Wie heeft al dekens af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:18

Die van mij heeft de eczeem deken al een goede week weer op.

Anoniem

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:25

Gedeeltelijk geschoren, staat nu onder een 0 grams

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:47

Eerste nacht zonder dekens hier :D alleen de geschoren pony die buiten staat heb ik hem nog om in de nacht. Rest lekker kaal!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:07

Hier nu nog onder een 0 grams regendek. Als het snachts constant boven boven de 10 graden is gaan ze af. Deze paarden zijn niet geschoren maar hebben een hele dunne vacht.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:17

Overdag van ze af, 's nachts nog op. Want 's nachts zit het soms toch nog tegen het vriespunt aan en is verschil in temperatuur tussen dag en nacht nog erg groot.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:34

Hier geschoren zonder dekens vanaf vandaag.
Hij had het ook gewoon sinds een dag te warm onder zijn deken, komende nachten is het redelijk warm, dus een mooi moment om weer naakt te gaan.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:26

Gypsy schreef:
Nu s'nachts die dekens aflaten omdat het "heus niet zo heel erg afkoelt" is imo gewoon gemakzucht.

Dan maar wat vroeger opstaan om te wisselen, of je stalhouder of iemand anders het tegen betaling laten doen. Of scheer niet, doe geen deken op als het niet persé nodig is, dan kunnen ze het zelf regelen.

Ik dram er idd over door, omdat ik het oprecht sneu vind. :n

Wie ben jij om te bepalen of het gemakzucht is in jouw ogen? Lekker kort door de bocht.
Als ik naar mijn eigen paardje kijk, die heeft het al heel snel warm als ze binnen staat (altijd al gehad) dus ja die krijgt ze nu met de nacht niet meer om. Puur omdat ze staat te zweten anders onder haar deken, ja ook ongevoerd.
Had ze hem wel nodig gehad, ja dan had ze hem gewoon weer opgekregen.[/quote]

Heel erg mee eens hoor! Je moet het per paard en per situatie bekijken. En daarbij vergeten mensen ook nog wel dat paarden hun temperatuur heel anders reguleren dan mensen. Dat ik een jas aan moet, betekent niet dat mijn paard ook een jas aan moet. Sterker nog: Warmte vasthouden is voor paarden niet zo'n probleem. Ze hebben een inwendige kachel omdat er bij het verteren van ruwvoer wamte vrij komt. En ongeschoren paarden hebben hun vacht die ze kunnen uitzetten. Warmte kwijtraken is daarentegen veel lastiger voor paarden.

Denken dat elk paard een deken op moet als jijzelf het koud vindt is uiteindelijk ook een vorm van gemakzucht. Dan neem je niet de moeite om verder na te denken dan je eigen persoonlijke beleving van kou. Jij bent geen paard. En voor een paard werkt het anders. En voor ieder paard werkt het anders. Het zijn namelijk niet de koude temperaturen an sich die maken dat een paard een deken nodig heeft. Het zijn juist vaak andere factoren die heel bepalend zijn: Wind, vocht, de toestand van de vacht, kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer, gezondheid van het paard, manier van huisvesten, ras etc.

Ik heb bijvoorbeeld twee redelijk sobere pony's die s nachts op paddock met inloopstallen staan. Ik heb ze al een aantal nachten zonder deken staan en zie ze s nachts heerlijk buiten slapen. Dus dan weet ik dat ik ze echt geen plezier meer ga doen met een deken. Maar als het hard gaat stormen en regenen, of als er een oudje met een wat mindere gezondheid bij zou zitten, of als het volbloeden waren, of als ik ze vorige maand nog geschoren had, of als ze geen inloopstal hadden.... Dan is het weer anders.

Nog een leuk artikel erover: http://www.omafra.gov.on.ca/english/liv ... er-man.htm

Paarden die warmte verliezen doordat ze geen deken hebben redden zich momenteel wel, mits ze goed ruwvoer krijgen. Ik maak me eerder zorgen om die paarden die in deze tijd van het jaar door hun antropomorfistische baasjes veel te dik ingepakt worden. Want als je paard uiteindelijk begint te zweten onder een deken dan is de lichaamstemperatuur behoorlijk hoog opgelopen hoor! Dat vind ik nou oprecht sneu: pas je deken eraf gooien als je paard gaat zweten. En toch is dat helaas wat veel baasjes doen.[/quote]

Niks meer aan toe te voegen! _/-\o_

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:20

safina schreef:
Heel erg mee eens hoor! Je moet het per paard en per situatie bekijken. En daarbij vergeten mensen ook nog wel dat paarden hun temperatuur heel anders reguleren dan mensen. Dat ik een jas aan moet, betekent niet dat mijn paard ook een jas aan moet. Sterker nog: Warmte vasthouden is voor paarden niet zo'n probleem. Ze hebben een inwendige kachel omdat er bij het verteren van ruwvoer wamte vrij komt. En ongeschoren paarden hebben hun vacht die ze kunnen uitzetten. Warmte kwijtraken is daarentegen veel lastiger voor paarden.

