NU NOG SCHEREN??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Re: NU NOG SCHEREN??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:23

nou, mijn paard was vorig jaar ook geschoren vlak voordat ik hem kocht (rond deze tijd) en zijn vacht werd pas in augustus weer mooi... ik zou het niet doen!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:28

ik heb mijn paard dit weekend ook net geschoren. Het enigste waar je wel om moet denken is dat je m niet te dik aankleed... Dus als t niet koud is een 400 grams deken op. Omdat zijn haar erg kort is krijg je als hij t te warm krijgt gauw beschadigingen van het haar en omdat t al t begin van t zomerhaar is, zal zich dat niet snel herstellen... Knipoog

Leonie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:10

hOOii,
Mijn pony is vorig jaar ook laat geschoren. Je kan je paard nu nog wel scheren hoor Haha! Zorg wel dat hij het niet koud krijgt!
Groetjes Leonie

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:15

Ik kreeg ook te horen dat ik het na December beter niet meer kon doen. Waarom? Dat weet ik zelf eigenlijk niet.. volgensmij bracht je dan de ' regulering' in de war..

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:13

Ik heb eigelijk dezelfde vraag als TS.

Ik zit eraan te denken om mijn fjord(zie profiel) te scheren, of helemaal of half blanket. Bij helemaal; hoeveel grams zou erop moeten ? en bij half blanket ?

Hij staat op stal en ik begin nu met zijn conditie wat op te bouwen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:14

Ik kwam in dit topic eigenlijk met dezelfde vraag als Susie.
Ik wilde deze maand beginnen met het rijden van mijn pony, maar ze zit zo dik in haar wintervacht, dat ik het gewoon eng vind om haar te rijden. (zo zweterig en hoe warm zal ze het wel niet hebben).
Ik zat te denken om haar dan half te scheren.
Ik houd dit topic dus even in de gaten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:40

Ik heb Simon vorig jaar helaas begin februari nog moeten scheren. Had ik ook liever niet gedaan
maar ondanks netjes uitstappen bleeft hij nog 1,5 uur nat. Boos!

ten eerste vond ik het niet mooi omdat hij erg grijs wordt bij laat scheren en hij hield heel
lang die geschoren vacht. het duurde tot mei voordat hij weer een beetje zijn eigen kleur had. Haha!

Ik heb hem daarom dit jaar na het scheren in oktober super dik ingepakt en hij zit nog steeds
mooi in zijn haar.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:52

SusieQ87 schreef:

Ik zit eraan te denken om mijn fjord(zie profiel) te scheren, of helemaal of half blanket. Bij helemaal; hoeveel grams zou erop moeten ? en bij half blanket ?

bij helemaal; volgens mij is een 300 gr meer dan warm genoeg
bij half: hangt er vanaf hoeveel haar je eraf scheert, je moet als t ware zijn haardikte vervangen, dat is hiet dus vanaf 0 gr. tot ong 300 gr. volgens mij

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:56

Als de temperatuur zo blijft ga ik toch maar scheren.
Ik was gister een uur aan het poetsen en mn oudje stikte van de jeuk...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:00

miisshOrse schreef:
Ik kreeg ook te horen dat ik het na December beter niet meer kon doen. Waarom? Dat weet ik zelf eigenlijk niet.. volgensmij bracht je dan de ' regulering' in de war..

ik denk dat dit gezegd wordt omdat dan waarschijnlijk t begin van de nieuwe vacht begint te groeien, als je dan gaat scheren, dan neem je de nieuwe haren ook mee en duurt t langer voordat de vacht zich hersteld, dus in de oude kleur terugkomt. De vacht is dan wel meer gevoeliger voor schuren e.d.. Scheren kan dus wel, maar je moet t schuren wel in de gaten houden... Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:39

Hoe bedoel je gevoeliger voor schuren?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:12

mariekie schreef:
Hoe bedoel je gevoeliger voor schuren?

Mijn persoonlijke ervaring is, dat als je t paard later in het seizoen scheert, de vacht gevoeliger wordt voor schuren; dus t schuren van het dek en zelf van het zadel... Volgens mij ligt aan aan het feit dat je de nieuwe aangemaakte onervacht meescheert...

