hoe bouw je goede schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Re: hoe bouw je goede schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:34

Zammie schreef:
Je doet denk ik toch stro in de schuilstal? Anders zou je wel rubber kunnen doen maar dan moet je al van die vochtdoorlatende nemen en ik weet niet of dat ook werkt op zand.

Je kan toch ook stro over rubberen tegels doen?? Of is dat niet handig Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:36

Als je gewoon rubber neemt dan wordt dit glad door de urine. heb je ook met beton en dan moet je er gewoon een dikke laag stro in doen. Dit heb ik ook in de stallen en ze glijden dan niet uit. Denk dus dat rubber net zo goed kan als je er maar voldoende stro op doet.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:38

Zammie schreef:
Als je gewoon rubber neemt dan wordt dit glad door de urine. heb je ook met beton en dan moet je er gewoon een dikke laag stro in doen. Dit heb ik ook in de stallen en ze glijden dan niet uit. Denk dus dat rubber net zo goed kan als je er maar voldoende stro op doet.

ja inderdaad dat was ik ook van plan Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:41

Nog ff een tip: ik zou er geen hooinet inhangen, daar kunnen ze met de hoeven invast komen zitten. Je zou trouwens ook gewoon de binnenkant kunnen bestraten met klinkers.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:41

sarah_m schreef:
IndianaJones schreef:
wel slimmer, die opening aan de voorkant en niet aan de zijkant. Nu is er een grote ruimte NAAST de opening waar ze volledig uit de wind kunnen staan. Als de opening over bijna de breedte van de zijkant komt, en de wind staat op die kant, blaast het sowieso de hele schuilstal in.
Zoals je hem getekend hebt lijkt me erg verstandig!
En water en hooivoorziening zou ik inderdaad ook binnen maken, in ieder geval voor als het vies weer is.
Wij hebben een schuilstal en aan het einde (aan de korte kant) is een gedeelte waar de paarden niet kunnen staan (stang ervoor), daarachter leggen wij wel eens hooi op de grond. Eten ze het fijn gewoon van de grond, kunnen er niet op staan plassen/poepen en knoeien er nagenoeg niet mee.
Stang zat er al bij ons...beter is een stuk te maken die dicht is, zodat ze er bij evt liggen/rollen niet met de benen onder kunnen komen!

Succes ermee!!!

dat is ook nog een heel slim idee maar verlies je dan niet erg veel ruimte?

nee joh, als je het over de hele breedte maakt, en dan maar zo'n cm of 25 a 30 diep, is het al meer dan genoeg en kunnen er met gemak 2 of 3 shets naast elkaar rustig staan te eten! Knipoog

Zou ook dak een stukje over laten steken en aan de achterzijde (niet aan kant opening) af laten lopen. Evt regenpijp en 1 of 2 regentonnen OFFF zo'n 1000 liter vat eronder, zodat je de regen opvangt en het ze kunt geven als drinkwater!!!
Heel eenvoudig, goedkoop en je hebt direct veel water na een bui! Knipoog

Zou het ook bestraten als ik jou was, zowel IN de schuilstal als ervoor!!!
Ik denk goedkoop (hebben ook stallen/schuilstallen etc gebouwd, moesten ook beeeetje economisch...lees goedkoop...denken hihih) en zou gaan voor de gratis af te halen stoeptegels op mp! Knipoog
Goedkoop en netjes.

Paarden op tegels is helemaal niet erg hoor, juist erg goed zelfs voor het bewegingsmeganisme en pezen etc. Tis immers niet hun vaste verblijfplaats maar inloopstal. Ze zullen het echt waarderen hoor, droge voetjes! Knipoog Tegels kun je makkelijk moddervrij maken, even veger erover en eureka!!
In de schuilstal kun je er evt natuurlijk stro ofzo overheen gooien, of in een bepaalde hoek alleen, zodat ze droog / warm kunnen liggen.
Bijv niet voor de ingang (wordt toch zootje) maar meer om de hoek etc!

Wij hebben 2 inloopstallen (zijn eigenlijk 2 "gewone" stallen, maar voor onze 2 jonge paarden staan ze gewoon open), de paarden hebben tussen de stallen bestrating. In 1 van de stallen liggen ook tegels, in de andere nog gewoon zand. Voor de stallen is het ook bestraat, ideaal!!! En vanaf daar kunnen ze de zandpaddock in (36x14mtr). Zomers staan ze op het land.
Maar dit is voor de winters ideaal!
Als het echt drijfnat is in de paddock kunnen ze tenminste altijd droog staan nu en echt...ze doen het ook !!! Ze maken er veel gebruik van!

