[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:20

ik zit met een nieuw "probleempje" in de wei bijt mijn haflinger (om te spelen) nu achter in het deken van mijn shet zijn rhino dekens, met winkelhaken tot gevolg, ook anti bijt spray lijkt niet te helpen -O- iemand nog een ander idee?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:54

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:04

salamaleque schreef:
Nouvel schreef:
Ik lees veel ellende met de nieuwere Rambo dekens, wat zonde, ik heb al jaren mer veel plezier Rambo’s.
Hoe bevallen de nieuwere Rhino’s qua model en waterdichtheid?
Is dat een goed alternatief?

Ik heb altijd Rambo dekens gehad maar nadat ze na een wasbeurt (via een dekenwasserij) toch niet meer waterdicht bleven, moest ik opzoek naar iets anders. Zelfde Rambo dekens kreeg ik niet meer goed passend (zelfde maat besteld maar kennelijk toch iets qua pasvorm veranderd). Ik heb nu 2 nieuwe rhino dekens (allebei een Rhino plus, dus incl. Losse hals een 0 gram en een 100 gram) en ze bevallen me heel goed. Het enige wat ik minder vind, is de bevestiging van de hals. Die is niet met ringen maar met klittenband. Hals blijft wel mooi over de deken zitten daardoor en waait bij wind niet omhoog.

Bedankt voor je ervaring!
Ik vind die aansluiting van de hals juist fijn, waait minder op en maakt makkelijker vast.
Fijn dat ze jou goed bevallen, ga ik onthouden!
Vallen ze hetzelfde qua maat als Rambo?

Pallatin

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:06

Hier eind middag een happy droog paard onder de rhino, maar eerlijkheidheidshalve: het heeft niet de hele dag geregend (gelukkig)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:21

Hier zowel oudejaarsdag als vandaag langdurig regen. Paard 24/7 buiten en schuilt nagenoeg niet. Nog steeds perfect droog onder haar nika deken. Die ook niet klam wordt, en ook nergens schuurt. Zeer tevreden (weer).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:39

Ik ben blij dat vrijdag mn PE buster zero binnenkomt. Paard gaat ook niet schuilen maar gaat erg slecht op de langdurige regenval. Heeft pssm en een dikke wintervacht, dus eigenlijk te warm voor een deken. Maar ik verkies toch liever iets te warm boven verkrampte spieren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:01

Pallatin schreef:
Hier eind middag een happy droog paard onder de rhino, maar eerlijkheidheidshalve: het heeft niet de hele dag geregend (gelukkig)

Mooie deken. Das een 0 grams rhino wug? Heb je er misschien een linkje van?

De 100 grams rhino wug past heel fijn. M'n 12 jaar oude 0 grams wug past wat minder lekker. Wellicht oude versie, met wat andere pasvorm, dus ik twijfel of ik voor een nieuwe 0 grams rhino wug ga.

Overigens wel echt top deken. In 2010 gekocht, met oudjaar en gisteren/vannacht opgehad met dat hondenweer en nog steeds super waterdicht.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:09

Tancreda4 schreef:
Pallatin schreef:

Mooie deken. Das een 0 grams rhino wug? Heb je er misschien een linkje van?

De 100 grams rhino wug past heel fijn. M'n 12 jaar oude 0 grams wug past wat minder lekker. Wellicht oude versie, met wat andere pasvorm, dus ik twijfel of ik voor een nieuwe 0 grams rhino wug ga.