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:05

kaatjemuts schreef:
SusieQ87 schreef:

bij helemaal; volgens mij is een 300 gr meer dan warm genoeg
bij half: hangt er vanaf hoeveel haar je eraf scheert, je moet als t ware zijn haardikte vervangen, dat is hiet dus vanaf 0 gr. tot ong 300 gr. volgens mij

De lange haren en het meeste haar zit wel precies op de half blanket plaats zeg maar. Want bovenop zijn ze al een stuk korter en meer "normaal"
Sowieso wilde ik er een fleecedeken oid met hals onder doen want die kan anders koud worden ondanks zn lange manen, toch ?
Ik zou er wel graag uitkomen voordat ik ga inslaan op Jumping Amsterdam Lachen

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:30

Als er iemand is die ervaring heeft met het scheren van paarden, evt in het bezit van een eigen scheerapparaat en er ook nog eens zin in heeft mag mij pm-en Knipoog
De staleigenaar wilt het ook wel doen, maar dan is het alles of niets. Hij staat in Velsen-Zuid.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:33

SusieQ87 schreef:
De lange haren en het meeste haar zit wel precies op de half blanket plaats zeg maar. Want bovenop zijn ze al een stuk korter en meer "normaal"
Sowieso wilde ik er een fleecedeken oid met hals onder doen want die kan anders koud worden ondanks zn lange manen, toch ?

als je er nog een fleecedeken onder doet, dan zou ik dek die niet dikker is dan 150 gr opdoen... je moet m dan wel goed in de gaten houden of ie t niet te warm krijgt, want anders krijg je zeker schuurplekken (op de plekken waar hij geschoren is, bv borst)

'T is dat je zover weg woont, anders had ik t wel willen doen.... Knipoog

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:02

kaatjemuts schreef:
SusieQ87 schreef:

als je er nog een fleecedeken onder doet, dan zou ik dek die niet dikker is dan 150 gr opdoen... je moet m dan wel goed in de gaten houden of ie t niet te warm krijgt, want anders krijg je zeker schuurplekken (op de plekken waar hij geschoren is, bv borst)

'T is dat je zover weg woont, anders had ik t wel willen doen.... Knipoog

Hmm, dus dan zou het ook een gewone deken met hals kunnen zijn. Maar die ben ik tot dusver niet tegengekomen, alleen in de 400 gram.

Maar ik zou dan een gewone deken van 300 denk ik doen met hals, misschien 280 dat is er soms ook geloof ik ?

Heb nu alleen een zweetdeken voor hem in maat 185, die zit opzich krap dus kan ik van een gewone deken beter 195 doen ?

Pfff lastig zeg! Tong uitsteken

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:58

mijn pony is oon net geschoren hoor gewoon doen anders doe je een jacht model

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:45

Hier op stal kunnen ze hem ook voor mij scheren, 55 euro is dat normaal ?
Dan word hij wel helemaal geschoren. Dus dat wilde ik toch wel laten doen en dan 400 gr deken erop. of fleecedeken met hals en 300 eronder.

Jammer dat er niet zoveel reageerd word.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:07

SusieQ87 schreef:
Hier op stal kunnen ze hem ook voor mij scheren, 55 euro is dat normaal ?
Dan word hij wel helemaal geschoren. Dus dat wilde ik toch wel laten doen en dan 400 gr deken erop. of fleecedeken met hals en 300 eronder.

Jammer dat er niet zoveel reageerd word.

55 euro is wel veel vind ik.

Ik ben er nog steeds niet uit of ik nu nog gaat scheren of pas in Maart. Bloos

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:43

55 eruo voor 2 uur werken is niet echt veel. dat komt dus op 27,50 per uur inclusief je materiaalkosten en het risico dat een paard je verwond.

Ik zou je oudje lekker nu scheren en indien nodig gewoon in maart nog een keer.

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:50

Sommige mensen raden het af, omdat de dagen al langer worden en het paard zijn zomervacht al aanmaakt. Als hij écht enorm zweet zou ik hem gewoon scheren. Die zomervacht komt er toch wel. k heb mijn pony om gezondheidsredenen ook wel eens nog na 1 januari geschoren (was zelfs februari of maart). Ook zij kreeg gewoon een mooie zomervacht.

Gewoon scheren joh, is voor je paard ook fijner denk ik.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 07:21

voor helemaal scheren vraag ik persoonlijk 30 euro + reiskosten. 400 gr of 300 gr met fleece vind ik eigenlijk wel veel. Persoonlijk zou ik gewoon een 300 gr dek opdoen. Want hoeveel dekken wil je dan opdoen als t gaat vriezen? Knipoog
Ik zou hem trouwens ook helemaal laten scheren....

siegbuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:08

doe een jachtmodel
heeft mijn verzorgpony ook

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:30

En iemand al geschoren Verward

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:38

Ik heb die van mij afgelopen zaterdag nog geschoren. Op haar hals was ze al zo'n 1 a 2 weken aan het verharen de rest nog niet.

Ze zat best netjes in haar vacht (dacht ik) maar met rijden na 15 tot 20 minuten stopte ik vaak alweer anders stond ik 2 uur te wachten totdat ze redelijk droog was en dus eindelijk haar dekentje weer op kon.

Ik kon niet eerder scheren omdat het deken dat ik had besteld maar niet kwam. Nou er kwam nog een haar vanaf, dat had ik niet gedacht.

Het kan nog wel vind ik hoor Knipoog, trouwens je hebt ook veel paarden die worden al vroeg in het jaar geschoren en dan rond deze tijd worden ze nog een keer geschoren.