[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:17

Romeo2007 schreef:
Zetten jullie je paard geschoren op de wei in de blub enzo?

Hele dagen buiten :j

Daihyo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:47

24/7 buiten. Wel met deken uiteraard :j

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:16

overdag buiten met deken, snacht binnen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:30

Ja hoor, 24/7, dag en nacht buiten, wel met regenvaste deken, in mijn geval met hals, uiteraard. Eerst een 0 grams regendeken, oplopend naar gevoerde 200 grams, beetje afhankelijk van het weer.
Afgelopen winter kon hij geschoren en wel (helemaal geschoren, op zijn benen na) makkelijk onder een 200 grams met hals staan. Het was een milde winter. Wordt het kouder, kan er overgegaan worden naar 300 grams en/of een fleece er onder. Of meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:53

Hier ook 150/200gr en 300gr wanneer het echt koud wordt. En een fleece gevoerde regendeken. Allen waterdicht van Bucas.
Ik heb eventueel nog een onderdeken, dus kan van alles combineren. Werkt prima :j

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:59

Helemaal geschoren. Bij vriezen stond hij met 600 gram met hals en dan overdag buiten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:28

Ik twijfel wanneer Willem weer kaal gaat. Hij zit opzich nu al best dik in het haar en hij zweet zich rot in het werk. Ik had zelf half oktober in gedachte, maar dan moet hij denk ik in februari weer. Mick redde het altijd met 1 keer scheren in november.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:25

Hoi allemaal,

Hier ook een vraag wat betreft het scheren. Hoe pakken jullie het aan om een jong paard voor de eerste keer in zijn leven te scheren?

Ik heb nu een jong paard met heel weinig ervaring, zo van de fokker en dit jaar zadelmak gemaakt. Ik wil zijn hele lichaam scheren behalve zijn hoofd. Tenzij hij heel braaf is op zijn hoofd maar dit verwacht ik niet aangezien hij het al spannend vind als ik zijn hoofd borstel.

Het paard is niet de makkelijkste. bij de hoefsmid is het altijd een heel gedoe, dus ik verwacht dat hij het scheren ook niet heel leuk gaat vinden. Voordeel is dat ik hem zelf kan scheren.

Ik was al van plan om hem te laten wennen aan het geluid door de scheermachine aan te zetten en dan samen met hem er rustig op af te gaan en uiteindelijk dan proberen de scheermachine tegen hem aan te houden zodat hij het zo minder eng gaat vinden.

Hebben jullie nog tips/ervaringen?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:13

Ik zou vooral veel pauzes geven, heel veel rust uitstralen en op zijn tijd een emmer snoepjes naar binnen duwen.. Zo heeft het bij ons altijd mooi gewerkt!

En mijn regendeken is binnen dus SCHEREN MAAR! *\o/*

Lol ik vind dat altijd zo leuk! :D

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:04

Mijn fjord heeft last van de regen op haar hals nu ze geschoren is mis ze haar beschermlaag en is ze dus heel gevoelig. Waar het deken lig niks aan de hand maar haar hals zit onder de korstjes. Ik weet zeker dat dit door het natte weer komt.

Nu ben ik benieuwd wie er een halsdeken van de bucas smartex gebruikt! Het is namelijk zo mijn fjord heeft lange manen en wil niet dat ze haar uitval krijg. Iemand met een harry horse hals deken hield geen manen meer over!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:27

Ik heb Angel altijd met Bucas halzen staan. Nooit problemen gehad, eventueel de manen glad houden met anti-klit en de deken op tijd schoonmaken aan de binnenkant.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:43

Lekker veel cowboy magic erin, scheelt heel veel..

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:47

Is teveel van dat spul dan weer niet slecht voor de manen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:55

Tafelpoten schreef:
Is teveel van dat spul dan weer niet slecht voor de manen?

Gewoon genoeg, niet TE. dan wordt het vet.
maar glijd daardoor makkelijker, en mijn ervaring is dat er dan minder manen uitvallen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:36

Oeps en ik heb gewoon een deken vraag gesteld volgens mij hoorde dat hier niet echt thuis. Maar thanks voor de antwoorden!!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:51

galopje2000 schreef:
Hoi allemaal,

Hier ook een vraag wat betreft het scheren. Hoe pakken jullie het aan om een jong paard voor de eerste keer in zijn leven te scheren?

Ik heb nu een jong paard met heel weinig ervaring, zo van de fokker en dit jaar zadelmak gemaakt. Ik wil zijn hele lichaam scheren behalve zijn hoofd. Tenzij hij heel braaf is op zijn hoofd maar dit verwacht ik niet aangezien hij het al spannend vind als ik zijn hoofd borstel.

Het paard is niet de makkelijkste. bij de hoefsmid is het altijd een heel gedoe, dus ik verwacht dat hij het scheren ook niet heel leuk gaat vinden. Voordeel is dat ik hem zelf kan scheren.

