Verder is een zweetdeken vergelijkbaar met de wintervacht. Alleen een wintervacht doet z'n werk veel beter dan een zweetdeken. De vacht zelf voert namelijk het zweet af 'naar buiten' en voorkomt dat het paard het koud krijgt. Een zweetdeken houdt deze afvoer tegen; de deken wordt nat, de vocht blijft aanwezig rond de huid en het paard kan het alsnog koud krijgen.
Wanneer de wintervacht volop in aanmaak is, zweet mijn paard sneller. Vacht en huid moeten dan blijkbaar acclimatiseren aan het dikkere en langere haar terwijl de temperatuur nog niet eens zo laag is (zeg maar november). Dit duurt echter maar een paar weken en zodra de wintervacht 'klaar' is, kunnen we probleemloos gedurende de winter rijden. Overmatig zweten is dan geen sprake meer van.
Ik denk dan ook dat veel mensen deze eerste periode "afhaken" en concluderen dat hun paard die wintervacht niet aankan. Maar dat is dus maar een korte periode, is mijn eigen ervaring. Nou, train dan die paar weken wat minder intensief, denk ik dan.

Een stal is geen goede leefomgeving voor een paard. Aangezien ieder paard gevoelige luchtwegen heeft, is het in een stal voor een paard over 't algemeen veel te droog, veel te stoffig en er is altijd een ammoniak lucht (ookal ruiken wij die niet). Dus juist jouw paard zou meer naar buiten moeten (dat zou ook iedere goede DA adviseren).
Wanneer je paard na het rijden in de trailer moet, zou ik tijdens de trailerrit wel een zweetdeken om doen. Maar die kan dan thuis wel weer af en doet de vacht verder zelf z'n werking wel weer.
Onze posts hebben elkaar gekruisd.

maximiliaan schreef:Ik heb de link even snel doorgelezen maar er staat niks over de spieren van een paard die wel een snelle koeling nodig hebben, er staat inderdaad dat het heel lang duurt en dat dat ook het beste voor het paard is om de warmte langzaam kwijt te raken maar dit telt niet voor de spieren, hoe kijk je hier tegenaan dan?
En de paarden in het wild die rennen en doen, gebruiken hun spieren op een andere manier dan dat wij met training doen wat eigenlijk "onnatuurlijk" is. Dus moeten wij een paard dat in training staat toch ook anders behandelen dan een paard dat op een natuurlijke wijze behandelt wordt?
Wat geldt niet voor de spieren volgens dat stuk?
In feite is ons hele dressuurmatig rijden gebaseerd op de bewegingen van het paard in de natuur.
Als ik paarden zie spelen en rennen, zie ik toch ook heel mooie passages, piaffe's, levades en verzamelingen langskomen hoor.

Dus daar zie ik geen enkel verschil in.
En verder: zweten is zweten, of dat nou door een dressuurtraining komt of door een endurance wedstrijd of door een speelpartij in de wei, dat maakt geen verschil natuurlijk.