[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:42

ik scheer haar hele jaar door. 6x per jaar,denk ik

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:37

Vorig jaar is mijn paard begin november geschoren en rest vd winter niet meer. Zit nu over te denken om haar volgende week eventueel te scheren aangezien ze afgelopen week met poetsen flink los liet. Leek echt alsof ze deels geschoren was wat er af kwam. Maar zit even te kijken wat het slimste is om voor 1x te gaan.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:10

Hoi hoi, ik heb niet heel het topic door gelezen (aangezien het 104 pagina's zijn) dus het zal waarschijnlijk al wel gevragen zijn.

Maar ik denk erover om mijn tinker dit jaar voor het eerst te scheren. Hij loopt onder het zadel en in de kar. Staat 24/7 buiten met schuilstal ook in de winter. Of het moet echt extreem slecht weer zijn dan kan hij op stal.
Nu had ik bedacht, als ik hem eens begin/half oktober scheer en er dan een regendeken opleg (normaal heeft hij dat ook in de winter en een 200gr deken) zou dat dan genoeg zijn? En zou hij dan alweer genoeg haar hebben om ook in de winter gewoon buiten te kunnen blijven, maar minder als dat ik hem niet zou scheren? Hij word redelijk actief gereden en ik merk nu nog niets aan hem. Hij is niet minder actief of zweet extra. Maar hij krijgt ook zoveel haar overal hahaa, dat ik even aan het overwegen ben wat te doen.

Ik hoor graag jullie mening

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:32

Over 2 a 3 weekjes word de mijne geschoren! :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:44

Jane2 schreef:
Hoi hoi, ik heb niet heel het topic door gelezen (aangezien het 104 pagina's zijn) dus het zal waarschijnlijk al wel gevragen zijn.

Maar ik denk erover om mijn tinker dit jaar voor het eerst te scheren. Hij loopt onder het zadel en in de kar. Staat 24/7 buiten met schuilstal ook in de winter. Of het moet echt extreem slecht weer zijn dan kan hij op stal.
Nu had ik bedacht, als ik hem eens begin/half oktober scheer en er dan een regendeken opleg (normaal heeft hij dat ook in de winter en een 200gr deken) zou dat dan genoeg zijn? En zou hij dan alweer genoeg haar hebben om ook in de winter gewoon buiten te kunnen blijven, maar minder als dat ik hem niet zou scheren? Hij word redelijk actief gereden en ik merk nu nog niets aan hem. Hij is niet minder actief of zweet extra. Maar hij krijgt ook zoveel haar overal hahaa, dat ik even aan het overwegen ben wat te doen.

Ik hoor graag jullie mening

Als die helemaal kaal gaat zou ik er meer opleggen dan 0 grams. Mijn kale staat onder 50 grams. Als de tempratuur verder gaat zakken 150 grams. En met de echte winter krijg ze de bucas smartex extra op. Maar die van mij zal nog wel een keer in november kaal gaan denk ik.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:45

Ik vind alleen een regendeken wel erg karig als hij helemaal kaal gaat hoor! Ik zou zeker niet minder dan 100gr opleggen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:52

Oktober is alleen een regendeken waarschijnlijk te koud inderdaad. Ik heb mijn fjord momenteel geschoren 24/7 buiten staan met een regendeken (Bucas Smartex Rain) met hals, dus daar moet straks echt wel wat bij. Als ze zo veel buiten staan is het wel echt belangrijk om te investeren in goede dekens, zeker als het straks gaat sneeuwen moet het echt veel kunnen hebben.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:22

Mn meisje is gisteren geschoren <3. Ze staat nu onder een 100 grams zonder hals. Helaas nergens een losse hals te vinden
Afbeelding

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:35

claudiadvx schreef:
Mn meisje is gisteren geschoren <3. Ze staat nu onder een 100 grams zonder hals. Helaas nergens een losse hals te vinden
[ [url=m/we28eo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke maat heeft ze? Ik zat voor mijn kleine uk ook te zoeken en te zoeken , maar bij minihorse.eu hebben ze een rode 300 grams in een paar maten waar de hals vanaf kan. Is nu nog een beetje dik maar wie weet zocht je nog zoiets :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:09

Maatje 125! Dankje voor de tip!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:52

Hey mensen lol haha

Ik had even een vraagje, ik scheer normaal eind oktober maar mijn ponypaard is nu echt al mega fluffly aan het worden, zeiknat na het rijden en dan koelt het ineens af omdat hrt avond is..

