[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:44

Zo ook hier, het eerste jaar heel spannend en nu als 6 jarige is hij super relaxed. Vorig jaar ook een aantal paarden voor het eerste/tweede keer geschoren, die waren eigenlijk zonder uitzondering relaxed. Een beetje spanning kun je zelf ook goed af laten vloeien.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:45

Sun staat ook altijd lekker te eten of te slapen tijdens het scheren. Alleen als ik richting der oren gaat kijkt ze even op. Der hoofd ga ik daarom gewoon niet scheren. Alleen der 'baard' want dat zweet altijd zo erg :P Maar dat vind ze dan weer niet erg. Der oren vindt ze gewoon erg vervelend. Niet gek met het lawaai dat dan in der oren komt.
Ik was gisteren ook binnen 1,5 uur klaar :j

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:47

Misty schrikt altijd even in het begin maar staat daarna gewoon relaxed en laat het allemaal maar gebeuren:p
Hoofd gebeurt wel met praam

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:39

Ik gebruik meestal alleen een praam en bij echte rilkikkers of vuillakken Domosedan,dat is hetzelfde als wat de DA spuit.Daar komen ze niet doorheen.
Meestal zijn ze idd steeds braver.

Ik nog niets geschoren,wacht meestal tot half oktober en mijn eigen beesten nog super glad.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:46

Ik heb 1,5 week terug laten scheren. Maar die vacht maakt zich echt snel aan! Bij jullie ook? Is weet dat die vacht aan maak heel snel gaat omdat het nog zo vroeg is. Maar ik denk dat ik haar in oktober weer moet laten scheren :p

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:06

Ja, hier ook. Is gewoon normaal. Ik scheer de tweede keer altijd al ongeveer 3 weken na de eerste keer als ik zo vroeg begin.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:20

ambre schreef:
Ik gebruik meestal alleen een praam en bij echte rilkikkers of vuillakken Domosedan,dat is hetzelfde als wat de DA spuit.Daar komen ze niet doorheen.
Meestal zijn ze idd steeds braver.

Ik nog niets geschoren,wacht meestal tot half oktober en mijn eigen beesten nog super glad.

domesedan... die bedoel ik :') hoe ik nu weer bij sedalin kom :')

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:41

Zo wat een hoop reacties zo snel!
Waarom ze het zo eng vind? Geen idee.. Vanaf de eerste keer scheren bij mij vond ze het al eng, dus ik denk misschien ooit een slechte ervaring gehad.
Praam wordt nu al gebruikt, maar dat is helaas niet voldoende.. Ze breekt uit en heeft vorig jaar het scheer apparaat uit de handen van de scheerster geslagen.
Een soort sedatie pasta lijkt jullie de beste oplossing?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:01

Idd een hoop reacties!
Dan ga ik haar zondag toch maar scheren, nog even kijken wat we mrt de dekens doen..

Ik heb t weekend erna dus 3 okt een wedstrijd, zit ze dan dus alweer in de vacht ofhoe?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:10

_soraja_ schreef:
Zo wat een hoop reacties zo snel!
Waarom ze het zo eng vind? Geen idee.. Vanaf de eerste keer scheren bij mij vond ze het al eng, dus ik denk misschien ooit een slechte ervaring gehad.
Praam wordt nu al gebruikt, maar dat is helaas niet voldoende.. Ze breekt uit en heeft vorig jaar het scheer apparaat uit de handen van de scheerster geslagen.
Een soort sedatie pasta lijkt jullie de beste oplossing?

Hier de mijne ook aparaat vorig jaar bij eerste keer scheten voor haar uit de handen getrapt en kapot. 2 weken latem verdoofd met demosedan pasta, en zelfs daar kwam ze 70% nog doorheen... praam en al he! Maar ja wel het is toen gelukt.... benen en hoofd alleen niet maar het ergste gedeelte was gedaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:51

Ik heb de mijne de eerste keer gesedeerd en met een hooinet naast een paard gezet dat geschoren werd.
Tegen de tijd dat hij aan de beurt was, was er niks meer aan de hand en was hij gewend aan het geluid. Het gevoel was even raar, maar niet echt een probleem.
Jaar daarna hebben we hem nog met 2 geschoren, maar de laatste 4 jaar scheer ik hem gewoon alleen.
En dat terwijl hij vaak wat neurotisch is op een raar geluid. Die eerste goede ervaring heeft wonderen gedaan :j

Ik probeer zo lang mogelijk te rekken. Vorig jaar was het om deze tijd nog zo warm en toen heb ik hem de 20e geschoren. Nu is het wat koeler en gaat het beter. Ik hoop te rekken tot de herfstvakantie, dan hoeft hij met een beetje geluk maar 1x. Vorig jaar moest hij 2x helaas.

