Hoe verkoelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Re: Hoe verkoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:37

ikenindi schreef:
eline_di schreef:
Interessant toppic.

Wij hebben dat in de weide en in de paddock ook. Ze gaan 's avonds naar binnen dus er is geen schuilgelegenheid, maar warm is het wel inderdaad.

Ik zou ook denken water, maar is dat niet een druppel of een gloeiende plaat? Tong uitsteken sorry even lollig

als je lauw tot warm water gebruikt gaat het lichaam het water laten verdampen en dat kost warmte, dus gaat er wat warmte van het lichaam weg. als je te koud water gebruikt is het natuurlijk niet goed.

waar ik mij trouwens wel over kan verbazen is dat er geen schaduw is bij jullie?
veel mensen vinden paarden die in de winter buiten staan zielig, maar die zijn minder zielig dan een paard in de felle zon zonder schaduwmogelijkheid. een paard kan beter tegen kou dan tegen hitte. is het niet verplicht dat paarden schaduw moeten kunnen vinden?

Ik ben er zelf ook niet al te blij mee. Maar we hebben 3 weides en 2 paddocks. En de staleigenaar moet dan overal een schuilplaats bouwen en dat ziet hij niet zo zitten, helaas.
Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat hij dat niet wil aangezien de indeling van de weides regelmatig wisselt.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:54

Ik ben er ook helemaal niet blij mee dat mijn lieveling in de felle zon staat de hele dag. Wat eline hierboven al aan gaf, we hebben helaas geen schaduw, waardoor ik heb besloten dat dean nu voortaan weer in zijn inloopstal gaat. Ik kan het niet aan dat mijn mannetje de hele dag in die brandende zon staat.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:14

brenda1982 schreef:
Ik ben er ook helemaal niet blij mee dat mijn lieveling in de felle zon staat de hele dag. Wat eline hierboven al aan gaf, we hebben helaas geen schaduw, waardoor ik heb besloten dat dean nu voortaan weer in zijn inloopstal gaat. Ik kan het niet aan dat mijn mannetje de hele dag in die brandende zon staat.

Daat gaat dit topic geloof ik niet over? Daar is [PP]discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden voor geopend.
Misschien dat je nog tips hebt op TS er voor kan zorgen om haar paard, met de middelen die zij heeft, te koelen?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:26

zorgen dat ze zowiezo heel de dag water hebben. en af en toe lekker afspuiten, maar na het afspuiten ze niet gelijk in de brandende zon zetten! dan krijgen ze het alleen maar warmer (als jij op het strand nat bent door de zee en je ligt in de zon, verbrand je ook ontzettend). eigenlijk is het gewoon ontzettend zielig dat je verzorgpaarden geen schaduw hebben, maar ik snap dat jij daar niks aan kan doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:51

moretje schreef:
zorgen dat ze zowiezo heel de dag water hebben. en af en toe lekker afspuiten, maar na het afspuiten ze niet gelijk in de brandende zon zetten! dan krijgen ze het alleen maar warmer (als jij op het strand nat bent door de zee en je ligt in de zon, verbrand je ook ontzettend). eigenlijk is het gewoon ontzettend zielig dat je verzorgpaarden geen schaduw hebben, maar ik snap dat jij daar niks aan kan doen.

"Verbranden" en "het warm hebben" hebben op zich helemaal niets met elkaar te maken.
Wat jij aangeeft over het sneller verbranden aan zee komt ook vooral door de reflectie van zonlicht via het water en het zand, en veel minder door het nat zijn.

Wel/niet verbranden heeft helemaal niets met wel/niet koelen te maken, en een paard krijgt het dus ook niet per se warmer omdat jij ergens van zou verbranden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:57

Schaduw is het belangrijkste en dat er een beetje een briesje staat. Paarden met een schuilstal staan nu ook een groot deel van de dag binnen en komen pas 's avonds buiten. Dieren hebben het principe helemaal niet zo op water als het warm is. Schaduw vinden ze beter. Wij mensen zijn de enigste die met warm weer water opzoeken omdat wij het lekker vinden. Maar over het algemeen vind je dieren in de schaduw, kijk maar naar de koeien, schapen en paarden die schaduw tot hun beschikking hebben. Heel soms zie je koeien die een riviertje in de wei hebben ook wel eens lekker pootje baden met dit weer, altijd een leuk gezicht. Helaas is bij ons ook weinig schaduw dus spoel ik altijd haar benen af met koud water, volgens mij vind ze dat wel lekker.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:59

Lenneke_ schreef:
Ik ging Anouar altijd op het heetst van de dag afspuiten. Omdat je geen stromend water hebt zou ik gewoon met een emmer en een spons doen. Vooral de hals, het hoofd en de binnenkant van de achterbenen, daar zitten de aders dicht onder de huid en is de huid dun waardoor ze het best afkoelen.