Overigens wel echt top deken. In 2010 gekocht, met oudjaar en gisteren/vannacht opgehad met dat hondenweer en nog steeds super waterdicht.

https://hypostore.nl/rhino-wug-turnout-lite-0g.html

Het is idd de rhino wug lite. Ik heb ook een amigo wug lite, die gaat het derde jaar in en is nog prima, zit wel een scheurtje in de voering, maar 12 jaar zal ie niet meegaan denk ik _/-\o_
Volgende week hebben we weer wat dagen regen achter elkaar zo te zien, ben benieuwd hoe de wug zich dan houdt maar ben er vooralsnog erg blij mee

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:47

Ik ben ook wel heel blij met die klittenband sluiting van de Rhino! Geen geklooi meer onder de rand van de deken en ik kan er fijn een schoft beschermer aan vastmaken die je voor Bucas dekens kan kopen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:49

Afbeelding
Helaas voor mijn paard te groot. Heb de 183 gekocht, valt als een 190.
Ongevoerde regendeken van ballistic nylon van Premier Equine.
Wel weer geweldige kwaliteit <3 dus de maat kleiner besteld en die is ook al verzonden **\O/**

Iemand interesse om deze over kopen? Kostte mij 155,- (prijzen op site zijn excl. btw).

https://www.premierequine.co.uk/product ... 4305514663

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 17:19

Slmt9 schreef:
[ [url=m/pfralt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Helaas voor mijn paard te groot. Heb de 183 gekocht, valt als een 190.
Ongevoerde regendeken van ballistic nylon van Premier Equine.
Wel weer geweldige kwaliteit <3 dus de maat kleiner besteld en die is ook al verzonden **\O/**

Iemand interesse om deze over kopen? Kostte mij 155,- (prijzen op site zijn excl. btw).

https://www.premierequine.co.uk/product ... 4305514663

Ziet eruit als een hele mooie deken ja! Ik ben echter helemaal tevreden met mijn Rambo's :j

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 17:22

En over Rambo's gesproken:
Heeft er iemand ervaring met het kwijtraken van een dekensingel? Dat veiligheidssysteem met klittenband is fijn, maar nu ben ik dus 1 van de 3 singels kwijt -O-
Weet iemand of je die singels ergens los kunt kopen en zo ja, waar?

Edit: Ik heb de winkel waar ik de deken heb gekocht gebeld en ze gaan het navragen bij Horseware. Ben benieuwd :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:25

Ik ben na 3 crapy Rambo’s in 11 jaar tijd helemaal over gestapt op dit merk qua outdoor dekens. Wat een verschil van kwaliteit :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:28

Vervelend dat hij niet past. Snap dat nooit zo goed hoe dekens zo slecht kunnen vallen qua maat. Cm is toch een cm. Maar goed.
Net zoals die Optimo. Dan pas je toch de maatvoering aan als hij standaard maat groter valt.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:22

Slmt9 schreef:
Ik ben na 3 crapy Rambo’s in 11 jaar tijd helemaal over gestapt op dit merk qua outdoor dekens. Wat een verschil van kwaliteit :D

thx voor de tip! ik heb hem opgeslaan in favorieten voor als mijn amigo bravo het begeeft :j

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:30

@Nouvel

Qua maat valt de Rhino zoals mijn Rambo (original turnout) dekens vielen jaren geleden. De Rambo dekens van nu waren bij mijn paard ineens veel te groot/wijd/lang :D een maat kleiner paste dan weer niet (bij het grazen werd hij bijna opgehangen). Mijn paard is niet zozeer heel breed maar heeft een lage halsaanzet waardoor ik de v-sluiting echt nodig heb. De amigo-xl (ook met v-sluiting) was ook wat te wijd. De Rhino past echt heel mooi, ik heb de 0 gram en de 100 gram. Met korting zijn de Rhino’s ook mooi geprijsd meestal zo rond de € 170 dat vind ik niet al te duur omdat er ook een hals bij zit (hij de Rhino Plus tenminste).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:09

manzano schreef:
Vervelend dat hij niet past. Snap dat nooit zo goed hoe dekens zo slecht kunnen vallen qua maat. Cm is toch een cm. Maar goed.
Net zoals die Optimo. Dan pas je toch de maatvoering aan als hij standaard maat groter valt.

