Pony 24/7 buiten, scheren+deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Pony 24/7 buiten, scheren+deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:48

Anouar staat ook 24/7 buiten, helaas zonder schuilstal, maar wel met bomen en een heg.
Ik heb alleen z'n hals geschoren
http://img108.imageshack.us/img108/7480/scherenzb1.jpg

De buik zou ik niet zo gauw scheren bij een paard dat 24/7 buiten staat ivm liggen in het (natte) gras

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:48

Lenneke_ schreef:
De buik zou ik niet zo gauw scheren bij een paard dat 24/7 buiten staat ivm liggen in het (natte) gras

ik scheer alles behalve de benen, dus ook gewoon de buik.
mijn paard is nooit ziek. en mijn pony is ook nooit ziek geweest.
enigste DA kosten die ik heb gehad was toen hij kreupel was door een klap van een ander.

en als je daar toch bang voor bent zijn er ook dekens met buikflap.
het is gewoon een kwestie van goed naar je paard blijven kijken. en als het nodig is een extra deken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:26

Ik zou alleen een model scheren bij een paard dat dag en nacht buiten staat, met een hele dikke goeie waterdichte deken.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 12:50

@ Lenneke, wat voor deken heeft Anouar dan op?
Over dat buik scheren dacht ik ook al dat het niet zo handig zou zijn. Maar volgens mij zijn er wel staldekens met een buikflap maar geen regendekens of zijn die er wel?

Ziet een model er overigens niet een beetje gek uit icm met een haf met dikke vacht? Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 12:51

Wij hebben overigens ook geen schuilstal maar wel een muurtje en bomen om te schuilen. En twee andere pony's om tegen aan te kruipen Knipoog

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:02

anniee schreef:
Ziet een model er overigens niet een beetje gek uit icm met een haf met dikke vacht? Knipoog

echt niet gekker dan wanneer je zijn hele lijf scheert en zijn hals niet..
Dan is een model véél netter en bovendien ook afgestemd op de 'behoeften' (plekken waar ze het snelst zweten).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:04

Ik ben zelf geen fan van scheren + dekens op als je pony 24/7 buiten staat.. Dan had ik eerder gekozen voor het tijdig beginnen met een deken zodat hij in een korte vacht blijft.

Wil je hem toch scheren zou ik hem niet helemaal scheren maar bijvoorbeeld alleen bij de hals etc, zoals de foto's op de 1e pagina. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:47

Ik heb nu een paar jaar volledig geschoren met een waterdichte winterdeken zonder hals en dan 24/7 buiten ging prima, maar meot toegeven dat ik het heerlijk vind dat ik dit jaar neit scheer bevalt me erg goed.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:39

LADPR had hij dan een deken op zonder hals; kreeg hij het daar dan niet veel te koud?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:54

Ja gewoon zonder hals, nee hoor, ging zelfs lekker in de sneeuw liggen en rollen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:56

hmmm.. ik weet niet of ik dat echt ideaal vind moet ik zeggen.

Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties, ik ga hier eens rustig over nadenken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:57

Daar zou ik voor een 24/7 buiten paard niet voor kiezen.
Die haren zitten er niet als het niet nodig zou zijn, dan had de natuur ze niet uit gevonden Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:01

Ja soms is scheren de enigste oplossing, geluklkig hoeft het dit jaar lekker niet, maar je doet altijd wat het beste voor je dier is lijkt mij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:17

loulou schreef:
Lenneke_ schreef:

ik scheer alles behalve de benen, dus ook gewoon de buik.
mijn paard is nooit ziek. en mijn pony is ook nooit ziek geweest.
enigste DA kosten die ik heb gehad was toen hij kreupel was door een klap van een ander.

en als je daar toch bang voor bent zijn er ook dekens met buikflap.
het is gewoon een kwestie van goed naar je paard blijven kijken. en als het nodig is een extra deken.

Ik zeg ook niet dat ze er ziek van worden. Ziek word je immers van een virus Lachen

Maar het lijkt me gewoon wat comfortabeler en van die behaarde buik hebben ze niet zo gauw last.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:18

anniee schreef:
@ Lenneke, wat voor deken heeft Anouar dan op?
Over dat buik scheren dacht ik ook al dat het niet zo handig zou zijn. Maar volgens mij zijn er wel staldekens met een buikflap maar geen regendekens of zijn die er wel?

Hij heeft nu een 300 grams deken op. Vorig weekend met al die regen had ik de hals aan de deken gedaan.

Sommige mensen vinden het geen gezicht, maar functionaliteit gaat bij mij voor

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:21

En wat doe je dan de rest van de winter; wanneer beslis jij om de hals er bij aan te doen? (bepaalde temperatuur/natheid/vorst?)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:24

Mijn Fjord staat 24/7 buiten én zonder schuilstal (heb ik niet voor zeggen Knipoog). Ik rijd springwedstrijden met hem, dus moet je nagaan.. hoe nat hij is van het zweet als ik het rondje heb gereden Ja. Toch wil ik geen dekens en niet scheren.