Er zijn ook wel speciale dekens, maar die zijn duur.

Idd, ze koelen echt wel af van nat maken met een spons en een emmer water Ja . Neem ik ook vaak mee op wedstrijd als het warm is en je merkt gewoon dat ze verkoeling krijgt.

En op de een of andere manier schaduw creeëren zou ook wel helpen..

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:47

moretje schreef:

Dat is het hem juist er is geen goed tot niet stromend water daarom was afspuiten geen optie ik doe het wel met emmers gewoon over ze heen gooien ens
Ze hebben wel altijd schaduw door de bomen maar niet altijd evenveel wel tussen 12 en 3 uur 's middags een groot deel door bomen en dan is het gelukkig het warmst
*edit alleen staan ze daar dan bijna nooit ze staan liever te grazen in het zonnetje de schaduw plek is een zandplekje maar ze lopen er wel af en toe heen om te rollen

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:42

Dan is het eigen keuze van de pony´s.
Ze hebben schaduw maar ze beslissen zelf daar niet te gaan staan.
Behalve koelen met je emmers denk ik niet dat je veel meer kunt doen.

Misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar hebben jouw verzorgpaarden een stal? Of staan ze dag en nacht buiten?
Bij ons zijn namelijk de stallen overdag koel en 's avonds warm. Misschien kan je ze dan tussen 12-3 op stal zetten.

Evenals Brenda heb ik ook besloten mijn 1-jarige op het heetst van de dag in een inloopstal te zetten. Heeft hij toch schaduw als hij dat wil

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 19:14

eline_di schreef:
Dan is het eigen keuze van de pony´s.
Ze hebben schaduw maar ze beslissen zelf daar niet te gaan staan.
Behalve koelen met je emmers denk ik niet dat je veel meer kunt doen.

Misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar hebben jouw verzorgpaarden een stal? Of staan ze dag en nacht buiten?
Bij ons zijn namelijk de stallen overdag koel en 's avonds warm. Misschien kan je ze dan tussen 12-3 op stal zetten.

Evenals Brenda heb ik ook besloten mijn 1-jarige op het heetst van de dag in een inloopstal te zetten. Heeft hij toch schaduw als hij dat wil

Onze paarden gaan 'savonds gewoon naar stal
'S middags is het in de stal ook warm/heet dit weet ik omdat ik dan meestal de stallen uitmest en dan is het buiten met een briesje toch wat koeler
En het is inderdaad hun eigen keuze maar bedankt voor de tip van de stal alleen gaat die helaas hier niet op
Ik ga binnenkort met mijn vader (wanneer hij tijd heeft hij is nogal drukbezet met z'n werk) een overkappingetje maken zodat er nog meer schaduw komt

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 20:47

Voor de schetlander is een oplossing Haha!
Aangezien zij zelf bepaalde plekken schuurde kwam daar een heel mooi zomer vachtje onder vandaan dus vandaag veel "weggeplukt" wat los zat en de helft van haar zomervachtje is zichtbaar Cool
Heerlijk dat ze het vond

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:00

Als het heel warm is leg ik altijd een natte handdoek op mijn pony,
Die blijft lekker lang nat en koud!
Let er wel op dat het niet waait anders zou die shet wel kou kunnen vatten Knipoog

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:14

kun je niet met hem of haar gaan wandelen waar ergens een plas water is dat hij/zij kan zwemmen.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:53

koda schreef:
kun je niet met hem of haar gaan wandelen waar ergens een plas water is dat hij/zij kan zwemmen.

Hier in de buurt zijn genoeg plassen maar ze hebben allemaal een hoge kant
en ik ben benieuw of ze het water wel in willen want ze willen niet eens door een regenplas lopen