Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:45

's ochtends 8uur ongeveer tot 's avonds (verschillend) de ene keer 17:00 de andere kleer 18:00 en op donderdag altijd 19:15. Lachen Altijd verschillend dus. Clown Alleen op donderdag hebben we een vaste tijd. Tong uitsteken

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:56

Ik sta op een stal waar weinig mogelijkheid is je paard in de wintermaanden er overdag uit te laten, helaas.
Als ik op stal kom hoop ik altijd minimaal mijn paard een half uutje in de bak te kunnen laten uitdollen. (langer is altijd lekkerder natuurlijk)
Daarna ga ik rijden/ longeren/ mennen of wat dan ook.

Ik werk zelf 40 uur in de week en mijn paard staat niet bepaald om de hoek. Toch heb ik deze lokatie gekozen omdat ze hier er tenminste nog een beetje uitkan.
Ik heb op een manege gestaan waar er bijna geen losgooimogelijkheid was. Het waren 3 lange maanden voor mijn paard, dat kan ik je wel vertellen. Om over de haat van mijn paard aan binnenbakken maar te zwijgen Clown

Als er op mijn huidige stal enigzins enige ruimte is gooien een paar stalgenoten ook nog wel eens mijn paard even los als zij er overdag zijn. Daar ben ik heel dankbaar voor, want hoe vaker mijn paard eruit kan hoe beter natuurlijk.

Ik probeer mijn paard er toch wel minimaal 2 uur uit te laten zijn. Al is dat soms niet mogelijk.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:01

De mijne gaan om 7 uur 's ochtends naar buiten en tegen 17 uur weer naar binnen.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:02

Mijn paard is volledig met pensioen en staat 's zomers van ca. 9 tot 19 uur op wei en daarna op stal. 's Winters (nu sinds een week of 2) staat ze ongeveer 3 uurtjes per dag in de buitenbak met nog 2 andere paarden. De stal is in een open loods en is dus heel fris en open en de paarden hebben tralies tussen de stallen dus ze kunnen lekker "socializen" met elkaar.
Ik kan me goed vinden in deze manier van huisvesting voor haar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:02

Mijn e-pony en shetlander staan alleen snachts binnen en een enkele keer met heel slecht weer ook overdag.
Dan zorg ik altijd dat ik toch even kom om ze los te gooien.
Maar meestal is het daar nog te slecht weer voor want anders blijven ze niet binnen.
In de zomer staan ze 24/7 buiten.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:11

Niarda en Roza staan op dezelfde manege maar toch komt niarda er naar mijn idee een stuk meer uit. Wij moeten op het voeren na alles zelf doen en tja, ik zou het graag willen maar heb gewoon niet de tijd om ze er allebei elke dag 10 uur uit te halen...

niarda is het vriendinnetje van een paard met luchtwegproblemen en hun baasje zet niarda en hun paard dagelijks 1 a 2 uurtjes buiten. Verder zet ik roza en niarda dan altijd als ik ga mesten enzo nog even smanen buiten en ga ik vaak wandelen met 1 of met allebei, en dan natuurlijk rijden of longeren e.d.

ik ziu het graag meer willen maar heb gewoonweg de mogelijkheden niet, helaas...

maar ik vind mijn paarden niet zielig o.i.d.
het zijn niet van die saaie karakterloze 24/7 stal paarden...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:35

Bij mij thuis gaan ze om 7:15 naar buiten, en om 17:00 weer naar binnen.
Mijn ruin ga ik een tijdje op een pensionstal zetten, en daar komt ie alleen s ochtends in de molen en s avonds rijd ik hem. Zal wel erg wennen voor hem zijn... Maar het is tijdelijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:39

Die van mij staan hooguit 2 uurtjes per week op stal, maar vaker helemaal niet. Alleen ff een half uurtje tot een uurtje na het rijden als ze nat zijn (die dikke vachten zijn niet droog te stappen Knipoog ).

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:39

Mijn rijpaard gaat om 7.00 naar buiten en rond 18.00 weer naar binnen.
Mijn jaarling en quartermerrie staan dag en nacht in een wei met schuilmogelijkheid en rondom aan alle kanten bomen.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:40

Ongeveer 4 a 5 uur per dag.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:42

De paarden die ik thuis heb staan komen in de winter ongeveer 5 uur per dag buiten. Ik heb ook een paard op een pensionstal staan. Deze komt iedere dag ongeveer een uur in de paddock (bijna altijd modder...) en 's avonds rij ik hem of ga ik met hem stappen. We hebben op die stal geen stapmolen dus dat is geen optie. Ik zou graag willen dat mijn paard daar meer buiten kwam maar dat gaat niet helaas. Aangezien dit het enige nadeel van deze stal is neem ik het voor lief.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:43

rond 7 a half 8 naar buiten en tussen half 6 of 7 weer naar binnen, maar ze hebben de hele dag de keuze of ze binnen staan of in de paddock

Zaina

Die van ons staan 24/7 op de wei..

Ludora

Mijne staat tot grote ergernis van hemzelf de hele dag buiten Tong uitsteken

Hij vindt een uurtje of 2 lang genoeg, maar ze staan vanaf eenuur of 9 tot half 5 buiten. En dat vindt ie veel te lang in de winter. Als je al in de buurt komt van zijn wei gaat ie zo hard staan bleren dat je em gewoon zielig gaat vinden. Hij heeft het een paar keer zelfs gepresteerd om gewoon uit de wei te springen en naar zijn stal te gaan.

