Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Bertvr schreef:ow mooi bedankt! Ik denk dat ik het ook zelf gaat doen, maar kan het nu nog? En wat aan dekens moet ik kopen?
En kan je ook je paard scheren met een koeienscheermachine?

Bertvr schreef:Sorry, van de onduidelijk vraag maar ik vroeg me af:
Hoeveel mensen hun paarden zelf scheerde.
Want ik overweeg het ook om te gaan doen, maar ik heb geen ervaring met het scheren van paarden, en vinden jullie dat een amateur het ook kan of moet dat door een profersioneel iemand moet gebeuren.
Ik breng ze niet uit in de wedstrijdsport uit.
Is een Shetlander extra moeilijk om te scheren omdat ze een dikke vacht hebben of valt dat mee?
rakni schreef:.Bertvr schreef:Sorry, van de onduidelijk vraag maar ik vroeg me af:
Hoeveel mensen hun paarden zelf scheerde.
Want ik overweeg het ook om te gaan doen, maar ik heb geen ervaring met het scheren van paarden, en vinden jullie dat een amateur het ook kan of moet dat door een profersioneel iemand moet gebeuren.
Ik breng ze niet uit in de wedstrijdsport uit.
Is een Shetlander extra moeilijk om te scheren omdat ze een dikke vacht hebben of valt dat mee?
Hoi bert,
Ik scheer mijn paard ook zelf. Had wel al ervaring met koeien en schapen. Een koeienscheermachine is hetzelfde als een paardenscheermachine. De grove messen zijn schapenmessen in principe, cassidy. Zo heb ik het in mijn ervaring.
Ik heb mijn paardje (ijslander, was nog nooit eerder geschoren) de eerste keer laten scheren door iemand die er heel veel ervaring mee had. Dat raad ik jou ook aan. Het is niet moeilijk om te doen, maar kijk eerst even hoe je paard reageert bij die ander. Dan kun je natuurlijk ook vragen of die persoon jou ook op weg helpt. het is niet zo dat een prof het moet doen, als het maar een ervaren iemand is die rustig met paarden omgaat.
Mocht je het zelf willen doen, laat je paardjes dan eerst wennen aan de machine. laat ze snuffelen, evt eten terwijl je de machine draaiend hebt. En daarna het paard aanraken met de trillende machine. Het voorwerk is belangrijk zodat de angst eraf is.
Een shetlander scheren is niet moeilijk, als je messen maar heel goed geslepen zijn! Het is geen overbodige luxe deze te laten slijpen.
Ik denk dat een "amateur" die goed met paarden om kan gaan het prima kan leren, zoek er even iemand bij om je te helpen. het resultaat zal de eerste keer natuurlijk niet zo mooi zijn, maar dat gaat steeds beter. Modellen scheren is wat lastiger, moet je goed recht kunnen doen.
Dekens: voor nu zou ik je een 200g regendeken adviseren. Waarom wil je m nu eigenlijk nog scheren? De paarden verharen nu toch al flink? Vooral een kwestie van flink doorpoetsen denk ik, of is het voor een keuring?
Veel succes!
Anne