b485 schreef:Ik heb ongeveer een maand geleden ook een schuilstal gebouwd en de volgende dingen vond ik belangrijk.
Om het dak goed te laten aflopen, moet het 1 cm per meter naar beneden gaan.
Maak je stal hooggenoeg, zodat jij hem goed kan mesten en er eventueel ook een paard in kan. Wie weet heb je over een jaar of zo wel een paard.
Ik had een houtenconstructie gemaakt met dikke palen (doorsnee 10 cm) en daarop mijn dak (ijzeren golfplaten) bevestigd en dan de wanden. Tip: begin met de wanden en niet met het dak. Als je begint met de wanden, kan je je palen nog een paar centimeter corrigeren als ze niet 100% goed staan. Met het dak erop gaat dit niet meer.
Zet je stal met de opening zodanig dat je het minste last hebt van regen en wind. Ik heb ook mijn opening op de lange zijde genomen.
Zet de stal op een van de hogere stukken van je weide. Dit zorgt ervoor dat ze langer droge voeten hebben. Zelf heb ik er geen vloer ingelegd omdat stenen nogal koud aanvoelen als ze er op gaan liggen, het maar een tijdelijke stal is, de weide redelijk droog is en het aantal ponies dat er gebruik van gaat maken beperkt is.
Zelf voer ik ook niet in de stal maar op een ander droog plekje op de wei. Ik kies altijd een ander plekje om het hooi (gewoon op de grond) neer te leggen. Zolang het maar niet in de modder of in het zand ligt is dit volgens mij het beste.
En natuurlijk, zorg dat ze zich er niet aan kunnen bezeren. Let dus goed op uitstekende delen, nagels, schroeven,....
Ijzer gebruiken (zoals hierboven vermeld), lijkt me niet zo een goed idee. het heeft vaak scherpe kantjes, kan roesten en roest houdt risico's in voor mens en dier.
En, het is een stal, geen paleis. Mijn Welsh heeft er volgens mij nog geen enkele keer in gestaan, dus ik ben blij dat ik het budgetvriendelijk heb kunnen houden.
Ja ik wilde eigenlijk als wand hout gebruiken en golfplaten als dak...
En al die andere tips schrijf ik er snel bij