welke verdoving om te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Re: welke verdoving om te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:31

Een paard dat echt onhandelbaar lijkt om te scheren, daar begin ik niet eens aan.
Eerder gaf ik altijd wat sedalin of placivet of liet ik da wat komen inspuiten.
Maar ben er dus niet voor. Scheer liever een paard zonder verdoving.
Mijn paarden worden ook zonder verdoving geschoren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:34

In mijn ogen kan elk paard er aan wennen, zolang de ruiter maar het goede voorbeeld uitstraalt en laat zien dat het niet eng is. Dus veel geduld. Dat schijnen enorm veel mensen niet meer te hebben waardoor ze voor de zekerheid maar gaan verdoven.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:36

kijk, zoals ik, laat iemand komen om te scheren. Die kan ik niet een paar weken laten komen om het paard te laten wennen aan een machine. En lenen is ook geen optie, qwa geld.

Iedereen natuurlijk persoonlijk, maar ik ga het wel gebruiken... Weet alleen nog niet welke

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:39

Wij scheren niet onze pony wordt er helemaal gek van.
Je kunt de DA ook bellen voor informatie dus daar hoef je niet perse heen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:08

MissDonna schreef:
kijk, zoals ik, laat iemand komen om te scheren. Die kan ik niet een paar weken laten komen om het paard te laten wennen aan een machine. En lenen is ook geen optie, qwa geld.

Ik haal dit uit jou stukje: jij wilt dus geen apparaat lenen dus je paard moet daarom maar verdoofd worden?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:17

Als je alle verdovingen over de jaren optelt kan je zelf een aardige scheermachine kopen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:58

magda_90 schreef:
MissDonna schreef:

Ik haal dit uit jou stukje: jij wilt dus geen apparaat lenen dus je paard moet daarom maar verdoofd worden?

groeit helaas geen geldboom in mijn tuin, dat ik elke dag een aantal minuten kan oevenen...!!!!! En ja, daarom dan een verdoving. Ieders eigenkeus. Of je het accepteerd of niet Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:02

Zoals Nikka al zegt had je met al dat geld voor die verdovingen allang een apparaat (menselijk scheerapparaat maakt het hetzelfde geluid) aan kunnen schaffen.

Maar goed, meerdere mensen willen het liever zo oplossen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:04

Nou dat is dan makkelijk opgelost, bij de blokker of de kijkshop kun je voor een tientje al een scheermachientje kopen. Dus met zo'n dingetje kun je dan oefenen. Gewoon aanzetten, zodat ie aan het geluid kan wennen.
Sorry hoor maar vind het echt vreselijk dat mensen een paard moeten platspuiten om hun paard te kunnen scheren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:08

Ik durf al bijna niet meer te reageren, maar ik zou idd je paard er eerst aan laten wennen. Dat doe je toch ook met bit/hoofdstel/zadel en noem het maar op. Ik vind dit de easy way out, paard stribbeld tegen, hoppa beest platspuiten zodat je hem kunt (laten) scheren. Probeer het eerst voordat dit soort drastische maatregelen neemt.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:59

Je kan het niet eens zijn met de oplossing van een ander. maar herhalen geeft geen enkele zin hoor..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:09

MissDonna schreef:
Je kan het niet eens zijn met de oplossing van een ander. maar herhalen geeft geen enkele zin hoor..

Advies geven is wat anders dan herhalen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:15

Ga hier verder niet op in, ik blijf wel mee lezen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:22

even een vraag over mijn situatie,

mijn paard is niet bang voor de scheermachine maar wordt gek van de losse haren die langs haar lichaam naar beneden vallen. Hier trapt ze gericht naar. Levensgevaarlijk dus. Met verdoven hebben we nergens last van.
Als ik mijn paard afspuit met water doet ze dit ook al. Alleen dan lopen de waterdruppels langs haar buik en trapt ze dus naar haar buik. Dit vind ik niet zo'n groot probleem, echter met scheren vliegen de benen overal heen.

Niet scheren is geen optie, mijn paard krijgt vreselijke jeuk van zweet.

Verdoven doe ik liever ook niet, ik zie in mijn situatie alleen geen andere optie. Iemand tips?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:30

Nou ik vind dat een hele legitieme reden om te verdoven! Je kan het het paard niet kwalijk nemen dat hij zo kietelig reageert en je kan het hem ook niet afleren.

Ik wil graag 'oefenen' maar heb zelf geen scheermachine, ik moet er eentje gaan huren.
Wat is een goed alternatief om te wennen met geluid en trillingen, liefst een huis-tuin-en-keukengeval wat ik wel in huis heb?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:37

Oefenen met licht spul dat van haar af valt. Baaltje vlas nemen en handje over haar heen vegen stukjes laten vallen onderweg. Herhalen totdat ze stopt met trappen.
Trapt ze dan trouwens ook niet als je poets tijdens de rui?
En patroontje scheren. zodat er minder haar af moet.

