Wie kent er de zogenaamde 'eiwitbulten'???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Re: Wie kent er de zogenaamde 'eiwitbulten'???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:38

Het lijkt me inderdaad dat het fructaan gehalte 's ochtends het laagst is aangezien fructaan (=>glucose) gevormd word onderinvloed van zonlicht, en aan het dus overdag (meer) word geproduceerd en 's nachts (meer) word verbrand.
(ik wist niet dat het fructaan gehalte zo hard schommelde dat het zo'n ommidellijk uitwerking heeft op wat je paard binnen krijgt)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 22:22

Vind het zelf ook bizar, vorig jaar was het net hetzelfde! Alleen waren de bulten toen zo dik als sinaasappels!!

Das gelukkig dit jaar niet het geval, maar ze zijn er wel weer ...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:27

zowiezo komen dazen en de vervelendste mugjes pas later in het seizoen.
wat i geleerd heb is dat als het paard nat gras binennkrijgt(dauw) hij meer fructaan uit het gras opnéémt.
Het zit er dan dus daadwerkelijk niet heel veel meer in maar omdat er meer vocht bij het kauwen vrijkomt schijnt de opname hoger te zijn dan bij dor,droog gras.
wat mensen hier wel doen is wachten tot het gras redelijk droog is en beter kortere periodes dan lang achter elkaar dus bijv van 10 tot 12 van 2 tot 4 en van 6 tot 8 met tussendoor kleine porties droog ruwvoer.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:28

Was het zoiets als dit?
Afbeelding

Deze bult is in het beginstadium, is later zeker 2 keer zo groot geworden. Na een poging gedaan te hebben met AB (het hielp wel, maar kwam net zo hard weer terug en pony werd er hartstikke ziek van) heb ik een homeopaat erbij gehaald. 2 Keer per dag een druppeltje ergens van en ze heeft er nooit meer last van gehad.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 22:31

Yep dat was het!!! Alleen stond mijn paard haar buik helemaal vol! En die kreeg cortisone (bah)

Welke druppels waren dat????????? Ben zeer benieuwd!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:39

Dit was ook in het beginstadium. Later kreeg ze meerdere bulten en nog later trok het door en had ze een extra buik (van haar uier tot haar oksels. Toen besloot ik dat het tijd was voor een andere oplossing, de homeopaat.
Dit speelde zich in ongeveer 2 weken af.

Veronique de Boer-Wildeboer heeft mij toen geholpen, ik weet echt niet meer welke druppels zij voorgeschreven heeft. Ze houd praktijk in Soest.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:48

De bulten verschillen dus ook nog van grootte...Bij Kas had hij hele lappen met ieniminiebultjes net onder de huid en over zijn hele lichaam.. Echt jeuk had hij er niet van in mijn beleving.

soes_01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:52

maak je vooral geen zorgen, krijgt mijn paard al van normale brok! ze hebben er geen last van, denk zelfs als je gaat beginnen met injecties ze er wel last van ondervinden. Ze verdwijnen in het najaar vanzelf weer...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 20:27

soes_01234 schreef:
maak je vooral geen zorgen, krijgt mijn paard al van normale brok! ze hebben er geen last van, denk zelfs als je gaat beginnen met injecties ze er wel last van ondervinden. Ze verdwijnen in het najaar vanzelf weer...

Ja ik wil ook absoluut vermijden om met injecties te beginnen, vooral omdat ik ook zie dat ze er geen last van heeft.
Vanmorgen waren die dingen trouwens weer haast weg ... toch niet te doen hé

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:03

Bij Irma hadden ze inderdaad ook de snelheid van een sneltrein wat betreft groter worden, verdwijnen en terugkomen.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:05

mijn paard kan ook niet tegen te veel eiwitten.
we hebben het wbt op het land gaan rustig opgebouwd eerst 2 uur dan 4 uur en nu staat hij de hele dag in het land.
wel staat hij op een wat kleiner stukje zodat hij zich niet helemaal volvreet.
ik geef ook elke dag een scheutje azijn door ze eten.
azijn breekt nm eiwitten af.
hij heeft geen last van bultjes meer en geen soort van schijven onder zijn buik.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:22

Ja ik lees dat hier meer van die azijn ... ga dat toch eens proberen maar ik vraag me echt af of mijn paard haar eten dan nog wel lust?!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:43

JoCo schreef:
Ja ik lees dat hier meer van die azijn ... ga dat toch eens proberen maar ik vraag me echt af of mijn paard haar eten dan nog wel lust?!

mengen met muslie ik doe er ook nog een flinke scheut zonnebloem olie doorheen hij eet het zo op.
terwijl hij best een zeikerd is met eten vooral als er wat nieuws doorheen zit zoals poedertjes en weet ik veel.
je moet dr ook niet te veel in doen ik doe er geloof ik +- 100 ml in.