Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Je paard staat buiten. het regent. Laat je hem buiten staan?

Ja
106 (41%)
Nee
56 (22%)
Alleen als het echt hard en veel regent.
71 (27%)
Anders.
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 254

kamsel

Re: Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:59

Mijn paardje kan zelf kiezen, maar blijft vaak buiten staan en nat worden.
Vind ik op zich niet zo erg, alleen heeft ie zo ongeveer zijn hele leven niet na hoeven te denken over wat te doen bij regen (nee, niet bij mij).
Nu is hij 16, staat met niet te koud weer zonder deken buiten, bij regen gaat ie niet naar binnen en de volgende dag is zijn rug zo stijf als een plank en is hij er chagerijnig op..
Heb m nu maar een regendekentje opgedaan...

Wij rillen ook om ons op te warmen en dat wil wel zeggen dat ik het koud heb en het rillen alleen vaak niet helpt om op te warmen...
Weet alleen niet wat je wil, ik wil bv dat mijn paardje buiten blijft, maar heb liever geen lange wintervacht dus nu ongevoerd, en dan van de winter een gevoerde (en nog een tussendeken, ben wel een beetje een miep als het om mijn paardje gaat Haha! )

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:01

kamsel schreef:
Mijn paardje kan zelf kiezen, maar blijft vaak buiten staan en nat worden.
Vind ik op zich niet zo erg, alleen heeft ie zo ongeveer zijn hele leven niet na hoeven te denken over wat te doen bij regen (nee, niet bij mij).
Nu is hij 16, staat met niet te koud weer zonder deken buiten, bij regen gaat ie niet naar binnen en de volgende dag is zijn rug zo stijf als een plank en is hij er chagerijnig op..
Heb m nu maar een regendekentje opgedaan...

Wij rillen ook om ons op te warmen en dat wil wel zeggen dat ik het koud heb en het rillen alleen vaak niet helpt om op te warmen...
Weet alleen niet wat je wil, ik wil bv dat mijn paardje buiten blijft, maar heb liever geen lange wintervacht dus nu ongevoerd, en dan van de winter een gevoerde (en nog een tussendeken, ben wel een beetje een miep als het om mijn paardje gaat Haha! )

Paard en mens is niet met elkaar te vergelijken, mensen hebben geen vacht!
Dus is het per definitie niet normaal om m een deken op te doen, omdat wij ook een dikkere jas aan trekken als we het koud hebben-krijgen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:14

[quote="Miska
Dus is het per definitie niet normaal om m een deken op te doen, omdat wij ook een dikkere jas aan trekken als we het koud hebben-krijgen.[/quote]

Het is wel degelijk te vergelijken. De natuur geeft hem een dikkere jas als hij het koud heeft/krijgt....

Alleen wil ik voorkomen dat de natuur hem zo'n dikke jas geeft...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:29

Tja, het is maar net hoe je het bekijkt.
Dat snap ik wel, dat je hem daarom een deken op doet, maar als je kijkt dat een paard veel meer met zijn vacht kan doen om zichzelf warm te houden (haren overeind zetten etc.) dan wij mensen zonder vacht kunnen, is het echt niet te vergelijken!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:30

Miska schreef:

Niet meer nee. Vroeger hadden wij wel degelijk een vacht.
Waarom denk je dat wij kippenvel krijgen? Juist, door het samentrekken van de haarzakjes gaat onze "vacht" rechtop staan waardoor de koude wind en regen niet meteen op onze huid slaat maar, wordt tegen gehouden door de haren. Helaas hebben de vele jaren doorfokken ervoor gezorgt dat we geen vacht meer hebben die de wind tegenhoud. En nu moeten we dus een kunstmatige vacht gaan kopen in de winkel.

Ik denk, dat als we paarden net als mensen gaan behandelen, we over een paar honderd jaar paarden hebben met nog maar zeer weinig haren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:34

Vjestagirl schreef:
Het paard laat duidelijk merken dat hij gewent is in de regen naar binnen te gaan, dat is wat anders.

Ga me nu niet vertellen dat een paard niet kan laten zien wat hij wel en niet wil, omdat het gewoonte is...
Gewoonte of niet-> als hij níet naar binnen wil, laat hij dat ook weten...