Oefenen : Ladyshave misschien? Scheerapparaat manlief?

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:46

Met poetsen vallen de haren niet met bosjes naar beneden. De meeste haren blijven in mijn rosborstel zitten. Hierbij dus geen problemen.

Qua oefenen, de waterslang lijkt mij oefening genoeg. Ik spuit haar vaak af, zeker zomers, ivm de jeuk. Nu, na 20 jaar is ze er nog steeds niet aan gewent. Ik heb de hoop eerlijk gezegd opgegeven. Met afspuiten heel goed met het zweetmes afstrijken, en haar buik om de paar minuten herhalen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:06

Idd oefenen met een scheeraparaat die je zelf ook gebruikt (electrische of een op batterijen) het geluid is hetzelfde.

Als je scheert kan je dan na een paar halen niet even met een borstel erover heen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:09

Mijn paard kan niet helder denken met tranqigel en raakt in paniek dus ik geef het niet graag zeker niet bij scheren.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:47

Na een paar halen ben je al te laat. Ze haalt bij de eerste scheerbeweging al uit.
Zodra je stopt met scheren, stopt zij met trappen, ook al blijf je er naast staan. Ze trapt niet naar de persoon maar naar de kriebelende haren, alleen sta jij precies op die plek. Het gaat mijn paard echt om de haren die langs haar naar beneden vallen.

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 00:35

Mijn pony flipt de pan al uit bij het minste of geringste, dus ik laat de VA komen om te verdoven, anders is het geen doen. Voor hem niet en voor mij niet Lachen
Ik heb hem vorig jaar eerst geprobeerd te laten wennen, heel rustig, dat ging niet.
Toen een spuit Tranquigel erin, maar daar vechtte hij doorheen.
We zijn toen 5 uur bezig geweest om hem een béétje toonbaar te maken, dus ik laat mooi de VA komen.
Hij zal er niet dood van gaan hoor van een enkel spuitje verdoving, ik snap eerlijk gezegd niet zo waar sommige mensen zich hier mee bemoeien, de ts kan toch zelf wel bepalen of ze wil verdoven of niet? Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:58

Buwa_ schreef:
Hij zal er niet dood van gaan hoor van een enkel spuitje verdoving, ik snap eerlijk gezegd niet zo waar sommige mensen zich hier mee bemoeien, de ts kan toch zelf wel bepalen of ze wil verdoven of niet? Lachen

Er worden meningen gegeven, dat kan je nu eenmal verwachten op een forum.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:08

Helaas is het niet zo dat ieder paard kan wennen aan het geluid van een scheermachine. Sommige paarden blijven er gewoon bang voor. Ik had zo'n paard, maar ik moest hem echt scheren, hij kreeg zo'n dichte vacht dat hij uren en uren nat bleef en ik hem geen dekentje op kon doen voor de nacht.
Eens per jaar nam ik hem dus mee naar de DAP, daar werd hij helemaal platgespoten en mijn moeder en ik schoren hem dan snel. Daarna weer lekker naar huis en maanden had ik er profijt van dat hij geschoren was, geen nat paard, geen kans op longontsteking oid, gewoon een dekentje op na het rijden. Paard had er totaal geen last van, 1 naar dagje op 365 dagen, nou, dat overleefd hij echt wel hoor!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:10

magda_90 schreef:
Ik snap ook niet waarom er perse met een verdoving geschoren moet worden. Neem de tijd en laat hem er rustig aan wennen. Daar heb je veel mee profijt van dan telkens te verdoven Nagelbijten / Gniffelen

Ik scheer regelmatig paarden voor anderen in de herfst/winter. Ik heb geen tijd om een halve dag met een paard bezig te zijn. Als een paard echt erg bang is of link wordt dan heb ik ook liever dat ie verdoofd wordt. Maar meestal valt het heel erg mee. De meeste paarden laten zich zonder problemen scheren. Het scheelt al een heel eind als je zelf rustig bent en niet gaat schreeuwen en stressen als het paard ´vervelend´ begint te doen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:14

Cookies schreef:
Nou dat is dan makkelijk opgelost, bij de blokker of de kijkshop kun je voor een tientje al een scheermachientje kopen. Dus met zo'n dingetje kun je dan oefenen. Gewoon aanzetten, zodat ie aan het geluid kan wennen.
Sorry hoor maar vind het echt vreselijk dat mensen een paard moeten platspuiten om hun paard te kunnen scheren.

Ik laat een paard liever platspuiten dan dat ik zelf het ziekenhuis ingeslagen wordt... He is vrij normaal dat je je paard ´s winters geschoren wilt hebben, dus ja, als zo´n paard echt niet meewerkt dan maar platspuiten. Het is ook een stukje veiligheid voor jezelf EN voor je paard. Zelfde geldt voor de praam, er zijn mensen die het enorm zielig vinden, maar je moet toch ook aan je eigen veiligheid denken? Bij correct gebruik kan een praam niet veel kwaad en houdt het paard er geen trauma aan over.