Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:33

Neee ik heb zon zwarte bal, sterker nog 4 stuk... Okay zwart geverfde skippyballen.
Alleen de lijm kleef nu na ca 3 weken niet meer

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:49

Het is echt raar, maar ik heb dit jaar nog maar amper dazen gezien. Op de wei zitten ze amper en als ik het bos in ga (wel helemaal ingepakt) zit er gewoon echt niks. Sla er sporadisch eentje dood. Ik rij in de Maashorst, geen idee of het daar aan ligt. Voorgaande jaren reed ik in een ander bos en daar was het wel extreem. Maar nu echt niks, noppes, nada. Zo apart...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:11

Per bos kan zo enorm veel verschil maken.
Zelfs al per kilometer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:15

Dat klopt. Het ene deel niets en vervolgens een hele zwerm..

Gisteren waaide het bij ons dus ik dacht even te rijden. Werd het in eens wind stil :( paard zat er direct onder! Ik heb er nog niet eens een kwartier op gezeten. Ze heeft er echt heel veel last van.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:32

Bij ons is het op het weiland momenteel goed te doen! Enkele dazen gezien...het is dan ook flink afgekoeld en weinig zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:34

Dazen zijn hier nu ook minder, maar de hoeveelheid vliegen blijft wel vreselijk. Zelfs met aardige wind zie je de paarden achtervolgt worden door een wolkje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:43

Hier vandaag ook een lekker windje. Dus ik ben vol goede moed een stukje buiten de bak gaan rijden, maar helaas toen ik langs de bomen kwam waar ik wat in de luwte kwam, zaten we er gelijk onder :(

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:14

Ik denk dat de zwerm dazen (even) weg zijn! *\o/*
Dat is erg fijn!!
Kunnen paard en ik weer ontspannen op stap.
Helaas zit trainen op de motorcrossweide er voorlopig nog niet in, want daar zit echt nog een hele kolonie verstopt. -O-
Maar ach, we kunnen tenminste het bos weer in! :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:18

Nee de straat op lukt nog niet hier, maar ze staan wel de hele dag rustig op de wei.
Dan ben ik al helemaal happy *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:20

Mèh. Ondanks wind en regen is mijn beste graasweide nog steeds een paradijselijk oord der dazen en vliegen. Dus de dekens toch maar weer uit de auto gehaald en opgelegd, inclusief sliertjes/masker.

1 van de andere paarden heeft door vliegen plots op 2 dagen tijd de halve staartwortel kaal geschuurd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:21

Ja dekens hebben ze hier ook op hoor. Maar dat vind ik al meer dan prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:28

Ik had ze eraf gehaald omdat ik ze toch liefst van al "bloot" heb rondlopen. Meer genieten van rollen en minder gaten door kroelen met elkaar :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:56

Ja dat heb ik ook het liefste.
Ik ben zeg ik altijd een lente en een herfst mens. Soms denk ik wel eens dat ik dat zeg omdat ik al zo lang paard rijdt dat ik dat daarom fijn vind.
Fijn geen insecten, ook niet veel te koud. Ook niet te heet, gewoon perfect.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:56

Ondertussen heb ik nu pas geleden de tweede daas gezien dit jaar :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:57

Staat dat huis van jou buren toevallig niet te koop :P

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:33

Na al het meelezen wilde ik toch even mijn ervaring delen.
Ik woon dus op de Veluwe en mijn ene paard wilde echt niet meer op de wei staan vanwege de dazen. Ze werd helemaal hysterisch en ging heen en weer rennen (echt racen).
Van alles geprobeerd: mooie dazenval, meerdere plakemmers, een flybuster tegen de vliegen, etc.

Nu heb ik een zebra vliegendeken gekocht en het is gewoon over! Alleen bij echt heet weer en dus een dazenparadijs wil ze tegen de middag nog naar binnen/in de paddock, maar ze staat eindelijk weer van het gras te genieten in alle rust. Ik ben zo blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:39

Mijn tinker heeft nu het zebra deken op, maar daar komen nog steeds vliegen op zitten. Wel minder dan zonder deken, maar ze zijn er nog. De andere draagt een eczeemdeken. Niet ivm ZE, kwam gewoon goedkoper uit in de koopjesperiode :))

Beide hebben nu minder last, maar toch trappen ze nog regelmatig naar hun buik, zwieren met de staart en pogingen tot schuren tegen elkaar.