Miska schreef:
Er zit wel degelijk verschil tussen een paard dat gewend is om op stal te staan, dan een paard dat zoals de mijne het hele jaar door buiten loopt, dag en nacht door weer en wind!
En een paard wordt zomaar niet ziek, wij mensen maken er doetjes van door ze in te pakken in dikke dekens en binnen te zetten etc.

helemaal mee eens!
Mijn paarden zijn doetjes en zet ik dus binnen. Met wedstrijden en de trainingen is dik haar erg onhandig, dus ben het met je eens dat mijn paarden minder kunnen hebben....
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-09-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:42

mijn paard staat overdags buiten(minimaal 12 uur op een dag)
maar met het weer van gisteren heb ik haar smiddags om 4 uur al binnen gezet,en ze wilde maar wat graag naar binnen.
terwijl ze gisteren toch met een regen deken naar buiten is gegaan,ze haat echt regen haha.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:44

Met regen staan ze gewoon buiten, maar als het zulk smerig weer is als gisteren of vandaag (al is het nu bijna droog) met een beetje een windje erbij, staat die van mij soms ook te rillen en gaat ze ook naar binnen.
Ze laten overigens zelf ook wel merken dat ze het zat zijn. Met zulke dagen als ik tegen 7en aan kom op stal, zijn ze ontzettend aan het rotzooien in het land, of staan ze zielig bij het hek te rillen. En als zodra ik dan aanwezig ben, laten ze met alle macht weten dat ze naar binnen willen.

Is het droog, dan hebben ze absoluut geen haast en kijken ze niet eens op als ik op stal kom. Ze laten goed merken dat ze liever binnen gaan.

Een paard rilt neit voor niets. Veel zeggen; ja, daar houden ze zich juist mee warm. Maar dat rillen is voor mij toch een teken dat het wat teveel wordt. Vaak gaat het ook gepaard met flink koude oren en koude flanken.
Paarden kunnenp rima tegen kou, maar langdurige regen en op de wind staan, vergt soms net wat teveel van SOMMIGE paarden.

(wij hebben overigens geen schuilmogelijkheden)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:45

Mijn paarden staan altijd buiten, met slecht weer of mooi weer! Knipoog
Dag en nacht, zomer en winter!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:39

Vjestagirl schreef:
aisie schreef:
Als een van mijn paarden buiten staat te rillen van de kou in de regen dan haal ik m lekker naar binnen. Daar hebben we tenslotte de stal voor!
Een regendeken is ook nog een optie natuurlijk.

Nee, we hebben een stal omdat het makkelijk is.

Mensen zouden het prettig vinden om in de regen naar binnen te gaan, voor paarden ligt dat anders.

De haren van een paard vormen allemaal puntjes, die uitlopen op het volgende puntje. Daardoor worden waterdruppels snel en doeltreffend weggevoerd. Eigenlijk heeft je paard zijn eigen regendeken al op.

Daar komt nog bij dat een paard op stal niet kan wandelen en dus zijn spieren niet warm kan houden. Ja, dan krijgen ze het koud.

Ik laat mn paarden gewoon niet buiten staan rillen in de kou. Mn merrie is al eens bijna in een shock geraakt daardoor. Die heeft zwaar zomerexceem en ik dacht dat ze na de zomer wel gewoon zonder dekens buiten in weer en wind kon. Niet dus...
Bovendien hoeven mijn paarden niet te overleven in de natuur ofzo. Het zijn huisdieren en worden ook zo behandeld. Als ze koud zijn mogen ze lekker in de stal, dat vinden ze maar wat fijn.
En op stal hebben ze het dus echt niet koud. Bovendien gaan mijn paarden niet lopen rennen in de wei als ze het koud hebben. Ze gaan juist inelkaar gedoken in een hoekje staan. Dus dat lijkt me ook niet zo handig.
Maar iedereen moet gewoon doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Ik laat mn paarden niet staan kleumeren buiten in iedergeval.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:40

Mijn Arabier heeft in de regen altijd een deken op > als het alleen koud is en niet nat dan meestal niet, daar heeft hij niet zo'n last van. Het is vooral de nattigheid in combinatie met wind wat hij niet kan hebben, als hij dan zijn deken niet op heeft staat hij ook te rillen. Mijn mini heeft geen deken op, die beschikt over een goede winddichte schuilstal en heeft dat dus niet nodig. Sowieso maakt die meer vacht aan dan Pardusz.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:49

mijn 2 dames staan dag en nacht buiten met schuilstal en zodra dat het begint te regenen
gaan de dames binnen staan want stel je toch eens voor dat je nat zou worden Haha!

vorige keer stond de ene wel buiten helemaal natgeregend en te trillen toen heb ik voor de nacht een regendeken opgedaan zodat ze even op kon warmen

Blitzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:22

Misschien zou je hem/haar dan een regendeken op kunnen doen. En anders naar binnen halen, want als hij inderdaad staat te rillen van de kou dan kan ie misschien kou vatten.

