Ze zijn er weer...... dazen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:25

tiny_tiger schreef:
heb je geluk gehad maar het is wel zo hoor :j
ze bijten zich vast in je huid

Ja klopt kijk maar hoe ze aan je paard hangen, echt aan de kop...... en als je ze van je paard slaat, bloeden ze ook echt we even. Ik ben gek op dieren, maar met deze ben ik wel even klaar ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:24

Vandaag in het bos waren er een stuk meer dan eerder. We hebben voornamelijk gedraafd en gegallopeerd, dus weinig last gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:30

Ik heb vandaag de insectvrij spray van groene os geprobeerd.... stinken!!!! :r
In het begin wilde geen daas op mijn paard landen maar toen hij begon te zweten vielen ze weer met 100 tegelijk aan, ik heb er vandaag minstens een stuk of 40 vermoord (paard heeft flink klappen gehad := )
Ik houd het toch maar bij Atex of de vliegendeken.

Angietje

Re: Ze zijn er weer...... dazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:31

Pff bij ons stikt het ook van de dazen.
Ik rijd het liefst in het bos, maar dat is nu gewoon geen doen. Dus verplicht polderrondjes nu maar haha.
Weten jullie rond hoelaat de dazen 's ochtends actief worden?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:40

Nou, ik ging maandagavond een rondje maken, maar dat was een ramp! Paard werd er helemaal narrig van. Had wel gesprayed, maar dit was niet te doen. Zaten er 3 op der kont waar ze naar bokte en alleen maar schudden met der hoofd. Kon ook niet overal bij, dus paard heeft echt last gehad. Ben maar omgedraaid, want vond het wel heel sneu...

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:43

Ja de paardjes worden er idd vaak nogal vervelend van. En terecht.
Ik wil in het weekend heel vroeg gaan rijden, dus echt om 6 uur op het paard.
Was benieuwd of de dazen dan al actief zijn? Weet iemand dat?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:44

Ik hou de mijne met deze warmte mooi binnen, dan kan mijn kanjer 's avonds en 's nachts wel de weide op!!!
Rot beesten zijn het die dazen!!

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:55

verzorgpony's hebben er nog niet zoveel last van gelukkig, tot nu toe nog geen beten gezien.
bij de shetlanders staat een dazenbal, helpt echt heel goed!
volgende week ga ik op ponykamp hopelijk valt het dan mee met de dazen, zal wel niet=(

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:33

Angietje schreef:
Weten jullie rond hoelaat de dazen 's ochtends actief worden?

Tijdens mijn vroege ritje werden ze rond half 8, 8 uur wakker.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:57

IK heb vandaag met de vliegendeken gereden. Het hielp wel iets gelukkig. Zijn benen en buik had ik nog ingesprayd.
Helaas kwamen ze nu op mij zitten...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:04

En wat jammer is, ze steken gewoon door je kleding heen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:14

Er schijnt kleding te zijn waar insecten niet doorheen kunnen bijten / steken. Dat is te koop bi de betere outdoor winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:23

Je kunt ook online een imkervest bestellen, is vaak goedkoper (40 euro ofzo, niet mooier maarja). Ik heb er 1 gekocht voor als ik het bos in wil. Je kan ook nog een wespenbroek bestellen, ziet er niet uit, rijd waarschijnlijk voor geen meter maar kost maar 17 euro.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:27

Echt smerige beesten zijn het, je voelt niet dat xe op je zitten, maar wel als ze steken, wat een krengen, zijn pijnlijk!

Ik heb mijn merrie met deken lopen dag en nacht nu, anders i het niet te doen. Bovenkant hals, en buik spray ik in met Atex, ook de liezen, want daar zitten ze nog het meeste!! Zo zielig!! Als je Atex OP zo'n ding spuit vallen ze versuft op de grond *en daarna worden ze geplet gnagna*, maar het lijkt niet heel langdurig te werken helaas.

Ponylief vonden ze 2 jaar geleden helemaal niet lekker, maar zelfs die heeft nu last van die krengen. De zwarte in het land is al helemaal de l*l, maar daar heb ik geen deken voor (niet mijn eigen paard) en voor spray is ze enorm panisch.

