[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:32

Pantykous schreef:
Vind ze het echt eng of eerder vervelend? Sommige paarden vinden de trillingen van een groot apparaat heel vervelend aan de benen, dan kun je beter een kleine machine pakken. Moser max bijvoorbeeld :D

Super heldere uitleg Karin! Kan me er helemaal in vinden. Mensen vergeten nog wel eens handig om te gaan met een snoer en voor je het weet struikel je er over als je paard schrikt oid.

Njaa eerder vervelend zoals alles altijd hahah. Vorig jaar met heel veel muesli de benen wel mooi gekregen maar dat heeft ze dit jaar dus al door..

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 01:27

Mijn merrie vind de benen ook niet zo prettig, die doe ik dus altijd als eerste. Sommige delen gaan wel gewoon goed dus ik zorg dan dat ik niet continu op die rot plekken zit. Als ik eerst de rest doe zit ik met vervelende plekken én een ongeduldig paard, dus dan is het feest compleet. Begin ik met de benen laat ze wel even merken dat ze het er eigenlijk niet zo mee eens is, maar verder gaat het dan gewoon goed.

Goede uitleg, Karin. Moet zeggen dat ik bij mijn merrie een hoop regels aan m'n laars lap als ik het zo bij elkaar zie staan :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:00

Misschien wel supergoede tip, Nies! Denk dat dat voor mijn ruin (wordt zijn eerste keer benen) wellicht ook geen slecht plan is!

Met iets positiefs en makkelijks eindigen is altijd goed voor paarden/dieren. En misschien ook wel pas wat lekkers (museli/hooi) als de benen klaar zijn. Ik bedoel, slim genoeg om te weten dat het met stilstaan uiteindelijk sneller gaat zijn ze wel :P

Eigenlijk scheren wij ook 'verkeerd om' he... en dan niet zo zeer de volgorde. Maar we houden dat vervelende apparaat tegen het paard als hij braaf stil staat, en als hij beweegt en of schopt is het apparaat even weg van zijn lijf. Met leren afspuiten heb ik het in het begin heel bewust anders om gedaan. Niet stilstaan? Slang er op. Braaf staan? Klaarrrr. Ook als hij nog helemaal niet gewassen was dus :') En heb er nu een brave aan met wassen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:15

Het ligt eraan hoe in paniek een paard is maar soms houd ik juist het apparaat tegen of dichtbij het lichaam door bovenstaande reden ..
mijn vorige paard ging altijd helemaal uit zn plaat zodra het apparaat aanging. Zette je het eenmaal op zn lijf was hij rustig :')

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:42

Daarom moet je je paard ook altijd met 1 hand vasthouden ;)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:06

Mijn paard vind het heerlijk, stond lekker los... Alleen met zn oren ff praam op, maar dat kriebelt ook vreselijk natuurlijk.

Voor
Afbeelding

Na

Afbeelding

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:26

Ben idd ook begonnen met de benen maar ze laat dit gewoon niet toe.
Schopt dan naar alles wat beweegt..
We gaan t vanavond met wat hooi proberen en anders vind ik t wel goed zo hahaha

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:23

Ik heb een haflinger en scheer zijn benen niet.
De mijne is weer met racestreep geschoren. .. erg fijn

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:49

Ik scheer benen ook niet, hij staat 24/7 buiten dus dat vind ik een beetje sneu. En scheerlijnen zie je praktisch niet bij een schimmel dat scheelt ook! Gewoon netjes met de spier en lijn mee scheren en niemand ziet dat hij geschoren is.

Heb aardig wat wedstrijden gepland dus twijfel toch of ik al eerder ga scheren. Even aankijken hoe nat hij volgende week is na de 1ste. Toch altijd lastig qua timing.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:52

Mijn pony heeft overgang van valk naar zwarte beetjes. Scheer altijd tot daar. Zie je niks van.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:00

Mijn pony krijgt superdikke uggs op zijn hele benen :P

Dit jaar voor het eerst benen ook, omdat a) ik een zo mak mogelijk paard wil dat alles kent en b) het er toch een stuk netter uit ziet en we dus richting binnenbak en wedstrijdjes gaan :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:17

Wat zouden jullie doen.

