[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:44

Ligt toch echt aan je paard.
Geschoren onder 200 grams. En ze heeft het lekker warm.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:49

Hier geschoren half 300. Ongeschoren oude koukleum ook 300

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:10

Felba schreef:
Dankjewel,
Ja er zijn zo veel soorten, regen, fleece, uitrij stal etc etc.
Dan nog niet gesproken over maten en grams.
Dus ik dacht miss hebben jullie wat tips over welke “soort” dekens je het beste als eerste aan kan schaffen

Ik heb ook mijn paard in Februari gekocht en heb me werkelijk kapot gegoogled i.v.m. dekens.

Zowiso nog niets kopen - want je weet de maat en pasvorm nog niet.

Mijn advies is om een 100grams goed regendeken te kopen, bijvoorkeur nieuw want dan heb je garantie indien het deken lekt. 1 met een hoge denier (1000 of meer) welke ook goed ademend. Dan kan je die er gewoon altijd oplaten, ook op stal. Spuit het regendeken nog eens extra in met waterproof spray voordat je heb gebruikt, vooral de naden.

En dan werken met stal dekens of liners. Hoeveel gram je nodig hebt vraag je gewoon even aan de eigenaar. Dit kan je ook gewoon 2de hands kopen. Stel dat het paard helemaal geschoren is, dan ga je toch tot 400gram moeten kunnen gaan. Dus dan koop je bevoorbeeld staldedekens/liners van 100gr en 200gram (en 300gram als je liever niet 2 staldekens tegelijk gebruikt) Dan heb je voldoende voor alle temperaturen.

Een losse hals is wel fijn - vooral omdat het inregenen vermijd. 1 hals is echt wel genoeg hoor, koop er 1tje van 100gram.

Dan gewoon een zweetdekenje. Vliegendekens kan je zien in de zomer. Uitrijdeken is enkel nodig als je paard helemaal is geschoren, en dan nog...ze gaan er niet van sterven om 10min even koud te hebben tot ze zijn opgewarmd. Maar het is wel fijne. Die kan je ook gewoon goedkoop kopen 2de hands.

En dan zie je hoe het gaat. Wat is handig en wat niet. Zelf ben ik zo begonnen en heb er intussen wel nog een 0grams regedekens bij gekocht (sunshower van bucas) als reserve deken in de winter (uiteraard met lines) en voor de twijfeldagen in het voor en na jaar (en soms in de zomer als het plots terug koud wordt)

Ook heb ik nog 2 vliegendekens (1 die goed past en een andere die minder goed past maar gebruikt wordt als reserve)

FatCat

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:16

Mijn volledige geschore staat nu onder 450gr + 100gram hals. Ze heeft het normaal altijd warm - maar ik merk toch dat eens de temperaturen zakken onder 5graden dat ze ingepakt moet worden zoals de meeste paardjes.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:26

Wie heeft zijn ongeschoren paard hier nog zonder dekens staan?
Mijn merrie is ongeschoren maar ze heeft geen super dikke wintervacht (wat is dik?).
De afgelopen dagen met de regen en sneeuw wou ik een 100 grams regendeken opleggen maar ze was nat. Dan heb ik maar geen deken opgelegd ze bibberde niet maar voelde ook niet warm aan..
Vandaag en morgen is het droog en overdag tot 3 graden, en 's nachts tot -3. De koude is geen probleem denk ik maar als het nat word.. Zaterdag op zondag zou het gaan regenen dan leg ik de 100 grams er toch maar op denk ik.
Ze staan op de wei met uitloopstal altijd hooi tot hun beschikking.

