Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:38

Even vraagje voor de dekenloze mensen onder ons. Hebben julie het idee dat julie paarden het soms koud hebben nu het snachts vriest?

Mijn paarden staan namelijk dag en nacht buiten wel met een tent maar ze verharen natuurlijk wel al en als het dan snachts vriest maak ik me wel een beetje zorgen eigenlijk. Al heb ik nog niet gezien dat ze het koud hebben maar ik ben er dan ook niet snachts..

andwoort van Sjors493

ook als het hard gaat regenen (zoals vanmorgen) krijgen ze nog steeds geen deken op. dan zet ik ze op de binnebak i.p.v de wei, oftewel dan worden ze nog niet nat. als je een deken op doe dan verstoor je het natuurlijke evenwicht.

ik denk niet dat ze het 's nachts koud hebben. wat dacht je van koninkpaarden die hebben toch ook geen deken op van 450grams? die hebben toch ook geen stal met stro of zaagsel?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:41

Nou die van mij stond tot vandaag ook onder een 300 gr, en die had het een klein beetje te warm, maar niet zo dat hij stond te zweten.
Maar omdat hij morgen en vrijdag het warmer hou, heb ik hem toch maar gewisseld naar 200 gr ongeveer(krijg je met een oudere deken en een ongevoerde regendeken :P )
ik heb max 500 gr.
Ik zou persoonlijk dan gaan voor een 100 grams inderdaad.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:41

mirka1994 schreef:
Is 300 nu niet een beetje warm? Staat al heel de winter onder diezelfde deken?

Ja hij staat er heel de winter al onder. als de zon schijnt is het wel te warm.. Daarom wil ik een deken er bij.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:46

Sjors493 schreef:
Even vraagje voor de dekenloze mensen onder ons. Hebben julie het idee dat julie paarden het soms koud hebben nu het snachts vriest?

Mijn paarden staan namelijk dag en nacht buiten wel met een tent maar ze verharen natuurlijk wel al en als het dan snachts vriest maak ik me wel een beetje zorgen eigenlijk. Al heb ik nog niet gezien dat ze het koud hebben maar ik ben er dan ook niet snachts..

andwoort van Sjors493

ook als het hard gaat regenen (zoals vanmorgen) krijgen ze nog steeds geen deken op. dan zet ik ze op de binnebak i.p.v de wei, oftewel dan worden ze nog niet nat. als je een deken op doe dan verstoor je het natuurlijke evenwicht.

ik denk niet dat ze het 's nachts koud hebben. wat dacht je van koninkpaarden die hebben toch ook geen deken op van 450grams? die hebben toch ook geen stal met stro of zaagsel?

Ik kan me helaas niet met alle paarden bemoeien.. Ik wil het beste voor mijn paarden. En een deken krijgen ze bij mij ook niet op, ik vraag me alleen af of ze het koud kunnen hebben nu. Is op zich geen ramp als ze het soms koud hebben maar ik heb ook veulen van 9 maandjes en die kan haar energie beter gebruiken om te groeien dan dat e veel moeite moet doen om zich warm te houden.. Ze krijgen dan ook lekker veel hooi savonds maar dan nog is het gewoon iets wat me nu even bezig houdt..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:49

MightyJoe schreef:
mirka1994 schreef:
Is 300 nu niet een beetje warm? Staat al heel de winter onder diezelfde deken?

Ja hij staat er heel de winter al onder. als de zon schijnt is het wel te warm.. Daarom wil ik een deken er bij.

Dat vind ik eigenlijk gewoon zielig...

MightyJoe

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:50

Hoezo? Paard zweet er niet onder :n heeft amper wintervacht

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:40

hier ook nog de 300 , gure koude wind .

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:45

Mijn paard heeft nog 500 gr op. Ze is geschoren en is heel de hersft en winter verkouden geweest dus laat hem nog maar even op. Er staat ook nog een hele gure wind dus...
Heb trouwens nog niet gemerkt dat ze het warm had, ook niet wanneer ze net uit de zon kwam.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:40

@ Tancreda4: Ik heb Tinesje vandaag ook een paar uurtjes bloot gehad. Hij heeft vacht genoeg. En de temperatuur is heel goed te doen nu.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:03

CinTwiZo schreef:
Mijn paard heeft nog 500 gr op. Ze is geschoren en is heel de hersft en winter verkouden geweest dus laat hem nog maar even op. Er staat ook nog een hele gure wind dus...
Heb trouwens nog niet gemerkt dat ze het warm had, ook niet wanneer ze net uit de zon kwam.