De paarden in de weide ernaast, die pal naast bos ligt (schimmel ruin en zwarte merrie) staan zonder iets en hebben veel minder last -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:09

Hier nu weinig last door de harde wind en niet zulke hoge temperaturen. Lekker relaxed zo

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:20

Ik zat te denken om permanent spray op de dekens te sprayen..is kijken hoe dat uitpakt!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:23

AEP schreef:
Na al het meelezen wilde ik toch even mijn ervaring delen.
Ik woon dus op de Veluwe en mijn ene paard wilde echt niet meer op de wei staan vanwege de dazen. Ze werd helemaal hysterisch en ging heen en weer rennen (echt racen).
Van alles geprobeerd: mooie dazenval, meerdere plakemmers, een flybuster tegen de vliegen, etc.

Nu heb ik een zebra vliegendeken gekocht en het is gewoon over! Alleen bij echt heet weer en dus een dazenparadijs wil ze tegen de middag nog naar binnen/in de paddock, maar ze staat eindelijk weer van het gras te genieten in alle rust. Ik ben zo blij!

Hier helaas ook nog steeds een dazenparadijs. Twee paarden staan onder een zebra vliegendeken met buikflap en dat geeft een heel stuk rust. De anderen onder een gewone vliegendeken met buikflap en ook dat scheelt redelijk. Zonder dekens willen ze hier de wei ook niet meer in. Ze worden zonder dekens aangevallen door zwermen dazen.
De plakemmer doet hier nog steeds niets terwijl de nieuwe dazenval, zwarte bal en plastic kap erboven in amper 1,5 week honderden dazen gevangen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:12

Hier is het qua weer een paradijs voor dazen. Warm en regelmatig een goeie bui. Er staat aardig wat wind vandaag maar ervaring leert dat dat geen garantie geeft op minder dazen.
De dekens geven zeker meer rust, maar ik ga toch heel eg blij zijn als die snertbeesten er de brui aan geven.

Normaal ben ik geen echt wintertype. Dit jaar echter mag het van mij vanaf november vriezen dat het kraakt verdorie. Niks nattigheid, sneeuw mag maar moet niet. Gewoon een flinke tijd stevig vriezen. Hopelijk hebben we volgend jaar er dan een pak minder last van.

Ik moet nu eerst investeren in weide herzaaien, draad hernieuwen, 1 weide voorzien van houten omheining ipv draad en een stroomtoestel op zonne-energie aanschaffen. Een dazenval kan er voorlopig nog even niet vanaf.

myAriUbbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:43

Oh wat verschrikkelijk toch. ik heb sinds ik Ari heb sinds dit jaar bij mij thuis. Hij wordt opgegeten door de vliegen. het liefst zitten ze op zijn snoet met voorkeur in zijn ogen. Verder op zijn lichaam blijven ze beperkt tot de schoft.

Tegen mijn principe in een vliegenmasker gekocht (oorspronkelijk voor Ubbe maar was te groot, en hij heeft last maar minder dan Ari). zo blijven ze uit zijn ogen. Arm beest

Ik voel me al bijna schuldig dat hij is verhuisd naar me thuis omdat het de eerste maal is dat er tientallen op hem zitten.

anouk257

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:04

Bij ons zitten vooral heel veel vliegen. Ze zitten vooral op de neus en ogen van de pony's. Ik had eerst niet in de gaten dat het er zo veel waren maar 1 van onze pony's kreeg er ontstoken ogen van dus toch maar de vliegenmaskers opgedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:13

Op de weide vlakbij bomen vandaag geen dazen gezien, wel nog steeds veel vliegen. paarden staan ondanks dekens en masker nog steeds te schuilen bij elkaar. Ga echt informeren om daar tegen volgend jaar een schuilhok te kunnen/mogen zetten. Desnoods een party tent die ik weer uit elkaar kan halen na het weideseizoen.

Op de andere weide, vlakbij maïs, zaten er vandaag wel nog dazen maar minder vliegen. Beide weides liggen zo'n 5km in vogelvlucht uit elkaar. Dat paard en de pony's hebben geen dekens op, maar zoeken regelmatig wel de schuilstal op.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:40

Van vliegen heb ik wel last, regelmatig ontstoken ogen omdat hij zijn vliegenmuts steeds afgooit. Maar met de dazen valt het bij mij (Nistelrode) gewoon echt heel erg mee. Vind het zeer bizar... Op de wei zitten ze gewoon niet. Ideaal.