In de zomer staan ze van 10-17 buiten. (7 uur)
Nu van 10:30-16:00. Ze hebben nog genoeg gras om zich mee te vermaken. (5,5 uur)
Als straks het gras op is wordt het land 'omgezet' en gaan ze minimaal 3 uur naar buiten. Meer als de bodem/het weer het toelaat. Dit duurt een maand of twee. Daarna gaan ze weer in een nieuwe wei.
Daarnaast komt hij er iedere dag uit om te werken (1 uur). Op zijn vrije dag slinger ik hem ook 20 minuten rond aan de longe.
Meer uren kan hij niet buiten.
's zomers wordt hij dan veel te dik (het is met dit aantal uren al een gevecht om hem een beetje normaal te houden ondanks het weglaten van krachtvoer)
Nu kunnen ze niet veel meer buiten omdat dan het gras/ de bodem te veel te schade oploopt.
In de winter kan het niet ivm te veel uren in de bagger staan (en vermoedelijk is hij daar vorig jaar een aantal keer onregelmatig door geweest)
In mijn ideale situatie zou hij naast deze uren in de wei ook nog een uitloop stal met paddock hebben met gezelschap. Helaas is dat niet te vinden.
De stal is 3,5 x 4 en heeft een dik pak stro. Daanaast bijna onbeperkt hooi.
ik vind dat mijn paard een heel prima leven heeft. Ooit hoop ik hem nog 24 uur vrije beweging te kunnen geven maar dan moet ik eerst de loterij winnen. (of hem met pensioen sturen)