Is het slim haar volgende week al te scheren en dan een dunne deken erop te gooien of zal ik toch nog wachten?

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:34

Kozbi schreef:
Hey mensen lol haha

Ik had even een vraagje, ik scheer normaal eind oktober maar mijn ponypaard is nu echt al mega fluffly aan het worden, zeiknat na het rijden en dan koelt het ineens af omdat hrt avond is..

Is het slim haar volgende week al te scheren en dan een dunne deken erop te gooien of zal ik toch nog wachten?

Ik zou gewoon scheren, Heb de mijne gisteren ook geschoren, kwam niet veel vanaf. Maar is nu wel sneller droog na het rijden en ze staat momenteel gewoon met een katoenen zomerdeken. Indien het regent en ze moet de wei op, dan met 0 grams regendeken.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:04

Kozbi schreef:
Hey mensen lol haha

Gewoon scheren!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:33

Gewoon hopsaaa flopsaaa scheermachine er overheen. Ik ook gedaan (naja laten doen) heerlijk! Haar groei wel rap terug maar aardig logisch deze tijd.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:23

Sunny is ook weer geschoren :)
Ze heeft een 100gr regendeken op. Ze was na 10min al flink warm eronder. Wat leggen jullie ze nu op?

Afbeelding

Afbeelding

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:34

Mijne alleen regendekentje, ongevoerd .. en nog heeft hij het warm :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:36

Bucas smartex rain, warm zat.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:45

Vandaag een 0 grams vannacht 100

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 02:32

regendeken ongevoerd.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:18

Allemaal geschoren?
Vanavond maar even voelen hoe ze eronder is, anders wordt het nog een deken aanschaffen..

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:32

Ja geschoren!

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:49

Ik scheer mijn paard altijd elk jaar, maar ze vind het echt heel erg eng. Elk jaar wordt het gevecht groter dus ik zat er aan te denken om iets rustgevends te geven voor het scheren. Hebben jullie een goede tip? Ik wil haar liever niet gelijk helemaal sederen.
Omdat ze het dus zo eng vindt wil ik ook liever niet vaker dan 1x scheren. Wat is dan de beste tijd? Normaal deed ik het altijd eind oktober/begin november omdat het dan echt al nodig is, maar dan heeft ze in december al weer een behoorlijke vacht. Zou het helpen om met een dikkere deken en/of halsdeken te werken? Afgelopen jaren heeft ze meestal 350 tot 450 gram opgehad tijdens de koudste dagen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:12

Hoe komt het dat ze het steeds enger vind Soraja? Mijn ervaring is dat paarden bij positieve benadering scheren juist steeds minder spannend vinden.

Als je echt moet sederen deed ik dat met een DA, ik begin daar zelf niet aan. Bovendien, als ze het echt heel spannend vinden komen ze ook door een tranquigel heen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:16

ik gebruik sedalin. het is een gel die je onder de tong moet spuiten, half uurtje wachten en paard is weg.
hierdoot kan ik mn paar din mn eentje scheren. tegen de tijd dat ik zijn hoofd nog moet doen is het bijna uitgewerkt. dan even een praam om die ook netjes te krijgen en dan kan ie er weer even tegenaan.
de sedalin haal ik bij de DA. lijkt op ene wormenkuur.

ik heb deze keuze gemaakt omdat het scheren hierdoor (iig voor mij) geen stress en/of strijd meer opleverd. daarna in de wei zn roes uitslapen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:42

Wat ben ik blij dat die van mij er niks om geeft en gewoon rustig staat te eten, ook als ik in me eentje ben. Vanaf 3 jarige al meteen braaf geweest gelukkig, vriendin en ik gingen voorbereid beginnen en binnen 1,5 uur was hij klaar haha.

Ik ga denk over 3 weken scheren, hij is nu in de rui en nog wel dun in z'n vel dus met 0 gram deken dag en nacht buiten.