deken wassen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: deken wassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 17:59

Hier in limburg zit er geen hoor, als je er een weet hoor ik het graag.
Maar ik heb het er op stal net over gehad en er zijn toch meer liefhebbers ook eventueel voor de fleecedekens enzo.
Dus dan bel ik limpia om in overleg naar midden-limburg te komen.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:13

Wij komen graag in het voorjaar jullie kant op. Als je me jou email adres per pm stuurt, dan zorg ik dat je op onze mailinglijst komt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:34

Hoe zit het dan met ademende waterdichte dekens, ik heb mij laten vertelen door een stomerij dat zij wel willen wassen, maar niet opnieuw waterdicht willen maken omdat dat niet werkt bij ademende dekens, die gaan dan geheel dicht zitten en ademen dan niet meer?........
Met wat voor merk waterdicht wasmiddel werken jullie dan?

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:02

Naast het wasmiddel gebruiken wij een speciale impregnatie. Deze maakt de deken niet waterdicht, maar waterafstotend. De ademende werking van de deken blijft in tact.
Ik heb zelf ook een ademende stal- en weidedeken en heb deze de afgelopen weken al verschillende keren gewassen. Zelfs met de buien van de afgelopen dagen staat mijn paardje tevreden droog onder zijn deken.
Ik weet dat het niet gebruikelijk is om je deken bijna wekelijks te wassen, maar ik kan het natuurlijk niet maken mijn paard onder een vieze deken op stal te zetten. Dit is geen reclame.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:53

Limpia schreef:
Naast het wasmiddel gebruiken wij een speciale impregnatie. Deze maakt de deken niet waterdicht, maar waterafstotend. De ademende werking van de deken blijft in tact.
Ik heb zelf ook een ademende stal- en weidedeken en heb deze de afgelopen weken al verschillende keren gewassen. Zelfs met de buien van de afgelopen dagen staat mijn paardje tevreden droog onder zijn deken.
Ik weet dat het niet gebruikelijk is om je deken bijna wekelijks te wassen, maar ik kan het natuurlijk niet maken mijn paard onder een vieze deken op stal te zetten. Dit is geen reclame.

zelfde hier en vooral dat laatste hahaha mijn paard moet wel een schone deken Clown

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:42

Ik hem mijn Bucas Power Turnout laten wassen. Nu is alleen de binnenstof gekrompen en de buitenstof niet.
Hij paste altijd perfect en nu zit hij niet mooi meer.
Ik leg ze nu in een grote teil lauw water, spoel ze uit met de tuinslang vervolgens over de waslijn en dan zijn ze ook weer fris. Schoon krijg je zo niet Boos! , maar wel fris.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:22

Waar heb je die laten wassen dan?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:36

Wat je ook gauw nog wel eens krijgt bij enorm vieze (en dus vaak vochtige) dekens als je ze je gewoon ergens opbergt of in een hoekje gooit: ze schimmelen .... naja, dan moeten ze natuurlijk wel ineens gewassen worden omdat paardlief geen schimmeldeken op mag krijgen (en dan meestal vlak voor het dekenseizoen, wanneer het bijna niet meer droogt) ... moeten wij ze wassen, vallen er gaten in omdat de stof al zo aangetast is door de schimmel. Ook een beetje zonde niet?
Wij wassen dus ook dekens, krijgen soms hele partijen van stallen .. enorm vies. Daar zetten we ook eerst de hogedruk spuit op, anders kunnen ze wel 4x in de wasmachine alvorens ze er mooi schoon uitzien. Waterdichtheid wordt mss wat minder met wassen, maar de waterdichtheid gaat ook gewoon al achteruit door het gebruik Knipoog Paarden schuren met de dekens langs de boxwanden en rollen buiten in het zand.
En met het halve achterbleven paard eruit halen alvorens ze je ze naar een dekenwasserij brengt, maak je de wasserij erg blij Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 16:42

Dit klopt ook.
Ik werk zelf in een winkel in wandel en berg-sport en wij hebben dus veel te maken met gore-tex een waterdicht membraam en verschillende coatingen.
De dekens zijn dus ook gecoat en weet dat die coatingen in zo'n jas of skibroek gaat slijten, zeker als er wat harder mee om gegaan wordt.
Gore-tex is wat sterker omdat het een mebraan. wat ik hiermee wil zeggen is dat zo'n deken toch vaak wat meer te lijden heeft dan onze jassen.
Maar ja dan snap ik nog niet waarom sommige mensen sommige dekens al jaren hebben en ze nog steeds waterdicht zijn.
ook na wassen, waar zit het verschil dan.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:02

josie schreef:
Waar heb je die laten wassen dan?

Vind ik niet nodig om te zeggen, aangezien ik zelf een webshop heb en alsof het dan lijkt of ik de concurrent zwart wil maken Bloos .
Sorry.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:47

ik denk dat ze hem dan toch per ongeluk iets te heet hebben gewassen, dan kan inderdaad de binnenkant krimpen. Een van mijn eerste dekens (gelukkig al 10 jaar geleden) had ik ook te heet gewassen met het zelfde resultaat. Dit was canvas met wol van binnen, dat werkt ook niet.

ps wel sportief dat je diegene niet zwart maakt!

