zebra strepen op paard schilderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singa

Re: zebra strepen op paard schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:27

Zo herkennen we elkaar makkelijker op wedstrijd :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:28

Ziviaantje schreef:
Ik kwam deze stiften tegen, helaas dat er zoveel bezorgkosten bijkomen anders was het wel een idee :
http://www.schapendokter.nl/product/339 ... t-wit.html

Kijk even bij je welkoop. Ik haal ze hier ook uit de dhz/boerderijdingen winkel. Werkt makkelijk.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:28

Oh, wat ontzettend gaaf! Mijn paard en ik hebben met name met rijden altijd ontzettend veel last van dazen. Ik denk dat ik morgen eens ga proberen of het ook bij mijn merrie werkt. Ga dan ook meteen de zelfgemaakte dazenval ophangen, dus zo zou het een hele verbetering moeten zijn! Die stalstift lijkt mij een prima plan. Eens kijken of ik daar één van kan vinden.

miespotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:33

Super, ik ga dit ook maar eens proberen! Zijn er mensen die echt recepten hebben oid?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:46

Veel en smalle strepen, vee markeringsstift kan ook. Blauw voor lichte paarden, geel voor donkere (geen geel in de winkel, dus groen gebruikt, contrast is belangrijk). Blauw wordt in een aantal zuidelijke landen gebruikt op kozijnen als vliegenafweer.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:50

lijkt me allemaal heel leuk en aardig om je paard te gaan verven, maar dan zou ik gewoon kiezen om een zebraDEKEN te kopen :') hoe komen ze erop..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:51

Hieronder de vertaling van het wetenschappelijke artikel in "The Journal of Expirimental Biology" waaraan Sprintje op de vorige pagina refereert.
HippoSupport schreef:
Hieronder vind je een samenvatting in het Nederlands van een wetenschappelijk artikel over de effectiviteit van Zebrastrepen in het afweren van bijtvliegen. In dit artikel kun je lezen dat het zeker zin heeft om zebrastreeppatroon na te bootsen in de strijd tegen de dazen! Het onderzoek is uitgevoerd door Ádám Egri et al en op 28 november 2011 gepubliceerd in The Journal of expirimental biology.

De karakteristieke strepen van zebra’s zijn aanleiding voor veel speculatie over de functie en het ontstaan van dit specifieke patroon. Helaas is hier weinig onderzoek naar gedaan. In dit artikel wordt aangetoond dat het karakteristieke streeppatroon van de zebra minder bijtvliegen (tabanids) aantrekt in vergelijk met effen zwart, bruine, grijze of witte paarden. Deze bijtvliegen komen veel voor in Afrika en kunnen een behoorlijk effect hebben op de gezondheid en fitheid van hun potentiële gastheren. Een van de meest waarschijnlijke onderliggende mechanismen van bescherming , naast de helderheid, is waarschijnlijk de polarisatie van het gereflecteerde licht van de gastheer.

In dit artikel wordt aangetoond dat de verminderde aantrekkingskracht van het streeppatroon voor bijtvliegen ook wordt bereikt als er alleen gebruik wordt gemaakt van gepolariseerde streeppatronen (parallelle strepen met afwisselende orthogonale richtingen van polarisatie) in horizontale of verticale richtingen op een effen grijze ondergrond. Bijtvliegen reageren sterk op lineair gepolariseerd licht, en het artikel toont aan dat de lichte en donkere streeppatronen van de Zebra’s vacht een heel verschillende polarisatie reflecteert op een manier welke de aantrekkingskracht van de bijtvliegen verstoord. Deze aantrekkingskracht neemt af naar mate de streeppatronen een kleinere streepwijdte hebben, en dat strepen onder een bepaalde dikte effectief zijn in het niet aantrekken van bijtvliegen. Verder wordt er aangetoond dat het specifieke streeppatroon van de zebra in het meest effectieve bereik liggen om de aantrekkingskracht voor bijtvliegen te verstoren.

Ook het streeppatroon van verschillende andere zoogdieren zou door een vergelijkbaar mechanisme van verschillende helderheid en polarisatie een functie kunnen hebben in het minder aantrekkelijk zijn voor bijtvliegen.

Dit artikel levert een experimenteel gefundeerde verklaring voor het onderliggende mechanisme welke een selectief voordeel geeft aan een zwart-wit gestreept vacht patroon.