Ik vind het gewoon eng, mijn vorige pony werd doodziek in de storm vorig jaar. Zijn deken regende teveel in en lekte toch door na 2 dagen NON stop regenen. Jaa.. en dan ?

Ik heb er wel over zitten denken om alleen zijn hals te scheren zoals op 1e pagina, Maar ook dat heb ik niet gedaan. Ik vind het niet fijn om hem met een blote hals te laten lopen als het giga koud is of nat.

Nee, ik stap hem wel wat langer op adem, tot hij droog is Ja En dan lekker op de wei. En ja wat minder intensief rijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:25

De hals doe ik er liever niet aan omdat Anouar daardoor een aantal jaar geleden flink wat manen kwijt is geraakt wat nooit meer helemaal terug gekomen is (verstikt) Dus die doe ik er alleen aan bij heel slecht weer (regen)

Verder doe ik een beetje op gevoel. Als het gaat vriezen doe ik er een dunne deken onder, gaat het harder vriezen dan doe ik er een winterdeken onder.
Maar ik vind er niet echt een temperatuur aan te knopen. Soms is het 5 graden en is het ijskoud en soms is het 5 graden en is het 'lekker'
Dus gewoon op gevoel.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:26

Amber_ schreef:
Ik vind het gewoon eng, mijn vorige pony werd doodziek in de storm vorig jaar. Zijn deken regende teveel in en lekte toch door na 2 dagen NON stop regenen. Jaa.. en dan ?

Ja daarom start ik dit topic dus ook, om ervaringen van mensen te weten te komen.
Jij hebt er dus geen goede ervaringen mee?

Lenneke, jij hebt hem dus merendeel zonder hals buiten staan als ik dat goed begrijp?

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:28

runningkawa schreef:
Daar zou ik voor een 24/7 buiten paard niet voor kiezen.
Die haren zitten er niet als het niet nodig zou zijn, dan had de natuur ze niet uit gevonden Lachen

Helemaal mee eens! Een wintervacht groeit niet zomaar aan. Je moet er gewoon rekening mee houden met het rijden. Dan maar niet zo intensief tijdens de wintermaanden.
Lijkt me veel beter voor het paard, dan de wintervacht eraf halen en zo'n deken om doen waar die mee vast kan blijven zitten aan het hek of eraf getrokken wordt door andere pony's/paarden.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:30

Het gaat me niet om het intensief rijden of het langer uitstappen, dat vind ik totaal geen probleem. Ik heb alleen het idee dat hij door de vacht er wat moeite mee heeft. Het is geen dikke zweterd, zo fanatiek kan ik hem niet eens rijden zo slomig is hij. Dit is echt begonnen op het moment dat de vacht echt ineens dik begon te worden.

Ik ben zelf geen voorstander van dekens/scheren. Heb de paarden ook altijd zonder deken 24/7 buiten lopen. Alleen hij en ook de andere haf lijken er wel heel erg last van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:33

Maar heb je hem wel op genoeg (ruw)voer staan?
Ze worden ook sloom als ze alles nodig hebben om warm te blijven Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:34

Hij heeft de hele dag gras en krijgt dagelijks twee plakken hooi erbij en iedere keer als ik er ben een handje biks.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:36

anniee schreef:
Amber_ schreef:

Ja daarom start ik dit topic dus ook, om ervaringen van mensen te weten te komen.
Jij hebt er dus geen goede ervaringen mee?

Lenneke, jij hebt hem dus merendeel zonder hals buiten staan als ik dat goed begrijp?

Ja.
Ik heb wel expres de baan onder de manenkam laten zitten. Daar komt de meeste regen op.

Ik kon er ook voor kiezen om hem op stal te houden, dan kan ik hem lekker kort in het haar houden, maar heb ik geen happy paard.
Minder rijden in de winter is voor mij geen optie. In maart beginnen de wedstrijden weer, dan moet hij op conditie zijn en heeft hij nog z'n wintervacht. Ik heb het vorig jaar geprobeerd, maar meer dan 60 km met een berenvacht is geen doen.
En dan krijg je natuurlijk weer de vraag, kies je voor de natuur of kies je voor de sport? Ik kies voor de sport.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:57

Lenneke_ schreef:
Ik zeg ook niet dat ze er ziek van worden. Ziek word je immers van een virus Lachen

Maar het lijkt me gewoon wat comfortabeler en van die behaarde buik hebben ze niet zo gauw last.

maar als je het koud hebt wordt vanzelf je weerstand minder en ben je dus eerder vatbaar voor virussen Knipoog

Amber_ schreef:
.

dan heb je toch de verkeerde deken gekocht of je hebt een productiefout gehad. mijn dekens lekken echt niet door, ook niet na 3 dagen non stop regen. en doen ze dat toch, heb ik altijd nog een reserve deken liggen.