Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lennie

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:16

Regio Roermond gister ook geen dazen meer! Zelfs niet in de favorite struiken van die griezels..... Wel enorm veel vliegen.

daisy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:57

hallo,

Ik heb zelf enkele jaren paard gereden maar helaas nu niet meer. Ze zeggen altijd dat 9 dazen een paard dood steken maar als ik de verhalen lees zal dat niet waar zijn of ze kunnen er tegenwoordig tegen Knipoog
Helaas ben ik allergisch voor alles wat steekt behalve muggen en durf dit jaar dus niet te gaan wandelen of mountainbiken omdat de dazen me dat onmogelijk maken. Ik vond dat we er hier al veel last van hadden (brabant) maar als ik de verhalen lees lijkt t mee te vallen. Weet ook niet hoe t met de paarden is maar heb er nog niks van gehoord.

groetjes

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:43

@daisy, met die 9 die een paard doodsteken worden mss horzels bedoelt?
Die heb ik hier nog steeds niet gezien trouwens.
De dazen zijn nu ook wel echt weg hier - pfieuw, gelukkig maar. De dazendeken kan weer een jaar de kast in. Alleen die smerige zwarte rotvliegen weer - mén, daar wordt je ook niet vrolijk van. Zeker gister met de zon erbij. Naja, met een beetje mazzel is dat ook zo weer gebeurt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:22

er zitten er nog enkele, maar het is goed te doen in de bossen!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 17:44

Dat van die 9 steken, het zou wel de zombie-achtige modus van mijn knollie verklaren...(grapje, maar zijn dutjes zijn nogal euhm duf)

Hier gister al wel weer twee doodgedaan...valt goed mee dus!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:42

Hier in Twente is het ook heftig geweest met die rotdazen.
Echter de laatste week nemen ze flink af. Af en toe nog een 'verdwaalde' doodgemept.

Ik spuit de paarden dagelijks in met PB spray. Dat is op basis van hertshoornolie en wordt gebruikt bij staartbijten e.d. Het helpt wel wat maar niet afdoende.
Verder begin ik meestal vanaf mei een paar druppels heel geconcentreerde knoflookolie door het voer te geven (van de Silverlinde)
Het werkt alleen zodra de paarden flink beginnen te zweten.
Schijnbaar komt dan toch een bep. lucht vrij waar de dazen een vreselijke hekel aan hebben.
Zodra de paaarden dus kletsnat worden is er geen daas meer te bekennen.

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:27

als paarden zweten komen ze.. dus zoute geur/smaak vinden ze lekker!

wij gebruiken azijn (gewoon keuken azijn) en we gooien er 1 of 2 flesjes citroenella in (gewoon bij de drogist te krijgen)

dit werkt.. maar kort.. dat komt zodra paarden gaan zweten zweten ze het eruit of zweet lucht overwoekert

wat we moeten doen is: een lucht dat niet eruit te zweten valt, zijn geur niet snel kwijt raakt en zweet lucht over woekert..

misschien deo een oplossing? wel een goede,, die lang blijft ruiken en zweet goed tegen gaat.. en paarden laat leven..

de beste mep techniek is: slaan en dan rollen,, sta je nog naast je paard en je ziet em vallen kan je em nog na trappen, zoals je een sigaret uitdrukt! Vork

en bedenk! elke dode daaz is 1 minder die zich kan voortplanten! Haha!

maar waar zitten ze? loofbomen? dennebomen? natte bodem? droge bodem?

hier hebben we beide soorten bomen dus ik weet het niet,, en ze zijn er vooral als het vochtig warm weer is.. dus ik denk natte bodem..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:27

gister weer flink dazen kunnen meppen in het bos Scheve mond
en dat tussen 2 regenbuien door zelfs!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:36

Ik heb er bij ons al weken geen een meer gezien.. En we zitten midden in het bos met een hoop sloten. Ik snap die insecten echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:39

Pfft.. heb een paar pagina's doorgelezen; Niet allemaal.
Ik ook mag me voegen bij het clubje, ook al mag ik van geluk spreken dat het dazenseizoen hier afgelopen is. Maar goed; Als preventie van vorig jaar zijn leuke tips en een bestrijdingsplan welkom. Cool

