Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 01:24

Ik zit ook met dilemma idd. Overdag zou 220 goed kunnen, maar voor de nachten vind ik de 330 nog moeten, aangezien poown het om half 8 's ochtend echt niet te warm heeft/aanvoelt onder de 330.
Wanneer het continu boven 0 is, doe ik de 220 weer om

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:35

Die van mij staat nog steeds onder een 100gr duoliner en een 0gr regendeken. Maar hij is er wel erg warm onder. Maar ik wil hem niet onder alleen een 0gr zetten. Want dan kan hij zn vacht niet opzetten als hij het koud heeft. En helemaal zonder lijkt me nog een beetje te veel van het goede. Hij is overigens niet geschoren en heeft een beste vacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:44

die van mij staat in principe nog onder 300 grams, maar met deze temp. wordt dat eigenlijk aan de warme kant...

vandaag heeft ze per ongeluk de hele dag onder haar bucas shamrock (ong. 200 grams) gestaan en daar voelde ze nog warm genoeg onder vanavond...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:46

Vos nog steeds onder 1 dekentje, ongeveer 100 gram (bucas met staydryfleece). Is ze warm genoeg onder. Is een beetje raar weer zo, overdag best warm zat. Ze staat momenteel ook niet buiten vanwege hoefzweer ;( (wel buitenstal)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:47

Darkness85 schreef:
Die van mij staat nog steeds onder een 100gr duoliner en een 0gr regendeken. Maar hij is er wel erg warm onder. Maar ik wil hem niet onder alleen een 0gr zetten. Want dan kan hij zn vacht niet opzetten als hij het koud heeft. En helemaal zonder lijkt me nog een beetje te veel van het goede. Hij is overigens niet geschoren en heeft een beste vacht.

Mijn halfgeschoren haf staat al een poos onder de nulgrams regendeken en zelfs daar pluk ik hem af en toe al warm onder vandaan. Met de net aan nachtvorst van de week stond hij er ook gewoon onder, heb geen tekenen gezien dat hij het koud had (dan woont hij nl ineens weer volop in de schuilstal, maar de mest lag overal, behalve in de schuilstal, dus voor mij een teken dat het warm genoeg is).

Met die mooie zonnige dagen van vorige week heeftie steeds een paar uur zonder deken gestaan.
En als ik dan 's avonds kwam om de deken er weer op te leggen, was het soms al afgekoeld tot 2 graden, maar ook nu waren er geen tekenen van kou bij mijn pony.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:49

geschoren paard staat nu onder een 150grams + fleece + 0grams regendek aangezien ze haar 350 grams gemold heeft, maar met de tempeaturen van de voorbije dagen had ik haar liever onder en 220grams gehad met hals, maar aangezien ik dit nog niet heb...
de ongeschoren paarden hebben we hun 220grams moeten omruilen voor een 0grams, ze waren beide nat van het zweet...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:52

400 gram had er gisteren minder op liggen maar ze had er koud onder dus maar weer naar de 400gram

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:53

nogsteeds 300 :)

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:54

Die van mij is geschoren en staat onder een 300grams deken en een 100grams onderdekentje. VInd het wel nodig als ik voel het nu een beetje afkoelt.. Nog steeds niet te warm en het is sowieso nog al een koukleum :brr:

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:56

de mijne staat onder bucas 50 gr deken
niet geschoren ,bijna geen vacht en overdag in de paddock en s`nachts stal met open buitenluik
hij voelt goed warm onder de deken, mocht het volgende week met de vorst koud aanvoelen dan gaat de 200 gr er weer op

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:41

@ Marije_jiplover: Ik zit er dus afentoe ook sterk over te denken om m gewoon onder de 0gr te zetten. Maar ja. Dan heb je dat "ze kunnen hun haren niet opzetten" verhaal weer. Ik ben nl niet in de gelegenheid om dekens s ochtends en s avonds te wisselen. Dus wat hij op heeft houd hij op.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:13

Ik wil niet teveel wisselen want ben te bang dat het ineens weer winter wordt dus ze staan bij mij gewoon nog onder 500-600 gram... Daarnaast wil het 's nachts nog wel tegen het vriespunt worden, poowns staan 24/7 buiten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:37

Ken een paard dat hele winter grotendeels onder 0 gram staat, en heeft het tot dusver nog niet koud gehad (bij vrieskou wel dikkere deken, maar nu bijv. ook slechts 0 gram). Dus ik denk dat het wel zou kunnen. 100 gram is ook eigenlijk maar niets, en Wiet kan daar toch prima warm onder blijven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:38

Darkness85 schreef:
@ Marije_jiplover: Ik zit er dus afentoe ook sterk over te denken om m gewoon onder de 0gr te zetten. Maar ja. Dan heb je dat "ze kunnen hun haren niet opzetten" verhaal weer. Ik ben nl niet in de gelegenheid om dekens s ochtends en s avonds te wisselen. Dus wat hij op heeft houd hij op.

Ik heb niet het idee dat Jip er last van heeft als het zo afkoelt.
Hij staat nu al best een tijd onder nul grams en hij voelt nooit koud aan en ook aan zijn leefpatroon in de wei kan ik zien dat hij het niet koud heeft.
Hij stond onder de 100 grams liner echt te zweten, vandaar dat ik die er maar tussenuit heb gelaten.

