hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:43

Inspuiten, doe ik ook altijd.
Maar het is dit jaar werkelijk dramatisch, het lijkt wel of ze allemaal ineens komen. Ik heb altijd de hoop dat het na een koude winter beter is.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:45

Tot ongeveer 2 weken geleden geen 1 gezien, nu mep ik er iedere keer als ik langs mijn paard ga minimaal 3 dood (in een half uurtje).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:49

Het leek inderdaad lang goed te gaan, maar ze komen nu met hele legers op je af als je buiten rijd.

OOk merk ik sinds deze week dat mijn weidepaarden overdag in de schuilstallen staan, dat zegt me ook genoeg ...
Dus die late strenge winter heeft ze zeker niet uitgeroeid, alleen wat bozer gemaakt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:54

met wat spuit je dan in Nikka? Ik heb ook met verbazing naar de naastgelegen koeien staan kijken; die gaan doodleuk onder de bomen liggen , tegen de zon natuurlijk, maar daar zitten de dazen juist! Heb met de eigenaar van dat land staan praten (niet eigenaar van de koeien) en die wist te melden dat ze 1x een middel over zich heen krijgen (net als vlooienmiddel) maar ben er nog niet achter welk merk dat nou is...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:56

Hier een drama momenteel, zonder deken kunnen ze amper een hap doen zonder om zich heen te staan meppen en schudden.
Met deken een wereld van verschil, dat inspuiten is vaak na een keer rollen of zweten eraf of gaat zelfs nog verleidelijker ruiken voor die krengen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:14

Ik spuit nog in met atex daas, vorig jaar nog groot ingekocht en Endure (hier volgens mij niet verkrijgbaar. Maar ik heb begrepen dat als je een beetje hertshoornolie (gewoon verkrijgbaar) door een antivliegenmiddel gooit, je een werkzaam goedje krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:28

Nikka schreef:
Ik spuit nog in met atex daas, vorig jaar nog groot ingekocht en Endure (hier volgens mij niet verkrijgbaar. Maar ik heb begrepen dat als je een beetje hertshoornolie (gewoon verkrijgbaar) door een antivliegenmiddel gooit, je een werkzaam goedje krijgt.

Thanks!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:53

ohjajoh6 schreef:
met wat spuit je dan in Nikka? Ik heb ook met verbazing naar de naastgelegen koeien staan kijken; die gaan doodleuk onder de bomen liggen , tegen de zon natuurlijk, maar daar zitten de dazen juist! Heb met de eigenaar van dat land staan praten (niet eigenaar van de koeien) en die wist te melden dat ze 1x een middel over zich heen krijgen (net als vlooienmiddel) maar ben er nog niet achter welk merk dat nou is...

Misschien bedoel je veerust?
Sommige mensen gebruiken het ook voor paarden maar weet niet of dat goed is.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:55

Mijn pony heeft momenteel 2 grote bulten onder zijn buik, maar echt gewoon een hand vol.... Inspuiten dazenval alles! Maar het helpt weinig en de arme schat is allergisch voor dazen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:00

Patty14 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Misschien bedoel je veerust?
Sommige mensen gebruiken het ook voor paarden maar weet niet of dat goed is.

Nee dat is wat anders, zit ook permethrin in net als in Endure. Het is een pour on middel, Tectonik of Butox of zo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:26

ik heb ze vanmorgen om 6:15 de wei op gelaten aangezien dochterlief me toch wakker had gemaakt. Daarna weer gaan slapen en iets voor negenen toen ik weer uit het raam keek waren beide weides weer leeg en stond alles in de inloopstallen. Sindsdien zijn ze nog niet weer in de wei geweest. Heb ze rond half elf maar wat hooi gevoerd op stal en daarna ingespoten met dazenspray. 2 merries durfden weer kantjes te maaien in de bak, maar verder heb ik ze nog niet gezien. ponyruin staat het meest op stal en in de paddock, maar die heeft ook eczeem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:32

Er zijn er vandaag heel erg veel. Ik ging de kruiwagen mest leeggooien en er kwam echt een zwarte zwerm op me af. Ik ben zelf hard teruggerend naar de stallen. De paarden gaan dus niet naar buiten nu.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:23

Hier in Noord Drenthe sedert enkele dagen lijkt er wel een dazen-bom ontploft!!!

Week geleden nog niets te merken, maar bijv. afgelopen dinsdag bij buitenrit langs boszoom volledig lekgestoken door tientallen van die grijsbruine krengen, paard was al bezweet dus alles kwam daar fijn op af. Op mijn (zwarte) rijbroek zaten er ook wel twaalf (maar kwamen niet door de stof heen).
Paard gaf enkele malen een bok/schopje naar z'n buik, en wilde steeds in draf iom er vanaf te komen.
We zijn zo snel mogelijk bij het bos weggegaan, maar de ellendelingen bleven nog een hele tijd met ons meevliegen, na een aantal 10-tallen meters draf in de berm, zzijn we maar een eind in de berm gaan galopperen, dat ze eindelijk achterbleven!

