vuurwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyStar

Re: vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:30

Bij onze ponys hebben 2 eigenlijk nergens last van. M'n merrie echter die is vorig jaar helemaal geflipt. Ze is wel een heet ding. Welsh NWR, dus ligt het miss ook aan het karakter. Maar een van de andere pony's heeft meer arabieren bloed en die is er na enkele jaartjes ook aan gewend geraakt. Ik had wel voorzorgsmaatregelen getroffen:
*Toen het feest begon op stal gezet (in de wei flipte ze nog erger door)
*Licht aan
*Radio aan
*Bach rescue remedie
*Flesjes bier door het hooi
*Veel hooi gegeven
*Bij gebleven
*Weg gegaan
*Ze kon de andere paarden horen en zien.

Maar het mocht eigenlijk allemaal niet baten No Cheer Clown Ze ging steigeren, liggen, opstaan, rollen, enorm veel zweten. Echt helemaal van de kaart. Ongelooflijk.

Dit jaar ga ik 's ochtends al beginnen met de Rescue remedie en smiddags al op stal met flink hooi en dan al de radio knoerhard aan. Hopelijk overleeft ze het dan..

Als iemand nog tips heeft??

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:07

Ow ow ...die van mij is helemaal niet bomproef !
Ze is een kwpn merrie maar zit ook arabisch bloed in & ze draait nogal door als ze bang heeft van iets.
Bij de vorige eigenaar is ze zo eens door de wei gelopen ...
Ik huur een priveweide waar ze met een pony op staat & gisteravond kwam de wei eigenaar zeggen dat er mensen hadden komen verwittigen dat ze in de buurt van de wei zouden jagen & dat we de paarden dus best binnen konden zetten.
Dus ben ik de paardjes om 1u binnengaan zetten met een hoop hooi zodat ze bezug zouden zijn maar het heeft niet geholpen. Ze waren allebei doodsbang van de schoten die ze hoorde ...Ook zagen ze da jagers door de wei passeren & daarna zagen ze ze in de verte lopen enzo ....
Ze bibberden allebei, die van mij heeft 5 hoopjes gelegd in amper 15 minuten & 1 plasje gdn, ze zette haar neusgaten helemaal open, ademde moeilijk & voelde helemaal gespannen aan & liep de hele tijd door haar stal rondjes & heen en weer.
Ik ben gewoon bij haar gebleven & heb haar zacht toegesproken, haar proberen kalmeren & dan ging het al iets beter. Ik ben gebleven tot de jagers niet meer te zien waren & daarna heb ik haar weer uit haar stal gelaten & de weide eigenaar ging nog een oogje in het zeil houden.
Maar ik denk dat ze met het vuurwerk dus echt gaat doordraaien ...
Weet ook niet echt wat te doen ...
Ik ga zeker:
-een berg hooi geven
-een dag op voorhand bach rescue geven (hier hou ik mij ook mee bezig)
-een kalmeringspasta geven maar weet niet of het gaat werken
- en bij haar blijven

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:11

Dus ik ben niet de enige met een watje op stal Knipoog Tja het is echt supervervelend. Wij zitten hier bovendien naast een dorp waar enorm veel geknalt wordt.. Echt van 's 0chtends vroeg tot de volgende dag zo laat mogelijk nog. Het meeste komt van die groepen jongens he.. die kicken daarop

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:48

Ja die jongens ...die laten ook graag mijn paard schrikken op buitenrit enzo ...doet er natuurlijk niet goed aan als je je paardje rustig wilt leren relaxen op buitenrit ...Mja ...
Word weer stressen met nieuwjaar...Bestond er maar iets dat echt je paardje kalmeerde als ze bang heeft ...
Ik heb al schriktraining gedaan enzo en zie iets verschil maar niet dat haar angsten weg zijn ...

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:30

@niisj
Heb je al eerder een kalmeringsspuit gebruikt bij je paard?
Een kennis van me heeft het ook een keer gedaan,en haar paard reageerde er helemaal niet goed op.
Ze kon hem normaal nog wel wat sussen,maar toen ze die kalmeringsspuit had gebruikt raakte die helemaal in paniek.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:37

die van mijn tante zijn met vuurwerk helemaal in paniek geraakt.

het was niet tijdens oud&nieuw maar de buurman werd 50 ( van de mensen waar haar paarden staan) ze heeft gevraagd of ze geen gekke dingen zouden gaan doen want in dat geval zou ze de paarden naar binnen doen, dat was niet nodig dus ze waren de hele dag en nacht buiten.

de volgende ochtend kwam mijn tante daar, de ene had alles los liggen en overal bloed, de ander was helemaal versuft en er kwam bloed uit zijn neus. het bleken inwendige bloedingen te zijn. 1tje heeft het wel overleefd de ander hebben ze laten inslapen.

