wanneer gaan jullie paarden weer naar het land?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:10

2heavenly schreef:
BrittKitt schreef:
Buiten is iets anders dan op het land he.
Die van mij staat ook lekker 24/7 buiten, maar dan op de paddock. In april gaan ze het land weer op, maar ook niet onbeperkt, of ze moet aangeven dat het nu wel kan :=

o het land is bij jouw binnen dan

Nee je leest niet goed.
Een kwpn-er is altijd een paard, maar een paard niet altijd een kwpn-er.
Het land is altijd buiten, maar buiten is niet altijd het land.
Met het land word bedoeld de weide, deze is zomers slechter als je er s'winters je paarden op houd. En hier word er ook hooi vanaf gehaald.

S'winters heb ik ze s'nachts ook graag binnen, lekker aan hun plukje hooi knabbelen. van 9 tot half 5 staan ze buiten, maar niet op het land maar in de paddock!
Lekker met hooi op de paddock en s'nachts op stal.
Anders zouden ze soms dagen onder een natte zware deken staan(geschoren ivm training) en nu drogen die lekker op.

Maar dat is ieders eigen keuze!

Ashley5760

Re: wanneer gaan jullie paarden weer naar het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:05

Wij hebben dit jaar wei van Limburgs landschap daar mogen ze per 1mei in. Daar gaan 4/5 jaarlingen-2jarige-3jarige heen. En we hebben een wei bij een boer daar gaan fokmerries(met veulen) heen.
Meestal tot november. Ligt beetje aan het weer, vaak blijven ze ook in de winter op (hoge)wei lopen bij koeien boeren. Echter door deze winter (teveel/te lang sneeuw) zijn ze naar huis gekomen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:57

Als t land droog genoeg is, anders vertrappen ze de hele wei. en als er natuurlijk weer gras in staat

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:27

Twiggy2008 schreef:
Froukje1993 schreef:
Maar wij hebben geen extra wei die we als winter wei kunne gebruiken. Dat is nou net het probleem.

Dan wordt het natuurlijk lastiger. Kun je ook geen stukje afzetten, waarop je zand stort of een stukje beton stort ofzo?
Ik weet het ook niet, hoor, probeer maar wat mee te denken. ;)
Ik moet er niet aan denken dat mijn paard 's winters opgesloten zou moeten staan en niet voor mezelf, maar voor mijn paard.
Die wordt dan erg, ERG chagerijnig, zullen we maar zeggen. ;)

Helaas niet :n
We huren het land, en die mensen zijn daar niet erg blij mee, en het weiland is niet heel groot dus als ik een stuk afzet in de winter hebben ze zomers maar een klein stukje.

Die van ons beginnen het nu ook wel zat te worden. Toen de winter begon en het zo nat was stonden ze ons al op te wachten om op stal te mogen. Zelfs een kwpn'er van 1.70 die soms nog al kopschuw doet met halster om doen, stond vooraan om naar binnen te mogen. :))
Ze waren het toen goed zat.

Maar ik wil toch wel zomer nu.. heb het wel weer gehad met dit koude/natte weer.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:31

Eind april ;)
Maar hij staat nu gelukkig overdag in de paddock :D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:30

Twiggy2008 schreef:
Froukje1993 schreef:
Maar wij hebben geen extra wei die we als winter wei kunne gebruiken. Dat is nou net het probleem.

Dan wordt het natuurlijk lastiger. Kun je ook geen stukje afzetten, waarop je zand stort of een stukje beton stort ofzo?
Ik weet het ook niet, hoor, probeer maar wat mee te denken. ;)
Ik moet er niet aan denken dat mijn paard 's winters opgesloten zou moeten staan en niet voor mezelf, maar voor mijn paard.
Die wordt dan erg, ERG chagerijnig, zullen we maar zeggen. ;)

Kijk, en dat vergeten de mensen die wel genoeg weide hebben om dat te doen dus... En mijn paard staat in de winter maar 2,5u in de paddock. Maar de mijne is niet sjaggo hoor. Die weet niet beter.. ;) Wel staat hij de hele dag met een gevuld hooinet. Tuurlijk is het beter om je paard de hele dag buiten te hebben. Maar bij gebrek aan ruimte en die nog is moeten delen met andere paarden. Is het roeien met de riemen die je hebt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:39

mijn paard staat 2x 2.5 uur in de paddock maar de meeste tijd staan ze bij elkaar te suffen

s`ochtends zijn ze ong klein uurtje druk aan het rennen en spelen en daarna is dat over
ze gaan rond 11 uur naar binnen voor hooi en staan al ruim voor die tijd te wachten voor draad
als ze s`middags weer de paddock ingaan staan ze op stal eigenlijk nog van het stro te knabbelen en soms moeten we ze echt uit de box trekken :+

een wei waar wat te knabbelen staat zou geweldig zijn, maar dat hebben we niet.

