Weet het nu echt niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Weet het nu echt niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:41

xkimmx schreef:
nielsd schreef:
Exceem is een ramp. Wij hebben de beslissing gemaakt om onze merrie te verkopen aan een huis aan zee. Dat is gelukt.

Het is moeilijk, maar misschien is dat ook wel het beste voor jouw paard.

Nou als een paard aan zee staat ish et nog niet helemaal over.Ik woon 3 kwartier/half uur rijden met je paard van het strand af en ze heeft nog steeds exceem. Alleen als je écht in de duinen woont is het bijna over. Knipoog
Maar het is altijd nog minder als in het binnenland.Knipoog

Ja, maar een half uur van het strand is nog ver.
Echt aan het strand hebben wij verkocht, en dat helpt wel Ja

Wij hebben er geen moment spijt van gehad. Je kan wel mekkeren dat je je paard niet kan missen, maar doe je je paard een plezier om hem te houden?

[***]

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:35

Wat rot dat het zo slecht gaat met je paard.
Ik heb ook een eczemer. Btw, er is ook een centraal eczeem topic.

Ik zat tot twee weken geleden ook met de handen in het haar, mijn pony kan niet meer naar buiten mét deken, wat voorheen nog wel ging. Als ik het zo goed lees, werkt dat bij die van jou ook niet?
Die van mij staat nu op stal en alleen buiten tussen 12 en 4. Straks misschien nog wel minder. Het gaat nu gelukkig hartstikke goed.

Succes met je paard!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:53

nielsd schreef:
Ja, maar een half uur van het strand is nog ver.
Echt aan het strand hebben wij verkocht, en dat helpt wel Ja

Wij hebben er geen moment spijt van gehad. Je kan wel mekkeren dat je je paard niet kan missen, maar doe je je paard een plezier om hem te houden?

Niels

Niels, TS mekkerd niet dat ze haar paard niet wil verkopen. Ze geeft zelfs aan met paard en al te willen verhuizen.
Vind je opmerking niet echt tactisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:59

Dat laatste was meer algemeen bedoeld. Knipoog

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:09

Ik heb ook 2 excemers hier staan waarvan eentje het zeer erg heeft. Dit jaar is het wel heel extreem met de hoeveelheid vliegjes. Wij wonen in een zeer bosrijke omgeving en het stikt hier van die beestjes. Ik doe mn paarden 's morgens na 9 uur naar buiten (ingepakt)en rond een uur of 5-6 weer op stal. De stal houd ik zoveel mogelijk dicht zodat daar geen vliegjes in kunnen. Tot nu toe gaat het goed en schuren ze niet. 's avonds rijden kan ook eigenlijk niet want dan zitten ze ook weer onder de vliegjes. Dus ik rijd smorgens of toch maar smiddags en dan spuit ik ze flink in met vliegenspray.

Je kunt je paard eventueel wassen met teerzeep en heel lang afspoelen met koud water. Koud water stilt de jeuk ook. Hoe laat zet je je paardje binnen en hou je de stal wel vliegjes vrij? Als je het net zo doet als ik zou het toch wel een stuk minder moeten worden lijkt me.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:29

aerdenhout1 schreef:
Waarschijnlijk is jou paard beter af op stal. Ik weet natuurlijk niet of je de mogelijkheid hebt om hem overdag binnen en s'avonds en s'nacht buiten te houden? Dat zou de beste oplossing zijn, in elk geval met dit warme weer. Jeuk is n.l nog vele malen erger dan pijn.

Voor paarden met zomerexceem geldt zoiezo op het heetste van de dag buiten , en de rest binnen , het is onzettend vervelend voor het paard , wat wel wat verlichting brengt is wassen met water en zeezout ( paarden die aan de kust wonen hebben weinig last of zelfs geen last van zomereczeem )
Verder zijn er wel dingen die goed schijnen te helpen , maar meestal moet je eigenlijk in maart al beginnen met preventief te bestrijden dmv suplement door t voer en smeren van manen en staart ...
een schijnbaar goed produkt is liberate
www.liberate.be
gebruik dit nu sinds n aantal dagen voor mijn paardje en dat lijkt te helepne in combi met n deken en met heetst vande dag op t land ( zweet dan wel onder die deken )

We hadden vreger een pony die vreselijke exceem had , die hebben we na 2 jaar ellende voor hem , maar verkocht naar de zee ( nou ja bijna gratis weggegeven uit behoud voor t beestje )

Wens je heel heel veel succes met je paardje

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:34

Hee Chantal,
wat rot voor jou en vooral voor tarja. Voor meer info over Laarakkers bel maar. Heb wel een heel gesprek met een van de dierenartsen gehad over zomerexzeem ook ivm Pjotr. die heeft trouwens ook alweer leleijkr kapotte plekken onder zijn voorpluk. Ik begrijp maar al te goed hoor vervelend het voor je moet zijn om je paardje zo te zien en vooral ook hoe machteloos je je voelt...sterkte en bel maar als je meer wilt weten!
Ach gut

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:23

Zou het helpen om haar af en toe te baden in zee?? Ik weet er verder niet veel van hoor, en heb er ook geen ervaring mee, maar ik weet dat zeewater/zeezout heel goed is tegen exceem bij mensen...

