[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:39

Bij mijn amigo steken de liners ook soms was uit in bepaalde posities, toch heb ik na al die jaren eigenlijk nog nooit echt natte dekens gehad. Eigenlijk wel bijzonder.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:08

Tot nu toe viel het altijd mee bij dr oude deken stak ie meer uit

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:33

ik heb gelukkig geen problemen met mijn amigo Xl, ook de XL liner blijft mooi "bedekt"

Fede_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:59

Volgens mij was het bij degene die dit laatst ook had een productiefout en heeft ze een nieuwe deken gehad.

Ik zou even contact opnemen met de winkel waar je de deken gekocht hebt.[/quote]

Ik heb idd een nieuwe gehad, morgen gaat de nieuwe voor het eerst om. Ik ben heel benieuwd[/quote]

Ik krijg ook een nieuwe toegestuurd. Laten we hopen dat de nieuwe deken wel waterdicht is :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:59

Josien_ schreef:
Bij mijn amigo steken de liners ook soms was uit in bepaalde posities, toch heb ik na al die jaren eigenlijk nog nooit echt natte dekens gehad. Eigenlijk wel bijzonder.

Ik heb met de Amigo's ook altijd uitstekende liners gehad (waren wel Rambo Vari-Layers, die lijken langer te vallen dan de normale) en ook nooit nat. Ik weet niet hoe dat kan, maar kijk, het kan :))

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:47

Hier steken de liners vaak ook net uit onder de amigo bravo, koop ze nu gewoon een maatje kleiner. Dan trekt de achterkant van de buitenkant ook mooier dicht tegen de kont aan.

Heb nog een hele mooie Amigo bravo 400 grams mt 191, maar gebruik die eigenlijk niet omdat dat te warm is voor mijn ongeschoren paard. Gebruik nu de 0 gram Bravo met 200 gram liner. Mocht er nog iemand interesse hebben in een gebruiktw 400 grams, let me know.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:49

Mijn nieuwe deken is al binnen! Echt hele fijne service van Hypostore :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:01

Mijn amigo heeft de regen test doorstaan :+ 24 uur regen ongeveer en nog droog. Heb dr nu maar ff opgesloten zodat de boel even kan drogen. Maar ik ben fan en mevrouw ook.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:51

Wat een hondsweer…

Dekens zijn wel waterdicht getest :+

Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:35

Inmiddels helemaal over op Amigo Bravo, maar mijn horseware liners liggen er juist perfect onder. Steken nergens uit, deken prachtig nét dat stukje langer aan voor- en achterkant. Geen idee waar t m in zit, maar het kan iig ook goed gaan :+

Heb een bravo 12 plus met V-sluiting (400g) en eentje met disc (100g). Beiden liggen prachtig op mn Arab (smalle schouders, hoge schoft), maar de disc nog nét even mooier.

Blij mee iig, en paard ook blij mee heb ik de indruk :D

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:41

Goedemorgen,

Ander probleempje -O-

mijn beide ponies zijn (nog) niet geschoren. Ik wil ze graag na de feestdagen scheren.

Ik wou eerst alle mogelijke deken opties zeker in huis hebben zodat ik ook onmiddelijk kan ingrijpen als ons belgen weertje besluit om weer gekke schommelingen te produceren.

Gisteren stonden ze beide dus met een 0 gram regendeken buiten, van 7-19u hebben ze buiten gestaan.
Het heeft de hele dag geregend :(

Beide dekens zijn mooi water dicht, en ik vond het met 12 graden te warm voor halzen aan het deken te bevestigen.

Dus dekentjes af, en over een kruiwagen laten drogen.

Deze ochtend kom ik op stal, en zowel mijn paarden als de dekens waren nog niet droog -O- -O-

Dat bewijst ook maar weer dat de paarden gewoon zo dik in vacht zitten dat (zeker mijn shet) gewoon niet droog geraakt, ondanks dat het echt wel warm is in de stal.

Maar mijn dekens waren nog altijd zo nat dat ik ze niet terug durfde opleggen. Hebben jullie dit ook al gehad en wat doen jullie dan?

ik zou er "voor het gevoel" een liner onder kunnen steken, maar daar is het gewoon véél te warm voor.

