[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:53

ik heb een aesculap twedehands gekocht van winkel die ze verkocht . heb het scheeraperaat er al uit en scheert perfect.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:19

Nou mijn fjord wordt over een paar uur geschoren, heerlijk die halve wintervacht eraf.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:21

Wat raden jullie aan voor een shet die meestal 1x per week intensief voor de koets loopt en 2x onder het zadel? (Soms meer, soms minder) Staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden. Is nu nog volop bezig met winterhaar aan te maken, maar gisteren was ze al enorm aan het zweten na een uurtje.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:33

Zou voor een deken model gaan, of iets minder rigoreus de boeg/luchtpijp eruit.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:53

Als ik mijn paard nu al zou scheren heeft hij voor het moment dan voldoende met een deken van 150 grams? Voor er nu al 350 op te gooien vind ik het wat vroeg..

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:26

Snollygoster schreef:
Als ik mijn paard nu al zou scheren heeft hij voor het moment dan voldoende met een deken van 150 grams? Voor er nu al 350 op te gooien vind ik het wat vroeg..

Die van staat geschoren onder een 100 grams liner + 0 grams regendeken en staat er prima onder, een 150 grams op dit moment meer dan genoeg zijn of je moet echt een koukleum hebben. :brr:

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:32

Afbeelding

Afbeelding

Even in de zon zonder deken zodat ze even kon rollen omdat ze nogal jeuk had. Gelukkig heeft ze het niet snel koud. :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:14

Nies_ schreef:
Ik heb Angel altijd met Bucas halzen staan. Nooit problemen gehad, eventueel de manen glad houden met anti-klit en de deken op tijd schoonmaken aan de binnenkant.

Domme vraag misschiem. Hoe maak jij de hals schoon? Alleen de binnenkant met een sopje en dan afspoelen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:53

Vandaag mijn pony zijn hals/borst geschoren en gelijk de hals weer aan zijn deken gedaan die hij 24/7 om houd. Hij zweette vanavond tijdens het mennen nog steeds maar ik rij al een tijdje niet zo fanatiek meer dus zijn conditie is ook wat afgezwakt.

Afbeelding

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:01

Ik wil bij mijn pony ook gaan scheren. Alleen kan hij geen deken aan. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal maar overdag komen er andere bij hem in de wei en een deken houd het dan hooguit een uur uit omdat hij dominant is.

Zou ik zonder problemen onderkant hals evt tot na de singelplek kunnen scheren zonder deken ? Ik heb hier geen ervaring mee dus wat tips kan ik wel gebruiken ;)

( ik heb wel ervaring in volledig scheren en dan dekens maar dit is nieuw)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 06:57

ik heb zondag voor de 2e x de hals, onder de manen en de billen geschoren, dit keer ook de benen meegenomen, want Morrie is tenslotte Noriker en geen Tinker.
Er lag weer een vracht haar op de grond.....
Ik wil nu nog niet aan dekens beginnen, hij staat nu overdag nog te zweten op de wei, over 3 weken scheer ik hem helemaal en dan beginnen we met dekens.
Dit model heet: met-de-vlekken-mee :7

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:10

doemaar schreef:
Nies_ schreef:
Ik heb Angel altijd met Bucas halzen staan. Nooit problemen gehad, eventueel de manen glad houden met anti-klit en de deken op tijd schoonmaken aan de binnenkant.

Domme vraag misschiem. Hoe maak jij de hals schoon? Alleen de binnenkant met een sopje en dan afspoelen?

Ja, gewoon een emmer water met groene zeep en dan met een spons of doekje schoonmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:52

Snollygoster schreef:

Dat ligt aan je paard. Mijn paard staan nu onder een 100 grams liner + 0 grams regendeken en is niet geschoren maar strak in zomervacht. Heeft het nog al snel koud dus vandaar dat die ook al een 100 grams draagt.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:03

Hallo allemaal, na jaren een scheermachine geleend te hebben ben ik nu zelf aan het kijken voor een apparaat.
Zelf kom ik nu op de constanta rodeo rood/blauw of de farmclipper 3 of hebben raden jullie misschien nog een andere aan (niet te duur) . Ben ook benieuwd naar jullie ervaring met de twee genoemde apparaten.
Het is om een fjord te scheren met al een lekkere dikke vacht.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:07

Wat zouden jullie doen? Als mijn haflinger geschoren is 100 of 200 grams liber onder de 100 grams deken doen? Nu staat ze nog even dag en nacht buiten met 100 grams op.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:06

