wat doen jullie tegen het schuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

Re: wat doen jullie tegen het schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:29

heeft die echt exceem?
wij voeren nu pavo naturals best, daarop gaat het super goed, heb meerdere goede reacties gehoord dat het met dit voer echt goed gaat, er is ook een duitse brok die speciaal voor exceem paarden is gemaakt(de naam weet ik zo even niet)
wij hebben heel veel geprobeerd met middeltjes, en allerlei dingen maar niets werkte echt goed.
ook doen we nu Leovet Manenliquid op de manen en staart, wat ook goed werkt
hij heeft nu zelfs geen boetdeken meer om, terwijl hij vorige jaren de boetdeken kapot heeft geschuurd van de jeuk
dus kan je nagaan wat een verschil Haha!
hij schuurt nu niet meer, gister schuurde hij eventjes rond 6uur toen er super veel vliegjes waren, we hebben hem toen op stal gezet en Leovet Manenliquid op gedaan en alles was weer goed

hoop dat je er wat mee kan.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 12:46

Hij heeft voor zover ik weet geen exceem, maar 'gewoon' jeuk. Schuurt ook alleen staart (waneer het warmer weer is, zoals de afgelopen week), manen niet, die laat hij (nog) heel. Ik ga denk ik eerst z'n staart maar eens goed wassen en daarna Sweet Itch proberen...
Tnx voor de tips

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:50

voor het gewone jeuken kreeg ik dit weekend nog een aardige tip... wassen met zout! dit maakt de huid aardig schoon... alleen moet je dit naar mijn idee niet doen bij een paard wat zich helemaal openschuurt, want zout prikt in de wondjes Ach gut
ik heb zaterdag de mijne ook met zout gewassen en vond het super opgeknapt!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:39

Tja hier nog een eigenaar van, een alleen, staartschuurder (dus geen manen exceem). Ik heb mijn paard haar bovenkant van de staart eergisteren gewassen met biotex. Ik moet zeggen, gisteren was de staart nog normaal en ik had het idee dat ze de nacht niet geschuurd had. Maar alle tips die jeukstillend zijn zijn bij mijn paardje welkom hoor !

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:07

Sinds kort heb ik dus een fjord Arnold en nu viel me vandaag op dat zijn boven kant van zijn staart schuurt..

Heeft hij dan last van exzeem? En wat kan je tegen ed jeuk doen?

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:34

mijne heeft er ook last van sinds tijdje, meestal is het dan ook wel weer tijd voor de wormenkuur dus die geef ik dan (nu toevallig dan maar een weekje eerder) en als het niet op houd meestal even manen en staart wassen Lachen

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:46

ik weet ook echt niet wat ik moet doen, dekens zijn zo kapot zalfjes lotions alles geprobeerd, helpt niks! sweet itch ook niet trouwens!

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:16

Zie dat Arno nu ook zijn manen gaat schuren heb net bij de paardendrogist gekeken online..

En kent een van jullie deze producten en werkt het? :

Culivetsem (50 ml)

Equi-Derma

Hoor het graag en wat raden jullie aan voor middel?

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:43

Mijn paardjes beginnen ook alweer te schuren met hun staart. Ik heb echt een onwijs goed spulletje ervoor. Ik weet nu even niet meer hoe het heet, kijk ik morgen wel even naar. Maar het helpt heel goed bij die van mij! Het zit in een witte fles met rode dop.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:58

ik ddenk dat je er niet echt heel veel aan kan doen!
misschien een middel geven

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:23

J_anita schreef:
Mijn paardjes beginnen ook alweer te schuren met hun staart. Ik heb echt een onwijs goed spulletje ervoor. Ik weet nu even niet meer hoe het heet, kijk ik morgen wel even naar. Maar het helpt heel goed bij die van mij! Het zit in een witte fles met rode dop.

Idd ben benieuwd hoe het heet Haha!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:29

Hoe stom het ook klinkt misschien, maar bij ons op stal staat altijd een potje met afgewerkte motorolie, die zijn mij heeft ecxeem, en die had 1 plekje, heb dit er weer op gesmeerd, en niet meer geschuurd evenals de staart

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:10

Ik heb gister even gekeken hoe het heet. Dit spulletje heet Equidoux.
Ik hoop dat dat misschien helpt.?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:20

Mijn verzorgpony heeft ook last van alleen staart schuuren in de zomer.
Wij hebben van de week de staart tot op de huid helemaal schoon gemaakt, daarna itch freeze gel er op gedaan.
Helaas heeft de pony soms nog jeuk (we hebben al heel wat middels geprobeert) en aan het einde van de zomer is de bovenkant vaak kaal, heel zonde.

