nu de deken al op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:41

superwoman schreef:
Aranel, hoe verklaar jij dan dat mijn paard veel minder wintervacht heeft wanneer hij dekens op krijgt?
Ik denk dat niemand nog met dekens zou klooien als het niet zou helpen en allemaal scheren om die vacht weg te krijgen. In een geisoleerde stal heb ik het ook zeer goed gemerkt. Minder dekens en toch minder haar.

In een koude winter wordt de vacht ook dikker dan in een warmere winter, nog even los van dekens. Dus kou heeft ook invloed.

PowerReiner

Re: nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:34

Volgens mij is beiden van belang, als de dagen korter worden beginnen ze al met verharen en een nieuwe vacht aanmaken, en volgens mij is de dikte van die nieuwe vacht afhankelijk van de kou.

ik heb in februarie een paard aangeschaft dat altijd in een binnenstal stond, na aanschaf heb ik haar verplaatst naar een buitenstal op dezelfde locatie en een paar dagen later stond ze met een veel dikker vachtje op d'r hals en hoofd.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:27

Het word inderdaad weer wat warmer. Ik hou toch de 0 grams erop en ben al aan het kijken voor een nieuwe deken. Ik heb ook bij nika dekens gekeken en bij divoza hebben ze nu een bon van 25% korting. Misschien handig voor de mensen die een deken willen kopen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:51

Die van mij staat nog gewoon lekker zonder deken buiten! :) Vandaag was het 21 graden dus veelste warm voor een dek.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:41

Zodra het overdag te warm is voor de deken gaat deze gewoon af en ik kijk ook naar de temperaturen 's nachts. Zo rond de 10 graden is voor mij de grens en dan gaat die weer op.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:11

Hier is het deken ook af. heeft 3 dagen opgelegen maar nu is het veel te warm voor een deken. Hij begint hier wel al donzig te worden.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:01

Al mensen die nu een dikkere deken op gaan doen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:59

Linsey1998 schreef:
Al mensen die nu een dikkere deken op gaan doen?

Mijne staat onder 200 gram. Was 8 graden vanochtend. Vanmiddag in de zon 15 maar dan heeft hij het niet warm.

Helaas evengoed al dikke vacht maar normaal wordt hij dan geschoren. Kan toch niet rijden ivm zwangerschap dus laat ik het zo dit jaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:00

Mijn merrie heeft een fleecegevoerde regendeken op van Amigo, is 50 gram en precies lekker nu.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:46

Mijn merrie staat nog met een ongevoerde regendeken. Vond het vanmiddag met 15 graden nog iets te warm voor een 200 grams deken.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 08:29

Linsey1998 schreef:
Mijn merrie staat nog met een ongevoerde regendeken. Vond het vanmiddag met 15 graden nog iets te warm voor een 200 grams deken.

Hier net zo!

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:58

simodi schreef:
Mijn merrie heeft een fleecegevoerde regendeken op van Amigo, is 50 gram en precies lekker nu.

deze heb ik ook maar vind ik, voor mijn paard, nog te warm nu. Hij heeft het 2 weken terug (toen het kouder was) aangehad maar stond er echt onder te broeien.
jammer genoeg, zijn zijn winterhaartjes er ondertussen ook al maar ja, dat is dan maar zo. Met dit weer, krijg ik het niet over mijn hart hem een dekentje aan te doen.

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:01

die van mij staat zelfs met dit mooie weer met een 0 grams regendeken op want het is wel mooi weer smiddags maar sochtens als ze naar buiten gaan is het toch nog best wel koud.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:03

Die van mij gaat vanaf onder een 100 gram, ze blijft nu zo als het lijkt met mooi weer gewoon nog 24/7 buiten staan.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:35

Die van mij staat alleen 's nachts onder de deken en overdag nog niet.
Nu ligt er nog een gevoerde regendeken op, dan kan ik later in het seizoen over op de een dikkere winterdeken.
Zelf doen we ook nog geen dikke winterjas jas aan, maar een najaarsjasje.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:01

Mijati schreef:
Die van mij staat alleen 's nachts onder de deken en overdag nog niet.
Nu ligt er nog een gevoerde regendeken op, dan kan ik later in het seizoen over op de een dikkere winterdeken.
Zelf doen we ook nog geen dikke winterjas jas aan, maar een najaarsjasje.

haha, ik heb absoluut de winterjas wel weer aan! :Y) .

Volgens mijn mobiel is het hier nu 7 graden.. hmm even aankijken wat het weer doet komende tijd, anders maar de 100 grams erop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:07

Urielle schreef:
superwoman schreef:
Aranel, hoe verklaar jij dan dat mijn paard veel minder wintervacht heeft wanneer hij dekens op krijgt?
Ik denk dat niemand nog met dekens zou klooien als het niet zou helpen en allemaal scheren om die vacht weg te krijgen. In een geisoleerde stal heb ik het ook zeer goed gemerkt. Minder dekens en toch minder haar.

In een koude winter wordt de vacht ook dikker dan in een warmere winter, nog even los van dekens. Dus kou heeft ook invloed.

Mijn ervaring is dat de kou een klein deel is van de invloed en het korter worden van de dagen het grootste.

Mijn haflinger maakte altijd ondanks deken een enorme vacht. Die had ik dan nu alweer voor de eerst eker geschoren. Nu staat ze op een stal waar ze voor het donker binnen staan en de lichten in de stallen tot een uur of 11 aanblijven. Ze staan nu zelfs zonder deken aangezien ik wacht op de nieuwe regendeken en zit nog strak in dr zomervacht. Voor mij het bewijs dat dit de grootste factor is :j tuurlijk als je een deken oplegt zal de vacht wel minder dik worden maar er wordt wel vacht aangemaakt.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:09

Ik heb mijn winterjasje ook aangetrokken :brr:

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:51

Die van mij staat nog steeds onder een 0 grams regendeken :) Gaat prima, zweet er niet onder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:19

Linsey1998 schreef:

Ik heb vanochtend mijn handschoenen opgezocht, het was waterkoud op de fiets vanmorgen vroeg!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:31

Urielle schreef:
Linsey1998 schreef:

Ik heb vanochtend mijn handschoenen opgezocht, het was waterkoud op de fiets vanmorgen vroeg!

S'morgens is het echt niet normaal koud!! :brr:

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:51

Ik heb mijn winterjas al een tijdje aan, mijn paarden zijn goed bezig met hun vacht, wordt al lekker dik :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:51

Ligt ook echt aan het paard. Mijn ruin heeft alleen een regendeken op, mijn merrie fleece gevoerde regendeken, terwijl ze pal naast elkaar op stal staan!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:58

Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van de 0-grams. Een regendeken zegt het eigenlijk al. Een deken voor bescherming tegen de regen. Een regendeken biedt alleen warmte als het regent. Als het niet regen en er is een koude wind kan een paard zijn haren niet omhoog zetten en heeft hij het dus kouder als dat hij helemaal niks op heeft..

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:45

Je paard laat merken wanneer het tijd is voor een deken;haar word dikker, haar begint een beetje rechtop te staan, paard word rillerig, voelt niet echt warm op het lijf... Dan begin je met een deken. Draaf vooral niet tever door; je maakt hem veel te vatbaar als je hem verstikt met dekens. Warm genoeg is warm genoeg