Pfff... 500 gram? Mijn paard staat vanaf eergister bloot, en heeft nog een moment koud aan gevoeld.
Maar ze is dan ook niet geschoren en heeft deze winter niet meer op gehad dan 200 g. Maar ik krijg alleen al een hitteberoerte als ik aan 500 gram denk.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:32

Gewoon een vraagje hoor, maar is de overgang niet te groot als je van 200 gr naar bloot gaat? Ik zou dit nl ook wel willen doen met mijn paard maar was eigenlijk bang dat de overgang te groot zou zijn. Vandaar dat ik naar een 0 gr deken wil van het weekend. Tips?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:34

tisby schreef:
Gewoon een vraagje hoor, maar is de overgang niet te groot als je van 200 gr naar bloot gaat? Ik zou dit nl ook wel willen doen met mijn paard maar was eigenlijk bang dat de overgang te groot zou zijn. Vandaar dat ik naar een 0 gr deken wil van het weekend. Tips?

Lijkt me inderdaad niet handig om van 200 gr gelijk naar poedelnaakt te gaan..

En ik kan me niet voorstellen dat je paard het lekker vind om tijdens het vriezen laten we zeggen dat het toen zon -5 (ruim genomen) en nu met +9 (ook ruim genomen) met de zelfde deken op te staan :')

Maar ik ben dan zoiezo geen voorstander van dekens ;(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:35

Vroeger had ik alleen een 300-grams deken. Op een gegeven moment ging hij op en op een gegeven moment ging hij af. Nooit problemen mee gehad.

Nu heeft mijn paard alleen een regendeken en ik hoop heeeeel hard dat hij binnenkort af kan!

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:42

mirka1994 schreef:
tisby schreef:

Lijkt me inderdaad niet handig om van 200 gr gelijk naar poedelnaakt te gaan..

En ik kan me niet voorstellen dat je paard het lekker vind om tijdens het vriezen laten we zeggen dat het toen zon -5 (ruim genomen) en nu met +9 (ook ruim genomen) met de zelfde deken op te staan :')

Maar ik ben dan zoiezo geen voorstander van dekens ;(

Nee dat dacht ik ook al, vandaar het idee van 0 grams regendeken. Alhoewel hij wel flink wat vacht heeft nog en nu wel gaat verharen. Ik ben ook echt geen voorstander van dekens. Mijn paard heeft vorig jaar voor het eerst een deken op gekregen omdat hij 's winters wat afviel en al zijn energie gebruikte om warm te blijven. En daar waren geen andere lichamelijke oorzaken voor.
Sinds vorig jaar is dat dus over gelukkig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:44

Mijn paard heeft hetzelfde als jij Tisby, en hij blijft al op gewicht met de hele winter door een 0-grams :). Daar heb je dus niet eens een 200-grams voor nodig.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:46

tisby schreef:

Voor mij niet hoor ;) , ik had een 200 g stal deken en daar overheen een gevoerde 0 grams regendeken, Dus ik was toen het echt warmer werd en het niet mee vroor s'nachts over gegaan op die 0 grams, en nu staat ze bloot. Een paard is trouwens prima in staat om z'n eigen tempratuur te regelen mits ze niet geschoren zijn. En ik vond haar echt behoorlijk warm voelen onder die regendeken dus is het dan voor mij duidelijk dat ze die niet meer nodig heeft.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:52

Arwen: ok, goede tip, kan ik altijd proberen!
DiekeC: bij ons vriest het nog steeds 's nachts... en ze staan 6u per dag buiten. En ik heb begrepen (ben echt geen expert hoor) dat als je een paard eenmaal een deken opdoet dat je die niet zomaar af kunt doen omdat het "thermosysteem" dan al zwaar ontregeld is. En die van mij is ook niet geschoren, dat vind ik helemaal verschrikkelijk :-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:54

Ik dacht eerst ook dat een 0-grams niet voldoende zou zijn, tot ik bedacht dat het wél de wind tegenhoudt en dat daar de meeste kou vanaf komt. Zie het maar als een Gore-Tex-jasje... je hebt het er toch lekker warm in terwijl ze helemaal niet dik zijn :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:16

mijn paard is van 200 naar 50 gr gegaan en gisterenavond en ook vanmorgen was hij daar niet echt warm onder
maar hij blijft nu onder 50 gr en dan straks 0 gr en op de wei zonder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:02

Hier in de buurt loopt een shetje die is geschoren. ene dag loopt hij met dekentje om buiten, maar ook soms helemaal naakt. zoals vandaag! Terwijl het toch flink frisjes waait en er geen zonnetje is. En gisteren stond hij dan wel weer met dekentje. Lijkt mij ook lastig voor zo'n kleintje zonder vacht die je kan reguleren :(

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:10

Die mensen hebben dus geen idee wat ze aan het doen zijn.
_-:(

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:15

bij mij bouw ik steeds met 100 gram af of op tot max 300 gr :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:18

simon had nog 2 dekens op waaronder een 350 grams amigo met hals. die heb ik vandaag gewisseld
voor een horseware staldeken van iets van 150. Die heeft hij nu als onderdeken.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:21

terug naar 200 grams :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:22

Nou heb mooi de 500 nog op, gisteren veulen van 800 naar 500 gehaald. Het is hier een fijne temperatuur maar waait wel weer hard