Ik scheer trouwens helemaal, behalve een dekje en een driehoekje bij de staart.
Ik vraag me alleen al een paar jaar af waarom ik dat dekje scheer. Wat zou er gebeuren als ik heel zijn rug scheer? Iemand ervaring mee?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:03

Ik scheer de 1ste x heel de rug en laat de x er op het dekje staan.
Als de haren zo kort zijn kan het makkelijk schuurplekken geven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:12

ik probeer het ook te rekken tot de herfstvakantie, ik heb al wel de borst en onder de manen geschoren een paar weken geleden omdat ik toch de scheermachine op stal had om de binnenkant van de achterbenen te scheren (oude ruinenkwaal, hij krijgt daar vieze pisplekken).

Ik scheer helemaal ook de zadelplek, al jaren, nooit problemen mee gehad

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:14

Maar ambre, als je het de 1e keer wel weghaalt, rij je daarna dan gewoon? En geeft dat dan schuurplekken?
Ik rijd overigens met westernzadel en pad met zachte wolvilt aan de onderkant. Zou dat al schelen?

Benen doe ik ook. Vooral vanwege mok in de kootholtes. Dat gaat ook wat broeien met die vetlokken.
En sinds vorig jaar ook zijn hoofd. Tot op zeker hoogte, want dat was dan wel weer wat spannend :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:21

ik scheer ook de benen, ik laat de vetlok zoveel mogelijk staan (waterafvoer). Mijn paard zweet enorm en dat loopt er langs zijn (nu nog harige en ooit witte) benen af, ziet er niet uit.
Hoofd scheer ik ook, ik heb een hekel aan baarden, zowel bij mensen als bij paarden :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:24

:')
Benen zijn hier nog redelijk schoon. Ik merk dat de mok sneller weggaat als er genoeg lucht bij komt.
En ze staan op zand in de winter, dus wateroverlast is minimaal. De regen loopt er wel langs en droogt op.
Wel lastig hoor. Want ik heb hem liever met vetlok. Maar dit werkt dan toch weer het beste.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:31

Ik scheer eigenlijk altijd de hele rug, tenzij de klant anders wenst. Nog nooit problemen mee gehad.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:38

Amanda schreef:
Maar ambre, als je het de 1e keer wel weghaalt, rij je daarna dan gewoon? En geeft dat dan schuurplekken?
Ik rijd overigens met westernzadel en pad met zachte wolvilt aan de onderkant. Zou dat al schelen?

Benen doe ik ook. Vooral vanwege mok in de kootholtes. Dat gaat ook wat broeien met die vetlokken.
En sinds vorig jaar ook zijn hoofd. Tot op zeker hoogte, want dat was dan wel weer wat spannend :D

Dan groeit het vrij snel weer aan,dus is het maar een week of 4 kort.
Heb toch wel wat paarden die vanaf januari aardig kaal schuren als ik ze kort geschoren heb.
Heb er zelfs 1 die ik daarom maar 1x scheer,dat haar is zo broos dat hij anders kaal wordt van alles.
Hoofdstel,teugels,dekens maar ook vh been.
Vandaar dat ik altijd iig het dekje laat zitten,heb er ooit 1 met een kale rug gehad en dat was echt rot.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:10

Ik scheer altijd het dekje weg en gelukkig nooit last van gehad.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:38

Ik scheer ook alles. Ooit zij iemand. Als je schuur plekken krijgt. Zou je na moeten gaan hoe dat kan. Als alles passend is. Zou dit niet moeten kunnen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:41

Bij paarden met een verhoogde spierspanning krijg je idd sneller schuurplekken.
Maar sommigen hebben gewoon broos haar.
Ik doe het daarom liever niet te kort onder het zadel.Hebben ze er geen last van dan is kaal natuurlijk wel mooier en fijner.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:49

Ik scheer altijd het dekje weg, ivm dat het niet snel droogt na het rijden als je meteen de deken erop doet. Maar afgelopen weekend ontdekte ik na het scheren dat ze op de hele rug een witte/grijze plek heeft gekregen. Precies waar het zadel ligt. Zadel ligt goed en is laatst nog gecontroleerd. Maar ditzelfde heb ik ook van het borsttuig gekregen. Denk dat die van mij nu een gevoelig huidje/broos haar heeft. De krijgt dit ook van de dekens na verloop van tijd. Helaas :n

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:37

Ik heb ook het besluit genomen, net bij de EJ een regendeken besteld, en zondag scheren! Als EJ levert dat want ik krijg nog vanalles wat gewoon niet geleverd word..

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:43

Zetten jullie je paard geschoren op de wei in de blub enzo?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:52

Ja