Zelf staat mijn paard op het boerenpolderland, slootjes.. en veel eikenboompjes naast de wei. De dazen die ik voorbij zie vliegen, zijn gruwelijk. Echt té groot. Dat zijn er gelukkig niet 3 tegelijk, wel hebben we van die kleinere versies er bijna net zo veel als vliegen, van die 'streepjes' zijn het om te zien Haha! .
Mijn paard is overigens een Fries, gitzwart en meer gewild dan de lichte zweetvos die erbij staat. Ze zitten vooral veel op der hals; echt niet normaal.
Heb nu van Hoba Cultura de insectwerende spray, qua vliegen werktie niet, maar geen ander steekinsect meer gezien *LOL* ! Amper dan.
Of het was toeval; Door het weer.
Vooraf spuit ik ook nog met Veerust, dan de natuurlijke spray derover.
Stinkdazen.

Robin6833

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:49

heej,,.. ik heb die atex daas spray ook bij ons zitten er ook heeel veel maar je spuit die halve fles leeg en die atex spray helpt een uurtje.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:11

Ook hier lijken ze nu weg
Maar dat kan ook niet anders met dit weer en deze temperatuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:07

Precies ..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:38

hier zijn ze weer weg! geen zon, temp onder de 20 en af en toe een bui + flink wat wind dan zijn ze weg!
is het windstil en schijnt de zon dan is het weer raak
maar t daas-seizoen is nu ook zo goed als over dus echt massaal zullen we ze voorlopig niet meer zien Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:38

Weer een half jaar verlost
Go jij! Go jij!
Maar dan nog steeds geen oplossing Verdrietig

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:51

runningkawa schreef:
Weer een half jaar verlost
Go jij! Go jij!
Maar dan nog steeds geen oplossing Verdrietig

En half jaar maar? Hier gelukkig langer. Je woont daar écht verkeerd RK Clown

Hier zijn ze ook weg maar aangezien ze volgende week over mooi nazomerweer spreken blijf ik alert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:20

Joepie, de zon schijnt....

7 paarden op stal Verdrietig

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:38

Hier in het noorden schijnt de zon niet hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:39

Hier ook niet eens fel, maar ze is er wel, sinds een uurtje

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:41

Hmm lekker, zon is wel weer eens fijn.
Lang niet gehad
Maar de dazen komen hier ook niet meer, heb al week of 2 geen daas meer gezien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:42

Ik vind het ook wel fijn na zo'n lange tijd.

Maar zo mag ze ook weer weg blijven...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 19:28

ok ik heb wat zitten samenrapen van de voorgaande pagina's. Totaaal niet gestyled, niet op grammatica of zo gelet, alleen beetje gesorteerd op inhoud.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 19:29

Algemeen/eigen Sprays

dazen hebben een hekel aan:
(peper)munt
kruidnagel (overgoten met hete vloeistof(water/azijn))
knoflook
citroen(sap)
appelazijn
gewone azijn
zout??
sesam(olie)
ik heb dit alles door elkaar gegooid en ga vanavond kijken of het werkt

ze hebben ook een hekel aan:
walnoten(olie)
eucalyptus(olie)
avocado(olie)
cederbomen
walnotenbomen
succes en als iemand anders een recept heeft kun je die dan hier neer zetten?? kunne we het allemaal proberen.
succes

volgens mij is leovet/neovet ik weet niet hoe het heet doorzichtig , wij gebruiken het en geen daas te zien!

was er 1 vergeten kamfer spiritus werkt ook goed
Sprays werken allemaal maar heel even

wasbenzine, op een watje lichtjes aanbrengen op je zadeldek en manenkam (helpt ook tegen gewone vliegen en muggen) na het rijden peerd afspoelen.
Bij paarden op de weide (en de milieubescherming zal me afschieten) een krant doordrenkt met wasbenzine neerleggen (beste is, het absolute neerschiet gedeelte, een kwartfles leeggooien bij de drenkplaats) is echt niet de eerste de beste oplossing maar het helpt wel.
Petroleum werkt ook maar dat moet je dan eerst verdunnen met melk ong. 1 deel op 3 delen melk.