Shetlander, dik in z'n vacht. Temperaturen in de nacht rond de 4 graden, overdag zo'n 17 graden.
Liever geen deken wissel 2 x per dag. Om die reden wachten met scheren tot het overdag wat kouder wordt ?
Hij wordt half geschoren; benen, rug en lendenen blijven behaard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:37

Of eerst alleen de hals/borst?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:40

Ik zit ook een beetje met een dilemma.
2 jaar geleden voor t eerst laten scheren ivm snel zweten, buiten adem en niet meer droog worden.
Toen heb ik een vrij uitgebreide race streep laten scheren, dus borst en buik eruit (tot waar dekje begint), halve hals eruit, en bij de benen/billen streep eruit.

Vorig jaar dat weer laten doen, maar nu de hele hals eruit.
op zich bevalt dat tot nu toe prima.
maar toch in overweging om hem dit jaar helemaal te laten doen, behalve benen en hoofd.

Hij staat normaal gesproken middelmatig in training, doen van alles wat.
heeft het nu al warm na 10 minuten in de bak, nog niet zeiknat bezweet dan, maar dat gaat over een paar weken wel weer zo zijn.

Wat zouden jullie doen en waarom?

Edit; oh ja, hij heeft een stal met uitloop en weide waar ie zelf kan bepalen offie binnen of buiten staat. Heb een flinke hoeveelheid dekens dus das ook geen punt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:54

Nies_ schreef:

Inderdaad ook een optie :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:31

Dott schreef:
Ik zit ook een beetje met een dilemma.
2 jaar geleden voor t eerst laten scheren ivm snel zweten, buiten adem en niet meer droog worden.
Toen heb ik een vrij uitgebreide race streep laten scheren, dus borst en buik eruit (tot waar dekje begint), halve hals eruit, en bij de benen/billen streep eruit.

Vorig jaar dat weer laten doen, maar nu de hele hals eruit.
op zich bevalt dat tot nu toe prima.
maar toch in overweging om hem dit jaar helemaal te laten doen, behalve benen en hoofd.

Hij staat normaal gesproken middelmatig in training, doen van alles wat.
heeft het nu al warm na 10 minuten in de bak, nog niet zeiknat bezweet dan, maar dat gaat over een paar weken wel weer zo zijn.

Wat zouden jullie doen en waarom?

Edit; oh ja, hij heeft een stal met uitloop en weide waar ie zelf kan bepalen offie binnen of buiten staat. Heb een flinke hoeveelheid dekens dus das ook geen punt.

Dan zou ik hem lekker helemaal doen :j

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:47

Oh, hij is op dit moment verder nog niet geschoren. Zit ook nog niet extreem dik in de vacht. Maar dik genoeg om t warm te hebben :')

Waarom zou je helemaal doen ipv deels?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:19

Welk apparaat raden jullie aan voor het scheren van de benen en andere gevoelige lichaamsdelen? De beoordelingen en prijzen verschillen nogal.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:25

Ik merk dat mijn pony bij half scheren gewoon niet lekker haar warmte kwijt kan.
Is ze op die plekken waar veel haar zit nog weer zeik nat.
En helemaal kaal is ze lekker fris.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:52

AronenLoutje schreef:
Welk apparaat raden jullie aan voor het scheren van de benen en andere gevoelige lichaamsdelen? De beoordelingen en prijzen verschillen nogal.

Moser MAX45 kan je geen andere adviseren omdat dit de topper is onder de opscheermachines :Y)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:09

kaatje77 schreef:
AronenLoutje schreef:

Moser MAX45 kan je geen andere adviseren omdat dit de topper is onder de opscheermachines :Y)

Ik durfde bijna geen antwoord meer te geven. Maar inderdaad, de Moser max45 :j

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:31

Bedankt allebei! Die stond inderdaad al hoog op mijn lijstje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:37

Mijne zit nu enorm in de verharing, wel nog een dunne vacht!

Is het dan aan te raden nu te scheren? Of toch zoveel wachten tot die klaar is met verharen..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:56

IngridM schreef:
Nies_ schreef:

Inderdaad ook een optie :)

Zondag krijgt hij zijn race streep heb ik geregeld en over paar weken gaat hij dan wat kaler.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:46

Ik ga me zo wagen aan het scheren, ik hoop alleen van harte dat de streep die ik wil scheren (staat niet in de plaatjes van scheermodellen maar ach :+ ) een beetje recht wordt.
Iemand nog tips daarvoor?