: kom een kijkje nemen en oordeel dan pas :) . Vind het jammer dat er zo op de man wordt gespeeld, wanneer er een reactie wordt geplaatst. Er zijn genoeg mensen in dit topic welke niet kunnen rijden of losgooien, en daar wordt niks van gezegt. Is ook niet nodig, iedereen kan lijkt mij prima voor zichzelf oordelen hoe te handelen. Daar kan niet vanaf een computerschermpje worden beoordeeld.

Kortom: laat iedereen gewoon zelf oordelen of er wel of niet kan worden gereden en/of los gegooit ;) :). Daar hoeven geen discussies over te worden gevoerd en geen reacties op te worden gegeven. Bij iedereen is de situatie weer anders.

Maargoed; IK heb liever nat weer, gaat het allemaal net wat makkelijker!
Laatst bijgewerkt door millennium op 28-11-10 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:18

hier was het ook even schrikken vanmorgen t was allemaal heel hard terwijl ik gister nog door het grasveld met mijn kaplaarzen aan moest...De bak tja volgens mij kan het erger heb m snel nog effe gesleept ging wel aardig hij is nu in elk geval vlak...maar wel heel hard lees dat sommige nu nog zout gaan strooien heeft dat ng zin? en hoe vaak moet je dat doen? en hoeveel kilo in een 20x40 bak? wat een vragen he....t is mijn eerste winter met een eigen bak mijn paard staat aan huis dus hoef er in de sneeuw niet heen te reizen erg vervelend :P

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:28

bambi007 schreef:
hier was het ook even schrikken vanmorgen t was allemaal heel hard terwijl ik gister nog door het grasveld met mijn kaplaarzen aan moest...De bak tja volgens mij kan het erger heb m snel nog effe gesleept ging wel aardig hij is nu in elk geval vlak...maar wel heel hard lees dat sommige nu nog zout gaan strooien heeft dat ng zin? en hoe vaak moet je dat doen? en hoeveel kilo in een 20x40 bak? wat een vragen he....t is mijn eerste winter met een eigen bak mijn paard staat aan huis dus hoef er in de sneeuw niet heen te reizen erg vervelend :P

1) Pas als je bak weer ontdooid is, kan je hem strooien en harken. Dus bij wijze van het gedeelte dat smiddags in de zon komt! Als het nog vriest heeft het nl. geen zin :(:) .
2) wij deden vorig jaar ieder x na het rijden / longeren wat zout en daarna weer vlak harken.
3) de hele vorige winter zijn wij doorgekomen met +/- 8 zakken á 20/25 kilo(?) zout in 20 x 60 bak.
Tijdens sneeuw hadden wij alleen hoefslag, 2 x van hand veranderen en grote volte vrij gemaakt. Zelfde handeling alleen dan eerst sneeuwpad schuiven!

Is wel wat werk maar dan kun je gewoon doorrijden en longeren. Overigens kwamen de paarden bij ons gewoon ook iedere dag in de wei. Hard / zacht / ijzers of niet. Ze letten vanzelf wel op en als ze iedere x buiten komen, gaan ze echt niet gek doen; het is maar wat ze gewend zijn! Die van mij vond het vandaag wel lekker; kon hij eindelijk een stuk afsnijden zonder vuile poten te krijgen }:0 . Dat hij daardoor door ijsjes zakte, maakte hem niet uit :Y)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:55

millennium schreef:
Ik heb het toch ook helemaal niet over jou wei? Bijzonder dat jij kan vanaf je pc kan oordelen ;) .Ik zeg: kom een kijkje nemen en oordeel dan pas :) . Vind het jammer dat er zo op de man wordt gespeeld, wanneer er een reactie wordt geplaatst. Er zijn genoeg mensen in dit topic welke niet kunnen rijden of losgooien, en daar wordt niks van gezegt. Is ook niet nodig, iedereen kan lijkt mij prima voor zichzelf oordelen hoe te handelen. Daar kan niet vanaf een computerschermpje worden beoordeeld.

Kortom: laat iedereen gewoon zelf oordelen of er wel of niet kan worden gereden en/of los gegooit ;) :). Daar hoeven geen discussies over te worden gevoerd en geen reacties op te worden gegeven. Bij iedereen is de situatie weer anders.

Maargoed; IK heb liever nat weer, gaat het allemaal net wat makkelijker!

