Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:13

Hier is het normaal gesproken de dag zelf dat het op rijen word gelegd.
Maar het is nu zo abnormaal druk zonder spreiding dat het me niet zou verbazen als ze anders doen

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:16

Dag zelf is hier gebruikelijk. Soms is de hark nog bezig en kom de balen machine er al aan.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:20

Nou hier wordt het nog even wachten. De ondergrond is te nat. Grote kans op kapot rijden en het hooi wilt dan ook niet lekker drogen omdat de damp van ondere komt. Hopelijk komt er snel nog een periode aan met minimaal 7 dagen droog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:32

hakkipilke87 schreef:
wat in de grond zit en wat optrekt als je hooi zo in een rij laat liggen voor een dag

Geen dag, een nacht. En zandgrond hier. Is ondertussen allang droog - juist omdat het gras er af ligt. En de avond tevoren op ruggen leggen heeft het voordeel dat de dauw er sneller af is.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:10

Hier toch twijfel of verpakt of onverpakt doe... Het lijkt goed te drogen
Zaterdag gemaaid, woensdag komen ze persen

Voor mij en mijn vriend is het pas het 3e jaar dat we hooien, dus we weten nog niet zo veel ervan :')

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:07

Hier zitten we ook officieel op zandgrond maar het lage stuk betwijfel ik of dat woensdag de grond daar droog is. Komt hier door de absurd hoge grondwater stand incombinatie met de vele regen. Net weer aan het schudde deel wat er rond de middag boven op nog onvoldoende droog was doen we nu en daar komen nu nog veel natte plukken om hoog. Dit heeft zeker tot en met woensdag nodig maar dan verwacht ik wel dat het mooi droog is.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:29

hiphorse schreef:
Hier toch twijfel of verpakt of onverpakt doe... Het lijkt goed te drogen
Zaterdag gemaaid, woensdag komen ze persen

Voor mij en mijn vriend is het pas het 3e jaar dat we hooien, dus we weten nog niet zo veel ervan :')

Hier ook zaterdag gemaaid en ht was de bedoeling kleine onverpakte hooibaaltjes, maar wij durven dat nu niet aan , 1x ooit hooibroei gehad bij mijn man thuis dus die is mega voorzichtig.
Stiekem hopen we dat het weer toch droog blijft en dat het niet in plastic hoeft. En we gewoon aankomend weekend baaltjes kunnen persen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:47

Wij hebben zaterdag gemaaid, het is ondertussen al mooi droog *\o/* Dus ik heb het net op rijen gegooid (dat zei onze oude buurboer altijd: het hooi moet een nachtje bij elkaar slapen :j ) en dan morgen weer los gooien en woensdag middag op rijen weer en dan persen in kleine pakjes.

Ik ben benieuwd, onze strela kon ik niet zo smal zetten als ik wilde voor rijen dus er ligt erg veel op. Ik kan ook geen banen combineren tot 1 rij, dus ik heb al 2 man om hulp gevraagd met binnenhalen van de pakjes :):) nou doen wij ze op pallets om het risico op hooibroei te verkleinen dus we hoeven ze maar 1 keer in handen te hebben maar toch, vele handen maken licht werk en het is gezellig :j

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:16

Mijn buurboer heeft vanavond ook alles op de rip gelegd om morgen weer te verspreiden. Goed om te lezen dat dat blijkbaar verstandig is.

Hebben jullie een idee hoeveel kleine pakjes er van 0,8ha zouden kunnen komen? Gras stond hoog, maar niet heel dicht.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 00:10

callippo schreef:
Mijn buurboer heeft vanavond ook alles op de rip gelegd om morgen weer te verspreiden. Goed om te lezen dat dat blijkbaar verstandig is.

Hebben jullie een idee hoeveel kleine pakjes er van 0,8ha zouden kunnen komen? Gras stond hoog, maar niet heel dicht.

Dat ligt echt aan de wei.
Wij hebben ook zoon stuk laten maaien de ene kant was heel weinig omdat daar de paarden afgelopen winter gestaan hebben de andere kant heel dik. De verwachting van de mensen die gemaaid hebben was ongeveer 100 a 120 pakjes

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:42

Wij hebben ook gemaaid, dit is van een perceel 'natuurland' dus zo droog.
We maken kleine pakjes.

Wat ik me afvraag, misschien weet iemand hier dat;
Kun je gewoon droog hooi ook laten wikkelen? Zodat het buiten kan staan?
Of wordt het dan alsnog voordroog?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:57

Nibbit schreef:
Kun je gewoon droog hooi ook laten wikkelen? Zodat het buiten kan staan?
Of wordt het dan alsnog voordroog?

Hooi (onverpakt) moet 'besterven'. Maw, het proces is nog niet klaar als het in de pakjes zit.

Als je hooi in plastic wikkelt, krijg je datzelfde besterfproces. Alleen kan er geen lucht bij, dus krijg je een fermentatieproces. Hetzelfde fermentatieproces dat je bij het vormen van kuil en voordroog krijgt. Omdat je hooi al heel erg droog is, stopt dat fermentatieproces eerder dan bij voordroog (wat weer eerder stopt dan bij kuil).

Lang verhaal kort: je krijgt iets dat tussen hooi en voordroog inzit. Héél droge voordroog.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:06

Voordroog is alles in plastic, of het nu heel droog is of zeiknat.

