wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:10

En ook of ze veel buiten staan natuurlijk die van mij staan gewoon buiten overdag en hebben ook een buitenstal dus dan krijgen ze toch altijd wat meer een teddyvacht.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:14

Ons paardje krijgt dit jaar ook een deken op, niet omdat ik het zo fijn en prachtig vind, in tegenstelling ik vind het maar een hoop geklooi.

Maar die van ons die krijgt echt een onwijs pak haren. Daardoor is ze zeer moeilijk droog te stappen, terwijl ze toch echt aan de bak moet deze winter.
Die van ons krijgt een 300 grams regendeken op, maar ze krijgt hem pas op als het echt kouder gaat worden en ik merk dat er nu echt een wintervachtje in de maak is. En zodra de temperarturen weer omhoog gaan en er een zonnetje bij komt zal ze hem ook zo snel mogelijk weer af hebben.

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:34

Mijn paard staat nu ook met een ongevoerde regendeken op. Hij staat namelijk dagelijks zo'n 3 a 4 uur buiten. Met die regen van de afgelopen dagen vind ik zo'n deken voor mijn paard echt wel nodig. Zeker omdat ie een best wel gevoelige rug heeft. Ik laat de fysio natuurlijk niet voor niets komen. En als het 's nachts frisser wordt en ze komen niet meer buiten dan komt er een 200 grams op.
Tuurlijk kan een paard heel goed tegen kou. Beter zelfs dan tegen de hitte. Maar dat is allemaal afhankelijk van wat voor paard je hebt en wat je ermee doet.
En staat je paard in een stal met een lange gang en een hoog plafond, dan is het er altijd kouder dan een klein stalletje met meerdere paarden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:14

Ik heb er nu nog geen deken op liggen.
Wel getwijfeld om er een regendekentje op te leggen, maar het zonnetje is nog best warm en op stal is het ook nog niet zo heel fris, en ik kan niet steeds wisselen, dus ik wacht nog heel even...
Het schijnt vanaf het weekend weer warmer te worden en zou 'ie er weer af moeten...
Als het na volgende week frisser wordt gaat 'ie er wel zeker op!

Daarna bij nog iets frisser weer gaat er een 200 grams op en in de winter een 380 grams...

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:50

Nou de mijne loopt ´s nacht buiten en overdag staat hij binnen zonder deken. Maar ´s nachts heb ik een fleece deken op of een 0 grams regendeken! Meneer krijgt het anders echt koud en word hij ziekjes. Jaja ik weet dat hij daarin best een mietje is maar ik heb liever een gezond paard, dan een ziek paard. Winterhard zou hij dus nooit worden!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:52

mirjamvdkamp schreef:
Nou de mijne loopt ´s nacht buiten en overdag staat hij binnen zonder deken. Maar ´s nachts heb ik een fleece deken op of een 0 grams regendeken! Meneer krijgt het anders echt koud en word hij ziekjes. Jaja ik weet dat hij daarin best een mietje is maar ik heb liever een gezond paard, dan een ziek paard. Winterhard zou hij dus nooit worden!

mijn paard exact hetzelfde; die staat nu met een o grams regenzomerdeken
mijn paard staat nu ook s nachts buiten ivm overdag teveel dazen( we hebben een zware dazenplaag hier bij stal en bos)
enne ik heb idd net als jou het beste met mijn paard voor en heb dus ook liever een gezond paard dan een ziek paard maar niet iedereen denkt er blijkbaar zo over

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:10

Misschien is het handig te informeren wat je paard ophad voordat je hem/haar kocht? Dan weet je een beetje waar de vacht aan gewend is.
Verder heb ik aangaande dit topic ook een vraagje aan jullie:
- Mijn paard (fries) is 2,5 en wil ik lekker zonder deken laten, hij heeft een dikke vacht maar nu wel een buitenstal, is dit verstandig?
- Daarnaast heeft hij erg veel last van traanogen door de vliegen, vliegenspray e.d. werken daar niet tegen, is een vliegenmasker too much? De andere ruinen in de wei zullen het er wel af gaan slopen denk ik..

