Bokkers zonder dekens??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:00

Die van mij staan ook nu met dit weer nog zonder deken. Ze worden nu 4x per dag flink gevoerd, en tonen nog geen enkel symptoom van kou. Die van mij gaan voor de avond wel naar binnen.

Tallout

Re: Bokkers zonder dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:03

Mijn bijrijdknolletje heeft nu alleen een 0grams regendekentje op als er kan is op neerslag of als de wind echt heel scherp is. Verder krijgt ze het anders alleen maar warm. Plus, ze is onwijs schattig zo met die wintervacht :Y).

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:04

Vier dikke beren in de wei...merk wel dat ze nu veel ij de schuilstal staan... is toch lekker uit de wind.....zo te zien hebben ze het prima naar hun zin (zonder deken). Ben dan ook geen wedstrijdruiter dus ik kan me "zonder deken veroorloven"......

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:49

Tallout schreef:
Mijn bijrijdknolletje heeft nu alleen een 0grams regendekentje op als er kan is op neerslag of als de wind echt heel scherp is. Verder krijgt ze het anders alleen maar warm. Plus, ze is onwijs schattig zo met die wintervacht :Y).

Heeft die het niet koud nu met het dekentje om? Ze heeft nu wel een lekkere deken van zichzelf gekweekt maar met een dekentje eroverheen kan ze haar haren niet overeind krijgen en druk je ze juist plat waardoor ze haar kacheltje van binnen niet kan stoken :s. Je kan beter of helemaal dekenloos of dikke deken omdoen..

Bij ons op stal hoesten alle paarden met een deken om behalve die van mij die zonder deken staan... En dat terwijl mijn volwassen merrie vorig jaar (nog met deken om) ook wat heeft afgehoest.. En dan denken ze bij mij op stal dat mijn paarden het koud hebben...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:39

mirka1994 schreef:
Tallout schreef:

Heeft die het niet koud nu met het dekentje om? Ze heeft nu wel een lekkere deken van zichzelf gekweekt maar met een dekentje eroverheen kan ze haar haren niet overeind krijgen en druk je ze juist plat waardoor ze haar kacheltje van binnen niet kan stoken :s. Je kan beter of helemaal dekenloos of dikke deken omdoen..

Bij ons op stal hoesten alle paarden met een deken om behalve die van mij die zonder deken staan... En dat terwijl mijn volwassen merrie vorig jaar (nog met deken om) ook wat heeft afgehoest.. En dan denken ze bij mij op stal dat mijn paarden het koud hebben...

Ze heeft nu geen deken op hoor! Alleen als het regent krijgt ze het 0grams regendekentje op, dan word ze niet nat en koud. Ze staat nu gewoon lekker bloot :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:42

Mijn paard wordt niet meer gereden.. dus nee.. lekker zonder!

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:43

Die van mij is lekker bloot, heeft een megapak haar, en je moet niet met een deken bij hem aankomen.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:02

Onze jonkies staan op rust dus hebben geen deken maar een dik berenpak :D
De twee paarden die normaal wel gereden worden in de winter staan dit jaar voor het eerst zonder deken en tot nu toe bevalt het goed :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:42

jolin schreef:
Nou, ik ben gezwicht, gisteravond een deken erop gedaan. Lijkt me nu toch wat comfortabeler, want jongens wat is het KOUD!!!!

is dat dan niet juist hoe het NIET moet? (zoals ik het hier begrijp?)
:brr: :brr: :brr: :brr: :brr:

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:17

Nou die van mij vind het echt wel best zo zonder deken, juist als ik nu een deken om ga doen krijgtie het koud. Dus hij blijft lekker bloot staan:) Alleen als t regent en hij gaat los krijgtie een 0gr regendeken om:)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:33

Zidore schreef:
jolin schreef:
Nou, ik ben gezwicht, gisteravond een deken erop gedaan. Lijkt me nu toch wat comfortabeler, want jongens wat is het KOUD!!!!

is dat dan niet juist hoe het NIET moet? (zoals ik het hier begrijp?)
:brr: :brr: :brr: :brr: :brr:

Lijkt me inderdaad ook niet echt slim.. Je paardje heeft nu zelf een deken ontwikkeld waar je nog een deken overheen gooit.. Ik vraag me trouwens af of hij het daardoor veel te warm heeft door zijn eigen deken of dat je paard het nu juist koud heeft omdat je zijn/haar platduwt waardoor hij zijn temperatuur niet meer kan regelen ;(

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:47

Ik doe wat ik denk dat in onze situatie juist is. Paard heeft Insuline resistentie is eerder te mager dan te dik, als haar energie nu gaat zitten in het warm houden van haar lijf heb ik straks helemaal een gratenbaal. Het gaat perfect zo. Als de ergste kou weg is gaat ze weer bloot.

Gisteren in de wei zag ik een paard zonder deken stevig rillen, en wat mij betreft zijn er grenzen. Of ze moeten zelf ergens kunnen schuilen, maar dat kan niet in een wei zonder enige beschutting.
Laatst bijgewerkt door jolin op 02-12-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:50

jolin schreef:
Ik doe wat ik denk dat in onze situatie juist is. Paard heeft Insuline resistentie is eerder te mager dan te dik, als haar energie nu gaat zitten in het warm houden van haar lijf heb ik straks helemaal een gratenbaal. Het gaat perfect zo. Als de ergste kou weg is gaat ze weer bloot.

