teugelschuurplekken na scheren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

love_nadesh

Re: teugelschuurplekken na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:59

magic_lover schreef:
waarom niet? Lachen

die van mij heeft wel schuurplekken, maar alleen het haar is eraf, niet zo als bij sommige hier, dan het echt helemaal open is ofzo.

ik loop zelf niet graag zo snel risicos maar ze word wel geschoren we zien wel wat er gebeurd en anders gewoon even de teugels beetje bij der vandaan houden dat ze net niet der lichaam raken Bloos

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:02

achja het zal wel loslopen, zo snel zal dat ook niet gaan, die van mij is sinds begin november geschoren, en de laatste 1,5 heeft ze pas een plekje van de teugels.... Knipoog
het groeit wel weer aan Haha!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:08

magic_lover schreef:
achja het zal wel loslopen, zo snel zal dat ook niet gaan, die van mij is sinds begin november geschoren, en de laatste 1,5 heeft ze pas een plekje van de teugels.... Knipoog
het groeit wel weer aan Haha!

oooow dat scheren is puur 0mdat ze nu mee naar de manege gaat dan gaat ze niet z0 snel zweten als met die dikke wintervacht van der Bloos

( typ met de nul mijn o is kap0t Bloos )

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:42

vroeg dekens op helpt niet bij die van mij.
dus vandaar toch scheren.

van de peeskappen word het voor op de pijp kaal.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:41

love_nadesh schreef:
jeetje nu ik dit alemaal lees twijfel ik of ik mijn paard wel moet laten scheren ( paard is nog nooit eerder geschoren geweest bij ons)

Inderdaad. Lang niet alle paarden hebben er last van. Mijn moeders pony en mijn shet hebben niets geen schuurplekken en zijn ook geschoren (moeder pony model, shet kaal).
Daarbij krijgt mijn schimmel ook zonder scheren plekken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:21

Ik zag het bij ons op de manege heel veel van de teugels. Dat was met name bij mensen die hun handjes
niet erg stil konden houden.

Bij de meeste in dit topic zie je gewoon dat het paarden of ponies zijn met een gevoelige huid die
ook op andere plaatsen kale plekken krijgen.

Mijn paard kreeg ze van de rand van het chabrak en de schouders. Nu spray ik dat in met cowboy magic en
nergens last meer van. Haha!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:49

Waar ik rijd hebben ook 2 paarden dat, maar die zijn allebei niet geschoren.

De geschoren paarden hebben het volgens mij niet. Lord (geschoren) heeft wel beetje schilfers/korstjes onder de peeskappen en kaal aan de achterkant van het zadel.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:57

ik schrok wel toen ik dit las, jullie paarden, helemaal netjes geschoren hebben hier dan toch last van?
het lijkt mij niet lekker op met schaaf plekken rond te lopen.

is het dan niet beter om ze niet te scheren ipv. ze elke week wassen, helemaal onder spuiten met glans spray enz.?

het feit dat terwijl ze onder een dikke deken staan hun vacht wel groeit, dat wil dan toch gewoon zeggen dat ze het te koud hebben?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:00

het raakt bij die van mij niet open en het is geen optie om niet te scheren.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:02

bij mij raakt het ook niet open, en nee heb ook geen zin om d'r onder 900 grams te zetten of meer om hetzelfde effect te houden als met scheren Knipoog

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:07

draaakje schreef:
ik schrok wel toen ik dit las, jullie paarden, helemaal netjes geschoren hebben hier dan toch last van?

is het dan niet beter om ze niet te scheren ipv. ze elke week wassen, helemaal onder spuiten met glans spray enz.?

het feit dat terwijl ze onder een dikke deken staan hun vacht wel groeit, dat wil dan toch gewoon zeggen dat ze het te koud hebben?

Volgens mij heeft de dikte van de deken niet altijd invloed op de vacht. Mijn eigen paarden zijn niet geschoren, staan onder dezelfde deken, hebben het allebei niet koud, krijgen hetzelfde voer en toch heeft de ene een dikkere vacht dan de ander.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:29

Tayga schreef:
draaakje schreef:

Volgens mij heeft de dikte van de deken niet altijd invloed op de vacht. Mijn eigen paarden zijn niet geschoren, staan onder dezelfde deken, hebben het allebei niet koud, krijgen hetzelfde voer en toch heeft de ene een dikkere vacht dan de ander.

Dit is ongeschoren bij mij hetzelfde. Paard staat op tijd onder dekens maar kweekt toch een behoorlijke vacht.