In ieder geval hoop ik enorm voor je dat je wat verlichting zult kunnen vinden! Ach gut

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:21

Een paard op stal heeft het ook, en die wordt helemaal gek ...

Ze heeft normaal altijd een eczeemdeken (Pagony) op. Ze was er al iets te laat mee begonnen dus de staart was al geschuurd en een klein deel van haar manen. Met deken op en elke dag smeren gaat het wel goed. (ze heeft nu de deken niet om, is kapot, wordt gemaakt) Elke dag wordt er manenliquid op gesmeerd en dat helpt goed, ze stopt gelijk met schuren. Ze staat overdag (9 tot 9) in de wei en daarna op stal. In het land wil ze constant met andere paarden krabbelen omdat ze zo'n jeuk heeft. Als ze op stal komt gaat ze gelijk staan schuren (deken houd het gelukkig) maar als je dan dat manenliquid erop smeert schuurt ze niet meer.

Dioos heeft ook een beetje zomereczeem (of gewoon heel erg jeuk). Der staart is helemaal kaal en haar manen heb ik al 20/30 cm weggeschoren en ze heeft nu nog weer 10cm verder kaalgeschuurd.

Ik heb sinds vandaag een Rambo Sweet Itch Hoody voor haar. Dioos wordt namelijk nogal gevaarlijk in het land met al de muggen en beesten. (ze heeft al 2x per ongeluk iemand geschopt omdat ze helemaal knettergek werd van de vliegen)

Toen ik haar uit het land haalde was ze erg warm. Ik daarna met het deken teruggezet op de wei en ze was gelijk een stuk koeler. Verder vond ik het lekker dat er bij de manen en borst een soort van (satijn) ofzo zit, dat is lekker zacht en koel.

Ik kan je eventueel wel op de hoogte houden van hoe het met dit deken gaat ?? Ik heb hem nu nog maar een dag maar misschien is het ook wel een optie (ik heb er goede verhalen over gehoord)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:33

De laatste keer bij het enten van de paarden een paar weken geleden heeft een stalgenoot gevraagd wat er aan zomerexceem gedaan kon worden.
De VA die er toen was raadde aan om een dubbele dosis te enten van de entstof tegen schimmel. De eerste keer moet het dan na twee weken (dacht ik) weer herhaald worden als basisenting. Het is geen goedkope enting maar als niets anders meer helpt wellicht wel het overwegen waard.
Overleg eens met je eigen VA bijvoorbeeld.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:03

Het klinkt heel hard maar uiteindelijk is er maar 1 oplossing voor dit probleem en dat is je paard in laten slapen. Vroeg of laat wordt het zo ondragelijk voor het dier dat het geen dierwaardig leven meer kan lijden. Heb hier helaas zelf ervaring mee. En hoe verdrietig het ook was, ik had er vrede mee dat ik die beslissing heb genomen. Mijn paardje was uit haar lijden verlost en had geen ondragelijke jeuk meer.
Van al die middeltjes die er zijn wordt er maar 1 beter van en dat is de verkoper van het spul.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:12

Tja dat je die beslissing hebt moeten nemen lijkt me verschrikkelijk moeilijk en verdrietig, maar ik weet niet of Chantal hier nou op dit moment erg mee geholpen is.... Ik denk als je zo'n grote beslissing neemt er heel erg veel aan vooraf gegaan is en je toch van alles eerst gaat proberen en ook moet proberen!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:40

Ik ben het er niet mee eens om een paar te laten inslapen omdat ie exceem heeft. Mijn friese merrie heeft een zeer extreme vorm van zomerexceem en mn ruin een lichte vorm. Maar de laatste paar jaar hebben we het heel goed onder controle gekregen door een goede deken en op tijd opstallen en heel goed op ze te letten. Iemand die het niet weet ziet niet eens dat het excemers zijn. En dat terwijl we in een zeer bosrijke omgeving wonen waar het wemelt van de vliegjes.
Het kost wel de nodige tijd en energie en geld natuurlijk, maar als je dat er allemaal voor over hebt dan lukt het echt wel.

Ik heb de afgelopen jaren met mijn paarden aan verschillende experimenten meegedaan om nieuwe middelen tegen exceem te testen. Tot nu toe is er niet echt iets wat beter werkt dan op tijd opstallen en een goede deken. Middeltjes e.d. gebruik ik niet, alleen veerust als ik ga rijden.

timothy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:56

Hoi,

Ik ken het probleem!
Ik rijd een pony en die heeft ook heel erg last van exceem! ze staat in een bosrijk gebied en werd knettergek van die vliegen. Constant rennen en dat soort dingen. Nu heeft zijn ook een exceem deken op en een kap. Sinds 2 weken spray ik de kap in met atex daasspray en dat laat ik even intrekken en doe de kap weer op.

Haar hoofd schuurde ze helemaal kapot, ook tot bloedens toe. Daar smeer ik dagelijks leovet bio huidolie op, en dat werkt perfect! haar vacht begint weer aan te groeien. Ik heb ook al wat uitgeprobeerd maar dit helpt het beste. en ze staat nu rustig in de wei en niet telkens op en neer aan het rennen.

ze heeft de hele dag de beschikking over een donkere inloopstal en het gaat op deze manier prima.

groeten Timothy

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 05:10