in de paddock als ie bevroren is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toogfilosoof

Re: in de paddock als ie bevroren is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:17

Bij ons gaan ze gewoon naar buiten hoor.Ze doen dan ook heel voorzichtig en wij houden ook een oogje in het zeil Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:20

Kitty1 schreef:
Ik sleep mijn paddock ook bij vorst met mijn minitrekkertje. Maar mijn rijbak is nu ook zo hard als beton dus wordt rijden moeilijk. Hoe doen jullie dit?

Als jij recht is kun je er wel rustig over draven.
Op de weg draaf je ook wel eens stukjes.

Opzich zijn de vooruitzichten wel goed.Droog vriesweer. Vaak kun je dan dadelijk de bovenlaag los trekken omdat die uit elkaar valt omdat het droog vriest.
En dan kun je redelijk rijden (galop pas ik dan altijd toch wel mee op)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:21

Ik zit ook veel op mijn tractortje. Vandaag de paarden in de paddock gehad, de veulens in een nieuw stuk wei (zonder gaten) en gewoon gereden in de bak. Zoals RK zegt vriesdroogt de bovenste laag en dan kan je prima rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:24

Als je onze paddock ziet barst je spontaan in janken uit. Verdrietig 'T is net een maanlandschap met al die kraters.

Heb Friesje vanmorgen maar snel naar de andere kant gebracht, naar de bak. Hoewel de grond daar natuurlijk ook bevroren was, kunnen ze daar nog we fatsoenlijk rondlopen.

Ik heb dus maar niet gereden, we zijn maar aan het mennen gegaan, even het dorp in.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:56

runningkawa schreef:
Ook hier gaat alles naar buiten. En voordat ze in de wei staan moeten ze door de bak.
Maar hier wordt dus ook voordat er vorst voorspelt gesleept. Dan is het niet gevaarlijk Lachen

onze bak is helaas nog niet af...paddock wel is niet zo groot maar daar krijgen ze hooi en de bak valt wel mee, alleen de wei dat lijkt de maan wel aan de voorkant dan bij het hek, de rest valt mee, het is gewoon allemaal opgedroogde blubber Huilen van het lachen

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:00

Ik lees dat jullie wel gewoon in de bak rijden wanneer deze bevroren is. Maar vanmiddag is een van onze stalgenootjes gaan springen (niet heel hoog, ± 40 á 50 cm) en onze bak is niet gevlakt. Er zaten geen echte kuilen in maar de bak was wel hobbelig. Dat is toch wel ontzettend slecht voor de benen van het paard of zie ik dit nou verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:06

Rijden op een niet gevlakte baan, is wat anderd dan op een rechte bak.
Springen is gewoon dom

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:07

Mooi dat is dan duidelijk, wij zeiden ook al dat de bak niet goed was maarja niet luisteren he Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:18

Rijden doe ik er niet in, heb het idee dat hij dan veel minder uitkijkt waar hij loopt. Draven doe ik al helemaal niet.

Onze paarden komen altijd vrij veel buiten op een dag. Dus ook als het gevroren heeft, ze kijken zelf wel uit waar ze lopen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:21

polly2 schreef:
Ik doe het al jaren. En het valt mij op dat mijn paarden zich aanpassen aan de bodemgesteldheid. Dus ze lopen voorzichtiger. Bovendien doen die van mij nooit echt gek, omdat ze elke dag ruimschoots beweging hebben buiten.
Als je bedenkt dat paarden die bijv. bij de Oostvaarderplassen lopen altijd op de bevroren grond lopen (en dat is klei, dat is pas bobbelig), dan moeten wij volgens mij gewoon niet te veel "trutten" met onze paarden.

Idd, die van mij gaan ook gewoon naar buiten en passen zich aan de bodemgesteldheid Ja

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:30

Mijn gaan gewoon buiten, hun stal grenst aan de piste, ik ben helaas niet in het bezit van een tractor om de piste te kunnen slepen, maar hij ligt redelijk vlak, ze komen elke dag buiten van 7 uur tot 7 s'avonds, en echt gek doen ze niet, ze waren heel voorzichtig, toen mijn allerkleinste en jongste spruit draafde zag je wel dat hij uitervoorzichtig was, ze passen zich idd wel aan zoals polly zegt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:52

aerdenhout1 schreef:
Ik heb alleen maar buiten boxen...ik kan wel janken!!

