Afspuiten met koud water na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Re: Afspuiten met koud water na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 06:38

Ik spuit niet af met koud water, de overgang voor de spieren is dan te groot. Gelukkig hebben we ook warm water op stal, maar ik zet ook vaak een emmer water in het zonnetje, dat water is dan na het rijden lekker op temperatuur. Daar spons ik haar dan mee af.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 06:54

Ik spuit alleen de benen af met koel water(niet ijskoud dus Knipoog )
Verder krijgen ze gewoon een warme douche Lachen

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:19

tessii1991 schreef:
Ja dit is wel anders want dan hebben ze niet eerst zich ingespannen, en zijn ze dus niet helemaal warm Knipoog

Ja okee.. maar stel. Ze staan in de natuur en worden aan gevallen door eenofander beest. Het paard vlucht en onsnapt aan het beest. Het paard is bezweet van het harde rennen, en het begint opeens keihard te plensen..
Of is dit te vergezocht Clown

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:20

ja kan ook, maar is allemaal wel heel toevallig Tong uitsteken

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:21

en dan is de regen vaak nog lauwig, in ieder geval niet zo koud als water uit de kraan Knipoog

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:47

ik spoel mijn paard altijd met lauw water af, dat vind hij veel fijner dan met koud water! Ik heb altijd het idee dat hij verkrampt van koud water en dat is dus net wat ik niet wil... Met lauw water vind hij het heerlijk!!
De pezen spoel ik echter wel af met koud water, omdat deze vaak te warm worden onder de peesbeschermers bij erg warm weer...
Ik vind het met warm weer ook lekker om mijn handen en armen onder een koude kraan te houden, maar je hoeft mij na het sporten ook geen koude douche te geven, bah! Volgens mij denkt mijn paard er net zo over..

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:11

ik spoel mijn paard na het rijden altijd helemaal af met koud water (grondwater) zowel zomer als winter (hij word wel geschoren Knipoog en krijgt dan snel een fleece op en na een half uurtje is hij dan helemaal droog en krijgt hij zijn dikke winterdekens weer aan)
ik begin ook altijd met de benen (vrij lang) dan het lijf en dan terug de benen.
en mijn paard is (voorlopig) nog nooit ziek geweest en doe het toch al enkele jaren zo Knipoog

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:07

tessii1991 schreef:
en dan is de regen vaak nog lauwig, in ieder geval niet zo koud als water uit de kraan Knipoog

Ja dat is waar Clown

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:08

Meestal stap ik gewoon uit op het harde en that's it.
Als het erg warm is spuit ik hem helemaal af voordat hij het land op gaat, maar meer eigenlijk niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:25

Het schijnt toch voor mensen ook erg gezond te zijn een koude douche te nemen (denk aan sauna en dompelbad)..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:33

Heb je helemaal gelijk in Chubby en ook topsporters worden na zware inspanning in een ijsbad gelegd.
Volgens mij is het voor paarden niet veel anders en ik spuit ze dan ook altijd uitgebreid af met koud water.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:06

Als Branco gezweet heeft, spons ik hem af met lauw water.
Als ik met de trailer weg ga, neem ik altijd water mee.
Ook een thermoskan met heet water, zodat ik het afspons en/of drinkwater op temperatuur kan brengen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:22

Ik doe het tot nog toe altijd zo en heb ik altijd gedaan met alle paarden die ik gehad heb…

Ik rij ze in het zweet, flink nat. Stap zorgvuldig op adem en tot het moment dat ze niet zo hevig meer zweten (dampen).

Daarna: huppa op de spuitplaats en huppa, gewoon afspuiten met koud water. Mijn paard is inmiddels bijna 18, zijn rikketik doet het nog prima en zijn spieren hebben nog nooit op slot gestaan en ook merk ik niets de volgende dag. Snotneus heeft hij ook nog nooit gehad of een kuchje.

Naar mijn mening wordt een paard net zoveel ‘mietje’ als dat jij ervan maakt. Die tegenstellingen zie ik op mijn eigen stal wel. Ik ben er heel ‘makkelijk’ in en vind dat je een paard (net als een mens) een beetje moet ‘harden’, zodat ze nog eens wat kunnen hebben en wat afweer hebben. Sterk maken dus, niet alleen van spieren maar ook van gestel. Ik doe het zo en ander durft met warm weer alleen een beetje af te sponzen en daarna deken op en zorgvuldig droog te stappen.
Mijne kwak ik zo in de paddock in het zonnetje om te drogen of lekker in zijn stal omdat hij dan wil plassen…

Mijn tip: natuurlijk niet zomaar plots doen met een paard die dit niet gewend is (bv. gewend is om zelfs met 25 graden nog een zweetdeken op te krijgen  en ik vraag me dan altijd weer af of ze wel droog worden maar goed) maar bouw het een beetje op.
Ik heb bij geen van mijn (rij)paarden ooit ook nog maar enig nadeel gemerkt van afspuiten met koud water na het rijden.
Daarbij moet je denk ik ook een beetje naar je paard zelf kijken; kan hij/zij wel wat hebben of is hij/zij al ziek of verminderde weerstand bij een zuchtje wind?

