[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:15

Misschien kijk ik er overheen, maar welke maat zoek je? (Ruglengte?)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:44

Een zomerdeken komt bij lange na niet aan 100 gram, nee. Zweetdeken is al warmer. Maar als je een 100 grams deken wil moet je ook een 100 grams deken kopen en geen zomerdeken.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:57

Veulen84 schreef:
Misschien kijk ik er overheen, maar welke maat zoek je? (Ruglengte?)

ruglengte 95* onderlengte 135/137. afhankelijk van de pasvorm weer.
Gekke is ik kom soms 80 bovenlengte en 130 onderlengte tegen is dat niet uit verhouding tov 95/135?

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:57

MyWishMax schreef:
Een zomerdeken komt bij lange na niet aan 100 gram, nee. Zweetdeken is al warmer. Maar als je een 100 grams deken wil moet je ook een 100 grams deken kopen en geen zomerdeken.

Dat doe ik nu, met dikkere fleece werken omdat de liners geen buiksingel hebben en alle kanten op glijden.

135/185 vind ik prima, bij EJ al, maar de pony niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:43

Kan je niet gewoon een dekensingel om de liner heen doen dan? Dan ben je voor een tientje klaar en hoef je geen extra dekens te kopen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:29

Maar waarom kunnen ze hun buiten dekens niet gewoon op stal ophouden?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 23:20

Maar zit je liner niet vast aan je deken? Hoe kunnen ze zo glijden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:07

car0linee schreef:
Ik ben al jaren fan van de rhino's. Drie jaar geleden een 0grams en 250 grams aangeschaft. Dit jaar een nieuwe 0grs erbij gekocht omdat ik voornamelijk met liners werk en mijn paard 24-7 buiten staat dus met hevige regenval fijn om te kunnen wisselen. Maar onder de nieuwe en de oude staat ze kurkdroog ondanks heftige regen. Gebruik bij erge regen wel een hals, dat zorgt ervoor dat de regen de deken niet inloopt. Verder totaal geen issues met mijn nieuwste rhino aankoop (of de oudere rhino's).

Ah dat klinkt wel positief !
Hoe vallen ze qua maat en wijdte aan de voorkant?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:31

manzano schreef:
Maar zit je liner niet vast aan je deken? Hoe kunnen ze zo glijden?

Vraag ik me ook af.
Hoe kunnen ze schuiven?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:35

Ze haalt de buitendekens er vanaf en wil ze op stal met alleen die liners.

Dan koop je het beste gewoon een dekensingel, ben je voor minder dan 10 euro klaar ipv allemaal extra dekens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:38

Ah zo. Ja dan schuift het.

Dan zou ik kijken naar een fleece met buik singel.
Toen mijn oudje ppid had had hij buiten een dikkere deken nodig dan binnen.
Fleece met buik singels bleef goed liggen. Voor nog kouder weer had ik een gewone stal deken.

Met alleen een deken singel denk ik dat een liner alsnog scheef zakt op de kont.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:43

Hmm, een goed passende liner blijft hier gewoon liggen. Ik heb wel buiksingels maar die zitten niet strak oid, dus veel nut hebben die ook weer niet. Fleece juist minder, dat schuift veel meer. Ik vind fleece weer niet prettig om ze langere tijd onder te laten staan. En al helemaal niet met bodembedekking.
En de dekens moeten ook goedkoop zijn, dus dan is een dekensingel proberen toch de goedkoopste oplossing.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:47

De fleece die ik toen gekocht heb koste 30 euro.
Uiteraard is een dekensingel goedkoper. Maar had een fijne pasvorm. Bleef goed liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:47

Ik laat op stal gewoon de buitendekens op, een stuk makkelijker, ook voor degene die buiten en binnen zet.
Halzen gaan wel af hier binnen en alleen op met slecht weer.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:54

Iemand ervaring met de Vario dekens? Schijnt op veel paarden te passen waaronder ook de bredere rassen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:16

Nouvel schreef:
Ik laat op stal gewoon de buitendekens op, een stuk makkelijker, ook voor degene die buiten en binnen zet.
Halzen gaan wel af hier binnen en alleen op met slecht weer.

Dat deden wij ook, hals terugklappem binnen en s ochtends weer dicht. Nu staat ze in buitenstal en houdt ze hem op.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:21

MyWishMax schreef:
Ze haalt de buitendekens er vanaf en wil ze op stal met alleen die liners.

Dan koop je het beste gewoon een dekensingel, ben je voor minder dan 10 euro klaar ipv allemaal extra dekens.

Oh ja dat werkt niet nee. Dan moet je met een staldeken gaan werken idd.
Ik hou gewoon m'n buitendekens op binnen. Het is binnen ook heel fris en de wind staat vaak op de stal (heb bovenluiken open). Daarnaast is mijn ruin een zwijn en zit echt van top tot teen onder de mest elke ochtend, dus heb liever dat het op een buitendeken zit want met een staldeken trekt dat helemaal in en kan ik echt om de paar dagen wel gaan wassen dan.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:28

Blijft terugklappen wel veilig liggen als ze gaan slapen? Heb er over nagedacht om dat wel te doen maar ik was bang dat ze er met opstaan misschien op zouden gaan staan. Dus nu een tijd lang gewoon in de nacht omgebleven. Nu heb ik een fries met dikke lange manen dus hoef ik me daar geen zorgen om te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:11

Ik heb gebruik geen halsdekens. Ook niet toen ze geschoren waren. Dus hoef niets terug te klappen.
Ik ben pas een halsdeken gaan gebruiken bij mijn oudje.
Ze staan wel 's nachts binnen, dus als het echt koud is.
Zo deden ze dat al op de stallen waar ik vroeger reed en zo blijven doen.