Als ik die van mij scheer gaat er denk ik gelijk 200 op. Alhoewel het nu nog wat warm is dan zou ik overdag 100 en s'avonds 200 opdoen.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:09

Hoihoi, ik heb een vraagje! Vandaag is mijn scheermachine binnen gekomen, ik ga dus voor het eerst zelf scheren. Alleen vraag ik me af hoe je nou de afstand tussen de messen kan veranderen? Of gaat dit niet? Meende te herinneren dat ze dit wel eens deden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:52

Nee, afstand tussen de messen is altijd gelijk, of je moet een machine hebben die ouder is dan 25 jaar :o

Goede machines zijn machines van het merk: Hauptner, Heiniger en Aesculap. betaal je voor, maar heb je ook kwaliteit voor. Als je maar 1 of een paar paarden hebt volstaat de moser MAX45 ook aan de eisen, enigste verschil met de grote machines is dat de messen smaller zijn en je er dus iets langer over doet om een paard kaal te krijgen, maar dat is logisch :Y)

Ik krijg meerdere pb's binnen van hoe moet je nou beginnen?
Voor iedereen hier een duidelijke uitleg:

Citaat:
Zorg allereerst dat je de beschikking hebt over een veilige scheerplek. Eén waarbij jij je paard vast kunt zetten en jezelf niet in gevaar brengt als je ernaast staat. Het is handig als er licht is, maar een bouwlamp volstaat ook.
Verder een verlengsnoer van min. 10 meter en een klein borsteltje (nagelborstel) om de messen schoon te maken.
Voor jezelf: trek AUB OUDE KLEDING

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:09

Nee, afstand tussen de messen is altijd gelijk, of je moet een machine hebben die ouder is dan 25 jaar :o

Goede machines zijn machines van het merk: Hauptner, Heiniger en Aesculap. betaal je voor, maar heb je ook kwaliteit voor. Als je maar 1 of een paar paarden hebt volstaat de moser MAX45 ook aan de eisen, enigste verschil met de grote machines is dat de messen smaller zijn en je er dus iets langer over doet om een paard kaal te krijgen, maar dat is logisch :Y)

Ik krijg meerdere pb's binnen van hoe moet je nou beginnen?
Voor iedereen hier een duidelijke uitleg:

Citaat:
Zorg allereerst dat je de beschikking hebt over een veilige scheerplek. Eén waarbij jij je paard vast kunt zetten en jezelf niet in gevaar brengt als je ernaast staat. Het is handig als er licht is, maar een bouwlamp volstaat ook.
Verder een verlengsnoer van min. 10 meter en een klein borsteltje (nagelborstel) om de messen schoon te maken.

Voor jezelf: trek AUB OUDE KLEDING aan en daarover een overall. Ik zie maar al te vaak foto's voorbij komen van meiden die geschoren hebben met hun dure rijkleding aan :x Krijg je echt spijt van.... De kleding waarin je geschoren hebt voldoet nu als scheerkleding, die trek je niet voor de lol aan, de scheerders in dit topic kunnen dat beamen *kriebeldekriebel* -O-

Zorg ook altijd dat je NOOIT alleen bent, zorg vooral voor de eerste x dat er iemand bij is, ook al is het niet nodig, je kan zelf ook onwel worden en het is handig dat er controle is.

Is het de eerste x dat je gaat scheren? Zet je paard niet vast, maar laat een ander je paard vasthouden, wel het touw vast op de plek waar je gaat scheren, een keer om de vastzetplek heen en dan vasthouden, mocht je paard echt flippen, kan je begeleider het touw rustig loslaten en zal je paard niet gaan hangen. En heb jij tijd om weg te stappen.

Nou, staat je paard en sta jij klaar? (in overall dus)

Ga aan de linkerkant staan ter hoogte van de buik zo'n 30 cm na het voorbeen. http://karin-evers-paardenscheerster.we ... 3919-n-jpg iets verder naar rechts zoals op de foto
Zorg ervoor dat het snoer van het scheerapparaat om je nek ligt van links naar rechts en in je rechterhand het scheerapparaat. Dan houdt je met je linkerhand de schoft vast en zet je met je rechterhand het apparaat aan en houd deze naast je rechterbeen. Kijk naar de oren van het paard en wacht rustig af hoe het dier reageert.