Het probleem ken ik niet, mijn verzorgshetten staan het hele jaar door buiten of het nu keihard plenst of wat dan ook.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:18

Als je paard staat te trillen vind ik toch wel dat je actie moet ondernemen, je wilt er geen watjes van maken maar ook geen ziek paard denk ik.
Een schuilstal zal een mooie mogelijkheid zijn.
Zeker met vies weer en je paard geeft aan dat ie naar binnen wil zet hem dan ook binnen, hoeft niet alla minute maar waarom niet.
Waarom hem laten rillen in de natte kou.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:55

Gewoon buiten laten staan. En voor je eigen gevoel kun je ze voor eventjes een regendeken opdoen, maar na de dag met veel regen doe je 'm weer af, zodat je de aanmaak van de wintervacht niet stoort.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:04

Mijn paard kan zelf naar binnenlopen wanneer hij wilt overdag...
Maar tóch iedere keer tijdens regenbuien gaat hij als een zombie middenin het weiland staan, staart tussen benen, oren half 7 en blik op oneindig. Na een poosje begint hij te rillen.
Als ik van te voren weet dat er veel regen komt, dan krijgt hij of een regendekentje op of ik haal hem na een uurtje regen binnen.

Ik laat het niet meer zo ver komen dat hij staat te rillen, vergt veel energie van hem en er is een andere mogelijkheid waar hij veel vrolijker van wordt: binnenstaan (totdat het droog is Haha! ) .

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:11

Bij mensen is het zeker niet goed als ze gaan rillen, dat is één van de laatste manieren om je warm te houden. Bij paarden ligt dat heel anders, zelfs al ze het een beetje fris hebben gaan ze al rillen om het niet koud te krijgen. Niks ergs dus, als je paard rilt heeft hij/zij het niet koud, en paarden worden ook echt niet zo snel ziek van slecht weer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:18

Wij rillen als wij het koud hebben, en voelen ons dan echt koud.
Paarden rillen om hun ondervacht te "activeren" en voelen niet de kou.

edit: hele stomme zinsopbouw Bloos
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-09-08 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:19

Brainless schreef:
Wij rillen als wij het koud hebben, en voelen ons dan echt koud.
Paarden rillen om hun ondervacht te "activeren" en voelen zich niet koud.

Dat is dus precies wat ik wilde zeggen in mijn warrige uitleg Vork

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:23

Heeft iemand een bronvermelding van een (goed) onderzoek over dat rillen?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:27

Het enige wat ik nu snel even kan vinden daarover is het volgende, van www.paardnatuurlijk.nl:

"Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens."

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:28

ik heb die van mij naar binnen gehaald en wil m met zoon regendag wel naar buiten doen maar dan met regendeken..
me paard is in staat om t weiland uit te springe en naar zn stal te gaan om te schuilen..
echt een mietje..:p
hij duwd zelfs zijn hoofd onder een ander paard om niet nat te worden..en als dat niks is gaat ie verder zoeken..

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:57

Mijn pony van 30 gaat lekker naar binnen als ze staat te rillen.
Ze heeft geen schuilmogelijkheid en ga dat ouwe beest niet onnodig haar energie laten verspillen als ze ook lekker binnen kan staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:13

Mijn paarden geven het zelf aan,of ze gaan met z'n 2en zielig in een hoekje staan of klieren bij het hek.
Als ze zielig in een hoekje staan en ik roep ze,komen ze meestal in volle galop naar mij toe dus ik neem dan aan dat ze graag naar binnen willen.Als ze al bij het hek staan gaan ze lopen dringen,ook dan zegt het mij genoeg en zet ze op stal.

Het weer van afgelopen vrijdag vonden ze geen probleem en waren gewoon lekker aan het scharrelen.Klieren bij het hek is meestal bij lange plensbuien.

Ik zie ook het probleem niet om ze binnen te zetten,buiten lopen is voor de ontspanning en het plezier.Als ze daar gaan zin in hebben mogen ze van mij naar binnen Bloos

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:20

Hier gaan ze straks allemaal 's nachts naar binnen. Voor het eerst, eerder had ik die mogelijkheid niet. Maar als hier paarden staan te rillen, krijgen ze minimaal een deken op. Men kan wel zeggen dat een paard het niet koud heeft als hij rilt, maar ik zou graag weten hoe diegenen dat zo zeker weten....