Afbeelding Is dit nu een dikke of een dunne wintervacht? :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:34

Paarden voelen bloot nooit echt warm aan. Dat is maar goed ook, want dan blijft de warmte dus binnen. Ik heb 5 paarden, waarvan 3 bloot, 1 in de dekens (ongeschoren) en 1 alleen ‘s nachts iets op, omdat hij een rotte knie heeft en met liggen en kou/nat is dat geen aanrader. Ik heb er dus maar 1 die het niet redt zonder deken. Dat merk je wel aan je paard. Dan is ie niet meer leuk met de training, strakke rug, humeurig, etc. Als hij daar allemaal geen last van heeft, lekker bloot laten staan.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:34

1 Fries bij mij op stal staat zonder.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:44

Welke deken zouden jullie overwegen voor een ongeschoren paard in een stal met buitenluik op een hoek?
Ik wilde eigenlijk geen hals maar bijvoorbeeld een halve haks of hoge sluiting? Want als het regent staat die altijd met zijn kop naar buiten en regent het anders dus onder de deken

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:49

Heb je het gevoel dat hij een deken op moet? Want als hij het ongeschoren niet koud heeft, waarom wil je hem een deken ophebben?
Hij doet zijn hoofd naar buiten als het regent, misschien heeft hij het zelfs op zo'n moment te warm? Dat hij op die manier probeert af te koelen?
Een deken met zo'n halve hals liggen het beste op smalle (jonge) paarden of paarden met een hoge schoft.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:58

Nee zijn hoofd naar buiten als het regent doe die altijd! Zomer, winter met en zonder deken.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:08

Ik heb nu een bucas select quilt onderdeken gekocht. In alle bucas dekens heeft mijn paard maat 6,0. Nu zit de select quilt goed kwa lengte maar zit wat strak rond de hals/op de schoft. Wat zou ik doen? Maatje groter of zou een borstverlenger helpen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:21

mutsiii schreef:
Ik heb nu een bucas select quilt onderdeken gekocht. In alle bucas dekens heeft mijn paard maat 6,0. Nu zit de select quilt goed kwa lengte maar zit wat strak rond de hals/op de schoft. Wat zou ik doen? Maatje groter of zou een borstverlenger helpen?

Ik heb het met de smartex rain gehad. Maat 6.6 was echt te lang. Lag vaak scheef, trok strak op de schouders en schoft.
En heb ik maar een 6.3 gekocht. Kwa lengte super mooi. Krijg hem wel vast op de borst maar zit dan naar mijn idee echt te strak.
Ik had dus eigenlijk een 6.3 big neck moeten kopen.
Ik heb nu een borstverbreder besteld die komt volgende week binnen. Hoop dat dat het probleem oplost anders word het toch een big neck uitvoering.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:25

felicity schreef:
mutsiii schreef:

Ik heb het met de smartex rain gehad. Maat 6.6 was echt te lang. Lag vaak scheef, trok strak op de schouders en schoft.
En heb ik maar een 6.3 gekocht. Kwa lengte super mooi. Krijg hem wel vast op de borst maar zit dan naar mijn idee echt te strak.
Ik had dus eigenlijk een 6.3 big neck moeten kopen.
Ik heb nu een borstverbreder besteld die komt volgende week binnen. Hoop dat dat het probleem oplost anders word het toch een big neck uitvoering.

Hopelijk werk het met de borstverbreder.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:37

Ik hou je wel op de hoogte.
Hoop hem begin van volgende week binnen te hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:40

Borstverbreder is logischer,' maakt de ruimte voor groter in plaats van de lengte achter ook langer. Maar heb zelf geen ervaringen met verbreders.

Crealief, lastig probleem! Als het echt de deken in regend dan zou ik gaan kijken voor een halsje ja. Hoewel ik die wugs ook erg mooi vind, zie hier dat het bij een paard met flink wat hals ook prima gaat. Het is maar net wat je zelf handiger vind denk ik :)

Erg tevreden met de nieuwe 220 grams, paard voelt er fijn warm onder, had het misschien met minder ook wel gered. Zakt helaas wel ietsje scheef, in tegenstelling tot de 0grams, maar dit valt te overzien.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:53

Er zijn zoveel verschillende soorten borst verbreders, welke heb ik nodig voor mijn bucas select quilt?