Vanochtend echter in de open weide ook al weer van die beesten, en in het natuurparkje hierachter ook, geluk bij een ongeluk: watervrees-paard liet zich nu wel verleiden tot meer dan borsthoogte het strandmeertje in te gaan.... eindelijk!

Na de rit helemaal afgedouched, maar in de wei waren ze toch nadrukkelijk aanwezig.

Buren en overburen hebben de hun paarden helemaal in vliegendekens-met-halskap ingepakt.... vrees dat ik dat voor die 2 van mij nu ook maar heel snel moet gaan aanschaffen.... want dit is gewoon niet leuk meer!
Sprayen helpt maar een beperkt aantal uren in de wei... en als je buitenrijdt en je paard raakt bezweet is het al helemaal hopeloos....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:28

nee veerust ken ik , werkt prima trouwens ook op paarden, maar dat heeft maar geloof ik max. 4 werkzame uren... de meneer wist mij te vertellen dat de koeien 1x dat middel kregen voor het gehel seizoen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:30

Lijkt me sterk, werkzame tijd voor tectonick en butox is 4-6 weken, steekbeesten vliegen wat langer rondt dan een maandje.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:32

Hier zijn ze ook vol op, zelfs bij de garage op een industrieterrein vloog er een me auto mee in. En ja hoor die moest mij hebben :( arme paardenbeesten

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:33

Voor mij is het seizoen begonnen vandaag, pfff veel kapot geslagen >;) -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:42

het zijn ook zijn koeien niet he, die zijn van iemand anders die zijn land mag gebruiken, ik vroeg ook aan hem ; net zoiets als vlooienmiddel voor honden? En dat bevestigde hij, dus vermoed dat het zoiets als nikki hier melde is... Heeft er iemand trouwens ervaring met die oorclips bij koeien? werkt dat nou echt zo goed?

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:47

Hier (dichtbij Duitsland) zijn er echt superveel.. ;(

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:10

Pff, wij wonen hemelsbreed ongeveer 10 km van het strand af en hebben normaal gesproken (ook icm geen bossen in de buurt) eigenlijk vrij weinig last van dazen, vliegendekens nooit nodig gehad. Maar dit jaar is het echt ongelooflijk, de paarden worden steeds maar belaagd door die stomme beestjes _-:( Dit weekend misschien maar toch een vliegendeken of vliegenspray aanschaffen want voorlopig wordt het dus alleen nog maar warmer weer en paardlief had al een aantal bulten op zijn lijf, waar hij behoorlijk jeuk van had ook. |(

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:47

Ik sta met mijn pony aan de rand van de Loonse & Drunense Duinen.
Het valt nog mee met de dazen. De ene dag is het erger dan de andere dag.
Er zitten meer hele kleine vliegjes die ook steken. En die steken ook door je kleding heen :\

Voor mensen die zelf ook gevoelig reageren op dazensteken. Ceterizine halen. Dit is oorspronkelijk een hooikoortsmiddel, maar gebruik ik voor mijn allergie tegen muggen en alle andere stekende beesten. Helpt goed!

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:59

Inmiddels een heel arsenaal aan middelen aangeschaft voor paardlief en voor mezelf. Zonder vliegendeken kan hij niet meer naar buiten, die domme dazen zitten met z'n allen te wachten tot 't paard naar buiten komt! Maar zo'n vliegendeken scheelt enorm als hij in het land loopt. Heb ook maar een uitrijvliegendeken aangeschaft. Gisteren voor het eerst er mee gereden en dat ging prima. Heb maar 2 dazen dood te hoeven slaan (woensdag waren het er wel een stuk of 20). Spuit mij zelf nu ook in met een goedje dat de steekbeesten op afstand houdt, want ik heb helaas de eerste dazenbeten ook alweer te pakken. (of zou ik ook gewoon een vliegendeken op moeten? Ook van top tot teen inpakken?? 8-) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:10

anji schreef:
Ook van top tot teen inpakken?? 8-) )

Dat helpt ook niet, die krengen bijten dwars door je rijbroek heen. -O- Misschien een soort aureooltje op je cap monteren met daaraan dan een klamboe? :+

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:17

Urielle schreef:
anji schreef:
Ook van top tot teen inpakken?? 8-) )

Dat helpt ook niet, die krengen bijten dwars door je rijbroek heen. -O- Misschien een soort aureooltje op je cap monteren met daaraan dan een klamboe? :+

Dan creëer je volgens mij gewoon een dazenval op je hoofd (zwarte cap met klamboe :D) :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:56

ik ben vanmorgen op mijn vinger gestoken toen ik terugliep van paarden in de wei laten en draadje verschuiven. Auw! Gelijk binnen ontsmet met chloorhexadine (sterilon) en het is niet dik geworden en de gevoeligheid is ook afgezakt. Ze zijn echt agresief... Hebben een paar weken in te halen met voortplanten denk ik O:)