onweer binnen of buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: onweer binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:47

O.k. heb zelf even nagedacht: bliksem zoekt de kortste weg naar de aarde, dus slaat ie in het draad, het draad geleidt hem naar de aardpen. Je hebt dus gelijk in zoverre, dat de ontlading via de aardpen plaats vindt, maar ondertussen komt het draad dus ook onder die tigduizend volt te staan. Tijdelijk dan.

Lekker trouwens, ik heb het paard in de paddock 's nachts, lichtnetapp. zit aan de zijkant van ons huis, er aan vast, en de aardedraad gaat rechtnaar onderen. Dus dan krijgen we de ontlading pal naast het huis.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:49

Ja dat is toch enkel probleem dat het naast het huis is.

Als het goed is komt er echt geen tigduizend volt op je draden te staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:53

Die van mij staan 24/7 buiten met een schuilstal die altijd open staat. Ik leg het hooi dan onder de luifel ipv in de wei en dan moeten ze het verder maar zien. Als ik ze opsluit in de stal worden ze alleen maar angstig en ze kunnen zelf naar binnen. Verder woon ik op het industrieterrein en er zijn een paar hoge schoorstenen met bliksemgeleiders erop, dus de kans is groot dat de bliksem die pakt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:43

Als ze onweer voorspellen zet ik haar binnen.
De kans is niet groot, maar toch gebeurt het ieder jaar wel een paar keer dat er ergens een paard dodelijk geraakt wordt in het weiland.. het zal maar net die van jou zijn.
Daarbij wil ze meestal zelf graag naar binnen als er onweer dreigt.
("binnen" is bij mij in de uitloopstal, maar dat is lang niet zo open als het weiland).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:49

Lekker binnen, zoals nu met die onweer moet ik er echt niet aan denken dat ze op een open weiland staat. Het getroffen worden door de bliksem gebeurd dan niet snel maar ik ga mezelf ook niet aan het risico blootstellen door nu in een weiland te gaan lopen. Dus waarom zou ik met mijn paard het risico wél nemen?

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:32

Ik zet hem zo ie zo binnen.
Ik vind het niet fijn als hij buiten zou staan en het onweert.

Maarloeesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:32

Ireen_ schreef:
Als ze onweer voorspellen zet ik haar binnen.
De kans is niet groot, maar toch gebeurt het ieder jaar wel een paar keer dat er ergens een paard dodelijk geraakt wordt in het weiland.. het zal maar net die van jou zijn.
Daarbij wil ze meestal zelf graag naar binnen als er onweer dreigt.
("binnen" is bij mij in de uitloopstal, maar dat is lang niet zo open als het weiland).

Jaa inderdaad ik ben het met je eens Knipoog

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:33

Bliksem wordt aangetrokken door + ionen
Schrikdraad krijgt + pulsaties, de - is de aarde: bliksem slaat daarom ook vaak in schrikdraad, heeft niets met 1 of ander magnetisch veld te maken.
Veel + ionen komen ook voor op land waar recent kunstmest is gestrooid.

Bij ons kunnen de paarden kiezen, binnen of buiten; vaak kiezen ze ervoor om buiten te blijven tijdens onweer. Vlak voor de inslag worden de + ionen 'actief' (ze richten zich 1 kant op), dat is soms hoorbaar en voelbaar. Dieren voelen dit eerder en beter aan dan mensen en weten meestal op tijd te vluchten. Normaliter rangschikken de + ionen zich naar het hoogste punt, zodat de bliksem daar inslaat; soms zijn er zoveel + ionen (dus meer aantrekkingskracht) dat de bliksem helemaal niet inslaat op het hoogste punt (kunstmest, schrikdraad).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:51

Ok, dus als je de stroom uitzet?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:53

Nou paar jaar terug is ook de bliksem ingeslagen maar dat was niet in het land van de paarden maar in een boom ernaast.