De mijne staat ongeschoren onder 200gr en staat ze lekker warm onder nu :) gelukkig schuilt ze altijd goed bij regen en dus geen hals nodig

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:13

prugelpiet schreef:
Hier gister van 350 naar 450 gegaan. Was op de nieuwe stal een stuk kouder dan waar ze weg kwam. Maar even zien hoe ze hier onder staat, want anders moet er een warmere onderdeken bij komen :=

Op stal een koude pony aangetroffen :(:) Dus nu maar weer 100 gram er bij onder gedaan.
Maar, nu wil ik toch graag een hals erbij. Ze heeft een goede epplejeck deken echt netjes en fijn ligt, maar de hals die daar bij hoort lijkt me nou niet bepaald stevig.

Gaat dat klitteband niet ontzettend snel los?
Ze staat sinds gisteren in een nieuw kudde. Vandaag ging het prima, maar het word echt nog wel even de rangorde uitvechten want er zijn meerdere nieuw bij gekomen. Dan moet dus niet die hals open gaan :+
Afbeelding

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:46

@Nouvel
Lekker! Droog.
Waar zitten jullie?

Felba schreef:
Dankjewel,
Ja er zijn zo veel soorten, regen, fleece, uitrij stal etc etc.
Dan nog niet gesproken over maten en grams.
Dus ik dacht miss hebben jullie wat tips over welke “soort” dekens je het beste als eerste aan kan schaffen

Cooler is altijd fijn. Ik zou geen fleece kiezen maar; Horseware Techni Waffle - of een wollen deken.

En outdoor dekens echt afhankelijk van je paard.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:03

En ze staan zowaar buiten droog, bij ons staat alles al dagen blank...
Maarheeze, vlak bij Someren heide.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:41

Ja ik heb zitten kijken naar een wugs of een bucas high neck. Maar misschien heeft iemand hier ervaring met een van beide?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:44

@prugelpiet: ik heb ook zo'n hals liggen en vorig jaar gebruikt bij de palomino maar die bleef erg goed liggen en dicht... nu stond de palomino ook niet in n kudde dus dat scheelt natuurlijk maar hij haalde nog wel eens rare dingen uit ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:56

Yelizaveta: Hier ook gewoon blote paardjes. Dat ze niet warm voelen is juist goed, betekend dat de warmte lekker binnen blijft want hun vacht isoleert als het goed is. Zou d'r lekker zonder laten staan, als ze gewoon hooi kunnen eten en evt kunnen schuilen worden ze echt niet koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:02

Nou ik ben van mijn geloof afgestapt := altijd horseware gehad eerder wel eens bucas op de andere paarden maar vond horseware veeel fijner. Nu is begin dit jaar mijn rambo supreme verpest door de wasserette waardoor die alleen nog als containerversiering werkt. En helaas bleek deze week na de vele regen mijn rambo original niet meer helemaal waterdicht :=

Maargoed met al het veranderen bij horseware vindt ik de dekens lang niet meer zo mooi vallen. De halzen zijn te wijd. De dekens lijken om de schouder wijder geworden waardoor het gewoon niet mooi zit. Enige fijne lijkt de duo maar het ging me nu toch even te ver wéér €400 uit te geven.

Nu was ik bij EJ vandaag en opperden ze Bucas. Heb de Irish extra mee genomen en verrek die zit als gegoten! Sluit heel mooi aan , trekt niet naar achteren en heeft voldoende ruimte in de schouders ook als hij eet.

Afbeelding
Afbeelding

Nu ben ik alleen niet helemaal bekend met bucas, ik begreep dat hier ook liners onder kunnen. Bucas heeft liners maar maak je die dan niet aan de voorkant vast? Want ik ondekte zo snel geen haakjes daarvoor net als mijn rambo := , als ze alleen achter vast kunnen dan moet ik mijn rambo liners er ook wel gewoon onder kunnen doen? Die steken niet uit namelijk. Heb eentje gebruikt voor passen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:50

Waar denk je dat dat klitteband voor is aan de voorkant? ;) Niet alleen om een hals aan de deken te zetten. Aan de liner zit ook een stukje klitteband die precies past op de deken (mits je de juiste liner neemt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 08:08

Tja ik heb geen idee het klittenband ziet er net zo uit als mijn rambo deken en daar doe je dat niet mee :)