Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:30

Allejandro schreef:
Nou ik doe het ook niet!!
In de weide breken ze hun benen bijna maar ik ga lekker buitenom - over het asfalt - stap & draf.
Kan ie toch nog wat bewegen Lachen !

Beetje overdreven. Paarden zijn niet dom en weten dondersgoed dat ze zich niet uitbundig uit kunnen leven in een bevroren wei.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:34

Nou...... ik heb er toch in het weekend eentje een behoorlijke schuiver zien maken hoor... ze lag plat op haar zij toen ze eenmaal tot stilstand was gekomen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:36

Ik word gelijk aangevallen dat een bak hobbelig is.. Hier staat niets over in de beginpost! En vergelijking met asfalt is niet raar, op asfalt stap & draaf je ook. En op het asfalt ga ik niet alleen rechtdoor, in afsalt zitten ook bochten namelijk Clown En als je een tijdje rijdt in de bak dan wordt ie een stuk minder bevroren.

Ik weet heus wel wat ik doe. Ik heb gister op wedstrijd in een bevroren buitenbak gesprongen (heel veel mensen overigens) en er is een geen 1 uitgegleden of wat dan ook. Tuurlijk, als je doet alsof je op het strand ben heb je dikke kans op blessures Nagelbijten / Gniffelen Maar als je gewoon normaal verantwoord traint is er echt niets aan de hand.
Mensen zijn tegenwoordig TE bang voor blessures.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:38

Maanling schreef:
Nou...... ik heb er toch in het weekend eentje een behoorlijke schuiver zien maken hoor... ze lag plat op haar zij toen ze eenmaal tot stilstand was gekomen.

Als ze amper buiten komen dan is het geen wonder dat gek doen. Hier komen ze, weer of geen weer, elke dag eruit. Vandaag hebben ze gewoon 6 uur buitengelopen, net als gister. Dan doen ze dat echt niet... Ze draven een stukje en dat was het wel.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:38

De grote Z rijbak hier, is prima te doen als het vriest Lachen
Hij is erg vlak, wat al een stuk scheelt, en er valt nog erg goed overheen te rijden als het hard geworden is.

Denk dat het echt heel erg verschilt per rijbak.
Waar ik mijn paard heb staan, een manege/pensionstal zijn er 5 bakken, dus is er eigenlijk altijd wel 1 op te rijden. Haha! (Lees: Binnenbak Bloos )

En als echt alles enorm hard is, valt zelfs nergens te rijden, zo wat. De ruiterpaden zijn dan naar mijn mening eigenlijk nog gevaarlijker dan.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:41

ik heb gister wat gestapt en stukjes waar ik draven kon gedraafd
de bak was wel bevroren, maar niet zo hard dat ik er niet in kom rijden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:42

Als een opgevroren bak goed gevlakt is kun je er prima voorzichtig wat in stappen en draven.
Is 'ie hobbelig opgevroren zou ik me er niet aan wagen...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:46

rowo schreef:
Maanling schreef:

Als ze amper buiten komen dan is het geen wonder dat gek doen. Hier komen ze, weer of geen weer, elke dag eruit. Vandaag hebben ze gewoon 6 uur buitengelopen, net als gister. Dan doen ze dat echt niet... Ze draven een stukje en dat was het wel.

Waar haal je de veronderstelling vandaan dat 'ze' amper buiten komen? 'Ze' komen elke dag buiten, en deze merrie ook. Ze was alleen wat opgefokt door een gek doend paard in de wei naast haar. En daar ging ze *flats* onderuit.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:48

ik rij persoonlijk niet in een bevoren bak. niet bevordelijk voor zn spieren en pezen
Nee liever weekje vrijaf , dan haar benen mollesteren.
maar goed ook wat gezegd word, de stal waar ik sta een zandrijbak en dat bevriest anders als dat je bv rubbertjes en houtsnippers erin hebt liggen. dus verschilt idd per bak.

paarden weten mss wat ze doen,maar net als ons kunnen ze ook een misstap maken
Jij struikelt toch ookwel eens terwijl je weet hoe je moet lopen ..
heb al genoeg verhalen gehoord van paardend die flink onderuit geschoven zijn door ruiters fout en dat het dan ook in 1 keer gedaan was met de benen..

nee voor mij geen risico Lachen..

ik las hier dat iemand het vergelijkt met asfalt?
je kunt idd stukjes op asfalt stappen en draven, ben ik het mee eens. Maar asfalt is toch anders als een bevroren rijbak in mijn ogen.

en dat iemand gesprongen heeft in een bevoren bak?
ik vind dit echt onverantwoord en je paard gewoon verpesten.
heb jij je wel eens gerealiseerd dat als je paard springt en hij/zij komt neer, en de grond veert niet mee, hij/zij alle klappen op haar pezen en spieren krijgt .. :s
ik vind echt zielig voor het dier gewoon.
spring jij eens van sprong hoogte met blote voeten in een bevroren bak. en dat paar keer achter elkaar. dan vind jij ook niet fijn.

mijn paard bedenkt zich trouwens eens, die liet mij wat anders weten als ik dat zou proberen zij doet ook niet gek als zij bevroren ondergrond heefT

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:49

Ik bedoelde niet jouw paarden, maar hoe vaak zie je wel niet dat de paarden bij het minste of geringste niet buiten komen. Dan gaan ze weer naar buiten en zijn ze stuitergek en lopen een blessure op. 'Eigen schuld, dikke bult' denk ik dan.