Dus ik heb ze vandaag buiten gezet zonder deken, omdat ik die luxe nu nog heb nu ze niet geschoren zijn, en heb de stalbaas gevraagd of ik geen deken haken mag monteren zodat mijn dekens verticaal kunnen drogen. Bovendien hangen ze aan de inkomdeur, dus daar komt regelmatig lucht door, dus ik had verwacht dat ze wel droog zouden zijn...

nog extra vraagje: doen jullie soms wel een "anti regen spray" extra op jullie dekens, ondanks dat ze niet lekken ofzo, gewoon om écht zeker te zijn?
Of is enkel impregneren goed?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:47

Als je dekens niet lekken zou ik ver weg blijven met sprays. Verder is het een gegeven dat dekens het beste drogen op je paard. Maar, als ze waterdicht zijn dan zal toch alleen de buitenkant nat zijn? Dan kan die toch gewoon weer op 's ochtends?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:01

Dat is wel extreem, dat je paarden zelf nog niet droog zijn.
Bij mijn dekens is het wel zo dat vocht erdoor trekt als ze niet op het paard liggen, dus de binnenkant is keurig droog zels na een dag als gisteren, maar haal ik hem dan af dan trekt het vocht door en raakt hij toch nog helemaal klammig. Dat is normaal... Hiervoor heb ik een reserve deken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:01

Dekens op je paard laten drogen niet af doen dat droog met dit weer inderdaad niet meer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:10

Sintara schreef:
Dat is wel extreem, dat je paarden zelf nog niet droog zijn.
Bij mijn dekens is het wel zo dat vocht erdoor trekt als ze niet op het paard liggen, dus de binnenkant is keurig droog zels na een dag als gisteren, maar haal ik hem dan af dan trekt het vocht door en raakt hij toch nog helemaal klammig. Dat is normaal... Hiervoor heb ik een reserve deken

Dat is toch gewoon condens wat op je deken slaat? In principe zijn die dekens vaak prima waterdicht, maar zodra je de deken afhaalt slaat het vocht in de lucht op de binnenkant van de deken waardoor deze wat klammig voelt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:18

Inderdaad de deken ophouden. Dan drogen ze top

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:19

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ja ik denk dat mijn "ver-menselijken van de situatie" dan inkickt. ik dacht van " van mmm een nat deken (ook al is het de buitenkant) op mijn paard leggen gaat misschien net voor een situatie zorgen dat het extra koud aanvoelt en dan weer die regen in hoewel het in de voormiddag droog zou blijven) "

Maar als jullie dat aangeven als het beste om te doen ga ik dat de volgende keer dus ook gewoon doen. ;)

Toen ik gisteren de stal deed en het deken lag "te drogen" zag je ook dat al het water zich verzamelen in elke kuiltje dat ontstond terwijl het over de kruiwagen lag, dus had ik er tonnen onder gedaan om een tent vorm in te krijgen, maar het was écht nog nat aan de buiten kant, en klam aan de binnen kant deze ochtend.

wat jullie nu ook goed hebben verklaard, waarvoor dank

_/-\o_

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:05

Herkenbaar hoor, daarom heb ik ook meerdere dekens, meer voor mijn idee om te kunnen wisselen dan werkelijk voor het paard :=

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:24

:D mij niet aansteken, mijn man doet met wat :D :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:19

Dat is precies de reden voor mij om geen 0 grams te hebben, die worden omdat ze geen vulling hebben klam/koud aan de onderkant als de bovenkant nat is. Met een vulling (al is het maar 50 gram) heb je dat niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:39

Nee dat is het niet, de binnenkant is droog als de deken nog op het paard ligt. Bovendien is het met de dikkere dekens precies hetzelfde..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:54

Inderdaad kan de condens ook op de binnenvoering van dekens met vulling slaan. Zelfs op fleecegevoerde dekens en stay dry dekens. Al trekt het bij de laatste natuurlijk vrij snel in en merk je er uiteindelijk weinig van. Kan niet wachten tot Horseware met een stay dry voering komt. Of Bucas met een lage (V) sluiting, maar dat heb ik inmiddels opgegeven. :')

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:08

Ik heb dezelfde ervaring als Sinatra. Dekens ophouden tot ze droog zijn is het beste.
Is ook lastig als je gaat rijden, dan hang je die natte deken op en na het rijden is het nat. Dan de reservedeken op.
Met dit klamme weer trekken de dekens die droog ophangen zelfs ook vocht aan aan de binnenkant, voelt dan klammig, met en zonder voering. Behalve nieuwe dekens die nog helemaal schoon zijn van binnen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:13

Celebi schreef:
Inderdaad kan de condens ook op de binnenvoering van dekens met vulling slaan. Zelfs op fleecegevoerde dekens en stay dry dekens. Al trekt het bij de laatste natuurlijk vrij snel in en merk je er uiteindelijk weinig van. Kan niet wachten tot Horseware met een stay dry voering komt. Of Bucas met een lage (V) sluiting, maar dat heb ik inmiddels opgegeven. :')

Ik heb een stay dry cooler in een onderdeken (die liner vooronder de rsih) genaaid. Was helemaal klaar met die vieze, klamme regendekens. Wat een uitkomst. Kan het iedereen aanbevelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:15

Daarom ben ik zo blij met mijn bucas atlantic :D heeft dermo care dat heeft 50% van de eigenschappen van stay dry die is dus ook nooit klam aan de binnenkant ook met dit weer niet als je hem nat laat uithangen.