paard stijf van de kou

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabische

Re: paard stijf van de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:33

pearlie schreef:
Woon je op de noordpool ofzo?
Kom op zeg, die paar graden vorst..
Bovendien is het overdag gewoon boven nul dus je paardje zal echt niet bevriezen. Goed warmstappen is belangrijk maar je hoeft echt niet met deken te rijden of bang te zijn dat de snorharen bevriezen. Bandages zullen weinig warmte geven. Uitrijdekentje als je uitstapt, verder geen mietje van je paard maken.

Whaha, inderdaat Clown mijn verzorg paardje staat altijd buiten en die is toch ook niet half bevroren?
Het licht mischien wel aan de plek waar jij woont dat het daar kouder is maargoed. Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:33

doerakje schreef:
hallo boksters en bokkers,
Gezien de kou is mijn paard erg stijf.. ik ga haar niet stil laten staan en gelukkig is onze (buiten) bak nog enig zinds berij baar.. als ik nu ga rijden dan:
* laat ik haar eerst een half uur in de molen warm lopen met haar denkens op en bandages om.
* rijd ik haar met rondom bandages
* rijd ik haar met fleece gevoerde regendekentje

maar nu word haar hele hoofd nog zo bevroren tijdens het rijden, ik heb haar baard en snor haren al even geknipt want daar zit het meeste ijzel in, maar wat kun je verder doen aan de bevroren oren, wimpers en koude neus?

ik dacht misschien nog een oornetje o.i.d.

of vinden jullie dat het nu echt te koud is om te rijden?
wat doen jullie er aan om te zorgen dat je paard zo ontdooit mogelijk is en blijft?

Kom op zeg, dit is voor een paard een hele comfortabele temperatuur (in tegenstelling tot mensen...)
Lang losstappen is zeker verstandig met het oog op een verhoogd risico op spierbevangenheid. Voor de rest; onzin.
natuurlijk hebben ze wat stijve spieren van de kou maar bandages zitten niet om spieren maar om pezen, tenzij je je paard tot de elleboog bandageert!
Baard en snorharen knippen slaat echt nergens op. En er bevriest niets bij 2 graden vorst!
Regendeken? Jouw paard zou eronder gaan zweten onder het werk, en dat zweet kan niet weg. Ze wordt dus nat. Dan krijgt ze het wel koud! Vergelijk maar eens als je met rubberlaarzen in de sneeuw loopt. Koude voeten gegarandeerd!

conclusie; laat je paard een paard zijn en maak er geen kindje van. Lang losstappen en verder geen flauwekul!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:46

Snorharen afknippen als er ijzel op zit? Waar denk je dat dat ijzel nu op gaat zitten? Juist; op dr blote neus. Bandageren doet meer kwaad dan goed (zie de bit van vorige maand) ook in deze kou. Regendeken op? Jij gaat toch ook niet sporten in je regenjas? Het zweet kan niet weg en je krijgt het juist koud!
Lekker warmstappen met een fleecedekentje of gewoon zonder. Niet te baby doen met je paard, dat beest kan echt wel wat hebben!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:52

ik zou geen oording ofzo opdoen!!
en geen snorharen knippen!! die zitten daar met een reden..
en als je eenmaal bezig ben wordt hij toch wel minder stijf?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:54

Als ik alles af had moeten knippen waar ijzel/ijspegeltjes op zaten van de week bij mijn paard, dan was 'ie nu kaal (geen manen, geen staart, geen baard, geen wintervacht).
En hij had het lekker warm, hoor, hij was helemaal happy daar buiten. Knipoog

Een paard is een paard, geen mens, en kan (mits hij de kans krijgt een wintervacht aan te maken en genoeg ruwvoer tot zijn beschikking heeft), prima tegen die paar graadjes vorst, hoor.

Snorharen knippen vind ik sowieso niet ok . Die horen bij een paard, anders moet je maar een barbiepaard kopen. Clown

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 12:01

nogmaals ik ben ook niet voor om die dingen af te knippen, maar inplaats van 20 cm lang zijn ze nu 5 cm.. ik haal ze dus niet helemaal wegmaar zorg dat er geen lange ijspegels meer aan hangen...
verder is het hier nu weer warmer maar is het de hele week min 5 geweest overdag... geloof mij een voor een paard dat zo gewend is een aan aangenaam tempratuurtje en een lekkere warme deken heeft het echt wel koud als hij in zn blote geschoren kont de bak in gaat met min 5...
maar goed dat moet iedereen verder zelf weten...
bovendien is het misschien ook wel handig om te vertellen dat mijn paard nog steeds aan het aansterken is van haar ondervoed zijn en ze dus nog erg iel is, ze heeft weinig tot geen vet en vandaar dat zei het een stuk kouder heeft dan mijn andere paard die wel gewoon zonder dekentje gelongeerd word in de min 5 kou...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:02

