deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa_

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:34

Nadya schreef:
Royaldancer_ schreef:
Dus als jullie eens alles willen gaan doen zoals via de natuur dan gooi jullie paarden ergens lekker los en kom er niet meer aan..
Knipoog

En ik vind dit weer zo zwart/wit..... Ik denk dat ik mijn paard aardig 'natural' hou en ik denk dat hij daar heel gelukkig mee is. En als hij ingereden is (bitloos!) dan zal ik echt wel iets meer doen dan buitenritten maken, omdat ik wil dat hij soepel is, rechtgericht is, maar ik was niet van plan hem dagelijks in het zweet te werken, zeker niet als 'ie zijn teddyberen wintervacht heeft.

Mijn paard staat zoveel mogelijk uren op de wei, dagelijks.
Word elke dag bereden en maken ook eens een lekkere buitenrit, maar mijne krijgt altijd al zeer vroeg de wintervacht op terwijl het buiten nog tegen de 20 graden aanloopt en om hem dan niet te rijden is makkelijker gezegd dan gedaan. Hij is na een dag van niet rijden nogal fris, en rijdt wedstrijden en wil hem toch soepel hebben en mij dingen oefenen.
Dus ja ik rijd hem bijna dagelijks in het zweet. En scheren is dus een fijne optie met een deken erover heen, maar ben niet zo dat mijn paard nu al een 300 grams deken op heeft vind dit wel erg overdreven, heb nu nog niks opliggen pas als die geschoren is krijgt ie de dekens op,, Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:16

Mijn paard staat zoveel mogelijk uren op de wei, dagelijks.
Word elke dag bereden en maken ook eens een lekkere buitenrit, maar mijne krijgt altijd al zeer vroeg de wintervacht op terwijl het buiten nog tegen de 20 graden aanloopt en om hem dan niet te rijden is makkelijker gezegd dan gedaan. Hij is na een dag van niet rijden nogal fris, en rijdt wedstrijden en wil hem toch soepel hebben en mij dingen oefenen.
Dus ja ik rijd hem bijna dagelijks in het zweet. En scheren is dus een fijne optie met een deken erover heen, maar ben niet zo dat mijn paard nu al een 300 grams deken op heeft vind dit wel erg overdreven, heb nu nog niks opliggen pas als die geschoren is krijgt ie de dekens op,, Knipoog
[/quote]

Prima dan, toch? Het is gewoon dat ik het niet snap dat je roept dat je paarden tegenwoordig niet natural kunt houden, terwijl je toch echt je best kan doen als je dat wel graag wilt met je paard. Ik heb het geluk dat mijn paard wel in een zeer grote wei kan staan (met bomen, struiken, brede sloten) in een grote kudde. Ik moet per dag 2 km lopen om bij hem te komen/terug te brengen, maar dat vind ik niet erg. Ik laat hem natuurlijk bekappen en wil in de toekomst bitloos gaan rijden en regelmatig op een bareback pad i.p.v. een zadel. Ik zal niet elke dag rijden en in de winter voornamelijk stappen. Ik doe mijn best mijn paard het gevoel te geven dat hij zoveel mogelijk 'vrij' is. Verder ben ik gewoon niet iemand die allerlei hulpteugels etc. gebruikt en verder doe ik aan freestyle. Maar iedereen moet zelf weten hoe ze hun paard houden, mits ze maar goed zijn voor hun dieren. En ik denk dat we allemaal het beste met onze paarden voor hebben, toch?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:30

Jive heeft nooit een deken op. Hij heeft geen dikke wintervacht, maar toch heeft hij het altijd warm. Van de winter had ik hem in de paddock. Op een gegeven moment begon het enorm te hagelen en te sneeuwen. Meneer liet zich dus echt niet eruit halen. best ideaal, maar kan me voortstellen dat er veel mensen zijn die hun paard onder een deken zetten om te verkomen dat ie een dikke wintervacht krijgt en na het zweten geen kou vat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:15

Ik wil hier toch nog even reageren op óf paarden wel last hebben van warmte bij trainen met wintervacht.

Bij Ijslanders die swinters aan jachten deelnamen in Duitsland is weleens voorgekomen dat er een bezweek aan acute hartstilstand.
Deze vachten isoleren zo goed, dat de warmte die door grote inspanning wordt veroorzaakt, niet snel genoeg door de vacht heen kan.

Een oplossing hiervoor is:...scheren. Haha!