Ik beredeneer vooralsnog altijd maar: hij is niet van suiker en zal niet zo snel smelten hoor.
Zo lang ze maar niet op de tocht staan erna!

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:43

ik ga helemaal mee met Imago01, laat ze maar wat "harder" worden Knipoog
heb er ook nog nooit problemen van ondervonden

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:44

ik denk dat ik me voor niks zorgen heb gemaakt Haha!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:42

Als die heel erg heeft gezweet spuit ik hem ook altijd af met koud water.
Begin ook altijd eerst bij de benen.
Je kan het zweet ook wel laten drogen maar vind het toch een beetje een vies idee altijd, krijg van die die harde plakken in z'n vacht.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:39

ja, ik heb ook alleen koud water. Begin ook bij de benen en daarna de rest. Naderhand goed met het zweetmes erover en dan lekker in het zonnetje op laten drogen. (uit de wind)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:42

Ik spuit mijn paarden vrijwel dagelijks af met koud water. 's Winters niet, maar als het weer warmer word wel, het word hier overdag nu zo'n 30 graden en dan is dagelijkse verkoeling wel lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:21

Citaat:
Daarbij moet je denk ik ook een beetje naar je paard zelf kijken; kan hij/zij wel wat hebben of is hij/zij al ziek of verminderde weerstand bij een zuchtje wind?

en vind hij zij het wel prettig Lachen

Kawa staat te soezen met lauw water
Maar met koud water geeft hij de neiging tot hangen in de ketting.

voor mij een teken dat hij het zelf niet fijn vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:21

ik heb een tijdje geleden GEHOORD dat als je gelijk na het rijden gaat afspuiten met koud water, je paard dan dood neervalt van een hartstilstand Verdrietig Verdrietig of t waar is, geen idee maar ik ga t in iedergeval NOOIT proberen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:30

Naja..inhoeverre is gelijk na het rijden? Meestal stap je nog een paar rondjes uit en moet je toch echt nog afzadelen. En vervolgens kan je je paard best afspuiten hoor (ook met koud water). De mijne krijgt er niks van. Nu staat de kraan op stal altijd op warm water en spuit ik mijn pony af met lauw water. Ik merk dat ze dat wel wat fijner vind (staat ze heerlijk te soezen in plaats van een beetje heen en weer te trippelen)

Overigens herken ik ook heel veel in het verhaal van Imago. Een stalgenoot had ook gereden en ik ook. Ik had mijn pony al helemaal afgespoten met lauw water (en dan zet ik gerust zo de slang erop hoor) en zet haar gelijk in de wei. Het was redelijk tot warm weer. Soms bewerk ik haar niet eens met een zweetmes aangezien mevrouw toch gelijk heerlijk gaat rollen. De stalgenoot spuitte overigens haar paard met warm water af en ging vervolgens met een zweetdeken op stal Ja. Was wel grappig Haha!

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:32

Ik spuit hem nooit helemaal af na het rijden maar ik spons mijn paard af met lauw water om een klap op de warme spieren te voorkomen!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:42

we hebben hier geen warm water en ik spuit mijn paard al zo'n 10 jaar af met koud water, nooit een probleem gehad. Als het warm is, vinden ze het wel prima hoor. Uiteraard paard wel eerst op adem laten komen etc.
Voor jezelf ook lekker om te doen. Overigens spuit ik alleen de benen, flanken, nek en zadelplek af, paard hoeft niet doornat van mij. tis maar dat het zweet niet blijft zitten. en meestal als ze zo gezweet hebben, is het boven de 20 graden. als het kouder is, spuit ik ook niet af.
In de winter scheer ik mijn pony, om overmatig zweten te voorkomen

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:02

Probeer eerst de benen en elke keer een stukje hoger kijk ook of je paardje het lekker vind vaak gaan ze er na meteen rollen Haha!

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:52

Als het lekker weer is spijt ik hem wel helemaal af. ik stap wel goed uit en zet hem eerst lekker in de zon of schaduw om even bij te komen en ruim eerst alles rustig op en daarna eerst lekker zijn beentjes en dan helemaal.

Als het minder warm is spuit ik wel zijn onderbenen af.