wat bleek, ze hadden vuurwerk afgestoken, de mensen hebben het voor mijn tante verzwegen omdat het ook een verassing was voor de man Sigaar terwijl.. mijn tante die man niet eens kent! heb er ook echt nog nooit zo kwaad gezien. het paard dat ze hebben ingeslapen had ze al 30 jaar ( vanaf haar 18e)

Dus, ik denk dat ik naar je paardje toe zou gaan. mocht hij er koel onder blijven kan je altijd nog naar huis/kroeg/stad/dorp toe gaan.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:57

meliza schreef:
@niisj
Heb je al eerder een kalmeringsspuit gebruikt bij je paard?
Een kennis van me heeft het ook een keer gedaan,en haar paard reageerde er helemaal niet goed op.
Ze kon hem normaal nog wel wat sussen,maar toen ze die kalmeringsspuit had gebruikt raakte die helemaal in paniek.

Nee heb het nog nooit eerder gebruikt ...maar had ook al veel gehoord dat dit toch niet werkt.

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:10

Kreef schreef:
Er zal vast wel eens eerder over vuurwerk gesproken zijn, maar ik ben pas sinds de zomer onder de paarden, en nu vraag ik mij af, wat moet je doen als het oud en nieuw is[ja vuurwerk afsteken,en je zelf een stuk in de kraag drinken]
maar moet je nog wat aan de paarden doen om ze rustig tehouden, die van mij staat weliswaar achteraf op een weiland, maar er staat geen stal op, hij heeft nog nooit in een stal gestaan, blijft een paard er buiten nog een beetje rustig onder, of kun je net als bij een hond , aan het paard tabletten geven om rustig te blijven.

een stal waar ik een paar jaar gelden gestaan had die heeft ook een paard dag en nacht buiten staan en heeft ook nog nooit op stal gestaan dat kan ie ook niet!! maar met jaarverwisseling maakte ze in een schuur(waar ook andere paarden stonde) een grote stal zodat ie de ruimte heeft en dat ging goed!!
en ja ze hebbe ook iets voor paarden om kalm te blijven!!

waar ik nu staat hebbe ze een inloop stal dus kan mijn paard erzelf voor kiezen om naar binne te gaan
wij liggen heel veel hooi klaar zodat ze wat te knabbelen hebben!!
maar staan er meer paarden bij jou of is ie alleen?????
gr angela

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 23:21

Hij staat alleen, aan de andere kant van de weg staan nog een paar ponies ze kunnen mekaar goed zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:43

Bij ons staan ze gewoon overdag buiten. Mijn eigen vind vuurwerk hartstikke leuk, al die knallen. S'avonds gaan ze naar binnen en gaat alles zo als gewoonlijk.

Ik heb juist eerder het udee dat als je je anders gaat gedragen de paarden zenuwachtiger worden./

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:50

Mijn paard staat aan de rand van de stad, nog net binnen de bebouwde kom. Hiervoor heeft hij altijd buitenaf gestaan, dus dit jaar laten we hem samen met de anderen in de wei. Ik en mijn vriend blijven erbij, we geven ze veel hooi en bach rescue en dan maar kijken wat er gebeurd.
Ik was, net als de andere eigenaren, van mening dat het beter was als de paarden lekker konden rennen in de wei dan dat ze de hele stal afbreken; minder last van blessures. Er staat een hek van 1.50 gaas om de wei met daarvoor nog een schrikdraadje. Ik denk dat het zo het beste is. Mocht er wat misgaan dan ben ik met m'n vriend aanwezig. Wij vieren oud en nieuw lekker in de stal :p

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:39

Mijn pony gaat logeren Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:01

Ik zou geen sedatiemiddelen gebruiken als het niet nodig is. Bij honden ook niet. Bij honden is het wetenschappelijk aangetoont dat ze voor het oog rustig lijken, maar alles nog wel degelijk horen en angsten waarnemen. Dat zorgt ervoor dat ze niets kunnen omdat ze verslapt zijn en het jaar erop alleen nog maar verergert vanwege de nare ervaring. Dieren raken meer in paniek als ze lichamelijk niet in staat zijn om weg te komen. Mijn hond is ook panisch voor vuurwerk, dus ik heb haar ook een keer pillen gegeven. Ze traande enorm, kon alleen nog maar huilend blaffen, maar was enorm angstig. Echt heel zielig, dat doe ik dus niet weer. Nu ga ik klokslag 12 uur de rust opzoeken, op afstand vuurwerk bekijken en ondertussen de hond uitlaten. Afleiding ! Paarden iets voor 12 uur voeren lijkt mij nog de beste remedie en er vooral zelf rustig onder blijven. Gaat het echt te mal in je omgeving dan kun je nog overwegen om je paard uit logeren te doen naar een rustig gebied. Die van mij hebben echter nog nooit een probleem van vuurwerk gemaakt. En dan heb ik het over een warmbloed en een koudbloed. Een goede afrastering is wel erg belangrijk, ga alles nog goed bij langs, of span extra schrikdraad. want ze moeten nooit de kans krijgen om uit te breken op zo'n avond!

