hoeveel beweging krijgt jou paard op dit moment...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:36

Die van mij staan 24/7 buiten.
Voordeel: ze rollen en rennen nog heerlijk door de weide en genieten volop.
Nadeel: Kan niet rijden op dit moment en ik sleep me een ongeluk met water en hooi. En alle mest vriest vast dus ik sta meer te bikken dan te scheppen 's avonds met -8 buiten :( Dus als iemand daar een oplossing voor heeft, pb!

Voor de mensen die de paarden niet kunnen rijden en niet naar buiten kunnen doen, wat doe je dan. 24/7 op stal laten staan?
En merk je dit aan de gemoedstoestand van de paarden?
Wat is de reden dat je paard niet naar buiten kan of iig even lekker los in de bak?

Mizoan

Re: hoeveel beweging krijgt jou paard op dit moment...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:48

@Miep1980

Ze hebben bij mij met de kerst, voor eerst in 15 jaar tijd, noodgedwongen 4 dagen achter elkaar binnen gestaan.

Op dit moment komen ze er elke dag nog wel uit.
Maar meer dan voorzichtig wandelen is er niet te doen.
Het pad naar de longeerbak is bij dooi s'middags 2 tot 3 uurtjes goed te doen en daarna is het weer een ijsbaan. De bak is knetterhard waardoor je dus beperkt bent tot stappen.

De binnenbak, circa 2 minuten stappen vanaf stal is niet langer bereikbaar. Zodra het donker is, is de weg en het parkeerterrein 1 grote ijsbaan. Ook de laatste dagen is dit overdag de situatie.
En het zout is op, dus strooien is niet mogelijk.
Gisteren hebben ze zand over de gladde plekken gestrooid, nou daar wil je echt niet met je paard overheen stappen :(

Ik merk het zeer zeker aan die van mezelf.
Dat is een werktijger.
Hij bijt alleen maar met wandelen, dwz pakt je arm elke keer heel gemeen beet :( verder loopt hij wel alsof hij een olifant in een porseleinen kastje is. Ik vertel hem hoe dankbaar hij moet zijn dat hij iig een frisse neus kan halen, heel veel paarden bij ons in de omgeving is dat nog niet eens gegund..........

Die andere walst gewoon over me heen zoals elke andere dag :=

swe3tnesS1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:55

Die van mij staat helaas nu veel binnen .. de buitenbak en de paddocks zijn gewoon echt niet te doen ..

En de wei heb ik laatst geprobeerd maar ging hij door t lint blijkbaar vind die het toch niet leuk zolang in de sneeuw..dus hopen dat het snel verdwijnd dan kan die weer op de wei !!

Dus het is even niet anders,ik rij hem dus nu elke 5 dagen in de week 1x longeren meestal en 1 dagje vrij dan gaan we lekker tutten ..:)

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:56

Gelukkig is mijn merrie er vrij gelaten onder.
Als ze niet of weinig kan bewegen,legt ze zich daar heel makkelijk bij neer.
In deze tijd erg prettig,maar er zijn ook dagen dat ik die makkelijkheid vervloek en verlang naar wat meer aktie :=

Maar wat verlang ik terug naar alle luxe die ik had,maar heb opgegeven om mijn paard meer paard te laten zijn :o

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:20

Bij ons gaan ze iets korter naar buiten dan normaal maar ze komen gelukkig nog wel elke dag buiten. Meestal zo van 10 tot 15 uur ongeveer. Ze gaan dan de wei op en omdat alles vol met sneeuw ligt gooien ze verschillende hoopjes voordroog in de wei. Dat doen ze normaal ook maar nu echte grote hopen moet ik zeggen want ze zijn een beetje bang dat de paarden gaan rennen van verveling als ze het op hebben. Zo staan ze toch lekker buiten en hebben ze allemaal hun eigen hoopje om van te eten. Dat rennen in de wei doen ze ook wel want dat is leuk natuurlijk! Gelukkig nog geen ongelukken gebeurd.

Verder hebben wij een binnenbak dus we kunnen gelukkig gewoon vooruit met rijden en longeren. Ik doe wel minder met haar dan normaal want met deze temperaturen wil ik haar niet te nat hebben. Mijn paardje staat in een buitenstal en ik wil niet dat ze een kou pakt ofzo ben net van de Prednisolon af. De binnenbak is wel lekker warm. Goed geïsoleerd en met een lekker warme kantine eraan vast. Ik zadel na het rijden af in de bak. Dikke deken op en dan brrrrrr. de kou weer in.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:24

Bij ons lopen de paarden ook nog buiten, wel iets minder lang dan normaal (5-8 uur). De hoefslag en EB lijn van de bak zijn nog goed te rijden door harken en zout, dus ik kan hem gelukkig lekker beweging geven. Daarnaast ga ik af en toe naar de binnenbak 5 min verderop, de wegen zijn goed gestrooid dus dat is geen probleem. Maar van mij mag het wel weer wat warmer worden :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:26

@Miep1979, bedankt voor je reactie.
Hoop echt voor je dat je snel weer de dooi in de bak hebt. Voor jezelf en natuurlijk ook voor je paard. Dit lijkt me ook geen doen.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:18

Bij ons lopen de paarden gelukkig ook nog steeds bijna de hele dag buiten (met en zonder ijzers) ze lopen in groepjes in paddocks, een flinke berg kuil/hooi erbij en spelen maar! De buitenrijbak en de longeerbak (ook buiten) zijn gelukkig in perfecte staat en we kunnen dus ook nog steeds lekker rijden, longeren en de paarden los laten spelen (ze gaan ook regelmatig volledig uit hun plaat :+ ondanks dat ze de hele dag buiten zijn geweest). De rijbak en longeerbak houden we goed door slepen, slepen en nog eens slepen, elke dag maar weer en af en toe wat zout erop strooien, veel paarden erin zodat de bodem los blijft en hopen dat het snel weer zomer wordt!