En als hij het wel koud heeft, zie ik dat echt onmiddellijk aan zijn weidegedrag, ligt er ineens weer heel veel mest in de schuilstal, ipv verspreid door de hele wei.
En aangezien ik alleen maar mest door de hele wei heen vindt en helemaal niets in de schuilstal, zit dat wel goed.

Ook hoor ik van stalgenoten die overdag op stal zijn, dat Jip altijd in de wei loopt te scharrelen of onder de boom staat te slapen en niet op stal.

Kortom, dat zijn voor mij tekenen genoeg, dat ik het op dit moment goed doe bij mijn pony.
Kan natuurlijk niet beoordelen hoe dat voor andere paarden/pony's geldt.
Maar Jip zou zelfs met -10 zweten als die onder 500 gram of meer zou moeten staan, ik heb er maximaal een 200 grams liner onder de nulgrams regendeken gehad toen het zo hard vroor en ook toen had meneer het echt niet koud.

Het blijft dus echt naar je eigen paard kijken en inschatten, maar een niet geschoren paard zou volgens mij, ondanks het niet kunnen opzetten van de haren, nu echt wel met 0 gram moeten kunnen staan.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:06

Pfff sommige paarden met giga hoeveelheid grams met dit weer? Ik kan er met me pet niet bij.

Mijn ruin helemaal kaal staat onder 200 gram.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:32

Buckje schreef:
Pfff sommige paarden met giga hoeveelheid grams met dit weer? Ik kan er met me pet niet bij.

Mijn ruin helemaal kaal staat onder 200 gram.

sommige paarden hebben het sneller koud als andere..
Mijn paarden kaal hebben beide 300 gram op.

Shet staat onder minder echt te rillen omdat hij het koudt heeft...
En hij heeft niks medich ofzo

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:42

ik heb de mijne nu overdag zonder staan, is wel lekker even luchten
en vanavond gaat de 50 gr bucas er weer op

en volgende week als het kouder word voel ik onder de deken of hij warm is en anders gaat de 200 gr er op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:09

Wat ik mij wel afvraag, met mensen die nog heel dikke boel dekens hebben, hoe die straks gaan afbouwen? Het is nu al soms boven de 10 graden en zou ik hem eigenlijk willen aflaten. In de zomer is het ook niet altijd enorm warm constant, nederland kennende. Zit toch best een verschil tussen nu 9 graden rond 400 gram op, en straks bij 15+ helemaal bloot, of zie ik dat verkeerd? Geen idee hoor hoe dat gaat, mijn eerste jaar dekens, en ik hou het bij dunnetjes.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:15

die van mij staat nu geschoren onder 200 gram, maar zou hem eigenlijk gewoon onder zijn gevoerde regendeken willen zetten omdat het gewoon lekker weer is buiten en hij veel binnen staat ivm blessure.
Maar niemand op stal bouwt al af.. dus twijfel of ik er goed aan doe.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:20

Mijne staat nog steeds met 150 grams. Zou het graag verder afbouwen, maar helaas gaat het eind deze week weer vriezen pfff.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:27

Die van mij staat onder een 0-grams rhino. Sinds een week. Tuigpaardje, niet geschoren. En ze heeft t echt niet koud (staat in een stal met buitenluik)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:42

Mijn kale veulen durf ik sowieso niet te wisselen... Mijn ruin heeft ook kale benen sinds een week ofzo dus daar durf ik ook niets af te halen hoewel het absoluut geen koukleum is. Dan heb ik er nog eentje die heel kaal is maar met harige benen, die heb ik nu onder alleen de Bucas AIO staan dus als ik die eraf haal heeft ie niets op :') (nee kan ook een 300 gr opgooien). En dan heb ik nog een mietje staan die bij alleen wijzen al staat te rillen :=

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:39

Tancreda4 schreef:
Wat ik mij wel afvraag, met mensen die nog heel dikke boel dekens hebben, hoe die straks gaan afbouwen? Het is nu al soms boven de 10 graden en zou ik hem eigenlijk willen aflaten. In de zomer is het ook niet altijd enorm warm constant, nederland kennende. Zit toch best een verschil tussen nu 9 graden rond 400 gram op, en straks bij 15+ helemaal bloot, of zie ik dat verkeerd? Geen idee hoor hoe dat gaat, mijn eerste jaar dekens, en ik hou het bij dunnetjes.

Dat vraag ik me ook af idd. Ikzelf ben ook van het 'zo min mogelijk' bij dekens. Ben van plan om mijn pony over twee weken ongeveer zonder deken te laten. Helaas is het erg modderig in de wei, en gaat hij zich zonder deken gigantisch wentelen. :D Echt een luxeprobleem dus.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:02

@ Marije_jiplover: Tines zweet dus ook snel onder zn deken. Nu met deze temperaturen gaat de 100gr nog net. Hij is daar nog niet klammig onder. Tines heeft trouwens nooit warmer om dan 350gr. Want dan smelt hij ook. ook al vriest t -13.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:59

Mijn ongeschoren beesten staan lekker zonder, de geschoren had ik vandaag onder 280 grams.