Maak je beginpost dan wat explicieter, dan krijg je misschien gerichter commentaar en tips.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:21

doerakje schreef:
nogmaals ik ben ook niet voor om die dingen af te knippen, maar inplaats van 20 cm lang zijn ze nu 5 cm.. ik haal ze dus niet helemaal wegmaar zorg dat er geen lange ijspegels meer aan hangen...
verder is het hier nu weer warmer maar is het de hele week min 5 geweest overdag... geloof mij een voor een paard dat zo gewend is een aan aangenaam tempratuurtje en een lekkere warme deken heeft het echt wel koud als hij in zn blote geschoren kont de bak in gaat met min 5...
maar goed dat moet iedereen verder zelf weten...
bovendien is het misschien ook wel handig om te vertellen dat mijn paard nog steeds aan het aansterken is van haar ondervoed zijn en ze dus nog erg iel is, ze heeft weinig tot geen vet en vandaar dat zei het een stuk kouder heeft dan mijn andere paard die wel gewoon zonder dekentje gelongeerd word in de min 5 kou...

Bij een (te) mager paard dat ook nog eens geschoren is, kan kou misschien een probleem zijn. Ik weet niet hoe mager je paard is, hoeveel vacht het nog heeft, hoe hard het moet werken en hoe bezweet het daarna is, dus ik kan niet zeggen of min 5 al te koud is voor dat paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:22

20 cm snorhaar!!!!!!!!!!!!!?????? laat je paard toch lekker paard zijn.
Mijn shet staat dag en nacht buiten en er zat ijzel over zijn hele vacht dat is juist een goed teken dat wil zeggen dat zijn vacht zijn warmte niet loslaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:28

Ligt het aan mij Clown , maar waarom ga je een te mager paard ook nog eens scheren? Omdat 'ie zo hard werkt?? Verward
Als zo'n dier nog bij moet komen van ondervoeding, haal dan in elk geval zijn natuurlijke weerstand niet weg door hem ook nog eens te scheren. Vind je het gek dat het beestje het dan koud heeft, last krijgt van zijn spieren....... Tjongejonge.... Verdrietig

En paarden met tastharen van 20 cm, heb ik nog nooit gezien. Overdrijven is ook een vak. Knipoog

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:56

ik heb haar geschoren op aanraden van de vee arts, haar vacht was helemaal in de war en ze had rare plekken die erg kort of erg lang waren.. vandaar dat ze is geschoren.. haar tast haren zijn overal erg lang, heb ik ook nog nooit meegemaakt bij een van mn paarden maar die bij haar ogen zijn ook al heel lang... en iemand zei iets over zijn shetje, maar das natuurlijk heel wat anders dan een warmbloed..mijn shetje kan zich ook prima zelf warm houden...

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:59

Ik zag laatst toen ik naar mijn werk reed een pony staan met de ijspegels in zijn staart. Ik had er echt mee te doen hoor, vond het zo sneu. Ik zat in mijn auto met de kachel vol gas en nog met handschoenen aan en een sjaal om!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:01

Maar doerakje, was het niet handiger geweest om haar dan ergens in mei volgend jaar te scheren? Nu is het middenin de winter....... Ik had die verwarde vacht even gelaten voor wat het was, hoor, voor je het weet is het weer voorjaar.
Maar goed, ik begrijp dat je paard door een heftige periode is gegaan..... Fijn dat hij bij jou een nieuw, liefdevol tehuis heeft gevonden. Lachen

Overigens heeft mijn paardje meer warmbloed, dan ik een paar weken geleden dacht. Maar die heeft een behoorlijke vacht, hoor. Knipoog

Merry Christmas!!! Lachen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:06

dankje wel!! jij ook fijne kerst dagen, dat het maar niet meer zo koud mag worden Lachen
ik heb haar trouwens eind september en eind oktober al geschoren..

en ik ben ook heel dankbaar dat ik haar een nieuw liefdevol huis mag geven!! daarom ben ik soms iet wat over bezorgt.. Lachen

nogmaals fijne kerst!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:10

doerakje schreef:
dankje wel!! jij ook fijne kerst dagen, dat het maar niet meer zo koud mag worden Lachen
ik heb haar trouwens eind september en eind oktober al geschoren..

en ik ben ook heel dankbaar dat ik haar een nieuw liefdevol huis mag geven!! daarom ben ik soms iet wat over bezorgt.. Lachen

nogmaals fijne kerst!

Ik snap dat ze wat eerder geschoren is, hoor, maar om dat nou net voor de winter te doen....
Nou ja, het is gebeurd en nu moet je haar maar zo warm mogelijk houden tijdens echte winterdagen. Dat je overbezorgd bent, snap ik wel, hoor. Ik heb zelf liever die kou dan die nare regen. Mijn paardje staat 24/7 buiten en die trekt die kou wel. Maar langdurige regen is minder fijn voor hem (dan krijgt 'ie wel een ongevoerde regendeken op, hoor). Knipoog

Jij ook een hele fijne kerst!!