Ik snap alleen niet dat paarden met dit weer er niet uit komen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:50

Pfffft nou dat snap ik ook niet. Juist heerlijk toch, die kou met een zonnetje. Mijn Jo staat elke dag buiten, zonder deken gewoon lekker frisse lucht te snuiven. Helaas is er niet veel gras meer om te knabbelen, dat is wel jammer.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:53

De paarden bij ons op stal komen als het weer het toelaat ook elke dag naar buiten en
toch heeft die muts van mij het gepresteerd om zich te bezeren waardoor ik 4 maand
met haar aan de hand kon gaan stappen Clown Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:59

bij ons komen ze wel elke dag buiten nu, anders breken ze de boel af. Ze lopen heel rustig buiten, ze voelen zelf ook wel dt de grond hard is Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:02

Onze bak was gister ook bevroren, heb alleen even een paar rondjes gestapt en 1 klein rondje gedraaft, toen maar weer gestopt.. De paarden komen bij ons ook niet buiten als de grond zo bevroren is.. Ze gaan nou waarschijnlijk met z'n 2en tegelijk in de longeerbak (die is niet bevroren namelijk)..

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:15

Ik heb gisteren wedstrijd gereden waarbij het losrijden buiten was. Bak was licht bevroren, maar op zich nog wel te doen. Jammere was alleen dat zich binnen verstapte en we bijna over de kop gegaan zijn...Volgens instructeur kon het heel goed komen dat ze in de proef niet te controleren was, omdat ze buiten al niet zo fijn kon bewegen. Ik vond het zelf wel meevallen eigenlijk. Maar goed, vanavond kijken of de schade meevalt en ze er geen peesblessure aan over heeft gehouden. Probleem is alleen dat
a) het terrein grotendeels in de schaduw ligt, met nog plassen van vorige week, dus ik durf er niet zo goed uit.
b) stapmolen ( buiten ) met steen is, ook in de schaduw ligt en dus ook glad is
c) de bak waarschijnlijk te bobbelig is
d) ik álleen 's avonds als het donker is kan komen en dus ook niet aan de hand de weg op kan...

Iemand hier nog tips voor? Toch maar wel de bak in dan, ookal is die niet overal even vlak?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:18

die van mij staan dag en nacht buiten, dus uitgleiden zullen ze niet gauw doen, ze zijn gewend buiten te staan en dus niet superfris.
rijden in de buitenbak die bevroren is, vind ik levensgevaarlijk en vragen om blessures
ik train gedoseerd, op de harde ondergrond, dwz veel stappen en stukken draven.
wel met een ijzertje eronder dan he Knipoog

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:27

Amanda__ schreef:
ik rij persoonlijk niet in een bevoren bak. niet bevordelijk voor zn spieren en pezen
Nee liever weekje vrijaf , dan haar benen mollesteren.
maar goed ook wat gezegd word, de stal waar ik sta een zandrijbak en dat bevriest anders als dat je bv rubbertjes en houtsnippers erin hebt liggen. dus verschilt idd per bak.

paarden weten mss wat ze doen,maar net als ons kunnen ze ook een misstap maken
Jij struikelt toch ookwel eens terwijl je weet hoe je moet lopen ..
heb al genoeg verhalen gehoord van paardend die flink onderuit geschoven zijn door ruiters fout en dat het dan ook in 1 keer gedaan was met de benen..

nee voor mij geen risico Lachen..

ik las hier dat iemand het vergelijkt met asfalt?
je kunt idd stukjes op asfalt stappen en draven, ben ik het mee eens. Maar asfalt is toch anders als een bevroren rijbak in mijn ogen.

en dat iemand gesprongen heeft in een bevoren bak?
ik vind dit echt onverantwoord en je paard gewoon verpesten.
heb jij je wel eens gerealiseerd dat als je paard springt en hij/zij komt neer, en de grond veert niet mee, hij/zij alle klappen op haar pezen en spieren krijgt .. :s
ik vind echt zielig voor het dier gewoon.
spring jij eens van sprong hoogte met blote voeten in een bevroren bak. en dat paar keer achter elkaar. dan vind jij ook niet fijn.

mijn paard bedenkt zich trouwens eens, die liet mij wat anders weten als ik dat zou proberen zij doet ook niet gek als zij bevroren ondergrond heefT

