Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:29

jamiroquai schreef:
HalloDan: het is inderdaad een probleem als je paard niet naar buiten kan. Daar zou ik ook wakker van liggen, net als elke andere paardenliefhebben. Onze pensionhouder doet echt zijn uiterste best om ze elke dag buiten te krijgen. Dat is twee dagen niet gelukt en daar heb ik ook wakker van gelegen.

Dus is mijn pension wel heel erg luxe, dat ze elke dag zo veel moeite doen voor alle paarden.Als dat niet zo zou zijn, zou ik inderdaad ook een regeling treffen met anderen.

Ik denk dat de meeeste paardeneigenaren wel een regeling treffen met anderen met dit weer, je wil toch dat je paard niks te kort komt?

Voor 2 x in de week een half uurtje komen is een paard wel een erg dure hobby, ha ha!
( Soms nap je misschien mensen niet, maar dat betekent niet dat die mensen fout zijn. Ik heb mijn eigen redenen waarom ik niet elke dag kan komen. Maar ik denk ook elke dag aan hem, en mis hem ook.)

Ik vind het wel fout van die mensen om als je niet iedere dag kan gaan je paard op een stalling te zetten waar ze niet buiten gezet worden hoor! Als je weet dat je maar 1 of 2x per week gaat (inderdaad een helemaal dure hobby dan :+ )zorg dan in elk geval wel dat je paard tenminste iedere dag zijn stal uitkomt!

jamiroquai

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:45

Elk paard dat een dag niet buitenkomt, vind ik zielig. Trainen en zo is wel goed voor je paard, maar zelf vind je het toch ook lekker om een frisse neus te halen. Dus ook bij binnenrijden zou ik zeggen: toch ook naar buiten als het ff kan!

Volgens mij wordt een paard ook vreselijk moeilijk in de omgang als- ie maar 2 keer per week uit zijn stal komt. Ik heb het wel eens gezien op een manege, dat beestje had gewoon trauma's en haar baasje keek niet naar haar om. Ik heb toen aangeboden om haar af en toe los te gooien, iets is altijd beter dan niets. Maar ik kon niet eens meer bij haar in de buurt komen, laat staan dat je haar van stal kon halen. Alleen degene die voerde, mocht erbij. En dat was dat het hele jaar door, niet eens alleen met slecht winterweer!

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:24

Tsja, zoals jij het beschrijft, snap ik best dat je een dagje niet gaat. Maar als het nou te vaak gebeurt, dan denk ik dat je toch echt eens over de situatie moet gaan nadenken.
Het moet natuurlijk ook weer niet zo zijn dat je paard hieronder lijdt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:28

Marije_Paard schreef:
Tsja, zoals jij het beschrijft, snap ik best dat je een dagje niet gaat. Maar als het nou te vaak gebeurt, dan denk ik dat je toch echt eens over de situatie moet gaan nadenken.
Het moet natuurlijk ook weer niet zo zijn dat je paard hieronder lijdt.

Heb je het nou tegen mij of iemand anders?
Ben effe de draad kwijt hier hihi. :Y)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:35

Ik kan helaas niet elke dag ivb verplichten voor school. Dan zorg mijn vriendin voor wout en stalgenoten. Andere dagen ben ik er wel we moeten ze zelf buiten en binnen zetten en dat gebeurt ook met dit weer. Wouter stond altijd 24/7 buiten nu voor het eerst snachts op stal, ik wil gewoon dat hij elke dag als het kan beweging krijgt in de zin van of in de bak of gewoon naar buiten. Rijden staat nu ook op een veel lager pitje omdat ik dat minder belangrijk vind dat even de benen strekken ook al doet hij dat haast niet omdat hij er altijd uit komt.

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:47

Ik ga elke dag naar mijn paard al is dat soms erg moeilijk. vorige week met de sneeuw heb ik 8 kilometer naar stal gelopen en gelukkig thuis gebracht door een stalgenoot. mesten en voeren moet ik zelf doen en mijn stalgenoten zouden dat ook wel voor mij doen maar ik doe liever alles zelf.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:55