Denken dat elk paard een deken op moet als jijzelf het koud vindt is uiteindelijk ook een vorm van gemakzucht. Dan neem je niet de moeite om verder na te denken dan je eigen persoonlijke beleving van kou. Jij bent geen paard. En voor een paard werkt het anders. En voor ieder paard werkt het anders. Het zijn namelijk niet de koude temperaturen an sich die maken dat een paard een deken nodig heeft. Het zijn juist vaak andere factoren die heel bepalend zijn: Wind, vocht, de toestand van de vacht, kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer, gezondheid van het paard, manier van huisvesten, ras etc.

Ik heb bijvoorbeeld twee redelijk sobere pony's die s nachts op paddock met inloopstallen staan. Ik heb ze al een aantal nachten zonder deken staan en zie ze s nachts heerlijk buiten slapen. Dus dan weet ik dat ik ze echt geen plezier meer ga doen met een deken. Maar als het hard gaat stormen en regenen, of als er een oudje met een wat mindere gezondheid bij zou zitten, of als het volbloeden waren, of als ik ze vorige maand nog geschoren had, of als ze geen inloopstal hadden.... Dan is het weer anders.

Nog een leuk artikel erover: http://www.omafra.gov.on.ca/english/liv ... er-man.htm

Paarden die warmte verliezen doordat ze geen deken hebben redden zich momenteel wel, mits ze goed ruwvoer krijgen. Ik maak me eerder zorgen om die paarden die in deze tijd van het jaar door hun antropomorfistische baasjes veel te dik ingepakt worden. Want als je paard uiteindelijk begint te zweten onder een deken dan is de lichaamstemperatuur behoorlijk hoog opgelopen hoor! Dat vind ik nou oprecht sneu: pas je deken eraf gooien als je paard gaat zweten. En toch is dat helaas wat veel baasjes doen.

Weet je, als je nou gewoon even de moeite neemt om goed te lezen zul je zien dat jij en ik hetzelfde standpunt hebben.......

Verschil is, ik keur het noch goed als paard in de deken moet zweten, noch wanneer de deken van de een op de andere dag afgegooid word, ongeacht wat de temperaturen s'nachts doen.

In het najaar bouw ik rustig op qua dikte van dekens, in het voorjaar bouw ik netjes af. Ik hou het weerbericht in de gaten, bekijk wat de temperaturen overdag en s'nachts doen, en zorg bij elke temperatuur voor een passende deken, of geen deken natuurlijk.

Even nieuwsgierig, schat jij mij in als een traditional soms? Hoe denk jij dat ik mijn paarden hou? Ik moest namelijk een beetje grinniken om je bericht en iedereen die mij wel eens vaker tegenkomt op bokt weet denk ik wel waarom. :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:20

die van mij alweer 1 week zijn deken af en alweer 24/7 buiten sinds 2 nachten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:23

Volgende week word de nacht temperatuur weer rond de 4.... Dan gaat echt de dikke deken weer om...

Meneer is oud en graadmager... Dus ik moet wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:32

Gypsy schreef:
Weet je, als je nou gewoon even de moeite neemt om goed te lezen zul je zien dat jij en ik hetzelfde standpunt hebben.......

Verschil is, ik keur het noch goed als paard in de deken moet zweten, noch wanneer de deken van de een op de andere dag afgegooid word, ongeacht wat de temperaturen s'nachts doen.

In het najaar bouw ik rustig op qua dikte van dekens, in het voorjaar bouw ik netjes af. Ik hou het weerbericht in de gaten, bekijk wat de temperaturen overdag en s'nachts doen, en zorg bij elke temperatuur voor een passende deken, of geen deken natuurlijk.

Even nieuwsgierig, schat jij mij in als een traditional soms? Hoe denk jij dat ik mijn paarden hou? Ik moest namelijk een beetje grinniken om je bericht en iedereen die mij wel eens vaker tegenkomt op bokt weet denk ik wel waarom. :D

Ik denk dat je mijn post niet zo op jezelf en je eigen doen en laten moet betrekken, want daar ging het wat mij betreft helemaal niet over. Ik ken je verder niet, dus geen idee wat voor een iemand je bent. Zie ook geen reden om daar aannames over te doen. ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:48

Vorige week waren de nachten ook nog heel erg koud, had 2 ochtenden dat ik gewoon ijs van m'n autoruit moest krabben :oo
Heb ze wel al zonder deken staan, maar was erg blij dat ze in de nacht lekker warm binnen staan!