Hier kun je het een beetje zien.
Links zijn 2 inloopstallen (rechts de achterste deur is ook nog een stal -die we nu gebruiken voor hooiopslag- en de 1e deur rechts een zadelkamer, maar die 2 deuren zijn niet toegankelijk voor de heren Knipoog ) ertussen hebben we de boel laten bestraten. Ze kunnen altijd kiezen...zand of tegels of naar binnen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V7GLH34K.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZUE6A3ZC.jpg

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:44

Volledig off topic maar wat ziet dat er geweldig uit IndianaJones! Zucht, daar droom ik nog maar even over door! Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:45

Ziet er netjes en mooi uit indiana jones.... Goed idee om dat stuk ervoor te bestraten en net wat je zegt het is heel goed voor hoeven en pezen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:49

Ir111 schreef:
Volledig off topic maar wat ziet dat er geweldig uit IndianaJones! Zucht, daar droom ik nog maar even over door! Lachen

Dank jullie wel...m'n papsje en kereltje helemaal zelf gebouwd! Ben dr ook heel blij mee!!
Staat nu een dik jaar.
Enneh...roep nog zeker 2x per week hoe blij ik ben met de bestrating tussen de stallen!!! Dus ehhh zeker aanrader! hahahahah
(zeker zodra het gaan plenzen en alles 1 grote drek wordt...echt...je wil je tegeltjes dan wel smokken! hahaha

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:50

Ziet er goed uit.
Tip: plaats de opening naar het oosten. Als de wind vanuit het oosten komt heb je zelden regen (wel evt sneeuw en koudere wind, maar daar heb je genoeg schuilmogelijkheid voor). Komt de wind uit het westen dan heb je vaak regen. Je kan dan een probleem krijgen met regen wat de ingang in kan (natte stal dus). WB bestraten, ik zou dat zien als een must! Heb het nu dit jaar voor het eerst en dat is super. Andere jaren werd het een natte boel in en om de schuilstal. Met bestrating is dat een stuk minder en je kunt het beter schoon houden.
Succes!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:52

quintusgl schreef:
Ziet er goed uit.
Tip: plaats de opening naar het oosten. Als de wind vanuit het oosten komt heb je zelden regen (wel evt sneeuw en koudere wind, maar daar heb je genoeg schuilmogelijkheid voor). Komt de wind uit het westen dan heb je vaak regen. Je kan dan een probleem krijgen met regen wat de ingang in kan (natte stal dus). WB bestraten, ik zou dat zien als een must! Heb het nu dit jaar voor het eerst en dat is super. Andere jaren werd het een natte boel in en om de schuilstal. Met bestrating is dat een stuk minder en je kunt het beter schoon houden.
Succes!

PRECIES!! Haha!
Quintusgl is gewoon net zo blij met d'r bestrating als ik met vies weer! Knipoog

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:56

IndianaJones schreef:
quintusgl schreef:
Ziet er goed uit.
Succes!

PRECIES!! Haha!
Quintusgl is gewoon net zo blij met d'r bestrating als ik met vies weer! Knipoog

*LOL* Ja absoluut!!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:31

IndianaJones vind jij het erg als ik jou foto's gebruik als voorbeeld? Niet in het topic maar naar de terreineigenaren mijn pa en de gamma? Tong uitsteken

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:36

Als zijkanten kan je het best bruinzeelplaten gebruiken.
Die zijn duur maar van heel goede kwaliteit (lees hoefjesbestendig Haha! )
Ze laten ook geen water door.
Af en toe kan je ze tweedehands kopen bij een bouwfirma (ze gebruiken dit nl ook om beton te gieten)

Voor de rest zou ik eerst een ijzeren constructie maken, dus het kader uit ijzer.
Let er wel voor op dat er geen scherpe kantjes zijn!

Voor het dak gebruik je het best wat grotere platen, dan kan het water makkelijker weglopen en dan beschadig je de platen niet.