Ik heb ze altijd buiten vind ik veiliger dan in stal als we het dan toch over inslaan hebben

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:58

bij mij is het eens op een weipaaltje ingeslagen stroom stond net uit en pony stond er net paar meter naast. vlammen hebben over het draad gedanst maar stroomapparaat enz werkte nog gewoon

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:00

Hier verder op vrijdag op zaterdag naht nog 4 jonge friezen dood..Dus hier gaat de belangrijkste om het oz maar even te zegge n op stal

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:38

Ze staan nu van 10.00-19.00u buiten.
Als het overdag onweert blijven ze soms buiten.
Of het moet flink tekeer gaan en de paarden zijn als een idioot aan het rennen.
Dan halen we ze wel binnen, als er iemand is tenminste.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:47

Als het bliksemt gaan ze naar binnen, ze willen het zelf graag en ik slaap dan ook wat fijner.

Carlijne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:37

Miss_Montana schreef:
Lekker binnen, zoals nu met die onweer moet ik er echt niet aan denken dat ze op een open weiland staat. Het getroffen worden door de bliksem gebeurd dan niet snel maar ik ga mezelf ook niet aan het risico blootstellen door nu in een weiland te gaan lopen. Dus waarom zou ik met mijn paard het risico wél nemen?

idd mijn paard is altijd erg onrustig met onweer dus zet haar liever ook binnen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:54

Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal, en aangezien dieren vaak beter aanvoelen waar ze het beste kunnen staan, laat ik het dan ook in vol vertrouwen aan haar toe.

Voor een paard dat niet 24/7 buiten staat zou ik ervoor kiezen voor buiten als er een schuilstal is, anders liever binnen. Aan onweer blijven altijd risico's verbonden, binnen of buiten.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 01:26

die van mij staat altijd binnen met onweer

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 02:25

Een aardpen is idd bedoeld om stroom af te voeren Lachen

Hier staan ze buiten, allemaal in het land. De boer zet ze niet binnen voor zover ik weet en eigenlijk vind ik dat prima Lachen Er staan bomen in de buurt (niet in de wei) en de wei is groot zat om te rennen. En ergens durf ik met vrij veel zekerheid te zeggen dat ze niets geks gedaan hebben; er wonen 2 meiden met zicht op de wei en als het uit de hand zou zijn gelopen dan hadden zij wel ingegrepen. En tegen water kunnen ze heus wel Lachen Toen ik de paarden nog aan huis had - vroegâh - haalde ik ze wel naar binnen als het van dat noodweer als van de week was, maar het was bij ons altijd heel erg hevig en er sneuvelden nogal eens wat bomen die in de wei terecht kwamen. Het was daar gewoon veiliger om ze binnen te hebben als het echt tekeer ging, maar verder... Laat maar lekker lopen hoor Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:52

Liever binnen, gebeurt mij te vaak dat een paard dood gaat tgv 'hemelvuur'

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:00

binnen,ik heb echt niets met onweer,en ben als de dood dat de bliksem in de wei inslaat,dus de paarden worden hier naar binnen gehaald bij naderende onweer.

ik heb mijn lint vervangen voor stroomdraad,en bij het verwijderen van het lint kwam ik hele stukken zwart verbrand en gesmolten lint tegen,ws is daar ook een bliksem ingeslagen,nou helemaal een rede om ze juist naar binnen te halen..brrr

je zou ze toch allemaal dood op je wei vinden..moet er echt niet aan denken..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:56

gewoon buiten...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:01

Ik heb geen eigen paard, maar ik zou mijn paard toch liever zetten. Maar ik ben ook gewoon een schijterd wbt onweer hoor.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:10

Broccoli schreef:
Ik heb geen eigen paard, maar ik zou mijn paard toch liever zetten. Maar ik ben ook gewoon een schijterd wbt onweer hoor.

Zou je liever je paard zetten? Clown Haha!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:33

Ik heb hem dan liever binnen staan, maar mijn pony staat 's nachts sowieso binnen en overdag dan doet het hem niks dus dan laat ik hem buiten staan. Dus eigenlijk gewoon buiten, omdat hij 's nachts nooit buiten staat.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:51

Bij mij gaan de paarden zich bij de uitgang van de wei verzamelen om naar binnen te gaan zodra het begint te rommelen in de lucht. Maar ja, dat kan ook komen omdat ik een zeikerd ben met onweer en ze dus altijd naar binnen haal... Bloos