Ik heb voor mijn eczemer al een paar verschillende dekens versleten. Persoonlijk vind ik de Boett het prijsverschil ten opzichte van de goedkopere merken absoluut niet waard, dat is niet in evenwicht met het verschil in kwaliteit.
Ik ben redelijk tevreden over de hierboven al genoemde deken van de Meulenkamp (Itch-Off), evenals over de (blauwe) Everline (die de pony van deedee19 draagt op de foto op pagina 1). Bij deze laatste gaat overigens wel vrij gauw de rek uit zowel de stof als de elastische banden, na één seizoen floddert ie behoorlijk. Verder verbleekt ie ook behoorlijk onder invloed van het zonlicht. Daar moet je dus toch eigenlijk ook wel ieder jaar een nieuwe van kopen. Hij blijft verder overigens wel redelijk heel, op de stiksels van de buikflap en die van de elastische band aan het uiteinde van de hals na. Minpunt van de Everline vind ik de dikke elastieken die aan weerszijden aan de uiteinden van de buikflap in de lengterichting zitten. Hierdoor krijgt de buikflap namelijk de neiging om achter de voorbenen vandaan en voor de achterbenen vandaan naar het midden toe te willen trekken, waardoor de buiknaad niet meer goed beschermd is.
Absolute no-no is wat mij betreft de Pagony: Slechte pasvorm en afwerking, slechte kwaliteit gespen, stof, stiksels en elastische banden. Nou, dan blijft er niet heel veel aan over wat nog wel goed kan zijn, hè? Het enige dat er wel aan deugt is de prijs, maar ja, als je er een paar per zomer verslijt ben je aan het eind alsnog duur uit.
Mijn persoonlijke favoriet is met afstand de Fly-Free. Deze is in een aantal (11 om precies te zijn) verschillende maten verkrijgbaar, variërend van Shetlander tot Shire, en alles er tussenin. Qua prijs zit ie mooi tussen de goedkopere dekens (Pagony, Everline) en de dure Boett in. Omdat het masker er standaard bij geleverd wordt, is ie iets goedkoper dan de Meulenkamp/Itch-Off (zelfde prijs, maar dan zonder masker). De pasvorm is absoluut superieur aan alle andere merken eczeemdekens. De eerste keer is het wel ff prutsen - omdat er wat meer riempjes op maat gemaakt dienen te worden dan bij de andere merken - maar als dat eenmaal voor elkaar is, zit-ie als gegoten.
De klittebandsluiting aan de voorzijde van de hals had voor mij niet zo gehoeven, maar is ideaal als je paard bijv. een beetje kopschuw is, waardoor dekens die over het hoofd heen moeten geen optie zijn. De klittebandsluiting van de buikflap, die aan de rechterkant van de deken geheel vastgestikt zit, vind ik daarentegen wel weer een absoluut pluspunt. Op de deken zitten aan de linkerzijde horizontaal twee parallelle stroken waarop het klitteband naar keuze bevestigd kan worden, zodat ook de buik van dikkere paarden (bijv. drachtige merries) er nog goed in past.
Als laatste pluspunt kan ik nog noemen dat het de enige eczeemdeken is met een uierflap. Deze kan met gespen en klitteband aan de buikflap bevestigd worden en met riempjes tussen de achterbenen door tevens aan gespen ter weerszijden van de staartflap. Voor een ruin of hengst heb je daar natuurlijk niet veel aan, maar voor merries is het echt een aanrader.
Ik zag overigens wel net op de website van Fly-Free dat het masker tijdelijk niet verkrijgbaar is omdat het model aangepast wordt. Geen idee trouwens wat die aanpassing precies is en waarom ze dat middenin het seizoen doen, want het masker dat ik er bij heb past en zit prima.