dekens...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: dekens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:14

@maximiliaan, wij zijn het eens dat een paard na het rijden een goede cooling down moeten hebben. Zowel voor de spieren als voor de huid die moet drogen. Een goede cooling down is echter uitstappen, nièt een paard met een deken op stal zetten.

Verder is een zweetdeken vergelijkbaar met de wintervacht. Alleen een wintervacht doet z'n werk veel beter dan een zweetdeken. De vacht zelf voert namelijk het zweet af 'naar buiten' en voorkomt dat het paard het koud krijgt. Een zweetdeken houdt deze afvoer tegen; de deken wordt nat, de vocht blijft aanwezig rond de huid en het paard kan het alsnog koud krijgen.

Wanneer de wintervacht volop in aanmaak is, zweet mijn paard sneller. Vacht en huid moeten dan blijkbaar acclimatiseren aan het dikkere en langere haar terwijl de temperatuur nog niet eens zo laag is (zeg maar november). Dit duurt echter maar een paar weken en zodra de wintervacht 'klaar' is, kunnen we probleemloos gedurende de winter rijden. Overmatig zweten is dan geen sprake meer van.
Ik denk dan ook dat veel mensen deze eerste periode "afhaken" en concluderen dat hun paard die wintervacht niet aankan. Maar dat is dus maar een korte periode, is mijn eigen ervaring. Nou, train dan die paar weken wat minder intensief, denk ik dan. Knipoog

Een stal is geen goede leefomgeving voor een paard. Aangezien ieder paard gevoelige luchtwegen heeft, is het in een stal voor een paard over 't algemeen veel te droog, veel te stoffig en er is altijd een ammoniak lucht (ookal ruiken wij die niet). Dus juist jouw paard zou meer naar buiten moeten (dat zou ook iedere goede DA adviseren).
Wanneer je paard na het rijden in de trailer moet, zou ik tijdens de trailerrit wel een zweetdeken om doen. Maar die kan dan thuis wel weer af en doet de vacht verder zelf z'n werking wel weer.

Onze posts hebben elkaar gekruisd. Knipoog
maximiliaan schreef:
Ik heb de link even snel doorgelezen maar er staat niks over de spieren van een paard die wel een snelle koeling nodig hebben, er staat inderdaad dat het heel lang duurt en dat dat ook het beste voor het paard is om de warmte langzaam kwijt te raken maar dit telt niet voor de spieren, hoe kijk je hier tegenaan dan?
En de paarden in het wild die rennen en doen, gebruiken hun spieren op een andere manier dan dat wij met training doen wat eigenlijk "onnatuurlijk" is. Dus moeten wij een paard dat in training staat toch ook anders behandelen dan een paard dat op een natuurlijke wijze behandelt wordt?

Wat geldt niet voor de spieren volgens dat stuk?

In feite is ons hele dressuurmatig rijden gebaseerd op de bewegingen van het paard in de natuur.
Als ik paarden zie spelen en rennen, zie ik toch ook heel mooie passages, piaffe's, levades en verzamelingen langskomen hoor. Knipoog
Dus daar zie ik geen enkel verschil in.
En verder: zweten is zweten, of dat nou door een dressuurtraining komt of door een endurance wedstrijd of door een speelpartij in de wei, dat maakt geen verschil natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-08-08 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:26

Ja uitstappen is inderdaad een goede cooling down maar omdat de wintervacht heel langzaam de warmte kwijtraakt (wat ook de bedoeling is van een wintervacht) duurt het ook langer voordat de spieren afgekoeld zijn, dus daarom hou ik hem liever kort in z'n vacht..

Ja hij heeft ook dag en nacht buiten gestaan maar hij werd veelste dik en dan ben ik echt geen piepmiep die der paard te dik vindt maar hij was echt dik, je kon er tegenaan rijden wat je wilde maar die grasbuik ging er niet af, daarom staat hij op stal en ik moet zeggen dat wij overal rekening meehouden, we mesten de stallen alleen uit als er geen paarden op stal staan ivm ammoniakdampen, we halen alle pis eruit en zorgen voor genoeg zaagsel zodat de ammoniak goed opgenomen wordt en niet blijft hangen, we vegen de stal en houden hem zo goed mogelijk stofvrij, kopen stofvrij hooi etc etc...

Als hij gewoon goed op gewicht zou zijn als die dag en nacht in het land staat was die zeker blijven staan ja....
Hij is dan ook de enige van de 3 die op stal staat om die reden

Nee maar het gaat mij hier niet zozeer om het zweten maar om de spieren en ik geloof niet dat een springpaard, dresuurpaard, endurancepaard, wildpaard hun spieren allemaal op dezelfde manier gebruiken, en ja een wildpaard doet ook dresuurmatige oefeningen maar dat is heel wat anders dan elke dag training...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-08-08 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:32

Nog even over de grasbuik: dat zou geen reden moeten zijn om je paard op stal te zetten. Een grasbuik moet je niet verwarren met 'te dik' of 'vet' zijn en is niet erg of nadelig voor het paard.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:35

Nee maar het is wel gewicht wat hij meesleept en wat het zwaarder maakt om te lopen voor hem... en ik verwar dat helemaal niet maar ik wil hem er toch afhebben (wat nu ook zo is)
En ik vind het wel een goede reden omdat we ook wedstrijden rijden dus ik wil dat hij er goed en gezond uitziet, qua lijf.
Daarbij voelt hij zich op stal heel goed en heeft hij veel meer looplust gekregen sinds hij op stal staat en zit gewoon beter in z'n vel

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:42

0 gr regendeken
150gr tussendeken
300gr winterdeken.

150gr tussendeken gaat erop als het overdag rond de 10gr draait.
Regendeken gaat eroverheen als ze op de wei staan.
300gr winterdeken gaat erop als het overdag rond de 3-4 graden draait en ook gaat het regendeken eroverheen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:37

maximiliaan schreef:
Doet er toch niet toe of het wel of geen gezicht is of een paard drijfnat is als deze de ring binnenkomt?
Het gaat erom als jij intensief traint en je paard zweet veel hij na de training slecht kan opdrogen door zijn dikke vacht en daardoor verkouden etc kan worden, daarom is het van belang om een niet al te dikke wintervacht te hebben als je intensief traint...

Ik zou beginnen met een 150 gr deken als het kouder dan 15 graden wordt en dan 1tje tussen de 250 en 300 en als het heel erg koud is een 400 gr deken...

Een zweetdeken onder een winterdeken zou ik absoluut niet doen, ik raad je sowieso niet aan om meerdere dekens op te leggen omdat dit de ademende werking van de deken heel erg afneemt en het is heel belangrijk dat een deken adement, een paard kan het beter koud hebben dan dat hij staat te zweten onder een deken...

nou ik train eigenlijk 3 keer per week buiten 2 keer per week binnen en wedstrijden zijn in de winter ook binnen en als ze dan dus binnen traint zweet ze dus echt gigantisch in de winter en kun je er eigenlijk bijna niet mee rijden omdat ze dan al zowat dood neer valt van de hitte ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:41

0 grams regendeken
150 grams tussen deken (staat te koop ligt niet goed)
250 grams staldeken (staat ook te koop)
er komt nog een dikke winterdeken
2 zweetdekens
uitrijdeken
eczeem deken