Wie scheert er alleen een strook?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: Wie scheert er alleen een strook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:44

Ja hoor, ze kunnen met dit model gewoon buiten blijven staan Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:53

Oké, dan ga ik dat denk ik ook doen!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:42

Ik zou het toch geen fijn idee vinden om mijn paard met een kale/blote hals dag en nacht buiten te hebben Zelf heb ik ook niet graag een blote nek in de winter, dan heb ik meteen last van mijn spieren.
Als je die strook scheert zodat ze wat meer warmte kwijt kunnen onder het rijden, raken ze toch ook meer warmte kwijt tijdens het in de wei staan terwijl het vriest?

of ben ik nu zo penny tegenover mjin paard? Tong uitsteken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:51

Ik heb altijd wel zo vroeg geschoren dat het weer wat aangegroeid is tegen de tijd dat het echt koud word. En je moet natuurlijk wel een beetje naar je paard kijken. Ze kunnen allemaal buiten overleven, maar de een is toch wat sterker dan de ander.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:54

Annetje: denk dat dat soort dingen toch altijd ons eigen idee zijn hoor.

Voorheen scheerde ik mn hengstej helemaal en die stond dan gewoon met 1 waterdichte deken 24/7 buiten, dus gewoon met een blote buik, hals, hoofd en benen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:59

Annetje schreef:
Ik zou het toch geen fijn idee vinden om mijn paard met een kale/blote hals dag en nacht buiten te hebben Zelf heb ik ook niet graag een blote nek in de winter, dan heb ik meteen last van mijn spieren.
Als je die strook scheert zodat ze wat meer warmte kwijt kunnen onder het rijden, raken ze toch ook meer warmte kwijt tijdens het in de wei staan terwijl het vriest?

Ik denk precies hetzelfde daarom heb ik het vorig jaar niet gedaan.
Maar nu twijfel ik toch weer. Paard was al weer enorm nat na een kort ritje (voor de kar)en het kost hem gewoon veel energie.
Ik denk dat ik het nu toch eens ga proberen, dan ga ik van het weekend scheren zodat de vacht weer lang genoeg is als het koud wordt. Zo'n streep model lijkt me wel wat, ik ga alleen niet de buik scheren.
Fjord staat ook dag en nacht buiten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:05

Wij hadden zo vorig jaar een kruising tussen 8 en 10 Lachen.

In eerste instantie alleen de hals geschoren en later ook de buik erbij Lachen

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:06

Het scheerpatroon bij mijn paard ziet er ZO uit. Maar daar krijgt hij dan wel een deken bij op.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:02

LADPR schreef:
Misschien een beetje moeilijke titel maar zal het even uitleggen.

Ik kan me nog herinneren dat er iemand was die alleen de strook onder de hals en tussen de voorbenen scheerde zodat de pony zijn warmte kwijt kon maar geen deken op hoefde.

Wie heeft er ervaring mee?

Ik denk er namelijk over om als het werkt mijn mini ook zo te scheren zodat hij geen deken op hoeft maar toch wat minder nat zal worden met werken.

Vanwege luchtwegproblemen, en toch veel werken scheer ik de hals van zijde tot zijde, gaat super!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:04

Nou super zeg, ik ga hem van de week al doen in ieder geval zijn hals dan is het van de winter ook makkelijker om nog ene keer te scheren dan heb je het patroon er al in.

Voor de mensen die zo scheren scheren jullie dan ook gewoon meerdere per jaar ent als dat je met helemaal scheren doet?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:05

Cowgirl schreef:
Annetje schreef:

Ik denk precies hetzelfde daarom heb ik het vorig jaar niet gedaan.
Maar nu twijfel ik toch weer. Paard was al weer enorm nat na een kort ritje (voor de kar)en het kost hem gewoon veel energie.
Ik denk dat ik het nu toch eens ga proberen, dan ga ik van het weekend scheren zodat de vacht weer lang genoeg is als het koud wordt. Zo'n streep model lijkt me wel wat, ik ga alleen niet de buik scheren.
Fjord staat ook dag en nacht buiten.

Ik heb liever een pony met een kale hals, dan een pony die in de wind met een heel bezweet lijf buiten staat, waarbij het zeker 2 uur duurt voordat het droog is.