Als het echt koud is, en ik weet dat ie het echt niet leuk vindt probeer ik te regelen dat ie eerder naar binnen gaat. Gelukkig weten mijn stalgenoten dat ik dat niet erg vindt en verlossen em als ze em zien staan ook uit zijn lijden !! Haha! Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:49

In de zomer staan ze van 10-17 buiten. (7 uur)

Nu van 10:30-16:00. Ze hebben nog genoeg gras om zich mee te vermaken. (5,5 uur)

Als straks het gras op is wordt het land 'omgezet' en gaan ze minimaal 3 uur naar buiten. Meer als de bodem/het weer het toelaat. Dit duurt een maand of twee. Daarna gaan ze weer in een nieuwe wei.

Daarnaast komt hij er iedere dag uit om te werken (1 uur). Op zijn vrije dag slinger ik hem ook 20 minuten rond aan de longe.

Meer uren kan hij niet buiten.
's zomers wordt hij dan veel te dik (het is met dit aantal uren al een gevecht om hem een beetje normaal te houden ondanks het weglaten van krachtvoer)
Nu kunnen ze niet veel meer buiten omdat dan het gras/ de bodem te veel te schade oploopt.
In de winter kan het niet ivm te veel uren in de bagger staan (en vermoedelijk is hij daar vorig jaar een aantal keer onregelmatig door geweest)

In mijn ideale situatie zou hij naast deze uren in de wei ook nog een uitloop stal met paddock hebben met gezelschap. Helaas is dat niet te vinden.

De stal is 3,5 x 4 en heeft een dik pak stro. Daanaast bijna onbeperkt hooi.

ik vind dat mijn paard een heel prima leven heeft. Ooit hoop ik hem nog 24 uur vrije beweging te kunnen geven maar dan moet ik eerst de loterij winnen. (of hem met pensioen sturen)

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:51

Mijn paard loopt van zonsopgang tot zonsondergang buiten, 's zomers en 's winters!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:58

Mijn verzorgpaard loopt de hele dag buiten, van 's ochtend rond een uur of 10/11 tot 's avonds een uurtje of 7/8. Lachen

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:59

Mijn paarden komen er gemiddeld 2 uur per dag uit, helaas kunnen ze er niet 2 x per dag uit. Daar zijn bij ons geen mogelijkheden voor. 's Avonds ga ik borstelen, opstrooien en rijden, longeren of losgooien. In de zomer gaan ze de hele middag op de wei en 's avonds aan het werk of als ze vrij zijn, alleen borstelen. Ik weet ook wel dat het niet ideaal is maar mijn paarden hebben ruime boxen (3,5 x 3,5), krijgen drie keer per dag ruw- en krachtvoer en uiteindelijk weten ze ook niet beter....
Neemt niet weg dat ik absoluut jaloers ben op mensen waar de paarden meer dan eens per dag naar buiten kunnen!

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:05

die van mij wordt 's morgens geborsteld door mijn moeder en vaak ook gelongeert, dus ong. een uur.
's middags of' 's avonds ga ik er naar toe en komt er dan 2 uur uit.
in de zomer kan hij helaas het land niet op omdat wij merrie's en ruinen gemengd hebben op het land en dan gaat hij jagen, gevecht net zo lang door, en daar doen wij het niet voor.
soms gaat hij dan voor 4a 5 maanden op het land. even lekker rust... Dromen

mijn andere paard staat in een loopstal en overdag bij de hooiruif/paddock... is ook pas een jaarling... Cool
en natuurlijk in de zomer 24/7 in het land

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:06

ze worden bij ons nooit op stal gezet ze zijn in een kudde van 14 paarden, en hebben een hele grote inloop stal, ze kunnen zelf kiezen of ze naar binnen of buiten kunnen, en meerstal zie je ze wel buiten staan...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:12

Ik denk dat iedereen het liefst heeft dat ze zo lang mogelijk buiten lopen. Maarja soms moet je consessies doen.
De mijne staat in de winter 2 tot 3 uur buiten. Als het weer bar en boos is (hagel, sneeuw, in combinatie met harde wind) minder lang.
Ik denk wel dat je door goed stal management heel wat kunt doen voor je paard. Zo kunnen ze bij ons elkaar allemaal zien en snuffelen door de tralies. Hebben ze de hele dag wat te kauwen. Ze staan op stro, en krijgen 4 tot 6 voerbeurten per dag. Als je daarnaast zorgt dat het paard iedere dag iets doet (rijden, wandelen, longeren etc.) dan kom je een heel eind. Misschien niet ideaal, maarja soms kun je niet anders.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:15

Hier staan ze om half 8 normaal buiten tot een uur of half 5, op de weide! Tenzij bij heel slecht weer/serieuze storm of zo.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:17

Bij mijn verzorgpaard verschilt het. Ze staat op een manege en de eigenaresse heeft daardoor niet altijd tijd om ook mijn verzorgpaardje naar buiten te doen. Als ik er ben staat ze altijd wel even buiten.
Ik probeer haar minstens een uur of 3 buiten te hebben per dag, buiten het rijden of wandelen om. Soms stat ze veeeeel langer buiten, soms korter.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:24

Mijn verzorg paard staat altijd buiten Knipoog
Als het nou een week lang gaat regenen gaat er wel een deken op.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:32

Bij ons op stal komen ze nu een paar uur per dag eruit en staan dan in de paddock. Op het moment staat de mijne even een paar daagjes binnen omdat hij mok heeft door de modder waar ze instaan. Wanneer dat beter is gaat hij gewoon weer mee naar buiten Lachen .