Ik ook niet. Ik had ze om advies gevraagd omdat ik volgens hun maattabel de 6’0 moet hebben, maar van hun andere deken een 5’9 heb. Daar zou ook verschil tussen zitten, dus ik kon het beste de maattabel aanhouden -O-
Ik kijk nog of ik deze in NL kwijt kan raken zonder verlies en anders stuur ik hem weer terug :)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:42

Zo, voor het eerst in mijn paarden leven zelf moeten nadenken over een deken. Ik wil graag voor mijn smalle merrietje een regendeken klaar hebben liggen voor als het blijkt dat ze deze nodig heeft. Dan hoef ik niet nog dagen te wachten ivm lever tijd terwijl ze hem die dag nodig heeft.

Wat ik zo ver heb begrepen. Is dat ik een 0 grams, maar wel gevoerde deken nodig heb. Gevoerd zodat de deken niet klammig wordt van binnen. 0 grams omdat ze verder geen deken nodig heeft, alleen op ellendig regenachtige, winderige en koude dagen.

En nu zie ik door de dekens het bos niet meer. Welke merken voor smalle paardjes? En ik zie bij dekens vaak ook niet staan hoe ze gevoerd zijn.

Wie kan mij een pad wijzen door het bos?
_/-\o_

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:45

Ik weet niet hoe de hals aanzet van je paard is, maar ik zou je amigo aanraden.
Met hoge halsinzet rechte voorsluiting, bij lage met v sluiting of gemiddeld disc.
Bij de mijne werkt de hero perfect, maar dat is geen mega stevige stof. Als er slopers bij zitten in de kudde van je paard gaat een hero het geen dag overleven :o

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:50

Bedankt voor je snelle reactie!
Goede vraag. Ik schat dat ze een hoge halsaanzet heeft.. maar wat denk jij?
Afbeelding

Afbeelding

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:27

Ik doe op regendagen de laatste tijd een zweetdeken eronder. En op droge dagen niets. Heb nu geen last meer van een klamme deken.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:40

Mijn arabiertje staat voor het 2de jaar met een horseware amigo bravo. Ook de hero gehad, maar die was hier 2x binnen het jaar stuk (De eerste x stuk gewassen, de tweede, tja... de andere paarden bijten erin; op het eerste zicht was er niks aan de deken te zien, maar hij was zo lek als een mandje, dus ik denk dat ze de waterdichte laag stuk gekregen hebben op de een of andere manier). Deze deken past haar goed! Ik heb de deken met rechte sluitingen ivm een paard met een vrij hoge halsaanzet, maar je hebt deze deken ook met v-sluiting of disc-sluiting, als die beter zouden passen bij je paard.

Mijn paard staat normaalgesproken zonder deken en krijgt enkel een dek op bij echt slecht weer. Ik vind de deken niet klammig worden. Als je paard geen deken gewend is, zou ik opletten met een voering en echt voor een 50g of toch voor geen gaan. Voor je het weet, heeft ze het te warm.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:08

Ja als je deken echt met rust gelaten wordt is een hero prima maar slopers redden het vrij makkelijk :P
Mijn paard doet er nu 3 jaar mee en hij is nog steeds super waterdicht, nooit gewassen.
Ze is een keer met een voorsluiting ergens in blijven hangen dus daar is hij een beetje creatief gefikst :P niets mis mee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:47

Hier ook blij met mijn Amigo dekens (ook voor het eerst dit jaar :j ). Mijne (ongeschoren, met wintervacht) heeft een 0 grams op, want die met 50 gram is veel te warm deze dagen.

Deken is absoluut waterdicht, niet klam, past perfect, geen schuurplekken. En prima betaalbaar.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:23

Nou vandaag was wel de ultieme testdag qua regen en wind voor de nieuwe rhino….hoofd paard was idd nat toen ik op stal kwam dus hij kwam uit de regen uit z’n uitloop en heb m met mesten buiten in de paddock gezet maar kurkdroog… :j
Test nu echt doorstaan