Als je hem na het scheren echter warm inpakt komt zijn vacht niet terug.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:33

draaakje schreef:

Als ik die van mij niet scheer krijgt hij ook erg veel problemen Boos! .
Hij maakt een teddy vacht aan, hoeveel dekens hij ook op heeft. Hij zweet razendsnel en zit niet lekker in zijn vel. Is sloom, eet minder goed en heeft nergens zin in. Als ik hem dan toch rijd gaat hij zo vreselijk zweten dat hij nog natter is dan wanneer ik hem was. Hij blijft dan zeker een paar uur nat, terwijl hij na het wassen geschoren en wel binnen 2 uurtjes droog is OK dan! .
Daarnaast gaat zijn vacht stikken en krijgt hij, hoe goed je ook poetst smet plekken tegen de huid aan. Soort van hot spots bij honden Verdrietig .
Met andere woorden, nog een rampzaliger Bloos .
Hij voelt zich lekkerder om geschoren te worden. Daarnaast vind hij het heeeeerlijk om lekker gewassen te worden en daarna lekker te zonnen Sigaar . Meneer is nogal verwend Cool .

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:13

Ik heb nog nooit schuurplekken gehad! En aardig wat paarden gehad, ik zorg gewoon altijd voor goede dekens met een nylon binnenvoering. En als het een dagje zacht is 1 of 2 dekens eraf zodat het haar een klein beetje kan 'luchten' (in deze tijd kunnen ze best een paar uur met 200 gram opstaan) en dan in de avond gewoon alle dekens weer op.+ op de schuurplekken antiklit spuiten!

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:22

xx_Irisje schreef:
Mn merrie heeft er ook last van, zij zit helemaal onder de schuurplekken, van de peeskappen, van de dekens op de borst en bovenbenen.
van het dekje achter op de rug. bij dr billen. onder de kaak, en dus ook van de teugels op de hals, sommige zijn gewoon heel gevoelig.

Dit heeft die van mij ook.

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:48

ze moet er handen iets uit erlkaar plaatsen of wan die endurace teugels kopen en voor wedstrijden dn aleen gewone

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:49

ik moet van mn intructeur met brede hand rijden, en toch heeft de merrie het..

dus dat is de oplossing niet Ghostbuster.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:58

Tayga schreef:
draaakje schreef:

ieder zijn eigen keus natuurlijk om wel of niet te scheren, maar dat het ene paard een dikkere vacht maakt onder de zelfde deken is toch niet zo raar? het ene mens heeft het toch ook eerder koud dan het andere mens?

en dan als je ze nu niet scheert maar wel een deken opdoet ze wel nog een hele dikke vacht maken is niet zo raar. dat komt omdat ze het jaar ervoor wel geschoren zijn.
wat ik me afvraag is hoe weten jullie of ze het niet koud hebben als ze geschoren zijn, die haren groeien niet voor niets aan (ik las hier dat veel mensen ze meerdere keren per winter scheren) dat hun haren groeien is toch een reactie op iets, in dit geval kou? en om dan te zeggen ja joh ik ga niet nog een "dikkere/betere" deken er op gooien, vind ik best appart. (nogmaals dit is echt niet aanvallend bedoelt, ik ben alleen benieuwt hoe jullie er over denken)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:26

haren groeien ook deels op het ritme.

als je bv de lampen op stal even lang aanhoud als dat zon schijnt op een zomerdag scheelt het ook al een boel.

mn paard staat onder dikke dekens in de winter, soms groeit het op de hals en benen snel terug soms op het hele lijf.
als ik scheer gooi ik er altijd weer een xtra deken op.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:44

draaakje schreef:
Tayga schreef:

ieder zijn eigen keus natuurlijk om wel of niet te scheren, maar dat het ene paard een dikkere vacht maakt onder de zelfde deken is toch niet zo raar? het ene mens heeft het toch ook eerder koud dan het andere mens?

Ik vind het ook niet heel vreemd dat de ene meer vacht heeft dan de ander. Ik vind een beetje vacht ook geen probleem, ik train altijd buiten, dus ben blij dat hij wat vacht heeft.

Maar mijn paard staat de hele winter 24/7 buiten met schuilstal onder een 200gr Rhino wug. Clubgenoot haar paard staat onder 3 dikke dekens en staat maar 2 a 3 uurtjes per dag buiten. Toch heeft haar paard een 2 x zo dikke vacht. Dat geeft voor mij toch aan dat de hoeveelheid dekens niet altijd wat zegt.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:41

Het aangroeien van vacht na het scheren heeft bij die van mij zeker te maken met het licht.
Voor de kortste dag groeit er namelijk een nieuwe wintervacht (dons Clown ) aan en als de dagen weer langer worden gaat dat over in stiekels.
Ik dacht ook altijd dat hij het koud had omdat hij zoveel vacht aanmaakt, maar volgense de DA zou dat betekenen dat ze gezond zijn. Een goed gezond paard zou veel haargroei hebben. Hmm, ik weet het niet.
Eerlijk gezegt merk ik altijd wel aan hem of hij het wel of niet koud heeft en ik neem altijd het zekere voor het onzekere.

siegbuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:11

je heb van die teugels voor de endusranse en die schuren niet ik zou die proberen heb ik bij mijn verzorgpony ook

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:28

en hoe zien die eruit?

siegbuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:29

nou van die teugels met dat rubber en die noppjes

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:31

??