Verder zou ik dus ook een kuipje of hooinet gebruiken, het is idd niet zo gezond vanwege het stof dat in de neus valt

Voor de rest; maak de stal groot genoeg, als het voor een shetje is pak je al snel kleinere afmetingen maar als je gebukt het stalletje mag uitkuisen is dat niet zo plezierig Haha!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:38

whisperramse schreef:
Als zijkanten kan je het best bruinzeelplaten gebruiken.
Die zijn duur maar van heel goede kwaliteit (lees hoefjesbestendig Haha! )
Ze laten ook geen water door.
Af en toe kan je ze tweedehands kopen bij een bouwfirma (ze gebruiken dit nl ook om beton te gieten)

Voor de rest zou ik eerst een ijzeren constructie maken, dus het kader uit ijzer.
Let er wel voor op dat er geen scherpe kantjes zijn!

Voor het dak gebruik je het best wat grotere platen, dan kan het water makkelijker weglopen en dan beschadig je de platen niet.

Verder zou ik dus ook een kuipje of hooinet gebruiken, het is idd niet zo gezond vanwege het stof dat in de neus valt

Voor de rest; maak de stal groot genoeg, als het voor een shetje is pak je al snel kleinere afmetingen maar als je gebukt het stalletje mag uitkuisen is dat niet zo plezierig Haha!

Dankje! Bruinzeelplaten zijn hardhoutplaten?? Ik zoek het wel op Tong uitsteken

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:54

Ik heb ongeveer een maand geleden ook een schuilstal gebouwd en de volgende dingen vond ik belangrijk.

Om het dak goed te laten aflopen, moet het 1 cm per meter naar beneden gaan.
Maak je stal hooggenoeg, zodat jij hem goed kan mesten en er eventueel ook een paard in kan. Wie weet heb je over een jaar of zo wel een paard.
Ik had een houtenconstructie gemaakt met dikke palen (doorsnee 10 cm) en daarop mijn dak (ijzeren golfplaten) bevestigd en dan de wanden. Tip: begin met de wanden en niet met het dak. Als je begint met de wanden, kan je je palen nog een paar centimeter corrigeren als ze niet 100% goed staan. Met het dak erop gaat dit niet meer.
Zet je stal met de opening zodanig dat je het minste last hebt van regen en wind. Ik heb ook mijn opening op de lange zijde genomen.
Zet de stal op een van de hogere stukken van je weide. Dit zorgt ervoor dat ze langer droge voeten hebben. Zelf heb ik er geen vloer ingelegd omdat stenen nogal koud aanvoelen als ze er op gaan liggen, het maar een tijdelijke stal is, de weide redelijk droog is en het aantal ponies dat er gebruik van gaat maken beperkt is.
Zelf voer ik ook niet in de stal maar op een ander droog plekje op de wei. Ik kies altijd een ander plekje om het hooi (gewoon op de grond) neer te leggen. Zolang het maar niet in de modder of in het zand ligt is dit volgens mij het beste.
En natuurlijk, zorg dat ze zich er niet aan kunnen bezeren. Let dus goed op uitstekende delen, nagels, schroeven,....
Ijzer gebruiken (zoals hierboven vermeld), lijkt me niet zo een goed idee. het heeft vaak scherpe kantjes, kan roesten en roest houdt risico's in voor mens en dier.
En, het is een stal, geen paleis. Mijn Welsh heeft er volgens mij nog geen enkele keer in gestaan, dus ik ben blij dat ik het budgetvriendelijk heb kunnen houden.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:00

b485 schreef:
Ik heb ongeveer een maand geleden ook een schuilstal gebouwd en de volgende dingen vond ik belangrijk.