Ik ga altijd ook met sneeuw nu is het niet ver zo'n 3 km, maar wel een "gevaarlijke" weg als er sneeuw ligt veel onoverzichtelijke bochten en smalle weg, ik ga dan wel met de auto want met de fiets is nog veel gevaarlijker als het echt glad is.
Vorig jaar ben ik zelfs paar keer vast gereden op het erf waar mijn paard staat de sneeuw lag vrij hoog en ik heb een lage auto en je moet rustig rijden dus daar stond ik dan. Mocht het nu echt té erg worden kan ik altijd nog te voet dan doe ik er maar een minuut of 20/25 over dus dat is altijd nog wel een optie.
Ook was het vorige week zo slecht dat de knollies niet buiten mogen en daar voel ik me echt heel erg slecht bij, toen ze eindelijk buiten mochten was ik erg blij maar toen gleed een van de paarden die op ijzers stond uit, ze heeft geluk gehad want ze had haar been wel kunnen breken, ze had alleen een dik been en liep wat moeilijk maar dat is nu weer wel voorbij maar je wordt weer wel even met je neus op de feiten gedrukt dat het niet altijd zo veilig is buiten.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:45

Ik voel me ook mega- slecht als ze niet naar buiten kunnen. |( Maar dan probeer ik toch wel te gaan voor de nodige aandacht en een lekkere poetsmassage. Op het erf is een paadje naar de mesthoop, maar verder is het erf een ijsbaan. De weg naar de binnenbak is een schaatsbaan.

Maar ja wat heb je aan een paard met een gebroken been? Komende week wordt het weer warmer, wel soppige, maar dan kan ik misschien wel wat stappen aan de hand. Maar het blijft behelpen ;(

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:59

Ik vind dat je dat lekker zelf moet weten. Als jouw paars gewoon lekker buiten komt, in de gaten wordt gehouden en zijn hooi en brok krijgt dan is een dag niet gaan helemaal niet zo erg hoor! Ik ben er op dinsdag en woensdag nooit, maar mijn paard staat die 2 daen in training en ik sta op een volpensionstal waar wordt gemest, gevoerd, medicijnen worden gegeven en alles buiten e binnenwordt gezet. Hij overleefd die 2 daen zonder mij echt wel!

Ik kan me alleen wel voorstellen dat als je op een stal staat waar de faciliteiten wat minder zijn je wel elke da moet gaan. Ook met ijzel, sneeuw, mist en ander eng weer. Dat is de verantwoording die je met de aanschaf van je paard op je heb genomen en da hoort er nou eenmaal bij.

Maar is het een kwestie van geen zin met dit weer of meer dat je het eng vindt om met dit weer te rijden? In het laatste geval zou ik toch winterbanden en een slipcursus overwegen :-). Geen zin hebben we toch allemaal wel eens ;-).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 10:07

San1978 schreef:
Maar is het een kwestie van geen zin met dit weer of meer dat je het eng vindt om met dit weer te rijden? In het laatste geval zou ik toch winterbanden en een slipcursus overwegen :-). Geen zin hebben we toch allemaal wel eens ;-).

Zin heb ik altijd! Zelfs als ik ziek ben ga ik. Nee het is veel meer de gladheid geweest op dat moment. Inmiddels ben ik met de auto meerdere keren door dit weer en sneeuw gereden, ook naar stal. En heb ik eigenlijk geen dag meer overgeslagen. Natuurlijk heb je verantwoordelijkheid t.o.v. je paard. Maar als ik een dagje echt niet kan (of dat nou door sneeuw en ijzel is of omdat mijn kind ziek is bijv) wordt hij verder prima gevoerd en buiten gezet. We hebben niet voor niks gekozen voor vol pension juist omdat we ook kinderen hebben. En ja heeeeel eerlijk??? Mijn kinderen gaan toch echt VOOR het paard (en andere dieren)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:11

mijn paarden staan op een 'eigen 'stal,ik ga dus minimaal 2x per dag,ongeacht het weer :-)
Kan me voorstellen als je paard verzorgt word door iemand anders dat je eens een dag overslaat.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:17

Oho Zilfstan, dat jij dat durft te zeggen! :D :D :D

Ik denk er hetzelfde over, heb ook kindertjes, en ook wel eens zieke kindertjes. Ook daarom heb ik gezoken voor volpension, zodat hij nis tekort komt, behalve dat het heel soms te gevaarlijk is om op de wei te lopen ( Lees ook mijn topic: paard valt anderen aan). En een gebroken been is nog altijd erger dan een dagje op stal. En als ik zelf een gebroken been heb, kan ik niet meer autorijden, dan heb ik echt een probleem!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:21

Ik wooon er boven, heerlijk! Dus ik moet wel want om mijn huis uit te kunnen moet ik eigenlijk door de hoofdstallen. Maar als mijn paard 0 km verderop in een volledig verzorgde stalling zou staan, waarvan ik weet dat ik toch niet kan rijden en/of losgooien vanwege bevroren bakken. Dan zou ik er best een dagje niet naartoe gaan, want wat kan je doen? Heb je een binnenbak waar hij/zij wel los kan, dan zou ik zeker gaan, het is je verantwoordelijkheid...