Een tip mischien:
Ik vlecht de staart vaak een stukje in na het smeren van de gel (zown wedstrijdinvlecht), zo kan ik meteen de volgende dag zien of ze heeft geschuurd of niet.
Ook is het zo (bij mijn verzorgpony dan) dat als ze toch met de vlecht in gaan schuuren dat de haren minder snel loslaten, vorig jaar had de pony voor het eerst geen grote kale plek.

Je moet met die vlecht wel opletten of die niet gaat jeuken anders heb je er nog niks aan, mijn vz pony heeft gelukkig geen last of jeuk van die vlecht.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:20

Joto schreef:
Hoe stom het ook klinkt misschien, maar bij ons op stal staat altijd een potje met afgewerkte motorolie, die zijn mij heeft ecxeem, en die had 1 plekje, heb dit er weer op gesmeerd, en niet meer geschuurd evenals de staart

ja,straks geen jeuk meer maar huidkanker er voor terug Clown

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:59

Ja, ik ken ook een pony die last heeft van zomerexceem. En behoorlijk ook...
Gelukkig gaat het tot noch toe goed, maar er is niet direct iets waarvan ik zeg; DAT is het wondermiddel.

En helaas is het niet zoals sommige beweren; ja gewoon op tijd ontwormen.....

Wat wij doen:

-Pony na 4 uur 'Smiddags op stal, dan komen buiten de meeste vliegjes welke de jeuk veroorzaken.
-Vrij regelmatig wassen met tea-tree shampoo
-Goed insprayen met vliegenmiddel
-TKC 97 lotion iedere avond op de manenkam en de staartwortel

Dit alles helpt redelijk goed, maar het is gewoon een kwestie van bijhouden.

De pony heeft ook een kleine stroomdraad in de stal, de stal is erg ruim en de stroomdraad is niet zeer gevoelig, alleen als ze er echt langere tijd tegenaanstaat en hoe meer dat ze gaat krabben, hoe ernstiger de jeuk wordt. We zagen ook duidelijk verschil omdat de huid dat een stuk rustiger is. In het begin merk je dat ze wel jeuk heeft, maar je ziet snel dat dit afneemt omdat ze er netjes vanaf blijft. Het gaat nu eigenlijk heel erg goed.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:37

Mijn pony heeft zomereczeem, ik doe er van alles tegen (deken af en toe om) appel azijn in water, wassen met speciale shampoo en ik spuit .. Blauw oog ik zie het flesje wel voor me maar kan niet op de naam komen... naja ik zoek t wel een x op. Wel duur maar het werkt wel. Alles bij elkaar schuurt mijn pony bijna niet meer, ik zal niet te vroeg juigen.. Bloos

Marian_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:33

Ik heb mijn pony (New Forest) verkocht wegens het schuren (zomereczeem).
Ik gebruikt altijd de eczeemdeken van Divoza, sweet-itch gel en knoflookpillen door de brokken.
Wat het vervelende van eczeem is, is dat het niet geneest. Het kan enkel de symptomen wegnemen.
Succes!

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:05

TKC97 werkt perfect
echt dat helpt zo goed..!!
mijn paardenbeest doet het ook en het is nu al minder door TKC97

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:29

Mijn Haflinger heeft helaas ook zomerexceem.

Ik heb zelf een exceemdeken, van dr oren tot over haar staart.
Ook gebruik ik vliegenspray en is de dierenarts 2x geweest om een injectie te geven tegen haar exceem.

Ze gaat nu ook pas als het volop licht is naar buiten en voor 6en naar binnen.

Waar kan je die Teatree halen ? Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:55

Naooom schreef:
TKC97 werkt perfect
echt dat helpt zo goed..!!
mijn paardenbeest doet het ook en het is nu al minder door TKC97

en dat is? en waar te krijgen? Haha!

Tempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:05

Ik was de staart met schuurshampoo kerato.
En doe hem niet te lang naar buiten het meest 's morgens en 's middags weer naar binnen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:07

wij gebruiken nou de libella shampoo en ik moet zeggen dat het schuren minimaal tot helemaal weg is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:33

mariska32 schreef:
Joto schreef:

ja,straks geen jeuk meer maar huidkanker er voor terug Clown

of misschien een bloedvergiftiging....ook leuk op z'n tijd.....

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:38

joto schreef:

Ach, zo hoorde ik enkele weken geleden dat het goed helpt om de staart en manen te wassen met antivries, dat spul dat uit je ruitenwissers komt in de winter! En dan 100%, niet verdunnen en niet uit spoelen. Beetje jammer zulke tips.

Ik was dus net op paardendrogist aan het zoeken voor spul. Mijn twenter schuurt ook nogal zijn staart Huilen Ik probeer eerst wel eens Sweet Itch. Dat andere vind ik wel erg duur, dus als SI niet helpt probeer ik dat wel.