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:28

Een wespenbroek en een imkervest... En wat trekt je paard dan aan?
Ik vind het ook rotbeesten. We hebben er gelukkig nog niet zo heel veel last van. Maar we hebben wel een hommelnest in de buurt van de drinkbak zitten. (onder de grond!) En daar heeft ons veulen wel last van.
Daar nog tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:31

kapiteintje schreef:
Een wespenbroek en een imkervest... En wat trekt je paard dan aan?
Ik vind het ook rotbeesten. We hebben er gelukkig nog niet zo heel veel last van. Maar we hebben wel een hommelnest in de buurt van de drinkbak zitten. (onder de grond!) En daar heeft ons veulen wel last van.
Daar nog tips voor?

Ja, hier die kleding bestellen en het nest weghalen :D

http://www.ongediertebestrijdingswinkel ... =PRODUCTID

Mijn paarden hebben op maat gemaakte vliegendekens en uitrijdekens hier vandaan:
http://www.mva-paardendekens.nl/

edit:
Hommels zijn beschermd:
http://members.chello.nl/~f.dehommel/ho ... ijding.htm

Als er al een nest gemaakt is op een toch een beetje vervelende plek, is het mogelijk het nest te verhuizen naar een andere plek bijvoorbeeld in eerder genoemde nestkast of een daarvoor geschikte doos, die natuurlijk waterdicht moet zijn en zo schoon mogelijk. Dit is alleen zinvol of toegestaan als het nest onmogelijk op die plek kan blijven zitten. Een nest, dat niemand tot last is, mag nooit en te nimmer verhuisd worden. Bedenk dat de hommel een beschermde insectensoort is. Dus bedenk goed wat je doet!

Mischien toch maar beter de drinkbak verplaatsen?

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:46

nou het nest verplaatsen kan in ieder geval niet. Ze zitten onder een dikke betonnen plaat .
We kunnen misschien beter de waterbak ergens ander neerzetten dan.
Bedankt voor de tip, ik wist niet dat hommels een beschermde diersoort zijn.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:00

heb nog niet het hele topic gelezen, maar bij ons zitten die krengen weer volop! Vorig jaar waren z heel vroeg nu gelukkig erg laat,wij denken dat dat door de droogte kwam,want nu ineens zit het helemaal vol met die krengen,
gisteren ook zat nog geen 5 min te paard en zo'n kreng had me te pakken. Grrr
en dan heeft de mijne ook nog de pech dat ze hem blijkbaar erg lekker vinden!! :o

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:28

Hier stikt het er ook weer van, niet normaal. Dacht dinsdag even lekker naar het bos te gaan maar op gegeven moment had ik werkelijk een wolk van die beesten om ons heen vliegen. Paard en ik zijn goed gestoken, arme pietje was helemaal gefrustreerd die wou het liefs in volle galop naar zijn stal om onder het stro te verstoppen. Zag nog een andere amazone op een mooie vos tuiger rijden, die keerde halverwege ook maar om. Werkelijk niks helpt tegen die krengen, volgens mij leren ze als larve al om hun adem in te houden mochten de paarden stinken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:31

Het ziet er niet uit maar sinds ik mijn paard en mezelf zo bescherm als in het filmpje heb ik geen last van dazen, wel van raar kijkende mensen :')
Als er al dazen komen dan zijn ze binnen een paar tellen weer weg omdat er niks te prikken valt :D

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:31

knoflook geven die paardjes :) ( dan wel die voor paarden :P en geen knoflooksaus ;))

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:06

geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn paard knoflook te geven.
Hij moet langer mee als deze zomer....

parfumflesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:46

Charlotte27 schreef:
knoflook geven die paardjes :) ( dan wel die voor paarden :P en geen knoflooksaus ;))

Haha, ja maar knoflook werkt wel super goed :D

parfumflesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:47

realmagic schreef:
geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn paard knoflook te geven.
Hij moet langer mee als deze zomer....

Hoezo? er is niks met knoflook hoor

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:52

Heb voor mijn paard een vliegen uitrijdeken met hals. Benen en buik goed insprayen met leovet daas/teek spray en ik kan gewoon het bos in en nergens geen last van.