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:15

Nou, jullie hebben dan in ieder geval de juiste instelling hoor! Op het moment dat je kinderen niet voor zouden gaan dan zou ik zeggen dat er iets goed mis is :D. Verstandig om in jullie situatie je paard op vol-pension te zetten, zo ontbreekt het ze aan niks, ook als je eens een dagje niet kan. Ik heb geen kids maar wel een drukke baan, ik heb om die reden dus ook gekozen voor vol-pension. Ik hoef me geen moment schuldig te voelen als ik een keer niet kan of geen zin heb!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:24

vorig jaar was het wel heel sneu. Ik had mijn pony geschoren omdat ik van plan was gewoon te komen en lekker te rijden. Het heeft zo veel gesneeuwd en gevroren dat ik niet vaak heb kunnen gaan.. beest stond als een naaktkat op stal met 600 gr dekens.. en een jeuk dat hij had.. Ik kwam die winter dan ook niet de straat uit zonder 3 keer op mn bek te gaan haha, ik moet helaas fietsen.

Dit jaar staat ie lekker zonder deken dus dat scheelt al en als ze binnen staan vanwege het weer probeer ik in ieder geval iedere dag te komen voor zn stal en dat hij zijn benen kan strekken. dingen als voeren en mesten doet de staleigenaar maar nieuw vlas erbij doen, doe ik altijd zelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:26

ben echt ontzettend blij dat mijn pony nog steeds lekker 24/7 op de weide staat,met genoeg ruwvoer en een vriendje(en vriendinnetjes ernaast)
hij krijgt dus in principe beweging. verder doen we nu niet zoveel,al heb ik vandaag bijna 45 minuten gewandeld en gedraafd op het fietspad.(loopt langs stal,en is keurig gestrooid).

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:30

Ik ga zo vaak mogelijk. Ze staan 24/7 buiten in een groepje van 4. Voor het voeren en uitmesten hebben we een rooster. Ik hoef in principe maar 2 keer per week. Toch ben ik er wel 5 keer per week te vinden.
Rijden doe ik nu niet. Wel wandelen en een beetje tutten. Ik moet echt wel over een hele gladde weg, maar ik rij gewoon stapvoets.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:54

Rijden is fijn, maar lekkker tutten is ook fijn. En dan even de deken af, dat lijkt me ook heerlijk voor een paard. Met rugmassage voor de spieren......

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:57

Zou wel moeten,

toen het sneeuwde all een keer moeten lopen, gelukkig maar half uurtje lopen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:04

Ik zal wel moeten! Zonder mij krijgen ze geen water en voer.
Meestal kan ik er met de auto komen, maar soms word me de weg versperd door sneeuwduinen.
Dan zal ik moeten lopen en het water wordt dan met de slee vervoerd.
Tja, dieren heb je niet alleen met mooi weer.....

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:06

Desnoods ga ik ook lopen hoor. Vind het eigenlijk helemaal niet erg die sneeuw.
Enige nadeel is dat ik niet kan rijden. Mijn paardjes zijn altijd blij als ik kom en houden van knuffelen en spelen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:08

Er ligt weer sneeuw!!! :P
Dus vanmiddag lekker even paardje buitenzetten knuffelen en nar huis ;) Zij vind het ook geweldig (hoeft ze niet te werken :+ )!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:16

Ik zie het probleem niet zo als het paard toch al buiten gezet wordt en zijn eten krijgt..

Ik ga ook altijd, maar stal is vanaf mijn huis in noodsituaties aan te lopen. Daarbij moet ik hem zelf buiten zetten.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:31

Ik zal ook wel moeten, ik zet ze zelf binnen en moet ze voeren. Als ik niet kan doet de staleigenaresse het, ze is inmiddels 83, dus ik doe het mooi zelf, laat haar liever niet naar stal glibberen met haar rollator. (al vindt zij dat ze dat gerust kan..)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:34

Ik ga niet naar mn paard, ze staat nu een heel eind weg, 1.5 uur met het ov en het gehoord
dat het aan die kant helemaal drama is met het ov en alles. Dus ik blijf thuis, gelukkig staat
die van mij op een uitloopstal, dus kan ze zowiezo naar buiten, eten krijgt ze zowiezo en dr
stal wordt gedaan door iemand anders die daar al is.
Binnekort komen ze weer dichterbij te staan en dan ga ik wel, maar nu is het niet te doen met het
ov en ze kan zowiezo naar buiten en rijden kan zowiezo niet, we hebben alleen een buitenbak.