Deze week was het overdag lekker warm, zelfs vandaag met de bewolking en paar druppels regen. Mijne hebben mooi zonder gestaan en voelden prima aan. :j Als ze het echt niet lekker vinden geven ze dat gelukkig wel aan.

Hierboven iets gelezen over laksheid bij het aflaten van de dekens, wat ik minstens zo laks vind is het gewoon maar oplaten van dekens die ze heel de winter ook al op hebben omdat mensen niet vaak langs komen en ook niemand anders van stal vragen of er misschien iemand wil helpen wisselen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:54

Het is ook zeker laks om de dekens op te laten met temperaturen rond de 15 graden..Vind ik ronduit sneu..Maar de meeste mensen willen of kunnen niet voor hun werk uit.. En dat betekent dat de pensionhouder vaak de sigaar is!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:09

Vandaag met 15 gr en flink wind ongevoerd regendek omgehad..
Hij was zeker niet warm... Ook niet koud...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:15

Mijn heeft vandaag de hele dag onder 100 gram gestaan, was hooguit 13 graden met regen. En hij is al op het randje qua gewicht, dus dan liever iets warmer dan te koud. Zijn vacht is echt niet water en wind dicht en zal dat ook niet meer worden. Hij staat nu nog onder 100 gram, gaat uiteraard morgenochtend weer bloot. Hij wilde zelf vanavond eigenlijk zijn deken wel af hebben vanwege de kriebels door wintervacht die hij verliest. Maar het wordt hier vannacht nog weer 7 graden dus dan heb ik hem liever onder die 100 gram dan onder niks.

Mijn jonkie stond gisteren en eergisteren gewoon te zweten trouwens, die heeft nog een halve wintervacht :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 06:56

Snap niet zo goed dat jullie het net zo koud vinden als een maand terug s'nachts. Tis zeker 10 graden..
Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:00

Zelfs een 0 grams was te warm vannacht!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:14

Hier aan de kust waait het behoorlijk, was hier ook geen 10 graden. :n

Inderdaad wel warmer dan een maand terug dus daarom nu wel een dunnere deken zonder hals.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:22

Hier blijft het deken sowieso nog af tot en met morgen. Overdag komt het boven de 20 graden en 's nachts is het 10 graden en staat ze ook nog eens binnen dus is echt niks te koud . Daarna word het weer wat minder, dus misschien dan wel weer dun dekentje op als het nodig zal zijn. Ik hoop van niet. O:)

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:42

Vannacht de 0 grams om gehouden, vanochtend af gedaan, was niks te warm hoor!
Maar straks lekker in de blote bips buiten spelen *\o/* *\%/* *\o/*

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:45

Mijn mobiel gaf gisteravond rond 11 uur nog aan dat het hier rond 5 uur s ochtends 7 graden zou zijn. Mijne staat 24/7 buiten en heeft al eens kou gevat afgelopen winter door 1 nacht te koud te hebben gestaan. Toen het de 0 graden overigens nog wel aantikte stond hij onder 300 gram en nu onder 100 gram. Hij komt zo meteen bloot. Wel gek hoe dat zo kan verschillen kabayo. Ik woon nog geen 30 km verderop van jou volgens mij.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:24

Fennadev schreef:
Mijn mobiel gaf gisteravond rond 11 uur nog aan dat het hier rond 5 uur s ochtends 7 graden zou zijn. Mijne staat 24/7 buiten en heeft al eens kou gevat afgelopen winter door 1 nacht te koud te hebben gestaan. Toen het de 0 graden overigens nog wel aantikte stond hij onder 300 gram en nu onder 100 gram. Hij komt zo meteen bloot. Wel gek hoe dat zo kan verschillen kabayo. Ik woon nog geen 30 km verderop van jou volgens mij.

Kou vatten komt niet Door kou maar Door een virus! Bij mensen ook zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:17

pol1 schreef:
Fennadev schreef:

Kou vatten komt niet Door kou maar Door een virus! Bij mensen ook zo!

Yep. Het is wel weer zo dat je weerstand kan verzwakken door kou, waardoor je kwetsbaarder bent voor een virus.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:19

pol1 in mijn geval was het een bacterie die eerst hem pakte en daarna ook nog mijn twenter. Was niet echt leuk voor de portemonnee en voor de paarden. Dus ik gooi er nu liever teveel op dan te weinig. Ook met het oog op dat ie niet magerder moet dan hij nu is.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:15

Vergeet trouwens niet dat temperaturen in de schaduw gemeten worden :-)
Denk dat t hier zeker 25gr is geweest vandaag in de zon. Sneu als er dan nog een deken op ligt i.m.o.