Om het dak goed te laten aflopen, moet het 1 cm per meter naar beneden gaan.
Maak je stal hooggenoeg, zodat jij hem goed kan mesten en er eventueel ook een paard in kan. Wie weet heb je over een jaar of zo wel een paard.
Ik had een houtenconstructie gemaakt met dikke palen (doorsnee 10 cm) en daarop mijn dak (ijzeren golfplaten) bevestigd en dan de wanden. Tip: begin met de wanden en niet met het dak. Als je begint met de wanden, kan je je palen nog een paar centimeter corrigeren als ze niet 100% goed staan. Met het dak erop gaat dit niet meer.
Zet je stal met de opening zodanig dat je het minste last hebt van regen en wind. Ik heb ook mijn opening op de lange zijde genomen.
Zet de stal op een van de hogere stukken van je weide. Dit zorgt ervoor dat ze langer droge voeten hebben. Zelf heb ik er geen vloer ingelegd omdat stenen nogal koud aanvoelen als ze er op gaan liggen, het maar een tijdelijke stal is, de weide redelijk droog is en het aantal ponies dat er gebruik van gaat maken beperkt is.
Zelf voer ik ook niet in de stal maar op een ander droog plekje op de wei. Ik kies altijd een ander plekje om het hooi (gewoon op de grond) neer te leggen. Zolang het maar niet in de modder of in het zand ligt is dit volgens mij het beste.
En natuurlijk, zorg dat ze zich er niet aan kunnen bezeren. Let dus goed op uitstekende delen, nagels, schroeven,....
Ijzer gebruiken (zoals hierboven vermeld), lijkt me niet zo een goed idee. het heeft vaak scherpe kantjes, kan roesten en roest houdt risico's in voor mens en dier.
En, het is een stal, geen paleis. Mijn Welsh heeft er volgens mij nog geen enkele keer in gestaan, dus ik ben blij dat ik het budgetvriendelijk heb kunnen houden.

Ja ik wilde eigenlijk als wand hout gebruiken en golfplaten als dak...
En al die andere tips schrijf ik er snel bij

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:10

Ow nog een vraagje, de ingang zorgt wel voor licht maar moet ik aan de linkerkant nog een raampje maken? (niet open maar met glas ofzo)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:12

Glas kan breken en dus gevaarlijk zijn. Ik denk dat als je een paar licht doorlatende golfplaten op het dak legt je voldoende licht hebt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:16

alleen glas zou ik niet doen, doe daar betongaas of ander gaas voor. Anders zouden ze perongeluk nog het raam kapot kunne trappen oid, en glas wil je niet in de stal hebben liggen.

Een andere tip voor het hooi, neem een huisvuil container (zo'n zwarte, bruine of groene weet niet wat voor jullie hebben) en maar daarin onderin (aan de voorkant) een gat waar ze uit kunnen eten.
In een containertje past precies een baal, en je kan deze zelfs buiten neer zetten in de regen (blijft in de container droog).
Een compost container kan ook, die hebben al een opening aan de onderkant.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:20

die container is wel erg slim, maar ik heb dan zo'n shet die dat gaat omduwen enzo... En glas is inderdaad te gevaarlijk.. Ik kijk nog wel ik wil het wel open en luchtig maken Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:25

de container heeft aan de kant van de wieltjes een "stang" (daar waar je em aan mee trekt) die kan je gemakkelijk met een touw aan een ring aan de wand zetten.

Zorg wel dat je em los kan maken, is makkelijker met schoonmaken.

De zijkanten zou ik maken met Betonplex, dat wordt ook gebruikt voor het storten van beton (weet niet of het het zelfde is als bruynzeelplaten) is oer degelijk, kan niet rotten en is water dicht.
Golfplaten op het dak is een goedkope oplossing, maar vaak blijft dit niet lang goed. De lichtdoorlatende platen moeten vaak met 2 a 3 jaar weer worden vervangen.
Misschien een beter idee om dan raampjes te maken met gaas of ijzerwerk ervoor. Die kan je ook gemakkelijker open zetten als het erg warm is

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:26

ik heb ongeveer maand geleden 1 geboud
6 x 3 van damwandplaat
zoek ze even foto
ruif zou ik niet doen, niet alleen onnatuurlijek houding om te eten, ook nog eens stog wat in ogen en neus komt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:30

Afbeelding

hout gehaald bij gamma, tuinhout
is geimpregneerd en goedkoper dan bij houthandelaar

Afbeelding

damwandplaten zijn 2.50 hoog, 1 meter breed
dak is 3 meter lang, en stal loopt beetje schuin naar achteren af

Afbeelding

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:31

Dat is gewoon perfect, een beetje wat ik ook van plan was. Maar ik maak hem iets kleiner.
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 28-12-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:32

kosten waren ongeveer 1100 meen ik
hout iets van 400- en platen waren 600
schroeven ed zijn ook erg duur

ik heb al op goedkoopste manier gemaakt wat mogelijk was aangezien ik geen vergunning had
heb m samen met moeder gebouwd, in 3 dagen tijd
duurtde erg lang omdat we geen stroom hadden en accuboor erg lang duurde om die schroeven door de platen heen te krijgen