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:41

Ze komt net zoals altijd 2x per dag eruit; 1uurtje in de stapmolen en rijden!

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:47

die van mij staat tot sochtend tot savonds 5 uur buiten. Morgen ga ik poging toen tot rijden naar de manege ben benieuwd wa het weer doet

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:37

De mijne staat elke dag nog in de wei, aantal uurtjes....en anders in de longeerbak!! Verder heb ik vorig weekend beide dagen buitengereden, een dag met de slee erachter in de wei gerommeld en een dag gewandeld!! Verder heeft ze een stal van 3,5 bij 3,5 met een overdekte uitloop van 4 bij 4 dus ik denk dat mijn paardje niets te klagen heeft!!!!!

Alleen echt aan het werk zetten lukt niet!!!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:21

mijn verzorgpony staat nu weer elke dag in de bak (er ligt nu nog steeds 30cm. sneeuw) en is nu een stuk rustiger...

Ik rijd iets minder als normaal maar ong. 3-4x per week... In de wei gewoon door de sneeuw heen... Hij heeft geen ijzers en kleine hoefjes...

En wat ik zelf neit verwacht had in de wei is de grond helemaal niet hard!!!! dus ik gallopeer ook en rijd ook een dik halfuur.

Zolang je ik hem goed onder me hou en genoeg stelling heb in de bochten is er niks aan de hand.

P.S> hij is geschoren en soms idd wat over enthousiast maarja wat doe je eraan???

joke_devos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:15

Mijn paard gaat 's winters niet op de wei.

Hij werkt nu 2x in de week met mijn trainer (ik zit zelf volop in de examens nu), hij gaat 1x in de week los in de bak en dan in de stapmolen, 1x in de week rustdag en alle andere dagen rijdt ik ermee! :)

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:44

Niet zo heel veel helaas.
Ze staat elke dag in de stapmolen, verder heb ik mijn pols gebroken, dus ligt het eraan of iemand anders der wil rijden.
Ben namelijk bang dat ze met longeren aan de kletter gaat.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:45

De mijne staat ook buiten met een lekker warm dekentje,
nu 3x per week lopen in overdekte bak, maar bodem word ook erg hard.
dus flinke galopjes doen we maar niet.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:47

Ik ben sinds zondag tijdelijk verhuisd naar stal met binnenbak.
Deze week rustig opbouwen qua training maar ik kan iig weer aan de slag. Verder komt ze zo'n 4/5 uur per dag buiten.

Veulen84

Paard hier staat nog gewoon lekker buiten. Naja... buiten. Meneer heeft zichzelf opgestalt in z'n schuilstal. Af en toe een paar meter naar de waterbak en dan gewoon weer naar binnen.
Koud heeft ie het niet hoor, er is gewoon niks te doen in de wei en je krijgt er natte voeten van en dat blieft ie niet.

We wandelen dus stug rondjes door de wei, de weg is nog wat te glad. Mare ik geloof dat ze van de week weer wilde gaan rijden, de winterstop heeft al weer lang genoeg geduurd.

123321

Die van mij staat elke dag van 09.00-16.00 buiten, bak is hard nu dus rijden/longeren kan niet.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:51

Mijn paardje staat binnen (zoiezo altijd behalve de zomermaanden ivm land) en 1x per dag komt hij er zoiezo uit omdat ik er dan zelf ben en soms wordt hij door andere mensen nog lekker buiten gezet in de paddock..
nu met het vriezen etc kan ik wel gewoon stappen in de bak (we hebben alleen buiten) maar rijden en/of longeren gaat al een hele tijd niet helaas :(
Hij gaat soms wel beetje spetteren maar dat vind ik ook niet meer dan logisch aangezien al een hele tijd niet voldoende beweging kan krijgen :(
Dus in de paddock kan hij uitrazen met zn maatjes maar meer zit er helaas voorlopig nog niet in.. hoop wel dat het snel gaat dooien want ik heb over 4 weken wedstrijd! :O

randie schreef:
Ik zie bij ons veel paarden die heel de week al op stal staan..
Mijn paard heeft geen ijzers en dat maakt het gelukkig al een stuk gemakkelijker.

onze stapmolen is sneeuwvrij dus daar gaat ze in, verder longeer / rijden we in
de binnenbak. En ik gooi haar los buiten in de sneeuw of in de binnenbak.
Ik probeer iedere dag eigenlijk 2 keer iets me haar te doen, en moet zeggen dat
ze eigenlijk nog steeds wel goed te handelen is :).

Hoe zit dat met jullie paarden? Zijn ze knettergek of niet, staan ze alleen binnen
of niet?

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:20

Ik rij ongeveer 2x in de week , soms 3x . Mijn lesgever rijdt nog 1x & soms 2x in de week met mijn paard . Ze gaat geloof ik 3x per week in de stapmolen .
Als ze niet bereden wordt staat ze wel op stal.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:37

ik rijd mijn paard elke dag en zorg dat ze geen dag stil staat. en ik zet haar 's ochtens in de stapmolen voor ik naar school ga,en haal haar er dan weer uit als ik richting school fiets ;)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:39

d_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:40

mijn pony staat binnen en ik rijd in de binnenbak. alleen is ze wel druk in de winter. maar ik probeer wel zo veel mogelijk te rijden, ik rijd meestal 5/6 dagen in de week.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:42

De mijne staat van 8 tot 6 buiten. Kan haar niet rijden door de sneeuw dus verder geen andere beweging.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:17

heb net eindelijk weer gereden sinds 2 weken en mijn Tolientje was zoooooooo braaf! Zucht..