[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:22

Ik kan eigenlijk niet begrijpen dat er zoveel mensen zijn die in mei hun paarden nog zo in de dekens hebben staan, tenzij ze 24-7 buiten lopen en geen schuilstal hebben. De ideale temp. voor een paard ligt vele male lager dan voor ons mensen en het op en af doen van een deken lijkt me ook verre van ideaal.

Citaat:
De ideale temperatuur voor paard ligt tussen vier en tien graden Celsius, aldus dr Matthias Kuhn, dierenarts verbonden aan de dierenkliniek in Wahlstedt. Als steppedier kan een paard temperatuurschommelingen moeiteloos compenseren. Paarden beschikken namelijk over een hoog ontwikkeld thermoreguleringssysteem en kunnen zelfs temperatuursverschillen tot veertig graden verwerken. Ergo: het is niet verstandig om je paard de ene keer met en de andere keer zonder deken buiten te zetten. Dit verstoort namelijk het natuurlijke thermoreguleringssysteem van het paard. Wees daarom consequent. Bij oudere of zieke paarden of bij ijskoude, natte winters is een deken wel aan te bevelen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:34

Mijnes staat al lekker een week zonder deken en blijft nu ook echt af. Af en toe ging de regendeken weer op als t echt koud werd maar laatste dagen geen zin in en paard is ook veel blijer zo. Wel grappig dat mijn paard naakt dussen ze dekenpaarden staan soms! Haha. Echt raar. Lekker aflaten voor de ongeschoren paarden zal ik zeggen.
Tevens staan nu alle paarden overdag zonder deken en sommige snachts nog met deken...

Piekosjj

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:11

Koos dekenloos natuurlijk :D

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:12

Hier ook heerlijk dekenloos. Eindelijk!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:40

Mijne staat nog redelijk snel met een 50 gram, ze moet boxrust en staat overdag op een stukje wei van 4x4..
Dus even warm rennen mag niet (week geleden geopereerd dus zoiezo nog naschokken van de nacose)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:59

Mijn merrie stond vannacht nog met een zomerdekentje, nu eindelijk alles af!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:23

Yucca schreef:
Ik kan eigenlijk niet begrijpen dat er zoveel mensen zijn die in mei hun paarden nog zo in de dekens hebben staan, tenzij ze 24-7 buiten lopen en geen schuilstal hebben. De ideale temp. voor een paard ligt vele male lager dan voor ons mensen en het op en af doen van een deken lijkt me ook verre van ideaal.

Citaat:
De ideale temperatuur voor paard ligt tussen vier en tien graden Celsius, aldus dr Matthias Kuhn, dierenarts verbonden aan de dierenkliniek in Wahlstedt. Als steppedier kan een paard temperatuurschommelingen moeiteloos compenseren. Paarden beschikken namelijk over een hoog ontwikkeld thermoreguleringssysteem en kunnen zelfs temperatuursverschillen tot veertig graden verwerken. Ergo: het is niet verstandig om je paard de ene keer met en de andere keer zonder deken buiten te zetten. Dit verstoort namelijk het natuurlijke thermoreguleringssysteem van het paard. Wees daarom consequent. Bij oudere of zieke paarden of bij ijskoude, natte winters is een deken wel aan te bevelen.

Ja ik heb haar het liefst zonder, en voor temperatuur is het ook niet nodig. Zolang het maar niet regent!!!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:09

al een tijdje naakt hij en ik vinden het heerlijk!!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:43

Hier ook lekker dekenloos, hopen dat de vliegendeken ook nog even af kan blijven. Valt hier op het moment nog mee met de vervelende steekbeestjes :j

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:57

Bij ons op stal barst het van de muggen ´s avonds (stal zit vlak naast de dijk..)
Maar gelukkig heeft mijn paard nergens last van wat betreft schuren enzo. dus voor mijn knapperd lekker dekenloos :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:58

Eindelijk zonder deken (al een paar dagen) en blijft nu ook zonder!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:52

overdag zonder deken en snachts met deken, mischien vandaag voor het eerst zonder maar dat bekijk ik straks nog even, mijne staan sinds 2 weken ongeveer 24/7 buiten

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:59

de mijne afwisselend met vliegen en eczeem deken. ene in de was als de ander vies is :P

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:16

Hier staan we al weer ruim een maand bloot :D

En vanaf nu gaan er ook geen dekens meer op.(mits hij ineens enorm last van vliegen gaat krijgen)
Komende winter word voor mij de eerste winter dekenloos.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:22

pff, dekens blijft lastig. Die van mij staat al een tijdje dag en nacht op het land maar overdag is het best warm maar 's avonds is het altijd nog best wel koud. Hou nu de deken maar af maar zat er al aan te denken om zo'n bucas sunshower te bestellen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:37

Dag winterdekens, hallo vliegendekens... :')

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:51

Hier de knappert als ze op de wei staat onder de vliegendeken (:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:38

Wanneer begint het dazenseizoen eigenlijk? Tot nu toe een enkele vlieg gezien maar meer niet. Dus dat is fijn. Begin juli verhuist Victor naar Zeeland, langs het water, dus daar zal het weer anders zijn. Maar voor mijn gevoel was het 3 jaar terug al lang en breed dazen en vliegen rond dit tijdstip? Of zou dat ook nog aan de wei kunnen liggen (zo'n 5km van de oude weideplek af).

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:50

ik had gister een daas op mijn paard. heb m gelijk doodgeslagen..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:16

Mizora schreef:
Wanneer begint het dazenseizoen eigenlijk? Tot nu toe een enkele vlieg gezien maar meer niet. Dus dat is fijn. Begin juli verhuist Victor naar Zeeland, langs het water, dus daar zal het weer anders zijn. Maar voor mijn gevoel was het 3 jaar terug al lang en breed dazen en vliegen rond dit tijdstip? Of zou dat ook nog aan de wei kunnen liggen (zo'n 5km van de oude weideplek af).

Ik weet het eigenlijk ook niet zo goed. Vind het bij ons ook nog erg meevallen met de dazen en vliegen.
Heb net even de foto's van vorig jaar terug gekregen en toen had ik mijn pony ook nog geen vliegendeken om. Eind juni de eerste foto gespot met vliegenkap.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:20

Jammer genoeg kan mijn paard nooit zonder deken staan. Nu vliegendeken, maar niet tegen de vliegen. Paard heeft kale plek op d'r rug en dat verbrand direct wanneer er een beetje zon op schijnt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:51

Mijne staat zonder al een weekje volgens mij :):) Woensdag in de nachten misschien een regendekje als het weer teveel gaat regenen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:03

ik vind dat iedere nog lang de dekens op heeft, de mijne hebben dit jaar geen dekens op gehad, maar staan wel al in de zomer vacht. maar rillen doen ze niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:59

Mijn paard staat nu al weer een paar weken met enkel een eczeemdeken.
Op dagen met veel regen wissel ik deze om voor de 0 gramsregendeken.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:05

sinds ik ander voer heb gekocht voor mijn paarden hebben ze nog geen last van jeuk en schuren. dus ze kunnen nog steeds lekker bloot staan.