Voor het volledige en originele artikel (in het Engels) http://jeb.biologists.org/cgi/content/f ... /5/736/DC1

Vertaling naar het Nederlands: Dr. S. Bijl, HippoSupport.

Bron: http://www.hipposupport.nl/index.php/laatste-nieuws/12-nieuws/18-zebraprints-op-dekens-en-paarden-zin-of-onzin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:10

Britt_S schreef:
lijkt me allemaal heel leuk en aardig om je paard te gaan verven, maar dan zou ik gewoon kiezen om een zebraDEKEN te kopen :') hoe komen ze erop..

haha, toch leuk om een keer te kliederen?! :p

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:12

Joaltijd schreef:
Britt_S schreef:

haha, toch leuk om een keer te kliederen?! :p

niet voor mij weggelegd :D paardlief kliedert al genoeg zelf :P

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:14

Vandaag heb ik het geprobeerd met simpele krijtjes, gewoon door ze nat te maken en te gebruiken kwamen er mooie strepen op! Alleen werkt het niet heel erg goed. :') Morgen ga ik het proberen bij mijn kleine verzorgponytje. :=

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:30

zebra pony's, zerba pony's overal :D

maar hierbij ook een bonte pony ;)
Afbeelding
Afbeelding

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:42

Kreeg het niet voor elkaar met meel.. Werd niet wit genoeg, de strepen.. Was heel lelijk. Ga morgen gewoon vingerverf kopen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:20

tamary schreef:
Ziviaantje schreef:
Ik kwam deze stiften tegen, helaas dat er zoveel bezorgkosten bijkomen anders was het wel een idee :
http://www.schapendokter.nl/product/339 ... t-wit.html

Kijk even bij je welkoop. Ik haal ze hier ook uit de dhz/boerderijdingen winkel. Werkt makkelijk.

Is dit weer makkelijk te verwijderen? Als iemand ze geprobeerd heeft graag even laten weten wat je er van vind.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:29

Geen idee, ik ben benieuwd wat er morgen van over is na de stortbuien van deze avond.

Eagle74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:35

Bij mijn pony was het na een nachtje stal er haast helemaal af. nu opnieuw gedaan dikker en met stoepkrijt blauwe strepen ertussen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:38

Bij mijn paard zit er na twee stortbuien nog wat op de rug, alleen op de buik en benen is het eraf geregend.. maar moet ik wel erbij zeggen dat het hier in de twee jaar dat ik er woon nog nooit zó hard heeft geregend :=

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:39

Om dit een keer te doen is wel grappig maar om dit elke dag te moeten gaan doen de hele zomer lang..........niks voor mij. Voor iets meer dan 50,- heb je deze week een zebradeken bij de EJ (korting plakken) http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... A+MET+HALS ........scheelt heel wat geklieder. Maar ik vind de foto's wel geniaal! :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:44

Bij mijn paard zit het er nu twee en een halve dag op, en heeft dus al best wat overleefd, dus ik denk dat het er met droog weer best een aantal dagen tot een week op blijft zitten :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:45

quintusql, dat is een prachtige deken die in het land wel uitstekend zou zijn. Echter, we (mijn paard en ik) hebben het meest last met rijden en deze deken lijkt me niet geschikt om mee te rijden...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:47

Ik kan me niet indenken dat je een paard blij maakt met een deken als het bloedheet is :=

Die vee stiften gebruik ik voor mijn geiten en het is per dier erg verschillend hoelang het houdt. Op sommigen blijft rood echt maanden zichtbaar!

annemieke73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:48

Wij hebben het met meel gedaan waren geen dazen!maar ze heeft nog nooit zo vol met vliegen gezeten,we gaan het morgen met krijt proberen!
Onze shet vond t overigens erg lekker dus vergde heel wat geduld!

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:25

Zou het met zwarte acryl verf ook werken? Heb nog een tube van de action staan, anders moet ik morgen weer op zoek naar houtskool

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:27

Ik ben eens benieuwd, dit weekeinde ook maar ns aan de schilder :-)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:31

Is er hier eigenlijk iemand die zo`n vliegendeken met zebraprint heeft? Ben wel benieuwd naar die ervaringen ook. (Sorry als ik er overheen gelezen heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:32

Heeft iemand nog een recept voor een paard?! :p

Mag het op mn verzorgpaard proberen met 1 voorwaarde: als ik het er ook weer afhaal XD Dus niet iets wat er moeilijk af te halen is XD

Edit, iemand een idee hoe je kleur kan doen? Op een bruin paard, geel ofxo XD

XX