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:09

die van mijn schoonzus gaan op stal de ramen worden dichtgetaped en de lichten blijven plus de radio gaat hard. snap niet dat de ramen worden dichtgetaped maar ach.

ik denk dat je haar gewoon in de wei moet laten staan en dan gewoon even flink wat voer moet geven zodat ze druk bezig is ook denk ik wel erop letten dat d bedrading wel goed is stel dat ze helemaal in paniek raakt dat ze dan niet door het draad heen breekt en weet niet wat er dan allemaal gebeurd. en waarschijnlijk zal een maatje haar ook wel goed doen!

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:36

Mijn paard blijft altijd gewoon rustig als er vuurwerk wordt afgestoken.. gelukkig. Lachen
Die van mij kan dan gewoon in de wei staan. :J
Ik geeft meestal voor de zekerheid wel wat meer eten. Tong uitsteken

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:45

Ik zou hem idd wat hooi geven, zodat hij wat afleiding heeft. Meer kun je niet doen en ga na 12.00 even kijken, dat deed ik altijd, dan weet je zeker dat hij er nog goed bij staat en niet in de sloot ligt ofzo.

Groetjes Ingrid

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:49

Ik ga d'r altijd bij zitten.. dan ben ik er tenminste snel bij als hij gek word of als er iets anders gebeurd.
'k Zit best daar. Nagelbijten / Gniffelen
Verder doe ik niet zo veel anders... uiteraard genoeg hooi in de stal leggen maar dat heeft hij sowiso al.

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:26

nou ik rij de eerste 2 dagen voor oud en nieuw niet en 2 dagen voor oud en nieuw ik ga aan de handstappen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:46

Winston is echt bomproof en heeft nooit ergens last van met oud en nieuw. Dit jaar word het Amor z'n eerste oud en nieuw, ik verwacht van hem niets raars, maar blijf toch thuis.
Aangezien Amor zo ongeveer alles van Winston overneemt zal het allemaal wel meevallen Knipoog En bovendien is hier in het buitengebied vuurwerk afsteken verboden, dus gebeurd het een stuk minder als ik het dorp. Wel gaan we oudjaarsdag hier carbit schieten.

Wat ik als voorzorgsmaatregelen heb?
Ik geef ze zowiezo veel hooi en heb Bach Rescue klaarstaan voor het geval dat.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:50

bach rescue, kun je van te voren al geven om het uur wel ter preventie. Baad het niet, het schaadt ook niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:19

Ik zit dit jaar ook weer te twijfelen of ik hem een sedatie geef. Voorgaande jaren is hij rondom 12 uur zo uit zijn dak gegaan dat de staleigenaren er van schrokken. En zo kan hij zichzelf tenminste niet verwonden.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:26

Vorig jaar heeft gelukkig niet zoveel problemen gegeven. Wel sedalin bij de hand gehad, gelukkig (voor de paarden) niet nodig gehad. 's Avonds geen krachtvoer gegeven, en even voor 12 wel wat krachtvoer gegeven Ja

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:28

Kreef schreef:
Hij staat alleen, aan de andere kant van de weg staan nog een paar ponies ze kunnen mekaar goed zien.

misschien een raar idee, maar kan je niet een praatje maken met de eigenaar van die ponies en vragen hoe die reageren? Misschien mag die van jou er een paar daagjes bij staan? Desnoods met een draadje ertussen, maar als hij ziet dat die andere rustig blijven, dan neemt ie dat vanzelf over.

Die van mij staan ook 24/7 buiten, vorig jaar stonden ze op een andere wei dan nu en ik weet niet of er veel vuurwerk komt bij deze wei. Dus om 20 voor 12 gaan wij richting wei en dan vieren we daar de jaarwisseling, ik wil even kijken hoe ze gaan reageren. Ik geef ze dan overigens een lekkere bak bietenpulp, zijn ze altijd wel een poosje mee bezig Knipoog

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:45

Bij ons gaan de paarden overdag gewoon naar buiten, maar 's nachts staan ze in de winter sowieso op stal, dus met oud en nieuw waarschijnlijk ook. Gewoon genoeg kuil geven, en de volgende dag een beetje rustig aan doen met de paarden Lachen

nijla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:26

Bij ons staan de lampen 's nachts aan in de stal en we geven ze voer zodat ze iets te knabbelen hebben en dat gaat goed.