Lieskoorden kruislings of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Re: Lieskoorden kruislings of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:45

Lieskoorden zijn hier in het hoge noorden trouwens "bilkoorden" Haha! Clown

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:46

Allejandro schreef:
Lieskoorden zijn hier in het hoge noorden trouwens "bilkoorden" Haha! Clown

JA, dat is misschien ook een duidelijkere naam ervoor! Knipoog

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:47

asjemenou schreef:
Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door. Zo kunnen ze minder snel gaan schuren.

Zo doe ik het ook. Deed het eerst nooit zo, totdat mijn paard inderdaad schuurplekjes kreeg, Nu heeft ie nergens last van.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:49

Citaat:
Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door. Zo kunnen ze minder snel gaan schuren.

Ik doe het ook zo, vroeger op de manege geleerd en altijd zo gehouden eigenlijk Haha!

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:59

Ik maak ze bij mijn ene deken niet kruislings vast bij de andere weer wel omdat die anders gaat schuren het maakt niet uit hoe je ze vast maakt het is maar wat je zelf fijn vind en t kan schuren voorkomen

misz_tashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:55

ik doe de rechterkant aan de linkerkant vast en de linkerkant aan de rechterkant als je ze door elkaar heenhaalt heb je zown verdikking tussen die benen dat lijkt mij ook niet echt fijn..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:12

Ze horen kruislings, alleen ik doe dat niet Lachen Lachen Dekens liggen prima, vind kruislings zo'n gedoe.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:06

Ik denk niet echt dat het zo 'hoort' hoor, kruislings.. volgens mij is er niet echt een regel voor. Als je een nieuwe deken koopt, zit de linker ook gewoon links vast, en de rechter rechts. Knipoog
Ik doe ze altijd kruislings. Haha!

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:09

er is ook een verschil tussen ze door elkaar halen en dan wel links links vast en recht aan rechts vast of ze daadwerkelijk kruislings vast maken. ik haal ze persoonlijk altijd een keer door elkaar heen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:10

bij mn ruin doe ik het dus niet. maar die heeft er nog maar 1
bij pony deed ik ze altijd keertje door elkaar halen maar nu ook niet meer aangezien ze andere deken heeft en ik ze daar eraf heb gehaald

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:35

ook ik doe ze kruislings Lachen

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 01:19

ik doe de linker bilsingel aan het linkerringetje, en pak dan de rechter bilsingel, haal die door de andere en maak hem dan vast aan het rechterringetje (zoals vele hier ook doen)
Deken blijf goed liggen ook met buitensspelen, rollen noem maar op en geen schuurplekjes op zijn benen Lachen

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:04

Ik haal ze ook door elkaar heen... Heb ik zo geleerd van de eigenaar van mijn verzorgpaard... Volgens haar blijft het bilkoord dan ook minder snel hangen achter het been als ze gaan liggen en dan weer opstaan.

Bij hem blijft de deken zo ook goed liggen en ook geen schuurplekjes Tong uitsteken.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:50

Ik doe ze gewoon normaal, dus linker bilkoord aan linker ringetje. Mijn deken ligt gewoon stabiel, ik zou dus niet weten waarom ik ze kruislings moet doen. Momenteel heb ik deken zonder bilkoorden, helemaal makkelijk Haha! Ik heb hier op de manege overigens ook weleens een ''discussie'' over gehad, iedereen doet het toch anders zie je maar weer.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:54

Ik doe ze eigenlijk altijd kruislings, linkerbilkoord aan rechter ringetje en andersom.

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:22

Ook ik doe de bilkoorden kruislings vast. En waarom weet ik eigenlijk niet.
Vind wel dat de deken zo mooi blijft liggen en niet een kant op trekt als ze gaat rollen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:19

ja haal ze ookdoor elkaar heen.

iemabij ons op stal had iemand dit bij n merrie niet gedaan die is in de bak heel erg gaan rollen etc en heeft n schuur plek in haar lies gekregen door 1 van de lieskoorden.

dus ze liggen vaster en de paarden hebben dr dan geen last van ze moeten ook niet te strak (heb ze wel een sheel strak gezien Bloos )

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:07

evdpanne schreef:
Ik haal ze ook door elkaar heen... Heb ik zo geleerd van de eigenaar van mijn verzorgpaard... Volgens haar blijft het bilkoord dan ook minder snel hangen achter het been als ze gaan liggen en dan weer opstaan.

Bij hem blijft de deken zo ook goed liggen en ook geen schuurplekjes Tong uitsteken.

Dat doe ik ook Ja

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:04

Ik doe het niet. Jonge paarden willen nog wel eens schikken als er ineens een koord achter hun staart hangt (als je er één losmaakt blijft de ander halverwege hangen).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:17

Heb ze zelf ook doorelkaar heen. Maar zie idd dat er veel mogelijkheden zijn hierbij.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:46

ik doe ze door elkaar heen. Heb het een tijdje niet gedaan waardoor mn paard kale plekjes kreeg aan de binnekant van zn been.
Toen een tijd fleece hoesjes erom gehad en door elkaar heen gedaan en het was zo weg.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:35

Ik haal ze eigenlijk nooit door elkaar heen, maar ik lees dus dat dat eigenlijk wel moet Bloos

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:37

Ik doe ze niet kruislings, maar door elkaar heen Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:47

Aline_17 schreef:
Ik haal ze eigenlijk nooit door elkaar heen, maar ik lees dus dat dat eigenlijk wel moet Bloos

Niks moet. Het is puur wat je zelf prettig vind!
Ik doe het wel, om schuurplekjes te voorkomen.
Als je ze "gewoon" doet zonder door elkaar heen te halen, dan hangen ze tegen de binnekant van het been aan. Mijn paard staat overdag buiten, en loopt dus redelijk veel. Dat heeft meer wrijving dan wanneer een paard 23 uur per dag op stal staat bijvoorbeeld.

Als een deken een, voor jou paard, goede pasvorm heeft zijn lieslijnen/bilkoorden (soms) ook niet nodig.
Mijn paard houdt van raggen en rollen, zonder lieslijnen ligt zn deken dus gegarandeerd op de grond en niet meer op zn rug, ongeacht de pasvorm.
Als een deken heel erg scheef trekt blijft deze soms beter liggen als je de lijnen gekruisd doet, hoemeer de deken aan de lene kant gaat hangen, hoe meer die aan de anderekant naar beneden getrokken wordt. De deken zal wel scheef blijven liggen, maar glijdt minder ver naar beneden dan wanneer ze niet gekruisd of door elkaar heen zitten.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:52

asjemenou schreef:

Inderdaad zo heb ik het ook.