wat ik eigenlijk zeggen wil ,is dat buiten staan niet altijd zalig makend is :n helemaal als het regent willen ze erg graag binnen staan.

en we hebben blije gezonde paarden. :D

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:40

Ik heb ze sinds een week alweer op de wei, halve dagen. s Morgens in de paddock, s middags lekker op de grote wei.
Ze zijn dolblij :D

mitje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:02

Heel het Jaar door ;)

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:39

Zodra de wei weer enigzins begaanbaar is kunnen ze er weer lekker uit en blijven 24/7 buiten staan. Heerlijk en ideaal! :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:59

Hier staat alles nog in de zandpaddocks. Hopen dat het mooi
weer blijft, dan hoop ik ergens in april dat ze het land
op mogen :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:49

Vanmiddag voor het eerst geweest heerlijk! (is ook wel een week of 3-4 eerder dan normaal maar de pensionhouder vond het droog genoeg)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:46

Begin april!! Gaan bijna beginnen met opbouwen. Dan blijven ze lekker buiten tot oktober.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:50

April!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:50

Rond half april :j Er moet nog een stuk worden ingezaaid en de omheining word komende weken vernieuwd.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:57

ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er best wel van schrik hoe weinig weidegang sommige paarden krijgen, heb heel het topic gelezen en er zijn erbij die de weide helemaal niet zien, of hooguit een paar uurtjes per week.......
hier gaan ze van november t/m 1 april snachts op stal, en de rest vd tijd lopen ze buiten in de wei, ze krijgen 2 bunder ter beschikking die kapot gelopen mag worden, en die zijn nu opnieuw ingezaaid, de paarden (16 stuks) lopen nu weer op een andere bunder, waar nog gras staat , en zo gaan ze rantsoenerend van de ene wei naar de andere.
misschien heb ik het gewoon heel erg getroffen , maar vinden jullie het zelf niet een beetje sneu voor de paarden?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:03

Ik hoop dat de paarden half April weer op het gras kunnen.
De ruinen hebben de hele winter op het land gestaan, ze hebben een behoorlijk groot stuk en dat is nu nogal vertrapt. Ik denk dat de ruinen straks tijdelijk op een kleiner stuk komen te staan zodat het grootste gedeelte kan groeien. Daarna kunnen de merries het land ook weer op.

Het stuk waar de ruinen niet staan begint al wel mooi groen te worden overigens!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:04

Hier staan ze het hele jaar door overdag op de weide en 's nachts op stal. We hebben genoeg weide om de paarden het hele jaar door gras te kunnen laten eten :-)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:14

Vanaf vandaag gaan ze weer de wei op, en dan steeds meer en dan over 4 weken blijven ze lekker staan tot oktober!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:14

rachel_j schreef:
ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er best wel van schrik hoe weinig weidegang sommige paarden krijgen, heb heel het topic gelezen en er zijn erbij die de weide helemaal niet zien, of hooguit een paar uurtjes per week.......
hier gaan ze van november t/m 1 april snachts op stal, en de rest vd tijd lopen ze buiten in de wei, ze krijgen 2 bunder ter beschikking die kapot gelopen mag worden, en die zijn nu opnieuw ingezaaid, de paarden (16 stuks) lopen nu weer op een andere bunder, waar nog gras staat , en zo gaan ze rantsoenerend van de ene wei naar de andere.
misschien heb ik het gewoon heel erg getroffen , maar vinden jullie het zelf niet een beetje sneu voor de paarden?

jij hebt het gewoon heel erg getroffen :j
hier in mijn omgeving zijn alle weides dicht
wij staan bij de buren en dat is veengrond
daar wil je echt je paard niet op hebben ze zakken tot de oksels weg :+
we hopen dat na dit weekend de wei open gaat, maar kan ook de komende dagen ineens mogen

en sneu voor mijn paard? echt niet!
wij hebben een super paddock waar hij met maatje samen in staat en een ander paard ernaast met draad ertussen
en met z`n 3en spelen ze wat af :+

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:15

Die van mij had nu lekker op de wei kunnen staan :(

swift_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:29

sinds een paar dagen gaan ze bij ons weer de wei op. heerlijk met dit weer!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:01

De mijne staat vanaf ongeveer 20 februari weer buiten!
het is heerlijk!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:05

Mijn paard staat overdags/swinters in een zeer royale paddock met 2 vriendjes, en nu sinds dit weekend weer lekker het land op, echt een enorm stuk voor z'n 3tjes! Heerlijk weer...
Eerst wennen en bedoeling is wel dat ze weer 24/7 buiten staan deze zomer :j

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:13

die van mij gaan as vrijdag rondje proefdraaien op een stuk wei dat 'over' is van vorig jaar. Dan gaan ze komende week ergens over op het verse gras. Wat zullen ze blij zijn :D