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:55

ik had een vraagjee (ik weet hij staat hier niet goed maar weet niet waar die anders moet en hoe dat werkt) maar ik heb winterdeken die waterdicht hoort te zijn dat is die dus niet. dus wou ik vragen weten jullie een goede deken die ECHT waterdicht is en blijft.
bedankt & verplaatsen mag
ps; sorry voor het plaatsen hier

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:18

Ik heb wel gehoord dat een waterdichte deken ook niet meer zo goed waterdicht is, als die gewassen wordt. Dit geloof ik ook wel, omdat ik er wel ervaring mee heb, dat m'n ma regenjassen in de wasmachine stopte, die vervolgens niet meer goed waterdicht waren Tong uitsteken Het zweetdeken van mijn paard heb ik toevallig deze week nog mee naar huis genomen om te laten wassen, maar verder gebruikt ze geen dekens, dus valt er ook niet zoveel te wassen (paard is niet geschoren ofzo). Lachen

loveginger: Hoe kom je er dan bij dat die waterdicht is, als die dat niet is? In ruitersportzaken (divoza) heb ik die echter wel zien liggen, waterdichte winterdekens Lachen Maar ik denk dat je het ook wel in de ruitersportzaak aan de stof kunt voelen natuurlijk, of die waterdicht zal zijn of niet, mocht je twijfels hebben.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:21

loveginger schreef:
ik had een vraagjee (ik weet hij staat hier niet goed maar weet niet waar die anders moet en hoe dat werkt) maar ik heb winterdeken die waterdicht hoort te zijn dat is die dus niet. dus wou ik vragen weten jullie een goede deken die ECHT waterdicht is en blijft.
bedankt & verplaatsen mag
ps; sorry voor het plaatsen hier

mijn eigen ervaring is dat de Bucas dekens altijd waterdicht zijn en blijven. En ik was wat af Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:23

fleece dekens gewoon zelf in machine gooien
winterdekens onder hoge druk en in bad,
is ff werk, maar viezigheid is er wel grotendeels uit dan, en nog waterdicht

tegenover real in duitsland kun je ze ook laten wassen

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:27

mijn eigen ervaring is dat de Bucas dekens altijd waterdicht zijn en blijven. En ik was wat af Clown[/quote]

Die van mij kreeg wel vochtige vlekken in de deken. Vooral op de bovenkant van de hals werd hij klam.
Bucas heeft wel ee goede spray om je deken zelf te onderhouden en waterdicht te houden.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:28

oke bedankt voor de reactie
ik zal eens opzoek gaan na een goede waterdichte deken

liseef: hij werd verkocht als waterdichte deken maar nu met de regen is me pony helemaal nat. dus is die niet waterdicht.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:25

Oke, dat is balen dan. Inderdaad maar eens opzoek gaan.
Succes Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:13

Bijna onze hele stal brengt de dekens naar een wasservice in Laag-Keppel.
Achterhoek, Gelderland.
Ik vind het gewoon frisser om ze schoon op te bergen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:16

ik breng hem niet alleen na het winterseizoen weg, in de winter ook nog wel en keer of twee, als hij erg vies is breng ik hem weg. Ik doe dan een wollendeken en zomerdeken op.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:19

Ik doe het niet Lachen Lachen
Dekens komen vaak schoon terug maar zijn zo weer vies.
Binnenkant een beetje uitschrobben kan wel Lachen
maar laten wassen? nee.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:28

Leonieke schreef:
mijn eigen ervaring is dat de Bucas dekens altijd waterdicht zijn en blijven. En ik was wat af Clown

Die van mij kreeg wel vochtige vlekken in de deken. Vooral op de bovenkant van de hals werd hij klam.
Bucas heeft wel ee goede spray om je deken zelf te onderhouden en waterdicht te houden.[/quote]

ik heb het één keer gehad bij een klant, die is er toen mee terug gegaan en ze kreeg een nieuwe. Bucas heeft goeie service en garantie (en dat mag ook wel want het zijn gen goedkope dekens)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:45

Niet zelf wassen, maar naar de stomerij bijvoorbeeld. Als je ze zelf gaat wassen loop je de kans dat de deken zijn waterdichte laag kwijtraakt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:55

Mijn harry's horse dekens zijn echt niet meer waterdicht en ik heb toch het idee dat het door het wassen komt, toch wil ik de dekens graag wassen anders wordt het zo'n stinkzooi.
Diegene die zijn dekens al eens heeft laten wassen, staan die paarden ook wel eens lang in de regen of in harde en veel regen en houd die deken het dan nog steeds.
Wat is dit voor een deken.
Ik zit dus nu met twee dekens die een flinke bui niet uithouden en mijn pony heeft de deken op omdat hij rugproblemen heeft en een hele stijve rug heeft als ze er geen op heeft.
Maar met een natte deken schiet ik ook niks op.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:16

Omdat wij zelf een wasserij hebben wordt mijn eigen deken regelmatig gewassen. Ook na vele wasbeurten blijft mijn deken super waterdicht. Hij heeft laatst nog enkele uren in de stromende regen gestaan en was kurkdroog onder de deken.
Ik gebruik zelf Dominick dekens (uiteraard).