Nu heb ik paarden met langere manen, dus nu gebruik ik het al helemaal niet meer.
En in de nacht houden ze dus gewoon hun buitendeken op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:34

Hier nooit problemen gehad met hals terugklappen en slapen, nee. We deden dat alleen als het buiten echt zeikweer was, maar niet echt koud. Ze deed alles ermee, liggen, rollen en soms zelfs buiten hetzelfde als iemand hem niet weer vast maakte. Maar erop staan is nooit gebeurd. Het enige waar ze ooit op gestaan heeft is haar eigen staart :( Nu in de buitenbox houdt ze hem continu op, 3 open wanden alleen de achterwand is dicht en merk dat ze met die hals op het fijner heeft. Plus dat die in regenen bij borst voorkomt.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:49

hoi hoi,

merci voor jullie reacties.

Ja klopt ik deed dus de buitendeken eraf en liet de liner erop met zo een brede dekensingel, maar ze schoven nog altijd alle kanten op (wat logisch is aangezien ze zo glad zijn). Maar ik had op dat moment niets voor handen en de buitendekens waren zeik nat.

Anyway, m'n deken update:

Ik ben wezen shoppen bij EJ. ze hadden de -25% op een artikel naar keuze dat werd dus een 100 gram staldeken voor Woezel. (daar heb je keuze genoeg in).
En dan nog -20% op een outdoordeken, nou daar had ik dan een heel goedkope variant van een outdoordeken 100 gram gekocht die ik dan gewoon als staldeken zou gebruiken. Die dekentjes waren zo "ademend" dat ze eigenlijk niet netjes waterdicht waren zeiden ze (eerder en onverwachts buitje dan echt een fatsoenlijke buitendeken) maar dus handig als binnendeken :Y)

Ik heb nu ook met hypo store gebeld en ik mocht de 200 gr (ongebruikte) liner terugsturen, en heb gelijk een amigo XL 250 gram deken gekocht (die ik in het verleden ook had maar domweg weer verkocht had)

zo heb ik nu voor alle mogelijke weersomstandigheden een deken en ben ik * hout afkloppen * eindelijk uitgekocht!

Paarden kunnen een zuiver deken aan als ze binnen komen, hebben een 0 gram buitendeken die ik kan verzwaren met een 100 gram liner, en ieder een 250 gram buitendeken die ik dan nog met die 100 gram liners kan upgrade. ook ieder een hals een fleece én een staldeken 100 gram + 200 gram.

klaar is kees :') ben ik blij dat we eindjaarspremies krijgen :j :o :D

Ik had vandaag onverwachts een dag verlof extra gekregen, man werken, kids naar schoonmoeder..

ik heb van 8u s'morgens tot 11uur met Woezel wezen tutten, wassen, bijknippen, wat bij scheren zelfs en ik heb er zo inmens van genoten! <3

het voelt goed om het idee te hebben dat je extra voor ze kan zorgen (of dit nu eigenlijk nodig is of niet) het voelt gewoon fijn, geeft me rust en helpt met mijn stress-kip gehalte! :o :D

Maar heb mijn man wel beloofd dat ik nu ga stoppen met kopen want ik heb op een half jaar tijd mijn uitrusting plots verdubbeld :+

maar heb wel het idee dat al dat extra tuttelen en er alle dagen zijn voor de stallen te doen, zelf op en af de wei halen veel doet aan onze band. <3
Afbeelding

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:08

rensju schreef:
Wie kan mij helpen?
Ik zoek een waterdichte deken, met 3 korte singels (zoals horseware) maar met een grote staartflap (zoals weatherbeeta of ej heeft die ook)
Bestaat die?

Ik heb deze van Weatherbeeta, na 5 jaar nog steeds heel tevreden over. Heeft ook korte buiksingels. (destijds niet leverbaar in Nederland en voor de helft uit Engeland gehaald)

https://hypostore.nl/weatherbeeta-comfi ... white.html

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:15

Nouvel schreef:
Ik lees veel ellende met de nieuwere Rambo dekens, wat zonde, ik heb al jaren mer veel plezier Rambo’s.
Hoe bevallen de nieuwere Rhino’s qua model en waterdichtheid?
Is dat een goed alternatief?

Ik heb twee wugs, de ene een 0 grams amigo die nu het derde seizoen meegaat. Paardlief is een gelder die tov z’n kont want smallere schouders heeft. Deken past super en is nog steeds goed waterdicht. Hij heeft een stal met uitloop en staat ook met stromende regen het liefst buiten. Dan kan de deken een tikje klam voelen als ik m dan na t rijden weer opleg. Ik heb ook een rhino wug van 100 gr en die past nog net iets beter en vind ik ook lichter. Ik denk dat ik een rhino wug 0 gram erbij koop als reserve, dus ik ben er erg tevreden over.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:35

Wie heeft een idee wat sterker is:
- 1000 denier (rhino lite)
- 840 denier ballistic nylon (PE buster lite)

Ik zoek een ongevoerde regendeken die hufterproof is. Rambo met 1200D en ballistic nylon geeft al gaatjes.

Ik heb nu een PE titan, 1680D ballistic nylon en 40gr voering, maar die is te warm voor mn paard.

Gebruik nu mn nooddeken Rambo wug. Maar die heeft dus al gaatjes en ik heb liever geen halsstuk, want ook weer te warm.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:39

Weten jullie of er ook een borstverbreder is voor een v-sluiting? Misschien is dat ook wel niet mogelijk, maar het zou wel fijn zijn als dat er was :D

En ik zag al in het topic een bucas schoftbeschermer voorbij komen. Hebben jullie ook nog ervaring met andere schoftbeschermers? Die van bucas zien er zo groot uit en ik ben bang dat zijn vriendjes dat erg aantrekkelijk vinden om mee te spelen.