Ik wil je niet veroordelen hoor. :o Ik vraag me alleen af wat het doet met een paard wat eigenlijk al en wintervacht heeft gekweekt..

En we doen allemaal wat wij denken wat goed is voor ons paarden. En iedereen doet het op zijn/haar eigen manier ;)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:57

Ze is lekker warm onder haar deken, ik doe het al een paar jaar zo en gaat goed, het heeft weinig invloed. Ze vind het alleen prettig als het erg koud is. Logisch.

Even een stelling in de groep gooien.
Hoe langer de vacht in de winter, hoe minder de weerstand van het paard is. Dus dan is die vacht echt nodig.
Wat vinden jullie?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:05

Oke dan zal ze het idd niet koud hebben.

Maar je stellign snap ik niet :+

Hoe langer de vacht hoe minder de weerstand? Dat denk ik juist niet. Met langer bedoel je dikker? Hoe dikker de vacht hoe beter zijn lichaam het werk kan doen om de kou buiten de vacht te houden zeg maar. Hoe minder vacht, hoe meer kans dat ze koud hebben. Lijkt mij..
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 02-12-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:06

dat lijkt me niet toch? Heb er nog nooit van gehoord dat een te lange vacht inhoudt dat ze een lagere weerstand hebben.

Het ligt ook geheel aan het weer hoe lang de vacht wordt, mijn pony heeft nog nooit zo'n dikke en lange vacht gehad als nu. Maar dat komt ook omdat hij nog nooit zo lang dag en nacht buiten heeft gestaan en dus meer kou moet doorstaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:12

Nu mijn paard een echte senior wordt (26), krijgt hij ook een langere/dikkere vacht. Dus ik kan wel wat met de stelling van Jolin. Zijn bespiering is minder, dus heeft meer vacht nodig om op temperatuur te blijven. Hij heeft geen cushing... al dacht ik eerst van wel.
De natuur heeft dat zo geregeld, denk ik.
Mooi hé.... ;)

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:13

Mijn pony's staan 24/7 buiten met een schuilstal die ze zelden of nooit gebruiken.
Ze hebben allebei een heerlijk dikke vacht en lijden echt geen kou! :)

Die stelling begrijp ik ook niet helemaal.
Ik heb wel gemerkt dat de weerstand van één van mijn pony's wat daalde op de moment waarop haar vacht echt hard aan het groeien was.
Maar volgens mij is een langere vacht uiteindelijk veel beter voor de weerstand van een paard.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:15

Ik heb mijn paard nu 9 jaar en ze heeft geen standaard wintervacht.
De vacht heeft trouwens ook veel met licht en donker te maken en niet zozeer alleen met het weer.
Ik heb er wel van gehoord dat een dikke lange vacht niet altijd duid op een gezond paard, ik zoek het weer even na. Het schijnt net als bij ons te zijn als onze weerstand laag is, hebben we ook meer behoefte aan dikke kleding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:20

mijne staan zonder deken op het land en snachts in een buitenstal... als ik ze s'avond van het land ophaal staan de twee arabieren al bij het hek. terwijl die van mij pas komen als je ze roept. ze hoeven niet persee naar binnen, volgens mij hebben ze geen last van de kou. anders hadden ze wel net als de verkleumde arabiertjes, vooraan gestaan om naar de lekkere warme stal te mogen

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:22

Yep net gelezen: een paard dat zichzelf van binnenuit goed op temperatuur kan houden ,zal een minder dikke vacht aanmaken.
Het heeft met zoveel factoren te maken. Om de motor goed op gang te houden moeten ze de hele dag over hooi beschikken, eten geeft energie/warmte. En veel paarden beschikken niet de hele dag over eten.
Laatst bijgewerkt door jolin op 02-12-10 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:24

Jups ze hebben allemaal een lekker warm dekentje op, niet te dik zodat we nog wat kunnen veranderen als het nog kouder wordt.. :D

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:24

HIer hebben de paarden altijd hooi, een mooie wintervacht, staan 24/7 buiten hebben alleen een afdakje en doen het super!
De sneeuw blijft keurig op hun vacht liggen.

Ik heb echt nog geen seconde gedacht dat ze het koud hebben. Wel eten ze meer hooi dan normaal omzichzelf warm te houden.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:26

mijne blijven lekker ''bloot''.
ze krijgen gewoon een paar uur per dag weidegang en onbeperkt hooi.
dat houdt ze wel warm hoor, met die dikke wintervacht :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:27

Die van mij ook nog steeds zonder deken, ze heeft een dikke vacht en gaat overdag lekker naar buiten.. Als ze staleigenaar ziet dat ze het koud heeft dan mag ze eerder naar binnen. Dat is 1 keer gebeurd, toen regende het flink en een harde wind, ze hebben geen schuilstal voor die paar uurtjes. Dan gaat ze wat eerder naar binnen...