Wij ook, gelukkig maar 2 om met emmertjes voor te gaan slepen Haha!
Het water deed het net nog wel, maar als het boven de -5 komt dan mogen we eraan gaan geloven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:59

Rijden doe ik wel buiten, de straat op als het niet glad is.
Maar in de bak begin ik er niet aan, heb vandaag ook niet gereden
Ook al is ie vlak, er ligt toch een laagje ijzig zand bovenop en mijn paard heeft vierkant ijzers. Als ie los is dan kijkt ie wel uit, maar als ik erop zit dan let ie teveel op mij en maakt ie sneller een schuiver ben ik bang....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:44

ik rijd ook niet in een bevoren bak dat nooit,
ze is geblesseerd en mag vanaf morgen opbouwen,
dat doe ik dan nu ook gewoon op de straat,
en we zien wel weer als het gaat dooien.

in de paddock heeft ze zich naar mijn idee vandaag rustig gehouden,
ze deed wel ff gek maar al snel merkte ze dat het hard was.
alleen vooraan is het hobbelig.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:47

Waarom zouden ze binnen moeten blijven nu het ineens gaat vriezen?
De paarden in andere landen en het wild lopen toch ook gewoon over bevroren grond? En ze houden er ook rekening mee tenminste de meeste. Als ze er nooit uitkomen is het wat anders maar ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:49

maikeltje schreef:
Rijden doe ik wel buiten, de straat op als het niet glad is.
Maar in de bak begin ik er niet aan, heb vandaag ook niet gereden
Ook al is ie vlak, er ligt toch een laagje ijzig zand bovenop en mijn paard heeft vierkant ijzers. Als ie los is dan kijkt ie wel uit, maar als ik erop zit dan let ie teveel op mij en maakt ie sneller een schuiver ben ik bang....

Gelukkig hier geen glad ijzige bovenkant Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:52

Winx schreef:
Waarom zouden ze binnen moeten blijven nu het ineens gaat vriezen?
De paarden in andere landen en het wild lopen toch ook gewoon over bevroren grond? En ze houden er ook rekening mee tenminste de meeste. Als ze er nooit uitkomen is het wat anders maar ja...

er zijn er echt zat die ze binnen laten hoor, geloof mij.
die zijn bang voor blessures e.d maar ik doe het gewoonweg niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:54

Ik denk dat je meer kans maakt op blessures als je ze binnen houdt.
Ik weet iig wel wat de mijne zou doen als ie een paar dagen niet buiten heeft kunnen lopen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:55

Dat denk ik dus ook Ja
Ze vliegeren hier al als het eens een uurtje later is dan anders Lachen

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:59

Bij ons zijn ze ook gewoon naar buiten gegaan hoor.. Paddocks zijn net een maanlandschap maar de paddocks zijn bij ons niet zo groot en de paarden houden zich ook redelijk rustig en alles beter als op stal staan!
Vandaag heerlijk buiten gereden, maar de bak ontdooid bij ons nog wel hoor in de loop van de dag en zeker met deze droge vrieskou is de bovenlaag zo los als het zonnetje erop staat.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:44

Mijne gaat ook gewoon (met 2 vriendjes) naar buiten hoor!
Alles beter dan de hele dag op stal.
En ze houden zich ook wel redelijk rustig.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:31

aerdenhout1 schreef:
Ik heb alleen maar buiten boxen...ik kan wel janken!!

Als je thermolint langs je waterleidingen maakt, of werkt met een verwarmde circulatiepomp, bevriest er niks...en hoef je dus ook niet te huilen.
Ik heb ook buitenboxen en het bevalt mij prima (bij mijn vorige stal thermolint en nu een circulatiepomp).
Het is even een investering...maar dan heb je ook wat!

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:37

Mijn paard gaat ook in de paddock, en gister heb ik gereden in de bak, maar deze was wel vlak. Wat rustiger begonnen dan normaal, even aan de ondergrond laten wennen, het ging prima. Waterleidingen zijn bevroren, dus nu maar een ton water in de stal.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:42

Mijn paard gaat (tenzij echt slecht weer) elke dag een paar uur in de paddock. Die is niet zo groot (aantal paddocks naast elkaar zodat paarden gewoon buiten kunnen zonder dat ze echt gaan rennen oid, daar is een andere grote paddock voor) dus hij doet er meestal niet gek.
Nu gaat hij dus ook gewoon buiten. De bodem is redelijk vlak en zolang hij elke dag kan staan en daar gewoon rustig is vind ik het alleen maar fijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:43

bij mij gewoon naar buiten, ik vertrouw erop dat ze weten waar en hoe ze lopen. Vervelender wanneer deze vorst een hele tijd aan houdt en je paard echt helemaal uit zijn dak gaat als je hem eruit haalt, dan loop je veel meer kans op blessures denk ik.