Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Snollygoster schreef:Als ik mijn paard nu al zou scheren heeft hij voor het moment dan voldoende met een deken van 150 grams? Voor er nu al 350 op te gooien vind ik het wat vroeg..
doemaar schreef:Nies_ schreef:Ik heb Angel altijd met Bucas halzen staan. Nooit problemen gehad, eventueel de manen glad houden met anti-klit en de deken op tijd schoonmaken aan de binnenkant.
Domme vraag misschiem. Hoe maak jij de hals schoon? Alleen de binnenkant met een sopje en dan afspoelen?
Snollygoster schreef:Als ik mijn paard nu al zou scheren heeft hij voor het moment dan voldoende met een deken van 150 grams? Voor er nu al 350 op te gooien vind ik het wat vroeg..
Citaat:Zorg allereerst dat je de beschikking hebt over een veilige scheerplek. Eén waarbij jij je paard vast kunt zetten en jezelf niet in gevaar brengt als je ernaast staat. Het is handig als er licht is, maar een bouwlamp volstaat ook.
Verder een verlengsnoer van min. 10 meter en een klein borsteltje (nagelborstel) om de messen schoon te maken.
Voor jezelf: trek AUB OUDE KLEDING
Citaat:Zorg allereerst dat je de beschikking hebt over een veilige scheerplek. Eén waarbij jij je paard vast kunt zetten en jezelf niet in gevaar brengt als je ernaast staat. Het is handig als er licht is, maar een bouwlamp volstaat ook.
Verder een verlengsnoer van min. 10 meter en een klein borsteltje (nagelborstel) om de messen schoon te maken.
Voor jezelf: trek AUB OUDE KLEDING aan en daarover een overall. Ik zie maar al te vaak foto's voorbij komen van meiden die geschoren hebben met hun dure rijkleding aanKrijg je echt spijt van.... De kleding waarin je geschoren hebt voldoet nu als scheerkleding, die trek je niet voor de lol aan, de scheerders in dit topic kunnen dat beamen *kriebeldekriebel*
![]()
Zorg ook altijd dat je NOOIT alleen bent, zorg vooral voor de eerste x dat er iemand bij is, ook al is het niet nodig, je kan zelf ook onwel worden en het is handig dat er controle is.
Is het de eerste x dat je gaat scheren? Zet je paard niet vast, maar laat een ander je paard vasthouden, wel het touw vast op de plek waar je gaat scheren, een keer om de vastzetplek heen en dan vasthouden, mocht je paard echt flippen, kan je begeleider het touw rustig loslaten en zal je paard niet gaan hangen. En heb jij tijd om weg te stappen.
Nou, staat je paard en sta jij klaar? (in overall dus)
Ga aan de linkerkant staan ter hoogte van de buik zo'n 30 cm na het voorbeen. http://karin-evers-paardenscheerster.we ... 3919-n-jpg iets verder naar rechts zoals op de foto
Zorg ervoor dat het snoer van het scheerapparaat om je nek ligt van links naar rechts en in je rechterhand het scheerapparaat. Dan houdt je met je linkerhand de schoft vast en zet je met je rechterhand het apparaat aan en houd deze naast je rechterbeen. Kijk naar de oren van het paard en wacht rustig af hoe het dier reageert.
De eerste reactie van een paard is dat het iets naar voren springt, vlucht weg, dus hulp: ga NOOIT voor het paard staan, alleen ernaast.![]()
Nu heeft je paard even kunnen wennen aan het geluid en praat tegen je paard en zet het apparaat voorzichtig een 30 cm voor de flanken op het lichaam. Zo ongeveer op de plek waar een zadeldekje ophoud. Hier is een paard vrij gevoelig en weet je direct hoe het verder zou reageren. Je staat redelijk veilig uit de trapzone van het voor en achterbeen.
Gaat dit goed? Dan ga je eerst de buik doen. Houdt wel altijd met je linkerhand het paard vast, zodat je voelt wanneer spanning opkomt.
Vanuit hier kan je een stuk van het achterbeen meepakken en bovenbeen en hals. De benen en hoofd doe ik standaard altijd met het kleine apparaat.
Blijf ALTIJD staand scheren, dus niet op de knieën omdat je er niet bij kunt en wees ALTIJD alert.
Een paard is een vluchtdier en als het het niet vertrouwd zal het wegrennen.