De eerste reactie van een paard is dat het iets naar voren springt, vlucht weg, dus hulp: ga NOOIT voor het paard staan, alleen ernaast. :Y)

Nu heeft je paard even kunnen wennen aan het geluid en praat tegen je paard en zet het apparaat voorzichtig een 30 cm voor de flanken op het lichaam. Zo ongeveer op de plek waar een zadeldekje ophoud. Hier is een paard vrij gevoelig en weet je direct hoe het verder zou reageren. Je staat redelijk veilig uit de trapzone van het voor en achterbeen.

Gaat dit goed? Dan ga je eerst de buik doen. Houdt wel altijd met je linkerhand het paard vast, zodat je voelt wanneer spanning opkomt.

Vanuit hier kan je een stuk van het achterbeen meepakken en bovenbeen en hals. De benen en hoofd doe ik standaard altijd met het kleine apparaat.

Blijf ALTIJD staand scheren, dus niet op de knieën omdat je er niet bij kunt en wees ALTIJD alert.

Een paard is een vluchtdier en als het het niet vertrouwd zal het wegrennen.

Zo, hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Mocht je beginnen en je paard flipt zo erg, denk dan niet die verdoof ik en ik ga verder, dat helpt niet, verdoving pakt niet omdat het paard zoveel adrenaline op heeft gebouwd.

Mocht je trouwens verdoven? Zet je paard dan ALTIJD VóóR die tijd op de scheerplek en ga hem dan verdoven, anders stap je de verdoving eruit.

En durf je het niet aan? Ik ken een paar goede scheerders in de regio midden NL en OOST NL die ik wel toevertrouw om de eerste ervaring tot een goede te laten komen.

Succes!

p.s. ik heb vaker meegemaakt dat het de eerste 5 minuten als een stuiterbal naast mij stond, maar ik ga dan gewoon door en de spanning is in alle gevallen afgevloeid, laat niet blijken dat je bang bent, want dan krijg je gevaarlijke situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:00

Denk dat er hier ook weer eentje moet geloven aan een scheersessie: de 11 jarige zit al weer redelijk dik in z'n haar, de 3 jarige heeft nog een heel glad velletje....

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:09

Mooi gezegd Karin! :j. Heel mooi uitgelegd zo, is ook een kwestie van aanvoelen of je door kan gaan of niet.

Qua merken ga ik ook voor Aesculape en Heiniger. Gewoon betrouwbare machines. Altijd nog onderdelen van te krijgen (zelfs bij machines van 20 jaar oud). En dan met 3mm messen, met voldoende tandjes (anders heb je nog flinke strepen), zelfs met een goed merk.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:41

Mooi en duidelijk uitgelegd Karin! Ik scheer mijn paarden ook zelf. Nog nooit problemen mee gehad. Heb nu een van mijn jonge merries die al een drama maakt bij het uitscheren van haar oren en manenkam. Heb langs een kant wel een beetje schrik voor wat dat gaat geven als ik haar wil scheren. Maar langs de andere kant heb ik zoiets van wat moet dat moet. Anders leert ze het nooit en gaat ze altijd haar zin doordrijven denk ik.
Laatst bijgewerkt door DoubleVv op 29-09-15 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:47

Mijne is ook geschoren alleen die f"king benen weer.

Vanmiddag een hele tube sedasan erin geduwd en nog staan schoppen als een gek..

Iemand hier een tip voor, paard is trouwens niet bang als je haar gewoon scheert is er niets aan de hand maar zo snel je bij de benen komt flipt ze compleet..

Iemand? Haha

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:55

Vind ze het echt eng of eerder vervelend? Sommige paarden vinden de trillingen van een groot apparaat heel vervelend aan de benen, dan kun je beter een kleine machine pakken. Moser max bijvoorbeeld :D

Super heldere uitleg Karin! Kan me er helemaal in vinden. Mensen vergeten nog wel eens handig om te gaan met een snoer en voor je het weet struikel je er over als je paard schrikt oid.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:57

Ik heb mijn pony maandag geschoren. De 1e keer helemaal zelf en het ging top. Mijn pony is ook wel vreselijk braaf.. Ze vindt het heerlijk en staat muisstil. Met een klein uurtje was ik klaar :D Hele lichaam, hoofd tot kaaklijn en de benen blijven gewoon 'harig'. Dit omdat ze wel 24/7 buiten loopt en ze het scheren van de benen niet zo prettig vindt. Aangezien het niet noodzakelijk is dat die kaal gaan ga ik haar daar niet mee lastigvallen.

Ik heb trouwens een 200 grams halve hals opliggen. Tussen 11.30 en 19.00 staat ze nu nog lekker bloot.