Ik denk dat je alles een beetje persoonlijk oppakt... De insteek van mijn eerste vraag, waarom bij jou de paarden niet met kou naar buiten kunnen, was helemaal niet om een discussie zoals deze op touw te zetten.. :n
Dat dat dan ineens een rare reactie/vraag is in jou ogen kan ik ook niet helpen.. Ik kan nml tijdens het stellen van die vraag niet zien dat jou paarden ijzers hebben, je paddock een heuvellandschap is en weet ik veel wat.. Dus wie begon hier nu op de man af te spelen? :o

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:03

wij slepen onze bak iedere dag en strooien er 's avonds zout door.. hierdoor wordt de onderlaag wel hard maar blijft de bovenste ruime 5 cm zeker zacht en is er zolang er geen sneeuw op valt goed in te rijden

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:11

Onze bak is ook hard, maar de paarden hadden er niet echt last van. Morgen zal het wel anders zijn. Mijn paarden komen sowieso elke dag los in de bak, en als de bak het toe laat dan doe ik ze aan de longe of ik rijd ze.
Zout in de bak is ook niet echt bevorderlijk voor de hoeven van je paard en voor de bak zelf.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:14

Geen leuk nieuws.
Volgende week sneeuwstorm..
Ik ben meestal van het buiten zetten ivm dat mijn pony het heerlijk vind buiten (os paard trouwens ook ,maar...) in deze sneeuwstorm moetenze ze binnen blijven!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:16

waar haal je dat vanaf elin?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:19

Elin_ schreef:
Geen leuk nieuws.
Ik ben meestal van het buiten zetten ivm dat mijn pony het heerlijk vind buiten (os paard trouwens ook ,maar...) in deze sneeuwstorm moetenze ze binnen blijven!

Ik kan niks vinden over een sneeuwstorm? :?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:20

Bij ons wel.
Al van meerdere mensen gehoord + gelezen..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:21

Elin_ schreef:
Geen leuk nieuws.

Dat was al oud nieuws van begin van deze week. :j
Morgen wordt wel heel veel sneeuw verwachten.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:23

Ze zeiden gisteren dat ze Dinsdag vanuit t Zuiden een aardige sneeuwstorm verwachten.. Maar vandaag was het alleen nog maar een kans op sneeuw voor morgen en Dinsdag.. Het zal wel meevallen.. Ze weten gewoon niet meer wat ze moeten voorspellen.. :n

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:25

Ik bedoel eigenlijk dat het oud nieuws van van deze week voor volgende week dinsdag. Niet helemaal duidelijk. :) Ik ben de link aan het zoeken waar het in stond.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:26

ik heb vandaag met de nieuwe aanwinst voor dochterlief wat stap oefeningen aan de lange leidsels gedaan, en dochtertjelief heeft ook nog wat rondjes gestapt.
morgen wil ik met de mijne ook wat stapoefeningen doen, kan nooit kwaad.
de bak is bevroren,maar wel begaanbaar, dus voor zolang het gaat wil ik aan de gang blijven.
maar het moet wel veilig en bekwaam zijn, zo niet dan hebben ze vakantie!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:27

Nederland is af en toe wat overdreven qua weersvoorspelling. Dus maar hopen dat het alsnog meevalt.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:28

Snapte ik.. ;) Maar ik denk dat t wel mee zal vallen... Sneeuw zelf vind ik niet erg, maar die sneeuwstormen net als vorig jaar zit ik niet op te wachten..

Toen zijn we ook een paar keer ingesneeuwd en konden we hier thuis niet wegkomen... Lagen en van die mega sneeuwduinen op de oprit.. Niet zo prettig, we hebben ons toen een weg naar t dorp moeten scheppen.. :')

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:31

Echt? Hier was wel veel sneeuw gevallen, maar geen sneeuwduinen, en de weg was opzich ook nog wel te doen. Een weg naar het dorp scheppen, ik zie jullie al gaan. :')

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:31

Wat doen jullie met hoefverzorging als het sneeuwt?
ik heb nu alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Hiervoor een binnenbak dus kon altijd rijden.
Onze bak blijft goed met sneeuw, maar wat doen jullie met de ijzers?
Halen jullie ze er even af of winterbeslag/stiftgaten?
En is dit even duur als gewoon beslag?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:33

We kregen het iig wel warm van t scheppen.. :Y) Erg leuk, afgelegen wonen.. :+
Later zaten we nog eens 'ingesneeuwd'... Bleek dat de sneeuwschuiver gewoon al zijn geschoven sneeuw voor onze oprit had geschoven.. 8)7 Die had niet nagedacht dat aan dat onverharde doodlopende weggetje nog mensen zouden wonen die ook nog eens moesten werken of boodschappen wilden doen.. :Y)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:35

eridinges schreef:
Wat doen jullie met hoefverzorging als het sneeuwt?
ik heb nu alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Hiervoor een binnenbak dus kon altijd rijden.
Onze bak blijft goed met sneeuw, maar wat doen jullie met de ijzers?
Halen jullie ze er even af of winterbeslag/stiftgaten?
En is dit even duur als gewoon beslag?

Ik heb bij een van mijn paarden de ijzers er al af laten halen, de ander stond al zonder.
Vorig jaar was echt een ramp en stond ze na 15/20 min al op klonten ijs en kreeg het er amper onderuit.