goed spulletje wat wij zelf maken voor onze paarden.
waarschuwing stinkt wel enorm!!
werkt redelijk goed.. op langere termijn iets minder.

ingrediënten:
2 flessen azijn (donkere)
1 flesje citroensap
half pakje gemalen kruidnagel
2 kopjes knoflook poeder

Bremsen&Bremsen

een watje met wasbenzine werkt ook goed in de groen ton(otto/milco geef het een naam) om allerlei soorten vliegen te weren

weet niet of het al gezegd is,maar vlierbessen werken ook tegen vliegen.
struiken in je wei zetten dus

Sprays helpen niet, heb er verscheidene geprobeerd waaronder de Phaser en Atex Daasspray. Het zijn er gewoon teveel en ze zijn té hongerig om zich er wat van aan te trekken.

Van horen zeggen had ik gehoord dat boeren vroeger iets met walnoten deden tegen dazen. Uit pure frustratie en vertrouwen in "grootmoeders"truukjes...heb ik mijn paard eens ingespoten met walnoot olie.

Niet doen, want:1. je paard ruikt heel vreemd
2. het helpt niet
3. Je krijgt een afgrijselijk vuil paard maar dat had ik ervoor over als het
hielp

Gekookte kruidnagelen, dettol en azijn werkt maar kortstondig.

hertshoornolie mix nog het beste..

Het enige dat echt helpt, maar het is vreselijk millieu-onvriendelijk, is alle open water te besprenkelen met afwasmiddel. Dit verlaagt namelijk de oppervlaktespanning van het water waardoor de larven verdrinken van alle insekten waarvan de larven in het water leven, zoals de mug, daas ect. Gevolg: daasvrije zomer, maar geen vliegen-vrije zomer.

Een flinke scheut hertshoornolie, een flinke scheut citronella en heet water.
Goed schudden en in sprayflacon overgieten.

Ik gebruik de citronel van de c1000 gewoon het schoonmaakmiddel, op basis van javaanse olie.
nu bij de welkoop jerrycan van 2,5 liter gekocht.

Het kost een habbekrats en werkt perfect(stinkt wel enorm)
De hertshoornolie via dierenarts 1 liter voor 25 euro, maak je liters spul van.

Ik heb ook te Atex spray gebruikt, viel me ontzettend tegen en was me absoluut het geld niet waard. Wat wij geprobeerd hebben en wat redelijk hielp, was een paar bakjes met daarin rauw vlees en varkensbloed (de slager kijkt wel vreemd als je daarom vraagt hoor) neerzetten. Dazen zijn verkikkerd op de geur van bloed en het hielp tot nu toe nog het beste van allemaal.(GIF ERIN?) Ik denk echter dat dit jaar, gezien het feit dat men zelfs in de krant al een artikel heeft gestaan over de abnormale hoeveelheden dazen, helemaal niets helpt...... De enige echte manier om je paard te beschermen is om ze binnen te zetten. Dazen gaan geen ruimtes binnen, ook geen auto's en dergelijke....... Ik denk dat we gewoon moeten wachten tot het warmste weer voorbij is helaas

Wij hebben drie prachtige buitenbakken die helaas alleen te betreden zijn met gevaar voor eigen leven. Tijdje geleden even de buitenbak geprobeerd omdat mijn paard redelijk relaxed blijft onder een daas. Een daas ja... Eerst paard helemaal gewassen met een Dettoloplossing. Was met deze hitte gelijk droog. Dan Atex Spray gepakt, spons gepakt, paard gewoon gewassen met (pure) Atex. Vervolgens Zedan BremsenBremse op dezelfde manier erover. Paard was overal kletsnat van de spray, hoewel het binnen een paar seconden opgedroogd was, en stonk verschrikkelijk. Nou, zo moeten we wel uit stal kunnen he? Dus ik sla me door de wolk dazen die in volle vaart aankomt vliegen zodra we buiten komen, wil mijn paard rustig aan de longe los laten stappen en paard doet niks anders meer dan in pure paniek snoeihard rondgalopperen tot ik, zelf ook onder de bulten ondanks dat ik de spons ook over mezelf heb gehaald, besluit dat we beter binnen af zijn. Niet dat daar geen dazen zijn hoor, die 15 dazen doodslaan die iemand anders hier zei, dat doen wij binnen. Dus ik zit al de hele zomer binnen.