Dat was ik ja. Je kent de situatie niet, en kunt dus niet oordelen. Je hebt bevroren en bevroren. De bak heeft tapijt snippers, en zodra je een tijdje rijdt wordt de ondergrond vanzelf losser. Met een goede warming up voorzichtig beginnen en kijken hoe je paard reageert kom je een heel eind. Wat denk je van de zomer, als het gort droog is op het gras.. Dat is pas schadelijk voor de pezen, spieren enzovoorts, dan hoor je niemand, want dan zou het gras zogenaamd de schokken opvangen. En dat is natuurlijk ook niet glad Nagelbijten / Gniffelen Nee, op gortdroge grasbodem rij ik niet, in een bevroren bak wel. Als de onderlaag niet doorgevroren is is er niets aan de hand.
(En als het allemaal zo onverantwoord geweest zou zijn, waarom zouden de proffs dan ook in die bevroren bak rijden, en waarom zou de organisatie het dan toestaan. Even nadenken voordat je conclusies gaat trekken. Ik ben uiterst voorzichtig met mijn paarden, en ben niet zo stom om ze te verpesten. Daar zijn ze me veel te veel voor waard. Maar ik ben nou eenmaal geen bange dressuur ruiter die bij ieder hobbeltje in de weg denkt ohjee als mn paard maar niet struikelt en zich blesseert. Ik ben een crosser, met heel wat lef, maar ik zie ook heus de gevaren wel.)

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:56

Ik zal ook zeker niet rijden!!
Blij dat die van ons toppie is!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:01

Maanling schreef:
Waar haal je de veronderstelling vandaan dat 'ze' amper buiten komen? 'Ze' komen elke dag buiten, en deze merrie ook. Ze was alleen wat opgefokt door een gek doend paard in de wei naast haar. En daar ging ze *flats* onderuit.

Een kind dat speelt valt ook wel eens. 9 op de 10 niks aan de hand maar soms gaat het fout. Hou je je kinderen dan de hele dag op een stoel? Neen toch? Ongelukken gebeuren nu eenmaal soms, dit paard heeft ze er een blessure van? Indien niet, Dan is het toch niet erg? Ze had net zo goed kunnen vallen in een zomerige weide.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:08

Prinslover schreef:
Ik denk dat het wel duidelijk is, maar ik zou ook niet rijden.. Veel te groot risico op blessures. Misschien wel leuk om tot die tijd lekker buiten te rijden. Dan komen ze er toch nog uit Lachen

Daar is de grond toch net zo goed bevroren? Blond

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:11

Ik heb gezorgd dat de hoefslag in orde is (een dun laagje niet bevroren zand en vlak) zodat we iig aangepast werk op de hoefslag kunnen doen. Verder is de paddock gelukkig niet bevroren zodat we die kunnen gebruiken om te longeren (hij is nml te zwaar om te rijden) zodat de paarden als ze dat willen kunnen bokken. Het bos is helaas nu ook bevroren en heel bobbelig dus gevaarlijk om daarop te rijden.

Verder mogen ze zolang de grond bevroren is in de wei omdat ze de bodem nu niet kunnen slopen. Ze zijn heel blij dat ze in zo'n groot stuk staan en dat ze lekker kunnen rennen in de weitje. Bij het rijden passen ze zich prima aan aan de bodem en de paarden die al wat verder zijn en daardoor meer balans hebben, kunnen ook galoperen en zijgangen op de hoefslag. En om de andere kant op te gaan keertwendingen Lachen Prima voor elkaar dus. Verder als we niet kunnen rijden dan niet. Een weekje niet rijden kan geen kwaad, de meeste paarden worden er zelfs fijner van als ze eens een weekje niet gewerkt worden. Haha!

Ze moeten er natuurlijk wel iedere dag uit kunnen, maar dat lijkt me logisch. In het uiterste geval kun je stappen in de stalgang of op het erf als je echt niets kunt toch? Hebben we op een andere stal ook ooit eens gedaan omdat we echt helemaal niets konden, waren de paarden er toch nog even uit als is het maar een saai uurtje wandelen in de stalgang.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:22

Die van mij staan ook 24/7 buiten, dus zijn niet fris als ze er uit komen (al zijn ze nu wel wat frisser dan normaal hoor Knipoog ).

Ik rijd op een heel vlak stuk land. Wel bevroren, maar niet hobbelig. Of je nu over de weg of op zo'n stuk land rij maakt weinig verschil. In een gewone, niet gesleepte, bak zou ik het niet proberen, veel te bang voor blessure's door de harde hobbels.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:41

Mits je paard genoeg los buiten is dan merk je vanzelf of je in die bevroren bak kan rijden door hem eerst zelf even te laten lopen.
Ik ben gisteren toevallig in de bak van de rijvereniging geweest met de shetlanders en normaal gaan ze daar even rollen en dan laat ik ze even los rennen maar ze bleven nu gewoon staan. Dan is het wel duidelijk dat het niet verstandig is.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:11

ik zou het niet doen. kan niet echt gezond zijn voor de pezen,en straks heb je nog zool kneuzingen of zo . mijn oudje rent nu op de wei ook niet omdat anders zijn voeten zeer doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:18

Nope. Ze mag wel los in de bak elke dag, maar rijden doe ik niet in de bak. Ik rij/losgooi dan niet, of we rijden buiten.