En of scheren mooier is...dat interresseert misschien een aantal dressuurbarbies, maar de meesten doen het toch omdat een paard dat met lang haar nat in de stal komt, best snel kou vat.

Zelf scheer ik straks jachtkleed. Een dressuurbarbie vindt dit misschien niet mooi... maar mijn kougevoelig paard kan met dekentje op zo nog mooi in de weide. De benen en hals zijn toch beschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:04

dressuurbarbie... Haha! Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:57

Ik heb mijn ene paard met, en de andere zonder deken staan. Mijn paard krijgt een deken op, omdat ik hem liever in een kortere vacht heb (ivm uitstappen voordat ik hem na een les in de trailer parkeer). HIJ kan prima zonder, zonder twijfel. het duurt alleen nu al een eeuwigheid voordat ie droog is, laat staan met een volledige wintervacht. En daar heb IK geen zin in.

Mijn 30 jarige pony gaat dit jaar voor het eerst zonder dekens de winter door. Dat is tenminste de insteek. Als ik zie dat ze het koud krijgt, dan ligt er zo weer een deken op. Ze zichzelf namelijk niet goed warm eten omdat ze een paar tanden mist.

Ik ben redelijk natural, alleen niet op het gebied van een bit, en wat betreft de dekens. Mijn paarden staan trouwens altijd buiten en hebben een schuilstal (waar het helaas wel aardig tocht.)

Een 300grams is (nu) echt onnodig, zeker voor een paard dat niet geschoren wordt. De 300 grams komt er bij mijn paard pas op als het echt minimaal 10 graden vriest. Tot die tijd doet ie het toch echt met een hoop minder... en de vacht is niet super kort, maar wel beheersbaar wat betreft het lange uitstappen.

Een beetje voor mijn paard dus, en een beetje (veel) voor mezelf Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:53

Ik scheer ook jachtmodelletje... je hoort idd op de rijvereninging ´Oh dat zie je niet vaak meer´. Maakt mij wat uit. Is handig modelletje voor in de winter!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:08

dressuurbarbie ! schitterend ! Haha! Haha!
sorry, even off-topic...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:15

Ook even off-topic.... zijn er naast dressuurbarbies ook springken's ??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:18

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:22

Jovarna schreef:

Dit vind ik echt een onnozele opmerking, wat is er mis mee dat we het mooier vinden om te scheren, scheer mijn paard heus niet om de reden dat ik het mooier vind!! Maar omdat het makkelijker in omgang is, en daarnaast vind ik het idd mooier uitzien voor op wedstrijd. Dus het woord dressuurbarbie slaat werkelijk nergens op Slapen !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:28

Royaldancer_ schreef:
Jovarna schreef:

Dit vind ik echt een onnozele opmerking, wat is er mis mee dat we het mooier vinden om te scheren, scheer mijn paard heus niet om de reden dat ik het mooier vind!! Maar omdat het makkelijker in omgang is, en daarnaast vind ik het idd mooier uitzien voor op wedstrijd. Dus het woord dressuurbarbie slaat werkelijk nergens op Slapen !

mee eens

ik vind het ook niet leuk om voor extreme natural uitgemaakt te worden Zij zijn groot en ik is klein!

als iemand nou plezier heeft in het hebben van 20 ankysetjes moet ie dat volkomen zelf weten Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:36

randalinpony schreef:
Zelf scheer ik straks jachtkleed. Een dressuurbarbie vindt dit misschien niet mooi... maar mijn kougevoelig paard kan met dekentje op zo nog mooi in de weide. De benen en hals zijn toch beschermd.

Het was niet een belediging van Jovarna......

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:37

Royaldancer_ schreef:
Jovarna schreef:

Jovarna is niet de eerste die het woord gebruikte. Aan de smilies kun je zien dat ze het een grappig woord vindt, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:38

Ik reed zelf Z, maar vind het ook grappig Lachen

Het slaat op mensen die het alleen voor de mooi doen, niet voor het welzijn van het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:39

Volgens mij was het bedoeld als grapje inderdaad... en ik vind hem ook wel grappig.... Net als 'springken'. Kom op, zeg, een beetje humor mag toch wel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:40

nee ik weet dat jovarna de opmerking niet maakte, iemand anders eerder in dit topic, maar ik vind het een beetje flauw 'dressuurbarbie'. Tuurlijk moest ik ook eerst lachen, maar in zo'n discussie als deze kun je dat soort benaminge beter achterwege laten.