Ik heb hier iets bij de apotheek gehaald, wat bruin en olieachtig is en het stinkt zo verschrikkelijk dat je het na tig keer handen wassen de geur nog niet wegkrijgt.
Op het etiket staat alleen de lateinse naam: Oleum Animale foetidum crudum. In het Duits staat er nog op Rohes Tieröl, Stinköl, oftewel ruwe (onbewerkte) dierenolie, wat het ook zijn mag. (Misschien toch hertshoornolie?) Het helpt een beetje, maar de paarden zien er niet meer uit van dat spul. Het zijn gewoon te veel dazen een dazenplaag net als een sprinkhanenplaag.

Overigens Flyban, hoe kom je daar aan? Het mag al jaren niet meer In Nederland worden verkocht, daar niet toegelaten. Een collega bracht het toen voor mij uit België mee. Of het daar nog op de markt is weet ik niet. Mijn contacten werken daar niet meer.

Veerust kan gewoon op paarden, hoewel het niet meer op het etiket staat, maar er zijn wel een paar werkzame stoffen uit verdwenen, dus heeft het niet zoveel nut meer als het oorspronkelijke product.

De oplossing voor mij is Endure. Het is hier in Nederland te koop maar belachelijk duur (ca. Euro 50,00 per fles van ca. 1 liter). Maar is Amerika is het super goedkoop dus heb ik het daar besteld. Twee flessen en een roller voor onderweg (of het hoofd van je paard). Kosten: $ 14,99 per fles en $ 8,99 per roller. Transportkosten (airmail): $ 30,10 en geen invoerrechten of andere belastingen betaald. Ik heb deze bestelling gedaan bij State Line Tack Store en binnen 14 dagen had ik het in huis.
Endure hoef je niet iedere dag te gebruiken (lekker zuinig dus). In het begin om de 3 dagen en als het goed ingewerkt is om de 10 dagen. Het is water/zweet resistent en is tevens een bescherming voor de zon. Het is niet op natuurlijk basis (chemisch spul) maar het is het enige middel wat hier nog helpt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 19:31

Atex Daas Spray
Het stinkt, het is bruin van kleur maar ik kan heeerlijk gaan wandelen. Ze vliegen er wel rond maar zitten niet meer op paardlief, zelfs als hij begint te zweten blijft het een beetje verder stinken

Op de fles zelf staat 6-14 u werkend. Ik kan wandelingen maken van 2 u + zweet en nog steeds daas-vrij

http://www.allesvoormijnpaard.nl/atexdaasspray/
vliegendekens

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 19:31

vliegendekens

Niet alle vliegendekens werken. Je moet echt een horzeldeken hebben anders kun je het vergeten.
Ik zelf heb een Imperial Riding deken, stalgenootjes hebben bucas, HH en Rambo, allemaal bevallen ze erg goed

Dekens helpen ook niet, daar steken ze gewoon doorheen, dat helpt alleen maar om er een paar weg te houden.
Ze steken onder het rijden ook gewoon door je rijbroek of shirt een.

Mijn deken helpt wel hoor, heel goed zelfs Wij hebben een aantal paarden op stal die finaal door het lint gaan als ze geen deken op hebben en er zijn beesten in de buurt. Diezelfde paarden staan met deken op heerlijk rustig te grazen en hebben nergens last van. Je moet alleen wel een goede deken hebben, door zo'n gewone gaasdeken gaan ze inderdaad heen.(onder de rivieren wordt dit tegengesproken)

Bij mijn bucas vliegendeken kropen ze eronder, vorig jaar. Dit jaar zitten er veeele malen meer dan vorig jaar...