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:14

mijn paard heb ik nu ook een 0 grams regendeken opliggen met die wind en regen in de wei kan het makkeklijk vind ik

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:19

Mijn paard staat nu ook weer onder een ongevoerde regendeken. Eerst alleen 's nachts, maar nu met die onwijse regen houd ik hem ook overdag maar op. Als het weer weer beter wordt gaat ie overdag weer af.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:20

Noah2006 schreef:
Misschien is het handig te informeren wat je paard ophad voordat je hem/haar kocht? Dan weet je een beetje waar de vacht aan gewend is.
Verder heb ik aangaande dit topic ook een vraagje aan jullie:
- Mijn paard (fries) is 2,5 en wil ik lekker zonder deken laten, hij heeft een dikke vacht maar nu wel een buitenstal, is dit verstandig?
- Daarnaast heeft hij erg veel last van traanogen door de vliegen, vliegenspray e.d. werken daar niet tegen, is een vliegenmasker too much? De andere ruinen in de wei zullen het er wel af gaan slopen denk ik..

ik zou idd een masker opdoen tegen de vliegen en zolang je paard nog geiriteerde ogen heeft 2 maal daags cafzalf in zijn ogen druppelen
werkt super goed; de ogen zijn dan binnen enkele dagen weer normaal
en een vliegenmasker wordt meestal wel met rust gelaten door de andere paarden(heb ik ervaring mee)
tja, en wat betrekking tot een deken op je paard; het ligt er helemaal aan of je paard zelf een goede wintervacht aanmaakt; en dat is dus in jouw geval en wat je met het paard gaat doen qua training
als je hem deze winter wilt beginnen met inrijden en dus trainen zou ik er wel minimaal een 300 grams deken opleggen; vooral als je paard in een buitenstal staat

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:22

wendyke schreef:
mijn paard heb ik nu ook een 0 grams regendeken opliggen met die wind en regen in de wei kan het makkeklijk vind ik

ik ook; al weer een week of 3 volgens mij
sinds dat het weer zo omsloeg en het veel regende en waaide e.d.

p.s. ff off topic; je hebt echt een superleuk mooi paard

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:26

noah, ik zou een 2,5 jarige die nog geen deken gewend is en ook nog niet echt aan het werk hoeft geen deken op doen...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:33

Nouvel schreef:
noah, ik zou een 2,5 jarige die nog geen deken gewend is en ook nog niet echt aan het werk hoeft geen deken op doen...

idd, zei ik dus ook Haha!
alleen als hij wel al in training gezet wordt dit jaar (weet niet wanneer hij 3 wordt)dan adviseer ik wel een deken van min. 300 grams aangezien de fries in een buitenstal staat

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:34

tamaramt schreef:
Nouvel schreef:

idd, zei ik dus ook Haha!
alleen als hij wel al in training gezet wordt dit jaar (weet niet wanneer hij 3 wordt)dan adviseer ik wel een deken van min. 300 grams aangezien de fries in een buitenstal staat

oke, zijn we het eens... Haha!

alleen ga ik er persoonlijk niet vanuit dat een net 3-jarige al zo hard aan het werk moet dat hij een dunne vacht en een deken nodig heeft...
(tenzij hij vroeg in het voorjaar voorgebracht moet worden op een keuring ofzo...)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:37

ik doe niet aan dekens. Ik scheer mijn ijslander in een streepmodel. Hierdoor kan hij wel zijn warmte kwijt tijdens het rijden. En hoeft hij toch geen deken om. hij staat overdag altijd buiten in de winter.
Wanneer ik hem niet scheer, zweet hij zich echt kapot en wil ik hem niet nat weer buitenzetten. het scheren werkt goed genoeg en ik hou niet van dekens. Mijn paard ook niet denk ik zelf.

In de zomer staat hij wel bij mij wel onder een vliegendeken. maar dat is omdat mijn paard een verlamde staart heeft. Bij veel vliegen zoals in augustus dit jaar heeft hij hem om omdat hij er echt heel geirriteerd van raakt.
Maar 365 dagen per jaar, daar heb ik echt bezwaren tegen. Maar een vliegendeken bij veel dazen vindt ik vriendelijk voor je paard.

en die traanogen: ik zou ook een vliegenkap omdoen, dat helpt goed!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:40

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:42

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:15

Bedankt voor jullie tips, hoe kom je aan die cafzalf? Is die te koop bij een ruitersportzaak?
Ik ga hem volgend jaar winter pas inrijden, dus dan laat ik hem nog even zonder deken. Hij krijgt ieder jaar een dikke wintervacht, het is dan net een beertje dus dat zou best goed moeten komen denk ik. Als het echt gaat sneeuwen dan zou ik er nog een lichte deken op kunnen doen denk ik.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:22

Noah2006 schreef:
Bedankt voor jullie tips, hoe kom je aan die cafzalf? Is die te koop bij een ruitersportzaak?
Ik ga hem volgend jaar winter pas inrijden, dus dan laat ik hem nog even zonder deken. Hij krijgt ieder jaar een dikke wintervacht, het is dan net een beertje dus dat zou best goed moeten komen denk ik. Als het echt gaat sneeuwen dan zou ik er nog een lichte deken op kunnen doen denk ik.