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:44

Zie nu ook dat de opmerking niet van Jovarna was, en sorry dan naar haar toe maar gewoon de opmerking vind ik belachelijk, en er word gedaan alsof iedereen het dan voor het mooie doet. En uit een bericht op een forum kan je niet echt uitmaken of het nou als grap of serieus word bedoeld

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:47

Niet iedereen doet het vanwege het 'mooie' (wat je er dan ook mooi aan vindt), maar degenen die dat wel doen, zoals een zeker iemand die hier gepost had 'omdat haar paard een witte plek op zijn rug had, die in wintervacht niet meer schoon te krijgen was', tja......... Dan kun je zo'n opmerking verwachten, hoor. Maar nogmaals, ik snap best dat sommigen het handiger vinden te scheren e.d. Alleen ik zal het nooit doen met mijn paardje. En toch moet ik dan even lachen... Kom op, zeg, niet meteen op de kast gaan zitten en je aangesproken voelen....

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:51

Maargoed, kreeg gister commentaar omdat ik zei dat ik nu nog niks van deken op mijn paard leg maar hij word volgende week geschoren en dan krijgt hij wel een deken op, en kreeg hier een reactie op dat ze vonden dat ik nu dus gewoon de haren liet groeien om ze vervolgens eraf te scheren. Maar waarom zou ik nu de dikke vacht tegen gaan hij word toch geschoren, dus laat hem nu nog maar lekker in zijn vachtje rondhuppelen en rollen in de wei Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:08

Royaldancer_ schreef:
Zie nu ook dat de opmerking niet van Jovarna was, en sorry dan naar haar toe maar gewoon de opmerking vind ik belachelijk, en er word gedaan alsof iedereen het dan voor het mooie doet. En uit een bericht op een forum kan je niet echt uitmaken of het nou als grap of serieus word bedoeld

Royaldancer, je leest niet goed en je voelt je (onnodig) persoonlijk aangevallen.
Het was randalinpony die met de term 'dressuurbarbie' kwam, een benaming die ik nog niet eerder had gehoord en best grappige vond (en vind).
Bovendien deed ze in haar post nièt alsof iedereen het voor de mooi doet (en dus ook niet dat jij het voor de mooi doet), want ze schreef:
randalinpony schreef:
En of scheren mooier is...dat interresseert misschien een aantal dressuurbarbies, maar de meesten doen het toch omdat een paard dat met lang haar nat in de stal komt, best snel kou vat.

Dus ze had het over mensen die wèl scheren voor "de mooi".

Weer rechtgezet? Knipoog

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:12

Had al gezegd dat ik de verkeerde had die wat het had gezegd Tong uitsteken
& voel me niet persoonlijk aangevallen hoor, want weet waar ik het scheren voor doe Knipoog

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:17

die van mij gaat gewoon lekker onder de dekens! geen gedoe met urenlang uitstappen en geen verkouden paard!

als ze een dikke wintervacht hebben moet je zoooo lang uitstappen, daar word je gek van! ik denk ook niet dat de paarden zich prettig voelen als ze iedere keer uren lang nat moeten rondlopen in de sneeuw ofzo!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:52

Ik moet zeggen, ben het er wel enigzins mee eens dat paarden zonder dekens kunnen staan. Ook ik krijg nu wel neiging om mijn pony zonder deken te laten.
Maar aan de andere kant, het land waar hij staat zijn geen bomen of schuilstal (achterlijk eigenlijk, maar ik ben de baas helaas niet Boos! )
dus eigenlijk heb ik geen keus.

Ook wil ik in de winter graag doortrainen, dus ik doe wel mooi eerder een deken op om die vacht niet zo ver door te laten groeien.
Als er beschutting was , was ik misschien van gedachten veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:01

arlette_love schreef:
die van mij gaat gewoon lekker onder de dekens! geen gedoe met urenlang uitstappen en geen verkouden paard!

als ze een dikke wintervacht hebben moet je zoooo lang uitstappen, daar word je gek van! ik denk ook niet dat de paarden zich prettig voelen als ze iedere keer uren lang nat moeten rondlopen in de sneeuw ofzo!

Heb je het hele topic wel gelezen? Dan had je nl. kunnen lezen dat je je paard niet urenlang hoeft uit te stappen, dat je paard niet droog hoeft te zijn voordat je 'm weer in de wei zet en dat je paard niet zomaar verkouden wordt van zweten.