LADPR: Ik scheer net als Apple, maar dan de hals helemaal tot de manen er nog bij zeg maar.
Ik scheer dan 2x, 3x zou mooier zijn voor het echte.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:07

Ik scheer normaal 4 x per jaar zo'n beetje maar denk dat je vanzelf ziet als het weer nodig is? Als het vachtje op de hals te dik word en weer gaat zweten?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:12

LADPR schreef:
Ik scheer normaal 4 x per jaar zo'n beetje maar denk dat je vanzelf ziet als het weer nodig is? Als het vachtje op de hals te dik word en weer gaat zweten?

Ja, ik doe het meestal als je het 'vel' niet meer door de haren ziet schemeren zeg maar.
Gewoon kijken hoe het gaat, gaat hij weer veel zweten, gewoon weer even de machine eroverheen.
Mijn pony heeft trouwens hele dikke manen, vandaar dat ik het tot de maanaanzet op de hals wel scheer, maar dat moet je bij je eigen pony maar even bekijken hoe dat is. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:13

Ja daar zeg je wat, maar heb de manen met werk altijd opgeknoopt anders raakt alles in de knoop met de leidsels.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:17

Ik ken ook iemand en die deed dan vanaf het keelkuiltje tussen de voorbenen door, over de buik tot aan de navel. En dan echt één baan. Dus zeg maar scheerapparaat breed.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:47

LADPR schreef:
Ja daar zeg je wat, maar heb de manen met werk altijd opgeknoopt anders raakt alles in de knoop met de leidsels.

Met werken heb ik het ook meestal vast, scheelt toch ook weer warmte ( dus zweten).
Anders moet je gewoon scheren zoals het paard van Apple, is dit nog te warm, kan je altijd verder scheren!

Edit: Oh enne, wat ook wel handig is: scheren tot net na de singel, scheelt een hele hoop zand (lees:modder) wegpoetsen. Knipoog

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:56

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 18:31

Sassieja: Dat is inderdaad een goede tip

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:45

Apple schreef:
Wij hadden zo vorig jaar een kruising tussen 8 en 10 Lachen.

In eerste instantie alleen de hals geschoren en later ook de buik erbij Lachen

http://ixtaccihuatl.xs4all.nl/pics/kev_ ... G_0300.JPG

Leg je in dit geval dan geen deken op? En kan hij zo buiten blijven staan ?
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-09-08 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Img-tag uit quote gehaald. Deze graag zelf verwijderen met het quoten van een bericht met foto('s).

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:49

Ben van plan om dit weekend alleen de benen van mijn paard op te scheren, is nogal behaard aan de benen.
Model scheren lukt me niet, ben nogal precies als het op dit werk aankomt en zou niet kunnen verdragen dat hij aan de ene kant hoger geschoren staat dan aan de andere kant.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:46

Ik heb vorig jaar de onderkant van de hals gedaan, borst en buik. Is lekker onopvallend, maar hielp super hier!
Heeft ook geen deken opgehad of iets (liep niet 24/7 buiten, maar dat kan wel)
Denk dat er wel een vrij duidelijke foto in profiel staat

edit: niet in profiel, wel op de site (homepage)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:58

Ik heb het altijd maar één keer in het jaar gedaan. Als ze altijd buiten staan wil je het niet al te kort hebben. Ik deed het dan in oktober ongeveer. Voordat het echt koud wordt is het dan weer wat langer. Het groeide dan wel weer aan tot een centimeter dik ofzo dus niet helemaal kaal, maar toch wat minder als de 5 cm vacht die ze anders zouden hebben.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:02

Ik scheer(de) of alleen de onderkant hals (brede strook van keel tot voorkant borst, zie bruin paard onderaan in profiel) of hals + deel schouders. Buik laat ik bij een 24/7 buitenpaard eigenlijk altijd ongeschoren. Dan doe ik liever een racestreep langs de zijkant (beetje strengen model) en dan de liezen nog scheren.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:03

Ik doe het ook zo, super effectief, ze zijn een stuk sneller droog. Ze staat wel 's nachts op stal. Met regen o.i.d. kan ze zo ook naar buiten, want dat drupt er gewoon af aan de zijkant zonder dat het 'kale' nat word.
En nee, het ziet er niet uit, maar ach, het is wel schattig Haha!
Afbeelding

En ik scheer wanneer nodig is, het is bijna geen werk zo en paardje vindt het toch niet erg. Ik dacht dat ik haar vorig jaar 3 of 4 keer zo geschoren had.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:12

mijn scheermotief komt t beste met nr 9 overeen ( maar dan ook het hoofd uitgeschoren) dan heb ik evengoed een deken op ! ik rijd er ook wedtsrijden mee en wil de rest van de vacht dus ook niet superdik hebben

Afbeelding

Afbeelding

om een idee te geven Knipoog