Ik was al van plan om hem te laten wennen aan het geluid door de scheermachine aan te zetten en dan samen met hem er rustig op af te gaan en uiteindelijk dan proberen de scheermachine tegen hem aan te houden zodat hij het zo minder eng gaat vinden.

Hebben jullie nog tips/ervaringen?

In jou geval? Door de professioneel scheerder laten doen. Laten wennen aan de machine? Maak je paarden alleen maar bang van....helaas waar.

Een professional weet precies hoe om te gaan met jonge dieren. Ik zou hoofd en benen laten zitten en eerst allen body doen. Als het goed gaat kun je er volgende keer helemaal scheren.

Ik zeg dit bovenste alleen omdat ik eruit haal dat je niet weet waar en hoe je moet beginnen. Daardoor ontstaat innerlijke onrust en maak je je paard bang en dat zou eeuwig zonde zijn, want scheren stelt niks voor.

Heb al tig stuiterende paarden gehad met scheren die na 5 minuten braaf staat. Horsemanship noemt men dat ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:15

Wat Kaatje zegt. Als de paarden onrustig zijn ligt dat meestal bij de mens.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:06

Mijn ruin (ook vaak bang voor wat hij niet kent) is de eerste paar keren ook bewust door een rustig ervaren persoon geschoren. Eerste keer alleen een racestreep: apparaat 2x aan en uit, toen trilling op de schouder laten voelen en toen hup scheren.
Keer er na alleen uitrijdeken laten staan, hals ook verder... Jaar er op full body. Benen nog niet.
Afgelopen jaar hoofd ook geprobeerd, paard doodbraaf, kon zelfs met mijn hand zijn lip even vasthouden zodat hij niet schudde, geen praam nodig. Niks paniek. Wel als hij bij achterbeen wat onrustig is gelijk streng toespreken. ''Hey!'' en dan is het ''oeps, oja, ik ben braaf, ik trap niet'' :+

Als je zelf apparaat hebt zou ik gewoon elke dag dat je op stal bent bij het poetsen een stukje scheren. Het hoeft maar gewoon te worden. Ik had nog nooit een machine in handen gehad dus durfde niet. Maar denk er nu over om het wel zelf te proberen. Heb nu dus aantal keer kunnen kijken, pony kent het, ik heb geoefend op onze oudere merrie (die een keer kaal moest na de winter) dusss :P
Ohja, en dit jaar willen we zijn bovenbenen ook doen. Komt vast goed :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:42

Hier zijn vast mensen die zelf scheren. Die van mij gaat gewoon kaal dus kan weinig aan mis gaan? En elke keer 45 euro betalen heb ik zo een scheer apparaat uit. Welk merk scheer apparaat raden jullie aan en waar moet ik rekening mee houden?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:22

Heiniger Xperience :j Goed je scheerapparaat schoon houden en onderhouden, dan heb je er heel lang plezier van. Andere apparaten zijn vaak erg zwaar, misschien even naar de winkel gaan en 'passen'.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:27

ik heb een Heiniger Progress, al jaren, ik laat de messen regelmatig slijpen en heb de machine 2 x in onderhoud gedaan (in een jaar of 5). Hij doet het nog prima! Ik vind hem niet al te zwaar en hij maakt niet zo erg veel herrie.
Ik scheer er een koudbloed en een ezel mee. De ezel 1 x per jaar (dan kunnen de messen dus meteen geslepen worden :+ ) en het paard een keer of 4/5 per jaar.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:44

foutje

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:13

Zijn hier al mensen die hun paard geschoren hebben? Mijn paard schiet nu heel snel in z'n vacht en twijfel om nu al te scheren, vorig jaar is die begin november geschoren, maar had gisteren een halfuur gereden en het schuim stond erop, ik wil ook weer niet dat die last krijgt van z'n vacht, paard werkt hard op ZZ-Licht niveau..

Het plan was om z'n regendeken op te laten totdat die geschoren werd, maar het was vannacht 3 graden en waarschijnlijk heeft tie het koud gehad hij was niet te genieten en z'n vacht stond raar :+ , denk ja als ik hem nu scheer kan ik hem dikker inpakken en minderen mits dat nodig is maar aan de andere kant vind ik het ook weer te vroeg om te scheren...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 03:23

ik ga over 2weken voor de 2de keer weer scheren drnk ik

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 05:24

doemaar schreef:
Hier zijn vast mensen die zelf scheren. Die van mij gaat gewoon kaal dus kan weinig aan mis gaan? En elke keer 45 euro betalen heb ik zo een scheer apparaat uit. Welk merk scheer apparaat raden jullie aan en waar moet ik rekening mee houden?

Heiniger Delta. De eerste keer zul je misschien wat strepen hebben, maar je hebt het zo door. Voor de benen en hoofd gebruik ik de Moser max45, maar daar heb ik ook jaren gewoon de Delta voor gebruikt..

Ik ga ook binnenkort al de 2e keer scheren :j