Wij hebben meestal onze voordroog met een drogestof gehalte ergens rond de 85
Dat is dus zo droog als gewoon hooi.
We hebben ook wel eens 100 kleine hooibaaltjes geperst en de rest in voordroog pakken op dezelfde dag.

Het besterf proces is ander, zoals Ibbel uitlegt.
Maar persoonlijk merk ik daar erg weinig van. Maar misschien wel als je een paard hebt dat niet tegen voordroog kan dat je het wel merkt.
Ik kan een pak ook zonder problemen 3 weken open hebben liggen zonder dat het muf of schimmelig word.
Ook mensen die onze voordroog zien zeggen mooi hooi, zelfs als ik zeg het is voordroog en er aan ruiken vinden ze het hooi.

Dus voor het gemak, minder werk en niet perse NU van het land af want er komt regen gaat bij ons voortaan in plastic. Zo droog mogelijk omdat we het anders niet 3 weken open kunnen hebben staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:47

Hier verderop hadden ze gelukkig een reekalfje gered uit het hoge gras voor ze gingen maaien..
Dat gevaar is er wat eerder nu het zo lang zo hoog heeft gestaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:50

callippo schreef:

Vermoedelijk is het alleen nuttig om te doen als het flink dauwt 's morgens (wat het nu ook doet, trouwens). Het hooi wordt dan niet helemaal nat van de dauw, waardoor niet de halve droogdag verloren gaat aan het eerst laten verdampen van de dauw.
En het is dus ook alleen zinvol om te doen als je echt hooi wilt maken. Voor voordroog maakt het niet uit. Dat hoeft niet perfect droog in de pakken, alles vanaf 70-75% ds is prima voer voor paarden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:01

Dat is zeker prima voer dan, als je voersnelheid er ook naar is.
Maar voer je langzaam door weinig paarden of omdat er nog gras staat dan is hoe droger wel zo fijn.

Vanmorgen was de dauw meer dan gisteren. Tenminste hier.
Hadden we het pas al eens over @Ibbel, maar dan met regen. Vraag me dat ook wel af met dauw, zou dat wat doen voor de suikers?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:07

Ik denk dat dauw niet voldoende is. Om echt suikers uit te spoelen moet je hooi echt wel door en door nat worden, dauw maakt je hooi-in-wording denk ik niet nat genoeg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 11:57

ik heb altijd geleerd dat hooien op het eind vd middag/avond gebeurd, zodat de zon er in zit zegmaar. Dus niet met de ochtenddauw erin.

Wij hebben vorig jaar ook een aantal pakken heel droog hooi in plastic gedaan. Is heerlijk spul geworden. Paarden smullen ervan. Helaas wel iets te veel suiker voor mijn pony, maar ik meng het met oud hooi, dat gaat prima.

succes allemaal! Hier gaan we ook helemaal los. Morgenochtend heel vroeg hakselen, en dan in de avond hooi maken (of misschien doorschuiven naar donderdag, afhankelijk van)

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 12:00

Wij hebben zaterdag gemaaid en waarschijnlijk vandaag al de pickup voor hooipakjes. Anders morgen, maar is vandaag al droog genoeg. Pickup idd altijd in de middag/avond. 's ochtend wil je nog een keer schudden en de zon erop hebben ivm de dauw.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:32

Wat kost het bij jullie om kleine baaltjes te persen.dit jaar ?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:37

Ibbel schreef:
callippo schreef:

Vermoedelijk is het alleen nuttig om te doen als het flink dauwt 's morgens (wat het nu ook doet, trouwens). Het hooi wordt dan niet helemaal nat van de dauw, waardoor niet de halve droogdag verloren gaat aan het eerst laten verdampen van de dauw.
En het is dus ook alleen zinvol om te doen als je echt hooi wilt maken. Voor voordroog maakt het niet uit. Dat hoeft niet perfect droog in de pakken, alles vanaf 70-75% ds is prima voer voor paarden.

Mmah, het is ook om ervoor te zorgen dat al het onderste hooi/gras sowieso ook een keer boven komt nog. Vanochtend toen ik de rijen los schudde kwamen er toch knalgoene plukken gras tevoorschijn die inderdaad nog niet bovenop hadden gelegen. Dus ik vind het op die manier zinvol. Op rijen leggen tegen dauw en misschien wat regen kan ook zoals jij zegt, daar is het ook handig voor :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:20

veranadautje schreef:
Wat kost het bij jullie om kleine baaltjes te persen.dit jaar ?

Niets dan diesel ;) hier wordt het na veel wijzigingen op dit moment afgereden. Spannende week breekt aan. De hoop is maandag binnen halen in kleine pakjes

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:23

Voorspellen ze bij jullie dan droog vanaf vrijdag?

Hier gaat het morgen in de grote ronde pakken.
Ziet er nu al mooi droog uit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:23

Vrijdag in de regen gemaaid. Vandaag geperst in gewone baaltjes. Kan dat? Lijkt me zo kort.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:24

DuoPenotti schreef:
Voorspellen ze bij jullie dan droog vanaf vrijdag?

Hier gaat het morgen in de grote ronde pakken.
Ziet er nu al mooi droog uit.

Ze voorspellen momenteel pas volgende week woensdag regen. We gaan er op gokken. In gekste geval moeten we toch wikkelen maar liever niet. Dat hebben we al ruim voldoende namelijk.