\
cafzalf is een oogzalf die normaal gebruikt worden bij honden en katten maar werkt ook uitstekend bij paarden
je kunt de zalf bij een gewone da halen of bij een veearts
een tube kost slechts 5 euro
let wel op; na openen is de tube nog maar beperkt houdebaar en te gebruiken(max . 2 weken) houd hier dus rekening mee en gooi na genezing vd ogen de tube weg

tja en wat betreft deken had ik en wat andere bokkes al gezegd; een deken is nog niet nodig als je het paard nog niet gaat trainen en rijden
dus dat kan best nog een jaar wachten

veel plezier met je fries; het is echt een plaatje om te zien Haha!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:49

ik doe mijn paard dit jaar voor het eerst geen deken op (tenminste dat is de bedoeling) Hij heeft mij vorige winter 4 dekens gekost want ik doe hem om hij pakt hem met zijn tanden bij de borstsluiting beet en blijft net zo lang trekken tot dat het ergens kapot gaat. Het is voor mij dus een dure hobby om hem steeds een deken om te doen en gezien zijn gedrag vind hij het denk ik niet heel erg prettig.
Hij heeft een goede vacht en is al lekker bezig met zijn winter jas. Verder ben ik er van overtuigd dat een paard het prima zonder deken moet kunnen, en de mijne staat 24/7 zomer en winter buiten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:56

Mirel schreef:
ik doe mijn paard dit jaar voor het eerst geen deken op (tenminste dat is de bedoeling) Hij heeft mij vorige winter 4 dekens gekost want ik doe hem om hij pakt hem met zijn tanden bij de borstsluiting beet en blijft net zo lang trekken tot dat het ergens kapot gaat. Het is voor mij dus een dure hobby om hem steeds een deken om te doen en gezien zijn gedrag vind hij het denk ik niet heel erg prettig.
Hij heeft een goede vacht en is al lekker bezig met zijn winter jas. Verder ben ik er van overtuigd dat een paard het prima zonder deken moet kunnen, en de mijne staat 24/7 zomer en winter buiten.

heb je misschien een breed paard met brede borst?? misschien dat hij daardoor namelijk de deken eraftrekt als je een te smalle deken hebt

eventueel kun je borstverbreders kopen die meer ruimte geven aan de voorkant bij de borst van de deken
in principe kan een paard natuurlijk ook wel zonder deken; het ligt er gewoon heel erg aan of je paard in de sport moet presteren of dat je hem af en toe recreatief berijdt en traint
en dan heb ik het dus puur over winterdekens
als je in de zomer gezegend bent met een dazenplaag net zoals ik is een goede vliegendeken ook onmisbaar

maar tja; als je paard het eraf trekt kun je nog weinig doen( graaskorf omdoen)
als je paard 24/ 7 buiten staat dan moet het wel een schuilstal hebben maar dat zal hij heus wel hebben

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:12

Hij heeft wel een schuilstal, dus hij kan als hij wil gewoon lekker naar binnen:)
Hij is helemaal niet breed eigenlijk is hij een beetje dunnetjes. Ik ben bang dat hij het gewoon niet prettig vind.
Ik train wel de hele winter door met hem maar ga gewoon wat langer uitstappen.
en wat de dazen betreft gelukkig sta ik bijna aan het starn met mijn paard en daar is altijd wind dus het valt hartstikke mee!!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:50

Mirel schreef:

mijn vorige pony deed dit ook; zijn oude eigenaresse heeft ook tig dekens gehad maar toen heeft ze een new-zealand deken gekocht, maar die zijn echt niet stuk te krijgen. In Nieuw Zeeland worden paarden een half jaar lang met zo'n deken de wildernis in gestuurt, ze blijven heel goed liggen en gaan niet kapot. Ik ben er echt super tevreden over!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:57

ik gooi vandaag de regendeken op.. want wat is het nat..tevens staat mijn paard in een buitenstal..en staat ze bijna de hele dag buiten..
en idd somers krijg ze een vliegenpak en vliegenmasker op/aan,
wij staan aan de rand van het bos en vliegen en dergelijke teveel dus hier..daarbij heeft mijn paard geen maantop en wordt ze behoorlijk geiiriteerd van de vliegen in haar gezicht..
mijn paard is het enige paard op stal dat zo ingepakt staan ,sommige mensen hebben er commentaar op,maargoed ik ben toevallig niet diegene die staat te zeuren omdat mn paard weer es is lek gestoken..
(paard:kwpn 19 jaar)

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:01

Ik gooi pas een ongevoerde regendeken op als het overdag kouder wordt dan 15 graden
Bij kouder dan ong 10 graden overdag krijgt ze 220gr op
Bij kouder dan ong 5 graden wordt het 350gr
En bij echt heel koud en rond het vriespunt krijgt ze 570gr op
En dan praat ik dus over een ongeschoren fries, vorig jaar ook zo gedaan en met een prachtig kort vachtje de winter doorgekomen Lachen