doerakje schreef:hallo boksters en bokkers,
Gezien de kou is mijn paard erg stijf.. ik ga haar niet stil laten staan en gelukkig is onze (buiten) bak nog enig zinds berij baar.. als ik nu ga rijden dan:
* laat ik haar eerst een half uur in de molen warm lopen met haar denkens op en bandages om.
* rijd ik haar met rondom bandages
* rijd ik haar met fleece gevoerde regendekentje
maar nu word haar hele hoofd nog zo bevroren tijdens het rijden, ik heb haar baard en snor haren al even geknipt want daar zit het meeste ijzel in, maar wat kun je verder doen aan de bevroren oren, wimpers en koude neus?
ik dacht misschien nog een oornetje o.i.d.
of vinden jullie dat het nu echt te koud is om te rijden?
wat doen jullie er aan om te zorgen dat je paard zo ontdooit mogelijk is en blijft?
Kom op zeg, dit is voor een paard een hele comfortabele temperatuur (in tegenstelling tot mensen...)
Lang losstappen is zeker verstandig met het oog op een verhoogd risico op spierbevangenheid. Voor de rest; onzin.
natuurlijk hebben ze wat stijve spieren van de kou maar bandages zitten niet om spieren maar om pezen, tenzij je je paard tot de elleboog bandageert!
Baard en snorharen knippen slaat echt nergens op. En er bevriest niets bij 2 graden vorst!
Regendeken? Jouw paard zou eronder gaan zweten onder het werk, en dat zweet kan niet weg. Ze wordt dus nat. Dan krijgt ze het wel koud! Vergelijk maar eens als je met rubberlaarzen in de sneeuw loopt. Koude voeten gegarandeerd!
conclusie; laat je paard een paard zijn en maak er geen kindje van. Lang losstappen en verder geen flauwekul!